Skoda Tudor: vergeten concept (2002)

Auteur: , 64 Reacties

Een tijdloze schoonheid op Suberb-basis. Waarom hebben ze deze in hemelsnaam nooit gebouwd?

Skoda is een van de oudste automerken ter wereld, met een rijke historie aan modellen, maar aan het einde van het vorige millennium wordt het merk toch vooral geassocieerd met goedkoop Oostblok-blik. Na overgangsmodel Felicia, komen er eind jaren ’90 en begin jaren nul een drietal degelijke, zij het wat saaie wagens op de markt die een nieuw begin voor Skoda inluiden. Eerst de Octavia, dan de kleine Fabia en als laatste de Superb. Die laatste was feitelijk een Chinese Volkswagen Passat B5 met lange wielbasis én een Tsjechisch frontje.

Een kleine maar overzichtelijke line-up, maar ook wars van enige vorm van frivoliteit. In 2002 komt daar verandering in. Enerzijds met de 180 pk sterke Octavia RS, maar vooral met de schitterende Skoda Tudor Concept. Net als Octavia en Superb, is ook Tudor een historische naam uit de lange Skoda-geschiedenis: begin jaren 50 gaat ook de Skoda 1101/1102 als Tudor door het leven.

Belangrijker dan de naam, is echter de auto zelf. Van de Superb word namelijk een strakke, tijdloze tweedeurs (hence the name) coupé gemaakt. Opvallend is hoe productierijp de Tudor eruit ziet. Geen overdreven grote velgen, geen mini-spiegels of hypermoderne ultra-laser-beam-koplampen. Het dashboard is weliswaar anders vormgegeven dan in de Superb, maar oogt evenmin overdreven futuristisch of anderzijds onrealistisch. Onder de kap Skoda’s dikste motorisering uit de Superb: een dertigkleps 2.8 V6 met 193 pk. Smeuïg, maar wederom niet overdone.

Helaas worden we blij gemaakt met een dooie mus, want zo productierijp als de Concept eruit ziet, de Tudor blijkt niets meer of minder dan een vingeroefening van Skoda’s designafdeling. Op een coupé van Skoda wachten we nog altijd tevergeefs. Jammer, want met de 110R en Rapid heeft Skoda al decennia geleden bewezen leuke ‘sportwagens’ te kunnen bouwen. Nee, in plaats daarvan ging Skoda lekker gek doen met de Roomster, welke binnenkort zal terugkeren als tweede generatie die niks meer of minder is dan een Caddy met een ander logo. Degelijk merk, dat Skoda, maar wel een beetje saai.

Op jullie verzoek: zo zou een Tudor er in 2015 uit kunnen zien: KLIK!



64 reacties

“…..op Superb basis…” moet dat niet zijn: op Octavia basis? Lijkt er wel op namelijk….
Maar geen idee. Ziet er iig netjes uit.
heb altijd gevonden dat het jamme is dat mooie coupés alleen in de prijsklasse van de Audi A5 etc vallen….daaronder moet er toch ook marktsegment zijn met kopers zou je zeggen.
Enige die in de buurt komt is de Laguna Coupé, alhoewel, die is/was ook behoorlijk prijzig….
@tinustiguan: Staat op basis van de VW Passat. Het bleef echter bij deze studie aangezien VW plannen had om met een VW Passat coupe te komen en deze Skoda dan te veel in eigen vaarwater zou komen.
@tinustiguan: eigenlijk een Passat B5 Coupe
@tinustiguan: Net zoiets als de Rover 75 coupé, een auto die nooit kwam…..
@dizono had je de foto’s van de achterkant nog niet gezien voor je dit stuk schreef? Verder best een prima design. Maar een Skoda Coupé dat wil niemand. Een Skoda is voor praktische mensen, een coupé is voor mensen die willen laten zien dat ze het zich kunnen veroorloven om onpraktisch te rijden.
@jipino: Onderschat de populariteit van Skoda in de Oostbloklanden niet. Hier bij ons is het een VW voor minder geld, daar is het een zeer gewone keuze. Dus een coupé zou aldaar best wel goed kunnen verkopen…
Een Skoda die mooi wil zijn? Dat is toch tegen het concernbeleid. Skoda moet juist opzettelijk lelijker zijn dan de meer premium merken…dit heeft dus het productiestadium nooit gehaald…
@SummerSky: ik snap het ook niet meer. Het budgetmerk maakt opeens mooie auto’s met de modernste techniek die binnen het concern beschikbaar is. Een Skoda Superb van zo’n 55 mille met ingebouwde TV, geventileerde stoelen en 280 PK past niet meer in het beeld van no nonsense budgetauto.
De VAG saus die over elk automerk binnen het concern gegooid wordt.
Deze auto had net zo goed een Bentley, kunnen zijn of een Audi/VW. In de long run is dat in mijn ogen schadelijk voor het het imago van VAG en vooral de onderdanen..
@nord: Tja, kijk naar Seat die rond 2004 juist die VAG-saus van zich af wierpen en welk succes het merk dat gebracht heeft…Het VAG-sausje smaakt de meeste consumenten lekker en verkoopt en dat is uiteindelijk wat telt.
@dizono: In het VAG sausje zit vooral het ingrediënt: Lease en eenheid in. Het sausje is overigens grijs of zwart. Sommige beweren dat er is gesjoemeld met de ingrediënten…
@dizono: ‘sustainability’ is volgens mij nog een streepje belangrijker dan verkoopcijfers. Verkoop zorgt voor geld op de bank,
relevantie en versterking van merkidentiteit zorgt voor doorslaand succes.
…En daar gaat het een beetje fout voor merken als Volkswagen Skoda en Seat. Misschien ook Bentley.
Audi vaart er wel bij. Misschien komt dat weer omdat alles een beetje Audi is binnen het concern. Doet me denken aan een spreuk uit WO2.
@nord: Ik denk dat het met de merkidentiteit van Skoda en VW wel goed zit. De verschillen tussen bv Audi en VW zijn misschien niet enorm, maar dat zijn ze nooit geweest. In de jaren ’70 was de Polo eigenlijk een Audi 50 en de Audi 80 eigenlijk een VW Passat. Seat heeft zijn merkidentiteit zo’n tien jaar geleden laten varen en lijkt nog steeds zoekende en dat vertaalt zich inderdaad in matige verkoopcijfers.
@dizono: Seat heeft nooit een identiteit gehad. Uitstekende basis om dat uit te werken. VAG heeft gewoon de balls niet om aan een merkidentiteit te werken die los staat van het concern en dat is precies wat Seat zou kunnen gebruiken.
Ik vind het tergend dat merken als Lamborghini, Bentley en Bugatti vervagd (vervaagd) worden tot standaardproducten die door een hoogstaande Deutchland Uber Alles aardappelsnijder gehaald zijn. Nog een twintigtal jaren en niemand weet hier dat Molsheim een Frans plaatsje is.
Dat had beter gekund. Met inbegrip van goede verkoopcijfers, zeker weten.
@nord: wat een gelul. Bentley heeft in de RR-tijd hoofdzakelijk gerebadgte Rolls Royces gemaakt, als VAAG Bugatti niet had gereanimeerd, had het merk alleen in de geschiedenisboekjes voortbestaan en Lamborghini had alleen ook geen kans op overleden gehad. Gek genoeg roep jij juist de merknamen die een behoorlijke eigen identiteit hebben binnen VAAG en die er zonder VAAG juist niet meer waren geweest.
@roppp: vaag heeft Bugatti niet gereanimeerd, ze hebben alleen de naam en het logo gejat. Echte Bugatti’s worden al vele decennia niet meer gebouwd.
@406_v6: als je die theorie aanhoudt, Is er nagenoeg geen enkel merk meer authentiek. Aan de andere kant vroeger zaten Ferrari’s vol met Fiat-onderdelen. Anno 2015 is dat niet meer het geval. Alleen zitten nu de Maserati’s vol met Ferrari-onderdelen.
En verder? Volvo is Chinees, Saab is opgelost, nagenoeg de hele Britse autoindustrie is weg of Duits of Indiaas, wat is Citroën nog en ga zo nog maar even door. Was het vroeger leuker? Jazeker! Was het beter? Nee, uiteindelijk niet.
@roppp: Bugatti hield in 1947 op te bestaan, uit bestaande voorraad werden tot 1968 nog enkele auto’s geassembleerd onder leiding van Ettore’s zoon Roland, daarna was het écht over en uit. In 1991 introduceerde Romano Artioli het merk nogmaals, maar feitelijk was Bugatti toen al 44 jaar dood, werd er niets meer ontwikkeld etc. Vaag kocht de merknaam in 1998, vertel mij eens wat er nog rest van het échte oorspronkelijke Bugatti? Hetzelfde verhaal voor Spyker, na het faillisementen in 1928 feitelijk dood en begraven; dat Maarten de Bruijn het merk opnieuw lanceert is mooi, maar had ook niets meer van doen met het échte Spyker.

Wat betreft jouw voorbeelden, stel iemand koopt de merknaam Raider (het huidige Twix) en stopt in eenzelfde verpakking met hetzelfde logo een soort van Bifi worstje, is het dan nog steeds een Raider? In naam wel, verder heeft t er niks mee van doen.
@roppp: Maserati, Ferrari en FIAT zijn nooit opgehouden te bestaan of produceren. Alleen is Maserati verschillende keren van eigenaar gewisseld. Dat is het feitelijke verschil met Bugatti.
@dizono: en btw, Skoda heeft in een ver verleden hele mooie coupes gemaakt. Waarom uit dat vaatje niet putten, inplaats van de zoveelste golf1/audi100 derivaat?
@nord: ik noem een dwarsstraat:
https://flic.kr/p/EncNX
@dizono:

Ho ho, dat heb je verkeerd om.
De Passat was een Audi 80.
Audi heeft er samen met in mindere mate NSU (K70) voor gezorgd dat VW van die malle luchtgekoelde truttenschuddertjes af begon te zien.
Alles van VW stond op hetzelfde platform destijds, alles was Käfer.
Zonder de overnames had VW ze nog steeds gebouwd.
@carmasterr: Vlak Mercedes niet uit… Zij zorgden dat bij Auto Union (tussen ’58 en ’64 onder de vleugels van Daimler-Benz) de DKW F102 en opvolger Audi F103 werden ontwikkeld, die de blauwdruk voor de Passat en 80 waren.
@dizono:

Zeker waar.
Ik vraag me af of ze zich af en toe nog aan de oren krabben daar in Stuttgart.
Ze deden alles om potentie te krijgen in Audi, en net toen alles de goede kant op ging deden ze het van de hand.
@carmasterr: alleen zullen we nooit weten of Audi dan net zo’n succes zou zijn geworden…. Iets met ‘er is geen ALS’.
Waarom hebben ze deze in hemelsnaam nooit gebouwd?

Eenvoudig. Skoda is een no-nonsense merk. Daar past een coupé niet bij bij. Skoda’s hoeven niet mooi of stoer te zijn, ze moeten vooral veel auto voor weinig geld bieden.
Continental by Skoda? Lijkt me een heerlijke coupe. W8 uit de Passat er in, en lekker cruisen.
Mooi ding hoor, zelf nogsteeds opzoek naar een skoda, maar dan een Felicia Pick-up
@maikelschennink: Toch wel zo’n kekke Felica Fun mag ik hopen? ;)

https://media.skoda-auto.com/Pictures/History/1996-2005/_w/04%20Skoda%20Felicia%20FUN_jpg.jpg

De Felicia Pick Up werd in sommige markten overigens ook verkocht als Volkswagen Caddy.

http://onlytruecars.com/data_images/gallery/02/volkswagen-caddy-pickup-/volkswagen-caddy-pickup–10.jpg
@dizono: Hahahahaha nee ik kijk wel uit, gewoon een zwarte of misschien eem rode, zoals mijn oom vroeger had. Ik heb al 8 of 9 jarig jochie zoveel met die auto door weilanden gescheurd. En idd je hebt ze ook als caddy maar geen idee of ze zo ook in Nederland zijn
@dizono: Toen ik in de jaren ’90 nog als koerier rondkwam was mijn primaire bestelauto een Felicia Caddy (een echte met VW logo, nog steeds geen idee waar ze hem vandaan hebben gehaald) omgebouwd tot koerierbus dus daar heb ik veel in gescheurd! Weegt niks dus heeft ook geen grote motor nodig en brommen dat het doet! Geweldige wagen, daar heb ik goede herinneringen aan. Vlak voordat ik stopte bij dat bedrijf werd ie vervangen door een “echte” Caddy en die vond ik een stuk minder.
Ik was dat malle ding bijna vergeten. Dank je voor deze graaf in mijn jaren ’90 carrière!
Wel of niet passend bij de merk identiteit: Het is gewoon een prachtige auto. Wat is daarnaast mis met een degelijke coupé?
“dertigkleps 2.8 V6”

Een paar cilinders delen dus een klepje?
@bokkepoot: Want 30 is niet door zes te delen?!
@bokkepoot: uh nee? Denk ff aan de 20v 4cyl blokken. 3x inlaat en 2x uitlaat per cilinder. Moest jij je hersencellen delen met je broertje? Sorry geintje kon het niet laten..
@s62b50:

Was in de war met een andere V6, ik wist niet dat het dan zo erg was qua intellect.
Kia Shuma @achterkant…
Maar twee andere achterlichtunits en het zou er een stuk beter uitgezien hebben.
@Original_Arnoud: En dat terwijl de achterkant van de Shuma gekopieerd was van de Chrysler 300M ;-)
VW had in die tijd exact dezelfde type auto, maar dan heette hij Bora coupe en natuurlijk met VW front.
Zag (en ziet) er mooi uit.
@Hubert: Er zijn wat knappe koppen geweest die een driedeurs Golf met een Bora kruisden, maar een Bora Coupe is er nooit geweest. En een Bora is overigens een maatje kleiner dan deze Tudor, die zijn genen deelt met de Passat.

http://www.vwvortex.com/artman/uploads/03_004.jpeg
http://www.vwvortex.com/artman/uploads/03_005.jpeg
@dizono: Voor de volgende ‘Vergeten Concept’, De Volkswagen CJ!

http://carsthatnevermadeit.tumblr.com/post/95283615636/volkswagen-cj-concept-1997-the-coupe-jetta

Was een design studie wat later resulteerde in de Bora.
@gtwillem: Zullen we die gewoon in de vergetelheid houden? ;)
@dizono: Dat is al het geval, eigenlijk: ik moest zelfs de tweede google pagina bekijken om de goede concept te vinden. Op zich is het best een aardige auto, maar wellicht iets te veel VAG voor hier ;-).
Dan zal ik wel de enige zijn die dit een lelijk hok vindt. Een coupé hoort er niet uit te zien alsof die door de boekhouder is ontworpen.
Had een Audi moeten zijn. Niemand zit te wachten op een grote coupe van het VAG Skoda.

Dat gezegd hebbende vind ik ‘em tof. Goeie kleur, mooie wielen, fraaie lijn en een nette achterkant. Van voren is ie té Ocatvia/Fabia/SuperB-achtig. Dat had wat sierlijker gemogen. Voor de rest had ik hier graag de anonieme boekhouder in willen uithangen. Anoniem, maar in stijl. Dat dan weer wel.
@Rob: ik zou zeggen, koop een A5. Ook op basis van dezelfde basis als de Passat toch?
@Crosscabouter:
Jup, dat zou ik ook doen mocht ik er eentje nodig hebben.
Geen idee of er ook een Passat onder zit, maar het is wellicht de mooiste Audi ooit. En het maakt ook nog geen eens uit in welke kleur je ‘em neemt. Wit, geel, blauw, rood, groen, zwart, zilver, grijs of roze; het kan allemaal. Briljant ontwerp.
Dit is een stuk mooier dan die Engelse Phaeton Coupé.
Jammer dat het ze niet gegund was.
Dan was het nu al een leuk tweedehandsje geweest!
Ik zie ergens lijnen van een Continental
@hight96: ik dus ook, en ik vind het heerlijk!
@hight96: de wielen zijn bentley maar dan een maatje kleiner
Angst…pure angst..
@norge: Dat je een VAG product mooi gaat vinden? ;-)
@gtwillem: Mooi? Nee, dat niet maar ik vind het wat minder saai…
Heb hem in de Skoda museum gezien. Is echt een breed ding
Als ik er achter zou rijden zou ik denken dat het een dacia logan was. Gelukkig is hij vergeten.
Ik heb hem in het Skoda-museum gezien. Prachtige wagen, goede proporties en ontzettend ingetogen chique. De dame die ons een rondleiding gaf wist ons te vertellen dat het niet mocht van VAG, omdat ze dat bij Audi bepaald geen goed idee hadden gevonden. Volgens haar bestaan er binnen het Skoda-ontwerpteam nog altijd flink wat frustraties hierover. Ik vind het doodzonde dat het nooit in productie is gegaan, al was het maar in een kleine serie.
omdat Skoda
Iemand de skills en tijd om een render te maken van een Tudor 2015/16 op de basis van de huidige Superb? Ik ben wel benieuw :)
Audi a4 b5 met octavia neus.
Deze auto is mij een compleet raadsel. En ik zou niet weten waarom ik een dergelijke auto zou kopen.
Een Superb staat bekend om z’n riante ruimte op de achterbank. En dan heb je hier een auto waar je de voorstoelen voorover moet klappen om achterin te klimmen? En dan heb je ook nog minder hoofdruimte.
Waarom in vredesnaam zou je deze auto prefereren boven een sedan???
@koeberg: Omdat het anders is , vroeger was anders zijn een luxe die verbonden was met rijk zijn ..
@koeberg:
En waarom zou je dan wel een A5 kopen?
Of een 4-serie?
Of een Porsche 911?
Of überhaupt iets anders als een Dacia Lodgy?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).