Dat het heel handig is als je schuur wielen en voortstuwing heeft, ontdekten de ‘Muricans al in de jaren dertig van de vorige eeuw. In het land waar alles groter is, zou deze pick-up met overdekte laadbak uiteindelijk uitgroeien tot het formaat van een zeecontainer. Met dezelfde oogstrelende styling. Wát een apparaat.
De productie startte al in 1933 en tot op de dag van vandaag staat de Suburban bij Chevrolet in de prijslijst. En in die van GMC, voor de duidelijkheid ook als Suburban, vanaf 2000 als Yukon. Dat maakt het een van de langst geproduceerde modelseries ter wereld, verdeeld over 11 generaties. Generatie 12 wordt leverbaar vanaf 2015/2016. In de USA en voornamelijk het Midden-Oosten althans, in Europa lopen we er niet echt warm voor. Hoewel de Rotterdamse gemeentepolitie er van de midden jaren zestig tot midden jaren tachtig wel mee door de stad boenderde. Hopend op droog wegdek en niet al te krappe bochtjes. Maar als ze je opgevoerde Zündapp of Kreidler in beslag namen kon ‘ie wel meteen mee naar het bureau, rechtop achterin.
De bekendste voor ons en tevens de langstlopende van de reeks is het model van de achtste generatie. Deze was leverbaar van 1973 tot 1991 en had nu eindelijk vier deuren in de zijkanten. Klinkt gek, maar de vorige serie had er drie: een aan de bestuurderszijde en twee aan de passagierskant. De generaties ervoor hadden zelfs maar twee deuren. En achterdeuren of -kleppen uiteraard. De Sub was nu uitgegroeid tot formaatje mastodont en werd ook aangeduid als truck, niet als SUV. Er bestond zelfs een versie met dubbele achterwielen, de dually, en 7,4 liter V8. Zodat je de paarden niet meer omslachtig in een trailer hoefde te doen, maar gewoon de stal naar de manege kon slepen.
Vergeet ook de parkeergarage maar, je rijdt de betonpijlers eruit en vervolgens pas je van zijn leven niet in een parkeervak. Je vindt hem daarentegen gemakkelijk weer terug, dat dan weer wel. De buitenmaten, de interieurruimte, de motorinhoud, het verbruik en een dikwijls vergeten parameter: de voorliggersbinnenspiegelopvulligsgraad, allemaal uitzonderlijk groot uitgevallen bij deze überstationwagon. Zelfs de kleine-dinges-grote-auto-compensatiediscussie verstomt abrupt als je hiermee aankomt: dit kan niet waar zijn…..
Door de toenmalige klassiekerregeling werden er nog een flink aantal van vijfentwintig jaar en ouder naar ons land verscheept. Zonder houderschapsbelasting en op LPG was er nog relatief betaalbaar mee te rijden. Nu deze regeling om zeep is geholpen zijn de vraagprijzen weer gekelderd. Je koopt een behoorlijk net exemplaar voor vijf tot tien mille, waar dat voorheen minstens het dubbele was. De meeste zijn voorzien van de 5,0- of 5,7-liter V8, verder kom je regelmatig de 6,2-liter diesel tegen (ook een V8). De 7,4-liter big block-versie loop je sporadisch tegen het lijf en moet je wel érg graag willen om er zonder te morren op leeg te lopen vanwege het verbruik.
Met een klein beetje speurwerk zijn er nog echte pareltjes te vinden. In superoriginele staat, bouwjaar tot 1980 en zonder afgrijselijke lift-kit of andere aftermarket opsmuk: schitterend! En redelijk onverslijtbaar, mits chassis en plaatwerk nog niet aangetast zijn door het roestspook. Meteen conserveren in dat geval, de techniek is verder bullet- en hufterproof en werkt ook wel zonder steeds op handen gedragen en bejubeld te moeten worden. Dat wil absoluut niet zeggen dat er geen onderhoud gepleegd hoeft te worden, maar zo’n vette V8 put zichzelf nooit uit en is alleszins vergevingsgezind. Maar heeft wel een serieus drankprobleem.
Om in de kosten daarvan een beetje tegemoet te komen, zou je er een kunnen overwegen die in de overgangsregeling valt. Op benzine en stallen in de wintermaanden. Dan is de houderschapsbelasting nog te overzien, met elke maand slechts een tientje verplicht lidmaatschap van Belastingvereniging Den Bodemlozen Put te Apeldoorn. Is het je daily driver en ook nog op LPG of diesel, dan ben je waarschijnlijk echt fan en betaal je gewoon de volle mep. Dat is heel veel maar is het allemaal waard: ruimer kun je niet rijden zonder groot of busrijbewijs. Heerlijk lui cruisen, liefst zoveel mogelijk rechtuit. De wegligging en stuurgedrag zijn verre van sportief en niet berekend op meer dan vijf bochten per dag, dat kenden ze in ‘Murica ook niet. Kun je daar mee leven en hoef je je niet steeds te bewijzen met gummen en strepen trekken, dan heb je hier een geweldige alleskunner aan. En véél extra schuurruimte in de winter als je hem stalt.
Yo momma is so fat that when her beeper went off people thought she was backing up.
[img]http://www.politievoertuigen.nl/Foto/06816.png[img]
linkje naar de site van politievoertuigen.nl mag niet ontbreken:
http://www.politievoertuigen.nl/Gemeentepolitie/Chevrolet%20C10.html
nieuwe poging:
[img]http://www.politievoertuigen.nl/Foto/06816.png[/img]
@Dino2400: enig idee wat voor ding dat is aan de zijkant?
@phevtreb:
Ik gok een aggregaat om 220V bij de hand te hebben op locatie.
Heerlijk dikke Amerikaanse SUV waar ik altijd een zwak voor heb gehadm zowat je halve huis past erin.
Leuk artikel! Ik heb Suburbans stiekem altijd erg leuke auto’s gevonden, vooral de voorlaatste.
Geweldig! Eindelijk wat aandacht voor deze icoon! Mooi artikel!
Als ik zo op straat kijk tijdens het spotten, zijn het vooral de Suburbans met bouwjaren 73-91 die nog op straat rijden. Ook zeker niet verkeerd.
Hoe ik het zie:
95% van de Suburbans hebben BJ 73-91
4% is BJ 92 en later
De overige 1% is BJ 72 en eerder. Deze modellen zul je denk ik eerder op de meetings tegenkomen. Tot zover heb ik nog maar 1 Suburban gezien/gespot buiten meetings die ouder was dan 1973.
De alleroudste Suburbans zijn eigenlijk meer te vergelijken met stationwagens die omgebouwd zijn naar bestelwagens. Pas rond de 60s werden het SUV’s.
Toch wel geweldig hoor, de Suburban bestaat al tientallen jaren en ze worden nóg steeds gemaakt. Ik ben zeker fan!
Pracht auto, het 2015 model is toch wel de mooiste tot nu toe. Helaas is de grootste motor voor de suburban 5.3L, als je een grotere wilt moet je uitwijken naar GMC, die overigens hetzelfde is met 6.2L en iets luxere uitvoering
Oh enne @larssb: de GMC-variant heet Yukon XL ;) de gewone Yukon is eigenlijk een Chevrolet Tahoe. Tot uw dienst :)
@toyotafortuner: Dank je voor de aanvulling, top!
Hoeveel exemplaren zouden er gemaakt zijn….
legendarische moviescene met suburban in de hoofdrol…..werd jarenlang zelfs door de CIA gebruikt als trainingsvideo…
https://www.youtube.com/watch?v=ZJlmYy-mAZY
Ik rij regelmatig een suburban zo’n 6 weken per jaar in de USA. Positief zijn het plaatsaanbod, het relaxte rijden en het trekken van caravan/boot. Auto is ook onverwoestbaar. Alleen met optrekken en bochten maken merk je dat hij wat groter is.
@spidermann: rij er ook in tijdens familie bezoek in Canada. Wel een liter olie bijvullen voordat je onderaan de berg staat maar op de normale highway lekker rijden met 1.200rpm. Je kan het prima een paar uur volhouden en zo rustgevend om in te rijden.
Het heeft wel wat maar het is niet echt mijn ding. Hier in de buurt rijdt het kleine broertje van het model 73-91 rondt, toen nog Blazer geheten (later Tahoe). Het is er een met een lift-kit in camouflage groen, rochelt en ratelt er op los en heeft om eerlijk te zijn vooral een enorme tokkie uitstraling.
Op zich is dat ook wel lachen maar ik zou er zelf dus niet mijn geld aan uitgeven, als ik failliet wil gaan aan benzinekosten en onderhoud van een oude V8 dan doe mij maar zo’n 928 die vanavond voorbij komt bij TopGear (maar dan liefst wel van serie I tot serie III met de oude ‘risky business/scarface’ achterlichten.
@jaapiyo: )
@jaapiyo: waar is top gear te zien vanavond?
@rikus: http://www.autoblog.nl/nieuws/reminder-top-gear-patagonie-special-1-bbc-2-2130-uur-73075
@rikus: BBC2, 21:30
@luukvdb: en @jaapiyo bedankt mannen
“De wegligging en stuurgedrag zijn verre van sportief en niet berekend op meer dan vijf bochten per dag, dat kenden ze in ‘Murica ook niet.”
Blijft toch een opmerkelijk fabeltje, dat ze in Amerika geen bochten kennen. Ja, in de steden is bijna alles in een raster gebouwd, met alleen (heel ruime) 90 graden bochten. Tot het belachelijke aan toe, waardoor je akelig steile hellingen hebt in bijvoorbeeld San Fransisco. Maar buiten de steden, in de heuvel- en bergachtige gebieden (en dat zijn er heel veel!) zijn toch heel wat meer leuke bochten te rijden dan je waar dan ook in Nederland (en grote delen van de rest van Europa) kunt vinden…
@henrie: En toch bestaat de VS voor het grootste deel uit lange rechte wegen. De bochten die er zijn, zijn dan ook gelijk erg ruim te nemen. Onze Yukon XL, waar ik helaas nog niet in mag rijden, is voor elke bocht oké. Mn pa heeft m zelfs een keer mee naar Nederland genomen, voor de lol ff door Amsterdam, dan beleef je nog eens wat!
het monster van politie rotterdam
[img]http://farm7.static.flickr.com/6081/6073394339_8ecda31f13_b.jpg[/img]
@hillegaar:
Leuke tijden waren dat, menig agent kijkt daar met weemoed op terug vanuit zijn Touran..
Dat er zo nu en dan eentje door een gevel reed was deel van de pret..
Ik zie ze weleens met een spoiler op de motorkap. Waar is dat eigenlijk voor? Tegen steenslag?
@danmar: Volgens mij wel. Zie je in Amerika heel veel auto’s mee rijden. Waarschijnlijk omdat de wegen daar doorgaans wat slechter zijn dan hier, waardoor de kans op steenslag ook een stuk groter is…
Je ziet ook wel eens een soort textiel hoezen over de voorkant van auto’s heen. Wordt om diezelfde reden gedaan. Het ziet er beide niet uit trouwens…
@danmar: Idd steenslag en vooral insecten van de voorruit houden. Dat stoffen geval waar henrie naar verwijst heet een car-bra.
@drijver: Insecten weghouden vind ik logischer klinken. Ik kan me voorstellen dat zo’n spoiler makkelijker insecten kan laten afbuigen dan steentjes, die zijn toch een stuk zwaarder.
Jaren geleden eens een lange autorit in Canada gemaakt waarbij ik elk kwartier moest stoppen om de geplette insectenmassa van de voorruit en koplampen te vegen, anders zag je niks meer. Dus ik kan me wel voorstellen dat het in de VS en Canada een nuttig ding is.
https://www.youtube.com/watch?v=pEfEN0svUyk
Zet er dan gelijk de 2015 op , plaatje (zeker de Tahoe)
@RobUSA: Amerikanen bouwen tenminste echte SUV’s die lachen al die X5’en, Q7’en en ML/GL’s uit die daar rondrijden. Ik vond de 2007 model Tahoe ook altijd erg mooi om te zien.
@badboys: terwijl zo’n GL al geen kleintje is.
@badboys: Nou wil het toeval dat je net de X5 en de ML/GL noemt en laten die nu net door, jawel, Amerikanen in elkaar geschroefd worden…;)
@jaapiyo: en vervolgens in Duitsland fatsoenlijk gemaakt om in europa te kunnen verkopen
@undifined1: Bijna alle non-Amerikaanse merken bouwen de modellen die ook daadwerkelijk in de USA verkocht worden ook in de USA zelf (althans voor de USA markt); net zoals in China omdat er een enorme belastingdrempel op zit. Omgekeerd zou uiteraard nooit acceptabel geacht worden door USA … maarja :(
Yes!Nog eens een echt,fatsoenlijk artikel dat wel over auto’s gaat!!
Ik ken de Suburban/Tahoe eigelijk alleen van de geniale maffia serie The Sopranos…
Die zie je best Veel hier..
Super toffe auto voor de states.. Maar hier waardeloos.
@schellekens006:
Maar dat gaat in dit land op voor alle suv’s..
Over de sneue blufsuvjes wil ik het niet eens hebben..
Heerlijke bak. Jaren lang een c20 uit 1980 met 7,4 liter big block gehad. Je kan idd nergens parkeren en je loopt letterlijk leeg. Gelukkig kostte gas toen nog 45 cent per liter, maar 1 op 2,5 op gas is ook geen feest. Op gps toch nog 180 met dat ding gereden. In Amsterdam kon ik helaas alleen op een busparkeerplek terecht. Dure grap
Heb een 1998 7.4 big block gehad, geweldige auto! Op lpg ruim €300,- p mnd wegenbelasting en een verbruik van 1 op 3,5. Maar oh zo fijn!
Dat parkeren ed valt echt goed mee hoor, je went snel aan de afmetingen. Mijn vrouw ging er rustig boodschappen mee doen. En een parkeergarage is echt geen probleem.
In europa net zo leuk als in de VS, als het bebruik maar hetzelfde is: lange ritten.
Ik kreeg deze vakantie ook een upgrade van een standard suv naar een ford expedition el.
Plek voor 8 man plus bagage, op de snelweg 2k m bij 70 mph. Heerlijk stil, en je zit net zo hoog als in een amerikaanse bestelbus.
Jammer dat de co2 boete het bij ons compleet onmogelijk maakt zo’n apparaat te rijden.
Ikzelf heb niet zoveel met zeecontainers, maar mn vader woont al sinds de eighties in de States en had er ook eentje. Toch wel n indrukwekkend monster. En lachend aftanken natuurlijk, met benzinepomp Alaska als buurman. Btw larssb, volg je sinds je buggy artikel. Thumbs up, erg vermakelijke stijl van schrijven.
Leuk stuk, heb hardop moeten lachen. Er staat wel een klein fautje in de tekst. 5e alinea 1e zin moet werden werd zijn (een aantal)
Murricah!
Maar je moet het ze toegeven voor weinig geld veel ruimte/ amerikaanse luxe.
Maar qua vorm… als zelfs toyota met hun 80’s landcruiser een mooiere zeecontainer kon neerzetten dan doe je iets verkeerd.
Die 7.4 big block is leuk voor de kroeg maar eigenlijk alleen relevant als je er heel zwaar mee moet trekken. Motor is getuned voor koppel, niet voor pk’s. Die 5.3 en 5.7 zijn beide meer dan voldoende. En tegenwoordig leveren ze ook de 6.2 bij Chevrolet (voorheen moest je dan naar GMC). M’n broertje kreeg in de States altijd een Yukon XL Denali mee als leenauto. Wat een knots van een auto. Ik vind het wel wat. In pick up vorm heb je hem ook nog als SS454. Nog steeds ‘maar’ 220pk maar genoeg koppel voor eindeloze burnouts!!
@E34M5Touring:
Die eindeloze burnouts had natuurlijk ook wat te maken met het feit dat het een pick up was zonder fatsoenlijke massa op de achteras.
Verder; ik hou van die koppelrijke lompe Amerikaanse vrottel vrottel monsters.
@ikbenmnzus: Zoveel meer massa heeft een Suburban niet over de achteras. Maar het zal vast schelen.
Lelijk gedrocht. Dinosaurus. Ik snap echt niet hoe men enthousiast kan worden over een bak als deze.
Kijk, een Hummer bvb – H1 natuurlijk – kan ik wel waarderen, omdat het ontwikkeld is als militair apparaat. Moest ik geld weg te gooien heb, zou ik er nog een kopen ook. Maar dan zou ik er wel een groot patattenveld bij kopen om ’s zondags ermee plezier te maken. Niet om mee naar de winkel te rijden.
Een bak als de Suburban echter, wat is daar het nut van? Er zijn auto’s genoeg die beter zijn in alles wat deze doet. In feite is het eerder een cross-over dan een SUV. Slecht on-road, zwak off-road, laadruimte als een te kleine bestelwagen, comfort als een tractor van 30 jaar oud en het verbruik van een overzetboot…
@Esprit_de_Flandre: Btw, ik voorspel het einde van dit soort auto’s – in de US ja – tegen 2020. Ford heeft al de E-series geschrapt en vervangen door de Europese Transit. Op de Amerikaanse autoblogs krijgt die heel veel lof.
In feite noemen ze de oude E-series een regelrechte dinosaurus, van afschuwelijke kwaliteit, met slechte wegligging, oorverdovend lawaaierig, onhandig als cargo- en personenevervoerder, en de vertrouwde V8 wordt verguisd.
OVer de Transit wordt net het tegenovergestelde verteld. Nu valt nog af te wachten natuurlijk of de markt in z’n geheel die mening deelt (bloggers zijn nu niet per se representatief), maar de E-series had een marktaandeel in de cargo-markt van maar liefst 50%, dus mits een beetje merkentrouw zal GMC/Chevrolet binnenkort ook moeten volgen met een EuroVan (Opel Movano?).
Chrysler is immers al overgeschakeld op een EuroVan met de Dodge-badged Fiat Ducato. Natuurlijk onder druk van Madre Fiat, zoals ze destijds ook de MB Sprinter als Dodge hadden neergezet, maar dat doet weinig ter zake. Het kan gewoon niet ontkend worden dat de European Style Cargo Vans van hogere kwaliteit en praktisch nut zijn dan de US chassis-based V8 Dino’s…
Als de EuroVan in de US een succes wordt – en daar ben ik van overtuigd – zal op korte termijn ook dit soort “SUV’s” volgen, en dus in z’n huidige vorm verdwijnen…
@Esprit_de_Flandre: meningen zijn meningen natuurlijk maar je vergist je even in het comfort. Ik heb een aantal keren meegereden in deze kolossen en er is weinig te vinden wat comfortabeler cruist dan dit. Het is zwaar, lang en gemaakt voor de snelweg. Dit is niet een stug afgeveerde terreinbeul.
heel goede beschrijving