Shucks! Noren beginnen Tesla te haten

Auteur: , 52 Reacties

De liefde tussen Noorwegen en Tesla dreigt te bekoelen.

tesla

Trubbels in het Noorse Tesla-paradijs: in het EV-minnende land beginnen steeds meer Tesla-klanten zich te storen aan de zeer gebrekkige service van Tesla. Nu het Amerikaanse merk eindelijk een min of meer respectabele hoeveelheid auto’s bouwt, dienen de volgende vragen omtrent de competenties van het bedrijf zich aan. Automotive News bericht namelijk dat er in pioniersland Noorwegen steeds meer gemor ontstaat, onder andere over de tijd die het kost om een Tesla te laten repareren en wachttijden bij oplaadpunten. De service van Tesla wordt door Noren inmiddels beoordeeld als de slechtste van alle automerken en de op drie na slechtste van alle bedrijven überhaupt.

De adoptie van EV’s in Noorwegen kent geen gelijke. Vorig jaar was meer dan de helft van alle verkochte auto’s in het land een EV. Tesla profiteert daar volop van mee. In de socialistische heilstaat waar ooit de eerste Europese Tesla werd geleverd, verkocht het merk vorig jaar twee keer zoveel auto’s als in 2016. Tot en met juni van dit jaar, laten de verkoopcijfers een plus zien van nóg eens 70 procent. Let wel, ook in Noorwegen wordt de Model 3 nog niet een geleverd, dus alleen de Model S en Model X zijn verantwoordelijk voor dit belachelijke succes.

Doch de medaille heeft een aantal keerzijdes. Eerder berichtten we al over de levensgevaarlijke transporteurs des doods die Tesla inzet(te) om de auto’s bij klanten te brengen. Een ander puntje is dat de reparatiestaf in de periode van enorme groei qua verkoopcijfers maar is gestegen met derig procent. Dat wreekt zich, zo ondervinden mensen die tegen een technisch probleem of schade aanlopen. De 43-jarige Havard Wiig bijvoorbeeld had in februari een kleine aanrijding met zijn Model S. Toen hij de auto wegbracht, verwachtte hij binnen een week of twee zijn auto weer in de armen te sluiten. Maar nu, vijf maanden later, wacht hij nog steeds op zijn auto. Wiig heeft zijn geduld verloren en wil zijn twee jaar oude auto verkopen.

Hij is niet de enige met een dergelijk verhaal, echter blijven sommige Tesla-adepten geloven in de missie van Musk. Henrik Erikson, die vrijwel direct na aankoop van zijn Tesla de hoofdzekering moest laten vervangen, vergelijkt het met je favoriete voetbalclub supporten:

If it had been another car brand, you would maybe be a bit less forgiving. But it’s just like a football team, you want to cheer on the one you believe in.

Nu er echter ook andere (dure) EV’s op de markt verschijnen, doet Tesla er waarschijnlijk goed aan de service te verbeteren (als ze dat kunnen). Overleven op de loyaliteit van een trouwe schare rabiate fans is voor verschillende andere merken in het verleden namelijk al een verhaal met een einde gebleken.



52 reacties

5 maanden?! Ik had hem na een 1 maand al verkocht.
@mikje90: Ik heb bij de grootste BMW dealer in Antwerpen eens 6 maanden moeten wachten op een nieuwe voorbumper, nadat ze hem zelf beschadigd hadden toen ik hem binnenbracht voor een klein onderhoud. Ik kon ondertussen wel verder rijden, maar toch…
@mikje90: een maand.. nog veel te lang.. pff
NB als die Tesla rijders nou gewoon wat minder schaden zouden rijden (als ze er achter zijn gekomen dat ze niet allemaal de controle hebben om zo een racemonster te beteugelen, en dan ook nog een niet voldoende werken remsysteem hebben) is er niks aan de hand vermoed ik.. Maar ja.. Ze staan momenteel nogal hoog op de ladder bij de schaderijders.. en dat met auto’s waar al productieproblemen zijn. Blij dat ik geen Tesla rijd..
schaf alle subsidies af en niemand koopt nog een EV.
@jantje_555: schaf alle subsidies af op benzine en diesel en niemand wil nog op brandstof te rijden.
@stfu: welke subsidie?? Accijns en btw ken ik, maar subsidie daarbovenop is soort van in je eigen voet schieten.
@stfu: ik dacht dat de accijns betalen op fossiele brandstoffen omdat ze anders te goedkoop zijn.
Ik vermoed dat de vermeende subsidies op fossiele brandstoffen via dezelfde rekenmethode bepaald zijn waarop economische schade bepaald worden (zoals TLN de meest dramatische getallen weet te produceren voor iets wat vooral vrije tijd kost en voor een aanzienlijk deel zelfs door hun leden veroorzaakt wordt).
@mashell: we betalen accijns omdat het anders te goedkoop zou zijn??? Haha, ik kom niet meer bij. De grootste melkkoe van het land rijdt op de weg. Het “kwartje van Kok’ werd ooit geïntroduceerd om het begrotingstekort te dichten en het is leuk om over CO2-uitstoot te keuvelen maar als iedereen elektrisch zou gaan rijden hebben ze een mega-probleem in Den Haag. Al is dat makkelijk op te lossen door de accijns op elektriciteit omhoog te knallen.
On topic: prachtig die Tesla-hype maar het leek al te mooi om waar te zijn en lijkt ook een kwestie van tijd voordat de luchtbel in Californië de ruimte in vliegt, wellicht met een Spacex raket of misschien dat ze gelijk kunnen doorreizen naar Mars.
@hotze: dit moet ik echt al jaren aanhoren, geloof je nou echt zelf wat je zegt?
@2wheeler: welk gedeelte klopt niet dan?
@f31bmw320d: Tesla een luchtbel noemen en roepen dat het failliet gaat.
@2wheeler: omdat Tesla zulke mooie bedrijfsresultaten boekt.
@hotze: accijns op elektriciteit is al belachelijk hoog. Elektriciteit zou Rob de 1ct per kw moeten kosten ipv 20ct. Maar de helft is sowieso al belasting… benzine komt echt niet zo slecht weg.
@laptom: elektra kost kaal 5 á 6 cent per kWh (KW is een andere eenheid). Dit vind je terug op de jaaropgave van je energiemaatschappij.

Als je iemand corrigeert doe het dan goed.
@hotze: makker staakt uw wild geraas.
Uiteraard is de auto niet de grootste melkkoe, dat is de inkomstenbelasting die eigenlijk volkomen absurd is want we betalen met de BTW ook al uitgavenbelasting. Zoek de begroting maar eens op. Ook is de overheid je al jaren te slim af, de belastingen op elektriciteit zijn al jaren hoger dan die op fossiele brandstoffen.
En de accijnzen zijn er wel degelijk primair om het auto rijden niet te goedkoop te maken, dat is zodat we niet allemaal in in onzuinige wagens gaan rijden (zie de VS, goedkope brandstof, grote pickups overal) en dat we vooral ook niet teveel gaan rijden, we zijn een klein land, hebben veel files, wegen aanleggen is duur en bovenal lastig, ontmoedigen om te rijden is precies wat ze met die accijnzen doen. En het mooie is, mensen zoals jou hebben het niet eens door. Die jammeren op verjaardagen en internet wat populistisch over de auto als melkkoe maar worden zelf als werknemer keihard gemolken zonder dat ze het door hebben (yep, de inkomstenbelasting! Er is een reden dat je werkgever die al inhoudt en je er geen aanslag achteraf voor krijgt…).
@mashell: dus we worden al tijden onevenredig belast, in Alles!
Dank voor de kennis
@stfu: welke subsidies bedoel jij?🧐
Ik moet alleen maar afdragen….
@rufctr01: wereldwijd wordt dat ingeschat op 400 miljard dollar.
https://www.google.nl/amp/s/www.theatlantic.com/amp/article/552668/

Het gaat o.a. om subsidies om naar olie te boren, belastingkortingen (ook Shell heeft bizarre belastingkortingen in Nederland)
@rufctr01: Economisch gezien is een subsidie het verschil tussen wat je ergens voor betaalt en de totale kost ervan. Voor fossiele brandstoffen is (net zoals bv. voor roken) de voornaamste kost ervan indirect. Denk o.a. aan de opportuniteitskost wegens eindige voorraad, de impact van vervuiling, klimaatopwarming, economische schade door files etc). Wanneer de accijns lager is dan die indirecte maatschappelijke kost (iets wat uit de IMF paper op https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0305750X16304867 duidelijk blijkt) dan kan je dus van een subsidie spreken, ook al komt dat niet overeen met wat er in de volksmond meestal met dat woord bedoeld wordt.
@jantje_555: Heb je enig idee hoe veel indirecte subsidie er is op brandstof? Gigantisch veel!

Een voorbeeld: https://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/2017/aug/07/fossil-fuel-subsidies-are-a-staggering-5-tn-per-year
@widodh: erg slecht artikel
@m5rijder: Wel een kern van waarheid…
@m5rijder: Heb je ook de paper gelezen? Die is van een uitstekend niveau. Door IMF werknemers geschreven, niet meteen een club geitenwollen sokken dus: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0305750X16304867
Noorwegen, het land wat subsidies verleent met de opbrengst van olie. 🤔 Maar goed… Je moet ergens beginnen…
@drdre1: maar ondertussen wel enorm goed doen in groene energie en dus ook mobiliteit. Kan NL nog wat van leren.
@stfu:
Kijk eens naar hun demografie, hebben zgn ‘witte sreenkool’ , vijf, vijf!! Miljoen inwoners op een oppervlakte van 390000 km2.
Moeilijk dan hè om aan milieu eisen te voldoen als je ze met 18 miljoen mensen op onze mierenhoop vergelijk!
Dan sterven ze van de olie maar houden de opbrengsten in de staatskas, niet zoals wij onze aardgas opbrengsten hebben verkwist !
@drdre1: toch zijn ze wel beter voorbereid hierdoor ‘op de toekomst’
@banaan7: Rijkste land van de wereld. Iedere inwoner heeft volgens mij 4mil tegoed vd overheid ipv een staatsschuld.
@drdre1: Nederland kan die keuze ook maken, ze hebben gasvelden. Maar de Nederlandse overheid kiest er bewust voor om dat niet te doen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgasbaten Integendeel, ze investeren het onderdelen van de staatsstructuur… die quasi allemaal het gevolg zijn van het socialisme. Niets mis mee, maar dat spreekwoord over een splinter en een balk bestaat voor een reden.
Loyaliteit? Het is geen club, je hebt betaald voor de auto en mag goede service verwachten.
@dees: elk merk heeft ambassadeurs, Tesla ook.
@2wheeler: tuurlijk maar een Tesla-ambassadeur/liefhebber moet zo langzamerhand meer vergevingsgezind zijn dan een berijder van een oude Alfa ;-).
Daar heb ik pakweg 30 jaar ervaring mee dus ik mag en kan meepraten.
NB de eerste Tesla-rijder met zelfspot moet ik nog tegenkomen.
@SpiderIV: mooie voetnoot 😃
@SpiderIV: een lange adem is zeker een vereiste ja! Agh, ze zullen er best wel zijn. Niet elke Alfasud roest in de folder, niet elke Tesla fan is een arschlog.
Flink uit de hand gelopen daar.. op meer plekken trouwens.
@jaapiyo ben je het met me eens dat het een beter artikel wordt als je ook schrijft wat Tesla er aan probeert te doen?
@crepito: ik schrijf liever een nieuw artikel als ze er daadwerkelijk wat aan gedaan hebben.
@jaapiyo: Zoals je kunt lezen zijn er al stappen ondernomen. En wil jij een heel artikel wijden aan het feit dat de mobiele service dienst nog op vergunningen moet wachten in Noorwegen?
@crepito: tja maar is het inmiddels al wel geregeld? Prima dat er getwitterd e.d. wordt maar dat lost niks concreets op.
@f31bmw320d: Ik weet ook niet meer dan in het artikel van Electrek staat. Heb je dat gelezen?

Je kunt er natuurlijk vanuit gaan dat er helemaal geen artikel wordt geschreven als het opgelost wordt. Net zoals met het issue van de remmen van de Model 3. Een ‘update’ in een artikel wat niemand meer leest.. Dat vind ik nogal selectieve journalistiek. En gezien het aantal plusjes van mijn comment destijds niet alleen ik.. maar goed.. het is zeker chaos in Noorwegen.
Wordt zo langzamerhand een echt automerk…
Je moet er vooral in geloven in die EV zeepbel. Eerste stap in toetreden tot de sekte is alle leugens van Musk geloven.
Tsja Elon is vooral goed in marketing, daar is zijn merk op gebouwd. Als je klanten zich beduveld voelen, blijft er natuurlijk weinig over van de goede marketing. Veel geblaat en weinig wol dat Tesla.
@baklava: Ik heb redelijk veel issues gehad in het eerste jaar. Elke keer top service met altijd gratis een vervangende Tesla. Nog nooit zulke goede service ervaren bij een Mercedes dealer of elders. Neemt niet weg dat de service problemen op sommige plekken serieus zijn.
Klachten over de aftersales, goh het wordt al een echt autobedrijf zo. Gaat dus de goede kant op.
Ik zou denken dat een kleine schade prima kan worden gerepareerd door een onafhankelijk schadebedrijf…?

Oplaatpunten? Tja, thuis opladen? Early adopters zijn proefkonijnen…
ik kan me en chinees herinneren die zn bmw stond te slopen vanwege de slechte service… moeten die zich dan over een goeie 10jaar dan ook zorgen gaan maken?
@jaapiyo, het begint er langzaam wel erg op te lijken dat je een van de velen bent die short is gegaan op de aandelen Tesla.
Zowieso wordt aan het artikel gerefereerd maar enkel de negatieve punten over genomen.

Dat de vereniging van Tesla rijders, waar 3000 rijders bij zijn aangesloten aangeven positief te zijn over hoe Tesla dit op nog pakt, en veel vacatures heeft uitstaan om het probleem te tackelen vermeldt je gemakshalve maar niet.

“They’ve hired many people already,” said Satheesh Varadharajan, head of the Tesla Owners Club Norway, which has more than 3,000 members. “It’s not like they’re standing still. They’re pushing like crazy.”
@pramm: zo is dat altijd met enquetes. Heel Noorwegen vindt dit, heel Nederland vindt dat, en dan ga je lezen in het artikel en gaat het om een bevraging aan 3000 man…
waarom is het groenlinks webcare team hier zo actief om hun religie te ondersteunen met valse praat en leugens????? Waarom???
Heb ook een Tesla S, vind het eigenlijk helemaal niets! Laadtijd is een leugen, actieradius is een leugen. Afwerking is Lada kwaliteit, wegligging (zolang het rechtuit gaat is het prima). Interieur, leuk zo’n grote display maar meer is het ook niet. Regensensor, wat een klote oplossing een camera (werkt niet bij schemer of nacht). Lak, waterbasis…het is echt waterverf. Aflevering, we klagen over italiaanse auto’s? Deze is in elkaar gezet door blinde italianen. Wat een klote afwerking, lijstjes die scheef zitten, electronica en mechanica een drama

Kortom ….top auto….buitenkant is mooi en Elon Musk heeft electrisch rijden sexy gemaakt, maar ze gaan het niet redden tegen Audi, BMW en Mercedes als die op stoom raken met electra
ja bestellen en leveren van de tesla gaat echt super. snel en goede kwaliteit.

als je daarna nog eens wil praten met tesla omdat spiegels niet openklappen (best lastig :-) of scherm zwart blijft dan is het gewoon jammer. Niemand bereikbaar, je kunt 3 kwartier aan de lijn blijven hanger, maar helaas…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).