Max in de problemen, minuscuul gat tussen VET en HAM

Auteur: , 29 Reacties

Oude koek, of is er hier meer aan de hand?

Max in de problemen, minuscuul gat tussen VET en HAM

Het zit erop, lieve lezers. Aan acht intensieve testdagen is zojuist een einde gekomen. Eindelijk kunnen we ons opmaken voor de alleereerste Grand Prix van 2019, die over twee weken georganiseerd zal worden in Australië. Voordat we op de zaken vooruitlopen, blikken we nog eenmaal terug op een testdag, alvorens we later dit weekend onze absolute conclusies met jullie zullen delen.

Eíndelijk draaien de teams de knop open.
Sinds het begin van de testweken benadrukken we dat de tijden die de teams noteren niet per se representatief zijn voor hun daadwerkelijke snelheid. Enigszins vanzelfsprekend, want die logica volgende moet McLaren bijvoorbeeld ineens een zeer dominante speler zijn geworden. Op de laatste testdag voorafgaande aan het nieuwe Formule 1-seizoen hebben we gezien dat de krachtigste teams in zekere zin ook boven zijn komen drijven. Ferrari was al regelmatig bovenaan de tijdenlijsten te vinden, maar vandaag besloot ook Mercedes eens een aantal stevige ‘performance runs’ te doen. Hun tijden, lage 1 minuut 16’ers, waren bijzonder indrukwekkend. Het heeft even mogen duren, maar hiermee bevestigen ze dat ze het niet zomaar zijn verleerd.

Zodoende rekenen we erop dat Ferrari en Mercedes ook in 2019 weer in een intense titelstrijd verwikkeld zullen raken, maar achter hen is de rangorde iets lastiger te bepalen. Althans, dat Williams geen fatsoenlijke auto heeft gebouwd en waarschijnlijk als laatste zal eindigen, dat lijkt inmiddels wel vast te staan. Red Bull zal het Ferrari en Mercedes nog wel lastig kunnen maken, Renault lijkt zich een niemandsland te hebben toegeëigend. De strijd in het middenveld zal zo mogelijk groter zijn dan ooit. We kunnen niet wachten.

Max in de problemen, minuscuul gat tussen VET en HAM

Ferrari is de snelste, maar veel scheelt het niet – of toch wel?
Na acht dagen testen lijken de meest critici het er wel over eens te zijn dat Ferrari op het moment de beste auto van het veld heeft. Het is hierom niet meer dan juist dat de Scuderia de testweken afsluit met de snelste tijd. Sebastian Vettel kwam op de zachtste band (C5) relatief eenvoudig tot een rondetijd van 1:16.221. Mogelijk had de viervoudig wereldkampioen nog harder gekund, maar na een elektrisch falen aan de auto tweeëneenhalf uur voor tijd besloot de formatie uit Maranello de boel alvast in te pakken. Hiermee straalt het een ongewoon niveau van zelfvertrouwen uit. Ondanks het feit dat het gat met Hamilton vandaag slechts 0.003 seconde bedraagt, heeft het team laten zien met name voor de long runs een bijzonder stabiele en snelle auto te hebben gemaakt. Kan Vettel eindelijk in de voetsporen van zijn held stappen en in zijn vijfde jaar bij Ferrari de beker naar Italië brengen?

Door problemen aan de Red Bull kan Verstappen amper in actie komen.
Red Bull heeft duidelijk een wisselvallige testperiode achter de rug. Het Formule 1-team van de energiedrankgigant heeft weinig problemen ervaren met zijn nieuwe Honda-motor en daardoor veel ronden kunnen rijden. Tegelijkertijd hebben zijn coureurs de bal enigszins laten vallen. Of nou ja, Pierre Gasly, vooral. De nieuwkomer reed zijn auto tot tweemaal toe de muur in, waardoor het team kostbare track time verloor. Na zijn enorme klapper van gisteren was het zelfs niet zeker of Verstappen vandaag in actie kon komen – de teams nemen immers maar één auto mee. Gelukkig voor de Nederlander verloor hij in de ochtend slechts een halfuur. Echter, niet veel later ontdekte zijn team een issue met het uitlaatsysteem, waardoor Max uiteindelijk alsnog niet verder kwam dan 29 schamele ronden en een relatief langzame tijd. Hopelijk gaat het in Melbourne beter.

Max in de problemen, minuscuul gat tussen VET en HAM

Ondanks de nieuwe aeroreglementen zijn de auto’s niet langzamer.
Integendeel, ze zijn juist nu al sneller dan voorheen. Onder de nieuwe aerodynamische regels moeten de auto’s dan wel een simpelere, bredere voorvleugel en een grotere achtervleugel hebben, het lijkt de snelheid niet bepaald in de weg te zitten. Lewis Hamilton reed zijn Mercedes vorig jaar naar pole position met een tijd van 1:16.173 en op dit moment zitten we daar al angstwekkend dichtbij. Slechts 48 duizendsten van een seconde, om precies te zijn. En dan rijden ze nog niet eens voluit! Als de auto’s straks, zoals beloofd, ook nog eens beter zijn in inhalen, wordt het ongetwijfeld een seizoen om van te smullen. Over twee weken weten we het, want dan begint de Formule 1 aan zijn eerste race op het circuit van Albert Park in Melbourne, Australië.

Uitslag:
1. Vettel, Ferrari – 1:16.221, 110 ronden
2. Hamilton, Mercedes – 1:16.224, 61 ronden
3. Bottas, Mercedes – 1:16.561, 71 ronden
4. Hulkenberg, Renault – 1:16.843, 51 ronden
5. Kvyat, Toro Rosso – 1:16.898, 131 ronden
6. Sainz, McLaren – 1:16.913, 134 ronden
7. Grosjean, Haas F1 – 1:17.076, 73 ronden
8. Ricciardo, Renault – 1:17.114, 52 ronden
9. Raikkonen, Alfa Romeo – 1:17.239, 132 ronden
10. Magnussen, Haas – 1:17.565, 94 ronden
11. Verstappen, Red Bull – 1:17.709, 29 ronden
12. Perez, Racing Point F1 – 1:17.791, 104 ronden
13. Kubica, Williams – 1:18.993, 90 ronden



29 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
De TR coureurs hebben wel lekker kunnen knallen en zitten maar 7 tienden achter Vettel. RB heeft dus behoorlijk lopen sandbaggen.
Bijzonder weinig problemen met de Honda’s ook, de Ferrari blokken toch wel wat issues hier en daar.
Gasly maakt geen beste beurt trouwens, 2 keer crashen mag gewoon niet in de testweken.
Nee ik wil Gasly ook niet afbranden, maar vind t geen handig actie van hem. Ook tot 2 keer toe, waarbij er de laatste keer zo goed als 1,5 testdag naar de knoppen is. Vond hem ook niet echt schuldbewust, meer het standaard pr praatje.
@piquet1986: Om hem wel iets te verdedigen: In de onboard-beelden zag je wel dat de auto bij het aanremmen wat instabiel werd en hij een kleine stuurcorrectie naar links moest maken, waarna hij dus met de linker wielen op de witte strepen af moest remmen en in moest sturen.

Maar dat gezegd hebbende, misschien is het ook niet zo slim om tijdens het testen zo op de millimeter te rijden. Of het moet door Red Bull gevraagd zijn om er eens vol voor te gaan en is de stabiliteit nog niet 100% in orde.

Blijft helaas de conclusie over dat we allemaal geen idee hebben wat zich precies in die testweken afspeelt en in hoeverre een crash de schuld van de coureur, de auto of beiden is.
@gandini: volgens mij zat ie gewoon iets naast de baan hoor waardoor die correctie nodig was. Ben benieuwd naar zijn ontwikkeling
@piquet1986: hij gaf iig toe dat het zijn fout was, en zei dat hij hooptr dat Max iig de dag erop kan rijden. Zocht niet naar excuus. Kan gebeuren toch..
@cloverleaf: r8jden ze tijdens de tests met 1 en dezelfde auto die onderling gedeeld word? Dat vind ik vreeld aangezien de 2de auto ook getest moet worden.
@acizane80: yup. Zijn de regels.
Zoals gezegd… uit de tests valt niet veel op te maken(alee toch wel een beetje he). Bij red bull weten ze dit precies nog niet, deze week zei Horner nog voor Mercedes te staan en nu is het weer een meerjarig project🤔. Tot spijt van wie het benijd verwacht ik Mercedes en Ferrari weer kort bij elkaar met de Red Bull er net achter
Het ziet er goed uit voor RBR en Ferrari. Qua snelheid in de longruns zitten ze er gewoon bij, dus dat is mooi. Max ook duidelijk de leider van het team, ik vermoed dat hij Gasly compleet om de oren gaat rijden dit seizoen.
@tvklarenbosch: en Mercedes volgens jou? Ik vrees dat Redbull toch weer 3e team wordt, Ferrari en Mercedes voor het kampioenschap vechten
@lekkerlinksrijden: ja die ook, had ik er natuurlijk ook bij moeten zetten. Hoewel ik denk dat het wel eens tussen 3 teams kan gaan dit jaar.
@tvklarenbosch: ik hoop dat je voorspelling uit komt, meer actie en dus meer spanning is altijd goed
@tvklarenbosch: Gasly mag inderdaad a la Bottas de rest op afstand houden.
Dit zijn de absoluut snelste ronden, interessanter zijn de tijden op de hardere banden. Leclerc op C2’s een 1:17.2 en Vettel op C3’s een 1:16.7. Die Ferrari’s zitten er gewoon heel goed bij. Ook Mercedes zal er wel weer bijzitten.
Red Bull, ik denk, toch 3de team weer. Max heeft wel meer kans om te winnen dit jaar, maar kan niet vechten om de titel.

Charles (net iets jonger dan Max) heeft de komende 2 jaar meer kans op het record jongste WK ooit. Al vraag ik me af wat die ‘titel’ waard is. Vettel heeft ‘m nu, maar weet iemand dat nog? Hecht iemand daar waarde aan? Volgens mij niet. Tot Max ‘m pakt natuurlijk. En die is ‘m dan op een gegeven moment ook weer kwijt..
Op dit moment geef ik geen stuiver voor Red Bull.
Ik vraag mijn serieus af of ze hun zaken op orde hebben.
Alleen Racing Point en Williams waren langzamer.
Verder heb ik mijn twijfels over het feit dat Max geen één keer onder de 1:17 heeft gereden.
Gasly 2x ge-crashed in 4 uiting’s, is die auto dan zo slecht of Gasly, als er ge-pushed wordt lijkt het fout te gaan.
Op dit moment denk ik dat Red Bull het 5de team is, Renault en McLaren lijken mijn sneller op dit moment.
Op basis van deze 2 test weken denk ik dat een top 10 kwalificatie een hele uitdaging wordt in Australië.
Er is geen moment geweest dat ik dacht van, dit wordt een top jaar, podiums zijn ver weg naar mijn mening, laat staan winnen.
@hzw:
lol. Denk eerder dat Renault nog een zware dobber gaat krijgen aan TR.
@hzw: Red Bull reed naar mijn mening verdacht consistent zo rond de 1:17.5 tot 1:18. Ik voorzie dat RBR volledig gefocust is geweest op data verzamelen, zowel voor zichzelf als Honda. Hierbij is consistentie belangrijker als de auto altijd tot de limiet persen. Ze deden af en toe een snelle sector en lieten dan het gas weer los. Volgens mij is iig VER nooit echt hard aan het pushen geweest. In Melbourne gaan we het echt zien.
Die tijd van Max is C3 banden gereden. Volgens Pirelli zit er zo’n 0.6 tot 0.7 sec. verschil in tijd per band. Haal dus ongeveer 1.4 sec van de tijd van Max en dan zie je dat ie er gewoon goed bij zit.

Maar ik verwacht dat de top nog ongeveer een seconde van die tijd er af kan rijden. Denk dat TR, McL, Renault enzo op een lage 1.16 zitten.
@rick-dos: Leclerc op C2’s een 1:17.2 (minus 0,6/0,7 voor C3 = 1:16.55) en Vettel op C3’s een 1:16.7 :)
Max dus 1:17.7. Er goed bijzitten is dan op basis van wat je stelt nogal raar.
@Rick-dos: wat betreft merc en rbr denk ik dat je gelijk hebt, zowel Hamilton als Max hebben hun ware kracht nog niet getoont denk ik. Ik vermoed dat Hamilton gelijk of veer Vettel zal zijn en max iets achter. Beiden hebben niet laten zien hoe rap ze echt kunnen, dat is ook bij vettel het geval. Die kon ook een stuk sneller, maar heeft precies nog niet alles gegeven. De McLaren wel, die hebben vaak met de softste banden gereden, dus hadden automatisch een voordeel. We zullen naar mijn mening een gelijkaardig situatie als vorig jaar hebben. Merc en Ferrari vooraan, rbr vlak achter en dan de rest. Maar toch blijf ik hopen op een verassing van Redbull, wat zouden die mensen van McLaren staan kijken als Redbull dit jaar met honda kampioen word.
@rick-dos: volgens de kenners zouden lage 1:15 tijden mogelijk moeten zijn voor Ferrari en Mercedes.
Max in de problemen?! Hij rost er rustig op los, maakt zich nergens druk om verder.
Zal best maar de tijden zijn niet goed.
Wie zegt dat Ferrari en Mercedes niet aan het sandbaggen zijn met hun lage 1:16 tijden.
Hoe the f*ck heeft een team na vikf rampzalige jaren ineens de vorm te pakken?
Knap. Echt knap!

En ik zou inderdaad uitkijken naar Renault.
Het zal Red Bull toch gebeuren dat Renault en McLaren dit seizoen sneller zijn, wie lachen dan het laatst.
Ricciardo en Sainz.
Haas en Alfa Romeo kunnen ook nog gaan verrassen in 2019.
Ik zie toch eerder een tweestrijd tussen Ferrari en Mercedes en een hele grote middenmoot inclusief Red Bull.
Waarbij Red Bull niet onbedingt team 3 zal worden in de standings.
Ik ben er ook niet van overtuigt dat Max dit seizoen meer races gaat winnen dan in 2018.
Triest voor het eens zo succesvolle Williams. Wie heeft 2 weken terug die prachtige docu over Frank Williams gezien op de BBC? Ontroerend. De man had alles over voor racing, en daar moest het gezin, en met name zijn vrouw onder lijden. Die heeft er een boek over geschreven, zonde rancune. Maar de pijn is voelbaar. Frank wil het niet lezen. Inmiddels schijnt de man, inmiddels een dagje ouder en invalide sinds zijn auto ongeluk, nauwelijks nog een sociaal leven te hebben en boven de werkplaats te wonen. Ik werd er droevig van.
Ik heb de eerste week de trainingen gekeken met commentaar van een hoop mensen van sky
Die zetten RB tussen Ferrari en Mercedes
Ik denk dat die mensen meer verstand van F1 hebben dan de meeste hier
Ze dachten ook dat RB met een kompleet ander aero pakket aan de start zullen verschijnen in Australië
Eerst dachten een hoop azijn pissers dat de Honda na 2 km zou ploffen
Dat viel mee , topsnelheid ook
Alleen denken ze hier dat het om de ronde tijden lijstje gaat

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).