Smart Fourjoy concept: less is more? [updated]

Auteur: , 15 Reacties

De samenwerking tussen Renault en Daimler openbaart zich in steeds meer aspecten. Smart is voor zijn nieuwste concept volle bak Twizy gegaan, en nog een stapje verder ook. In plaats van ontbrekende ramen mist deze Fourjoy complete deuren, de B-stijl en een groot deel van het dak.

Volgend jaar is het zo ver, dan komen de eerste gemeenschappelijke Renault-Smart-modellen uit, in de vorm van een nieuwe Twingo en ForTwo/ForFour. Smart neemt alvast een schot voor de boeg met deze Fourjoy, die er lekker radicaal uitziet, net zoals al die andere Smart-concepten van de laatste tijd trouwens.

Weinig aan de Fourjoy doet denken aan een productieauto, het designteam mocht lekker los gaan. Naast alle gaten in zij- en bovenkant zien we dat resterende stukjes carrosserie zijn uitgevoerd met chromen swagger (of gepolijst aluminium, dat kan ook…), en is een onverlaat zijn skateboard op het dakrandje vergeten.

Tsja, een leuk ding om naar te kijken, hoewel het niet superverrassend is, na de For-us, Forstars, Forvision, Forspeed enz enz enz.

De ontwerpafdeling is aardig actief en ‘spacy’ bij Smart, hoewel menig mens wellicht direct bang wordt voor een anal probe als dit malle ding om de hoek komt zetten.

Update 5 september 10:22
De conceptcar is 3.494 meter lang, 1.978 breed en 1.494 hoog met een draaicirkel van 9,1 meter. Een 55 Kw sterke magneetelektromotor zorgt voor de volledig elektrische aandrijving die gevoed wordt door een 17,6 kWh lithium-ion accu die in zeven uur volledig opgeladen kan worden vanaf een conventioneel stopcontact. Via een speciale wallbox of een openbare laadpaal zou volledige oplading minder dan een uur moeten duren. De Tridioncel is afgewerkt in gepolijst aluminium en witte parelmoer lak die “het premiumkarakter van het merk moeten benadrukken” terwijl er ook doorzichte petrolkleurige elementen te vinden zijn in de windgeleider boven de voorruit, de zijkanten van de A-stijlen en op de dakspoiler aan de achterzijde.

Op het dak zijn twee elektrisch aangedreven ‘longboards’ bevestigd. Hiermee kan je korte afstanden in de stad afleggen. Helmen zijn onder de achterstoelen te vinden samen met een eenvoudig los te koppelen high-definition camera zodat je al je jammerlijke skateboardfails kan vastleggen.



15 reacties

Less is less is het meer in dit geval
lijkt wel een A-klasse junior
Nu nog en Fortwo en het is af :p
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Haal de achterste stoelen weg, deuren er in dak er op, leasekleurtje er op en je hebt de gefacelifte fortwo, wedden.
@911GT2: Neen, de nieuwe Smart zal er volgens mij zo uitzien: http://greenrides.us/smart-fortwo-2014/
@michelinman: ik hoop t toch niet zeg, wat een gedrocht!
Designrichting van de for4 kan ik beter begrijpen. Als je de rare comceptsnufjes eraf haalt en er deuren in zet staat er best wen puike auto. For2 gaat dezelfde richting op. Leuk!
@michelinman:
Dat wordt hem dus niet, van Frau Winkel heb ik in Luzern gehoord dat de lengte van de Fortwo 2.69m kort blijft en dat de Forstars een goede blik geeft hoe de nieuwe Smarts eruit gaan zien. Zowel de Fortwo als de Forfour zijn achterwiel aangedreven.
Bij de Forstars moet je echter wel de 21″ wielen even vergeten.
Ergens lijkt het wel op een auto…….
Lijkt meer op een fietstaxi
Smart Flatulent.
Ik vind hem best wel veel weghebben van de bmw i3 zo op het eerste ook. Zo’n (voor het oog) hoge motorkap blijft wennen.
Het lijkt het me best een leuk autootje om mee over een boulevard van een warm land te touren.
Niet echt geschikt voor het nederlandse klimaat, maarja concept hè
Gewoon normaal doen en vooral dit soort plastic kunstenaars bollen NIET maken! Lelijk hok..
Deuren erin, beetje normalere two-tone erop, en je hebt de nieuwe ForFour. Niet mis…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).