Zie hier: de duurste BMW 3.0 CSi van Marktplaats

Auteur: , 30 Reacties

Hadden we gisteren nog een prijzige 8-serie te pakken, vandaag gaan we iets verder terug in de tijd.

Ja, de tijd gaat vooruit en daarmee ook de klassiekers die we begeerlijk vinden. De BMW 8-serie begint nu op dat kritieke punt te komen dat we ‘m echt gaan waarderen en niet meer zien als een pauperbak voor LL Cool J wannabe’s. Maar betekent dat ook dat de opa van de 8-serie nu té oud begint te worden? Wat mij betreft niet.

De BMW E9 heeft namelijk nog steeds een van de mooiste fronts van alle BMW’s ooit. Ja, vrijwel alle BMW’s hebben die dubbele koplampen aan beide kanten van de auto. Toch vond ik het mooier toen er nog geen ‘glas’ voorzat en de twee pitjes onbedekt de wereld inkeken. Bij de E9 is het front daarbij ook nog eens heel clean. Behalve de nieren in het midden en de lampen aan de zijkant trekt niks je aandacht. Een gezonde dosis simpel vormgegeven chroom zorgt ervoor dat het geheel een sjieke uitstraling heeft.

Voor de rest vallen bij de koets vooral de ranke raamstijlen op. Dat kan nu niet meer, want onze overlords vinden dat veel te gevaarlijk, ondanks het uitmuntende uitzicht dat je erdoor rondom de auto hebt. Tegenwoordig is dat met die zware stijlen wel eens anders. De koets is elegant vormgegeven en doet een beetje denken aan Alfa’s uit hetzelfde tijdsgewricht. De E9 is alleen geleverd met M30 zes-in-lijns, in tegenstelling tot diens voorganger de 2000 C(S). Die laatste diende als basis voor de E9 maar had vierpitters onder de kap.

Het exemplaar dat we gevonden hebben op Marktplaats heeft net niet de lekkerste zes-in-lijn onder de kap. Die zit namelijk in de inmiddels onbetaalbare E9 CSL met de goede bijnaam ‘Fledermaus’. De 3.0-liter grote unit in deze CSi levert echter nog altijd een gezonde 200 pk. Ruim voldoende om vlot mee te kunnen komen in het hedendaagse verkeer. Sterker nog laten we eerlijk zijn: al die A- en B-segmenters op de wegen zien doorgaans alleen de achterzijde van de bij Karmann gebouwde coupé.

Omdat deze auto’s qua prijs behoorlijk in de lift hebben gezeten de afgelopen jaren is de hoeveelheid Ekkermannen die je neer moet leggen voor de Bimmer wel even slikken. Eerder hadden we het al over de onbetaalbare Fledermaus, maar ook deze 3.0 CSi uit 1972 is niet geschikt voor de platte beurs: de verkoper wil er 52.950 Euro voor hebben. Het is dan ook wel een mooi exemplaar afkomstig uit Italië en mede daardoor volgens de verkoper roestvrij. De moeite waard of ga je dan toch liever aan de haal met dit opknappertje dat te koop staat voor nog geen tienduizend Euro en sla je in navolging van deze Nederlander zelf aan het lassen?



30 reacties

Wat mij betreft de mooiste BMW ooit, helaas zijn echt nette exemplaren al jaren niet betaalbaar.
@e21e30: helemaal eens. Ben zelf naar een 2800CS te kijken. Die zijn iets betaalbaarder en vind m zeker zo mooi
@pexers: aan het kijken*
Deze gaan heeeeeel hard omhoog qua prijs. CSL’s in mooie staat gaan al ruim over de ton.
Maatje van mij restaureert ze tot in concours staat.
@paginl: Maak er wat betreft een in top staat 3.0csl maar over de 3 ton van ;-)
Wat een pareltje! Sla hier liever mijn geld op stuk dan op de 8-serie van een aantal artikelen terug.
Wat een heerlijk design!
Droomauto, zo’n mooi, sleek design!
Ik word hier hebberig van, autoblog.
Een auto uit de jaren zeventig uit Italië, mede daarom is de auto roestvrij. Oh ja het was een Duitse auto in Italië?
@granlusso: Stom vraagteken, ben je daar weer?
Ligt het aan mij of zien we de laatste tijd relatief veel van dit soort advertenties. Ik geef toe, deze auto is een pareltje, maar het klinkt zo gescript nu. Al is deze manier van adverteren natuurlijk een gevolg van de verloren strijd tegen de adblocker.
@dare2think:

Worden idd van die artikeltjes die je maar gaat overslaan ..
Absoluut de mooiste bmw. Spijt van dat ik er nooit een op de kop heb getikt toen ze nog wat fijner aan de prijs waren!
@pomoek: Hij zou nu weg geroest zijn
Bijzonder mooie wagen dit, de 3.0 CSI is vaste gast in mijn virtuele klassieker top 10!
Altijd handig om z’n lijstje actueel te houden mocht je opeens een hoofdprijs winnen!
Pauperbak
Mocht ik de kennis en kunde hebben zou ik de opknapper uitkiezen. Lijkt me gaaf om zo’n project te hebben en na een X-aantal jaren weer helemaal netjes erbij te hebben staan.
@viezefreddyw: Je kennis en kunde zou in dit geval wel erg op de proef worden gesteld. Ben bang dat er weinig van over blijft als de lak en roest is weggehaald.
@viezefreddyw: ik verbaasde me vooral over de kilometerstand van precies 1… Zo zie hij er niet uit. Maar ook al zal er, zoals eerder gezegd, weinig van overblijven nadat de roest en lak weg is, het lijkt me wel een leuk project
Geweldig mooie auto! Zeker ook in deze kleur. Bij het zien van de interieur foto’s dacht ik al aan hoe heerlijk ouderwets het zou ruiken.
Die opknapper is ook wel een echte hoor. Zelfs voor een opknapper is dit nog slecht. Ik heb betere auto’s als donor verkocht zien worden. Ik zou dus voor het rijdende exemplaar gaan. Daar valt vast ook wel genoeg aan te sleutelen.
@lekbak: Ding is inderdaad zo krokant als chips. En dan een krappe 10k er voor vragen. Voorschermen zijn niet leverbaar. Mag je nóg een donorauto zoeken of je moet 2e hands exemplaren vinden. (En dan heb je mazzel, kan ik uit ervaring zeggen)
Schitterende wagen maar heb liever de opvolger, die heeft een nog mooiere sharknose..
Ik vind deze veel mooier en bijzonderder dan de 850 CSi van gisteren. En een prijs die realistischer is…
Die mannen van Witmar & Odijk hebben mooi spul, maar zijn veel te duur.
Ik vind persoonlijk de iets dondere kleur blauw nog iets chiquer..
http://www.autojunk.nl/2016/07/1972-bmw-3-0-csi
Wat is een E9 toch een schoonheid!
Van toen BMW’s nog echt mooi waren…
Samen met de 507 de mooiste BMW aller tijden. Ik heb voor de aardigheid ook de link bekeken vh 12 jarig restauratie project…één woord: RESPECT.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).