• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Shuanghuan Ufo: RAV4 kopie uit China

Auteur: autoblogger, gepost 13 november 2007 om 14:44 – 39 Reacties

Shuanghuan_UFO

Shuanghuan, de “maker” van automobielen zoals de X5 Kloon en de Smart kopie, heeft in China de eerste exemplaren van de UFO te koop aangeboden. De Shuanghuan Ufo is een nette kopie van de vorige generatie Toyota RAV-4, met wat kleine wijzigingen aan het front en de achterlichten. En dat voor een lousy 7000 eurootjes! Cardoen schijnt al in onderhandeling te zijn…

Volgens onze correspondent uit China rijdt de Shanghuan Ufo inmiddels in het wild, compleet met gekopieerde Toyota-logo’s. Die logo’s kan je bij de dealer kopen, eerder werd er zelfs al een Shanghuan CEO met keurige BMW X5-logo’s gespot!

Onder de kap ligt trouwens een 2.0 of 2.4 benzinemotor, met respectievelijk 122 en 140 pk. De prijs in China is 7000,- euro voor de goedkoopste 2.0 en net iets meer dan 10.000,- euro voor de duurste 2.4.

Jonway UFO
Jonway UFO
Jonway UFO
Jonway UFO

Ook interessant!

  • Toyota RAV4 Adventure
    RAV4 Adventure is extra stoere crossover
  • elektrische toyota's
    Elektrische Toyota's: ze komen er eindelijk aan
  • Tesla en Toyota
    'Tesla en Toyota gaan samen aan de SUV'
  • China
    BREEK: Iedereen mag nu in China auto's bouwen!

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

China, shuanghuan, Toyota

Vorig bericht: « Musketier C-Crosser
Volgend bericht: Toyota 2000 SR Concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jan C. zegt

    13 november 2007 om 14:48

    Hoeveel zal die extra kosten met de slurptax? Ik weet niet of ik die decals mooi of lelijk vind, maar ik vind het op het eerste oog eigenlijk niet slecht uitzien… (eens zien hoe lang het positief blijft)

    Login om te reageren
  2. ben zegt

    13 november 2007 om 14:52

    unidentified flying object… right… unidentified…

    Login om te reageren
  3. Stiggie zegt

    13 november 2007 om 15:00

    Dit is toch zo gigantisch SNEU! ik zeg nekschot voor die talentloze chinezen.

    Login om te reageren
  4. Joske zegt

    13 november 2007 om 15:01

    Dit krijg je dus als je een smart in de wasmachine doet. Ik hoef hem iig nog niet verniks.

    Login om te reageren
  5. Djivy zegt

    13 november 2007 om 15:03

    Go-Faster-Stripes: very eighties.

    Login om te reageren
  6. JH zegt

    13 november 2007 om 15:05

    Volgens mij heet het merk Chang’An

    Login om te reageren
  7. Knorrit zegt

    13 november 2007 om 15:05

    Mijn vraag is: is het onderhuids ook nog een RAV4, of is dat een metaalfoliegeraamte met ducktape?

    Login om te reageren
  8. LC zegt

    13 november 2007 om 15:07

    To day To tomorrow To copy

    Login om te reageren
  9. Racer X zegt

    13 november 2007 om 15:10

    De eerste de beste chinese kloon die ik tegenkom in Nederland, sla ik een deuk in.

    Wat een schaamteloze rotzooi, gadverdamme!

    Login om te reageren
  10. rainier zegt

    13 november 2007 om 15:12

    sneu hoor om een model van het beste merk te wereld te gaan kopieren.
    schande!!!!
    snap niet dat mensen er in willen rijden.
    niet toyota waardig zulke grappen.

    Login om te reageren
  11. Frank deH zegt

    13 november 2007 om 15:24

    En de firma Cardoen wil wederom lekker op zijn bek gaan. Weer waardeloze botsproefresultaten en dan toch maar niet importeren. Geduld hebben, over 10 jaar is veiligheid ook van belang voor de chinezen. Maar dan zullen de prijzen ook wel gestegen zijn.
    Oogt aardig als je van auto’s houdt die één of soms zelfs twee generaties achter lopen. Of het slechter is dan een tweedehandsje voor dezelfde prijs? Misschien wel niet…

    Login om te reageren
  12. Tinos zegt

    13 november 2007 om 15:25

    7000 euro in China, wat zal dat hier zijn? 14.000 euro? Heb je ook wel een “echte”2e hands Rav4 van dat model voor.
    En wat zit er onder de koets? Ook een soort Landwind chassis? Vraag me ook af of dat staal wel een beetje roestbestendig is. Al zou die hier ook 7000 euro kosten, zonde van het geld. Koop dan een goede 2e hands of spaar nog even door.

    Login om te reageren
  13. Racer X zegt

    13 november 2007 om 15:29

    Ik ben trouwens ook heel erg benieuwd naar de duurzaamheid van de doorsnee Chinese auto. Of ze pech-gevoelig zijn bijvoorbeeld, of hij goed in elkaar zit en of je er, zoals bij sommige Europese en Japanse merken, een paar ton mee kan rijden.

    Login om te reageren
  14. Jasper zegt

    13 november 2007 om 15:40

    Dit is wel zielig hoor! Die decals ook echt!

    Login om te reageren
  15. Jan C. zegt

    13 november 2007 om 15:41

    kijk, daar zijn e alweer “botsproef” “kopie” “rommel” :-)

    Login om te reageren
  16. vin zegt

    13 november 2007 om 15:49


    De 1e generatie RAV4 driedeurs was een beschamende vertoning…

    De 2e generatie driedeur wist zich in beschamendheid nauwelijks te onderscheiden van zijn voorganger,

    en deze Chinese kopie van de 2e generatie voegt aan het (voor mij) toch al dubieuze imago van de driedeurs natuurlijk niets toe…

    Login om te reageren
  17. Tinos zegt

    13 november 2007 om 15:56

    ik zou er allemaal niet zoveel moeite mee hebben als ze niet zo schaamteloos zouden stelen. Een paar budgetmerken erbij is altijd goed voor de concurrentie. maar kom dan wel met eigen ontwerpen. het feit dat je in china er al “echte” toyota emplemen bij kan komen geeft toch wel aan dat die fabrikant zich er terdege van bewust is dat het jatwerk is. Wekt geen sympathie bij mij op, zoals vroeger Lada en Skoda nog wel een beetje deden.

    Login om te reageren
  18. carsofcoolhaven.nl zegt

    13 november 2007 om 15:58

    Keer op keer blijf ik me verbazen over dit bizarre fenomeen van de Chinese kopie’s. Dat ze er mee weg komen, dat ze het uberhaupt doen en dat ze het WILLEN. En dat ze gekocht worden door losers die er dan de ‘echte’ badges op laten plakken, tsja… Hoeveel BMW’s rijden er in Nederland met een M-etje te veel er op geplakt? Beetje inherent aan de automarkt, de zogenaamde ‘foute rijder’.

    Maar, zoals waarschijnlijk menigeen hier ben ik erg benieuwd naar de handling, duurzaamheid en veiligheid en zo. We weten ondertussen dat ze de buitenkant van een auto goed kunnen namaken, maar kunnen ze dat ook met het hart en de ziel van de gekopieerde auto? Hoe kloon is kloon?

    Login om te reageren
  19. Tinos zegt

    13 november 2007 om 16:01

    Er is een Engels gezegde dat eigenlijk vooral op mensen slaat maar in dit geval ook wel op auto’s: if you pay peanuts, you get monkeys.
    Need I say more?

    Login om te reageren
  20. citrofiel evil twin zegt

    13 november 2007 om 16:12

    Toyota weet dan toch dat ze goed zijn al ze hen dan kopiëren…

    Login om te reageren
  21. Tinos zegt

    13 november 2007 om 16:27

    Er stond een week of wat geleden een “test” in meen ik de Autoweek van de Shuanghuan Noble. De afwerking bleek bedroevend, het staal was bij de C-stijl slecht geperst (met rimpels) en ze lieten een Chinees erin proefrijden en die vond het een linke auto omdat ie zo slecht remde.
    Als dat exemplarisch is, zal het nog wel even een paar lichtjaar duren voordat die auto’s hier zijn toegestaan. Tegen die tijd hebben ze vast wel door dat ze met eigen modellen moeten komen, net zoals eerder de Japanners en Koreanen hebben gedaan.

    Login om te reageren
  22. JH zegt

    13 november 2007 om 16:52

    aangezien Chang’An als samenwerkt met Europese design huizen zal het niet zo lang meer duren voor ze met iets eigens komen…verder kopieren Chinezen omdat het voor Chinezen een eerbetoon aan het betreffende model/merk is. Zij zien dat anders als wij en hoe beter de kopie hoe beter zij hun werk gedaan hebben. Ze hebben echter geld genoeg en zijn leergierig dus in 2 jaar tijd ziet alles er al anders uit.

    Login om te reageren
  23. Zoef zegt

    13 november 2007 om 16:57

    Voor 10.000 euro gaat dit superleuke bakkie hoedanook als koekebroodjes de deur uitvliegen zeker weten.

    Login om te reageren
  24. Peter zegt

    13 november 2007 om 17:01

    Lees ik het nu goed , gaan ze die lelijke dingen namaken . Dat ze een bmw audi ofzo namaken kan ik me voorstellen maar een Toyota kopieren

    Login om te reageren
  25. Rick zegt

    13 november 2007 om 17:01

    Hoe ziet dat “Toyota” logo er dan uit? hetzelfde als de echte?

    Login om te reageren
  26. davy zegt

    13 november 2007 om 17:12

    Het is echt ongelooflijk dat ze dit eigenlijk mogen!! Ze zouden je in de bak steken als je een namaak Armani jeans verkoopt… en dit dan?

    Maar soit. Als het toegestaan is dan is het toegestaan zeker.

    Voor 7.000 € zo’n bakkie…. Wat met veiligheid, betrouwbaarheid, duurzaamheid?
    Daar maken ze zich voorlopig geen zorgen over. Nu is het enigste wat telt de economie laten draaien. Maar als de een keer op punt staat gaan ze zeker met betere dingen afkomen. Dat zal de concurrentiestrijd alleen maar doen verhogen. Als ze dan ook inderdaad met gelijkwaardige producten afkomen (gelijkwaardig aan de Europese normen dan wel!!) kan dit nog leuk voor de consument worden :D

    Login om te reageren
  27. Philip zegt

    13 november 2007 om 17:13

    Ziet er uit en is hoogstwaarschijnlijk even crashbestendig als een matchbox…

    Login om te reageren
  28. luwek zegt

    13 november 2007 om 17:25

    UFO? Ugly Fucking Ooto?

    Login om te reageren
  29. krifie zegt

    13 november 2007 om 18:10

    We zullen er aan moeten wennen, dat er namaak artiekelen komen van de chineesen. Een economie in opkomst doet dat altijd denk aan Japan, India en de “voorheen” komunistische landen. Maar ik vind dit niet zo erg, konkurentie tussen de autopruducenten, scheelt mij in de portemnee. EN IK VIND HET NOG EEN LEUK AUTOTJE OOK! Als hij nu nog goed is gekontrueerd en de rijvaardigheid is goed. wat let je dan??

    Login om te reageren
  30. banaan zegt

    13 november 2007 om 19:00

    Deze is al aan bod gekomen: http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/26/iaa-verbod-dreigt-voor-chinese-copycats

    Sommigen schrijven hier dat Japanse fabrikanten ook dergelijke dingen deden. Die hebben echter nooit regelrechte kopieën (klonen) gemaakt! Producten die op iets van de concurrentie lijken, die vind je bij alle merken. Zo lijkt bvb. de nieuwe Skoda Fabia wel goed op de Suzuki Swift (en dat vind ik een goed vormgegeven auto), maar het is er geen echte kloon van.

    Dit is gewoon de RAV4 nagetekend.
    Bij andere fabrikanten zoekt men soms naar details die hetzelfde zijn als van een andere auto om dan te zeggen “het is gekopieerd” (wat vaak enkel toeval is), hier moet je zoeken naar details die verschillen.

    Heeft Shuanghuan iets te maken met Chery? Chery heeft nl. ook al eens een RAV4-kloon gemaakt (de Tiggo). En dan zijn er nog de DR3 en DR5 (weet de merknaam niet) die in Italië op de markt zouden komen. Die leken binnenin ook op een RAV4.

    En is Shuanghuan hetzelfde als Jonway? Die hebben ook een RAV4-kopie genaamd “UFO”.
    De Jonway UFO lijkt vanbinnen ook op een RAV4, alleen hebben ze het een beetje verpest (vooral de kleuren): http://www.jonwayauto.com/english/pro_neishi.asp

    Login om te reageren
  31. Witten zegt

    13 november 2007 om 19:28

    Ik heb op het autosalon van Frankfurt in de Shanghuan Ufo gezeten en m’n ouders rijden met een Toyota RAV4. Binnenin kan de Ufo het helemaal niet halen van de RAV4, de materialen die er gebruikt worden zijn van die aard dat je het niet langer dan 5 min in die auto uithoudt! Het exemplaar waar ik in zat had zelf een middenconsole van plastic met een blinkende bronslak erop, niet om aan te zien.

    Login om te reageren
  32. Mark zegt

    14 november 2007 om 07:29

    Die merken hebben ook niets anders dan een 2.0 of 2.4 Mitsu-motor…

    Login om te reageren
  33. Frank deH zegt

    14 november 2007 om 10:09

    @luwek
    Ugly Fake Object

    Login om te reageren
  34. erik van ingen schenau zegt

    14 november 2007 om 11:21

    Beste Autoblogger, deze UFO heeft niets met Shuanghuan te maken!!!!!!!!!!
    Hij wordt gemaakt door Feidie in Taizhou, Zhejiang. In sommige exportmarkten wordt hij ook wel Jonway genoemd.
    Shuanghuan heeft geen RAV4 clone, de verwarring is in Frankfurt ontstaan omdat de Shuanghuan importeur daar van alles uit China had gehaald en het een beetje door elkaar heeft neergezet. (Shuanghuan, Feidie, Gonow).
    De Dr3 van de Italiaan Massimo Di Risio is inderdaad deze Feidie UFO.

    Login om te reageren
  35. JH zegt

    14 november 2007 om 11:29

    Zeg Erik, jij hebt verstand van deze merken; is het nu Shuanghuan of Chang’An? Of is de een de westerse “vertaling”

    Login om te reageren
  36. erik van ingen schenau zegt

    18 november 2007 om 12:33

    Hallo JH, het is dus niet Shuanghuan, noch Chang’an maar Feidie of Jonway. De Duitse importeur van Shuanghuan en Feidie zette ze bij elkaar op de stand, vandaar dat ze door elkaar gehaald worden. Chang’an is een totaal ander (en veel belangrijker) merk dan Shuanghuan. Chang’an heeft samenwerking met Ford (produceert Ford, Mazda en Volvo!) en heeft ook nog eigen produktie.
    Groeten van de autoshow in Guangzhou (Kanton)!

    Login om te reageren
  37. autoblogger zegt

    18 november 2007 om 12:58

    @erik: bedankt voor de toelichting! Ik wist dat het ging om een Jonway (zie eigenschappen van de plaatjes) maar dacht dat deze ook als Shuanghuan werd uitgegeven…

    Login om te reageren
  38. Joe Davis zegt

    20 januari 2008 om 18:40

    Ik sta er van te kijken dat deze auto’s ( ? ) eind deze maand in Duitsland geleverd worden.
    Dat had ik me nooit kunnen voorstellen. Waarschijnlijk ben ik niet de enige.

    Wat me nog meer verbaast is het feit dat er in Europa 100 dealers gevonden zouden zijn die deze producten willen verdelen.
    Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dealers van geronomeerde merken deze Chinese voertuigen als tweede merk wensen te verdelen.

    Wie zijn die dealers dan ? Lada dealers misschien of brommers- en/of fietsenzaken ?

    Ik vermoed dat de Chinese fabrikant er bij elke dealer een aantal zal neerzetten en dat de dealer pas afrekent met de Chinese fabrikant zodra er eentje daadwerkelijk verkocht is aan een particulier ? Consignatie noemen ze dat, geloof ik.

    Het is nauwelijks voor te stellen dat de verkoop van deze voertuigen succesvol zullen zijn.
    Toen in de begin jaren 70 de eerste Japanners naar Europa kwamen heerste er bij de meeste mensen ook een dergelijk gevoel.
    In zover ik me nog herinneren hebben de Japanners nooit andere auto’s gecloond.

    Ik heb begrepen dat Nederland weldra ook aan de beurt is ?

    Afwachten maar.

    Login om te reageren
  39. jopie zegt

    4 februari 2008 om 23:17

    leuke auto voor weinig geld. waarom al die negativiteit, met alle standaard negatieve dingen over chinese producten (botsproef, rammelbak). Ik hoef zo’n auto ook niet, maar is een Hyundai Santa Fe dan zo mooi/goed dan?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North