Special: Umm Entrepreneur/Alter

Auteur: , 23 Reacties

Een terrain response knob? Yeah right! Zo’n knop hoort natuurlijk in je hoofd en moet om als je van het asfalt af gaat.

UMM Entrepreneur/Alter

Hij zit in ieder geval niet in de Umm Entrepreneur/Alter. Er zijn genoeg andere knoppen, willekeurig gemonteerd in het stuk plaatstaal dat het dashboard vormt. Beslist geen auto voor melkmuiltjes met een voorliefde voor Maik-de-Boer-gepunnik met hippe stofjes.

Stof daarentegen mag wel, dat staat hem juist weer erg goed. Veel modder en de afdruk van een boom in het spatbord ook. Eigenlijk alles wat beslist niet op een Evoque, BMW X6, Cayenne of daarmee vergelijkbare 4×4-faker mag. Die zijn stuk voor stuk ook nog eens veel minder exclusief dan deze bijzondere Portugees die tussen 1984 en 1992 gewoon leverbaar was in ons land. Alleen kocht toen vrijwel niemand hem, om verschillende redenen.

Een daarvan zou wel eens wat met het uiterlijk te maken kunnen hebben… Zijn oorspronkelijke ontwerper, de Franse dorpssmid Cournil, bedacht en bouwde al voor 1960 een handige en robuuste offroader met componenten van de Hotchkiss jeep. Dat hij bij het ontwikkelen van de latere Entrepreneur het uiterlijk volledig vergat was geen belemmering voor succes. Integendeel wellicht: de Cournil vond best gretig aftrek en de productie werd in het thuisland overgenomen door Auverland. In Portugal begon vanaf 1978 ook machinefabriek Umm ze in licentie te bouwen en ging er later hoopvol mee de buitenlandse boer(en) op. Maar die stonden bepaald niet in de rij.

Defensie in Nederland nam er wel veertig af, als tegenprestatie voor een Portugese order voor DAF legervoertuigen. Met een paar eigenzinnige particulieren en een aantal overheidsinstanties meegerekend is de schatting dat er meer dan honderd geleverd zijn in ons land. Maar je ziet ze werkelijk nooit. Dat ligt niet aan het ontwerp en de constructie: de Umm is even fragiel gebouwd als een piramide. Een oersterk ladderchassis met vier crossbeams en daarop een carrosserie van 2 mm dik plaatstaal, en om het eeuwigheidswaarde mee te geven niet met bouten gemonteerd maar vastgelast. Dat kan wel een stootje en flink wat gestuntel hebben.

De techniek ook, die kwam voor het grootste deel van Peugeot. De bekende Indénor diesels van 2.1 of 2.3 liter en later nog de 2.5 liter varianten vormden een onverwoestbare combinatie met deze ijzervreter. Maar ook Alfa en Volvo liefhebbers zullen er bekende onderdelen in terugvinden, de Portugezen assembleerden niet erg eenkennig. In de doorontwikkelde versie, de Alter, werden de Peugeot-roots nog duidelijker; er zat nu een heus dashboard in, duidelijk herkenbaar van Peugeot. Net als het stuur, hendels, stoelen en nog wat kleinigheden. Van landbouwvoertuig veranderde hij langzaam in een heuse auto. Voor rouwdouwers, niet voor trendvolgers.

Het uiterlijk veranderde mee maar bleef, op zijn zachtst gezegd, best karakteristiek. De koplampen werden nu netjes ingebouwd in plaats van plompverloren op de bumper gemonteerd, het front werd in het geheel iets afgeronder en moderner. Maar hij had nog steeds de Cw-waarde van een flink tuinhuis met veranda en houtopslag. Technisch werd hij ook verbeterd, zo kreeg hij geventileerde schijfremmen en een gemodificeerd onderstel. De motorkeuze werd uitgebreid met en later beperkt tot eerder genoemde 2.5 liter versie, naar keuze met of zonder turbo. De 110 PK sterke turbodiesel had standaard een vijfbak én stuurbekrachtiging, gerieflijkheid lag op de loer. Gelukkig moest je de raampjes nog steeds openschuiven bij wijze van airco.

Handig tijdens Parijs-Dakar, want zelfs daar deed men ervaring op met dit werkpaard. Meerdere keren finishten alle Umms die van start gingen in die loodzware etappes. Dat zegt wel iets over de constructie en de gebruikte techniek. In Nederland word je niet snel geconfronteerd met de grenzen van zijn kunnen: een hellingspercentage van 45⁰ en een kantelmoment van 40⁰ kom je in de regel alleen verbaal tegen tijdens de vrimibo of op vervelende feestjes. Een halve meter water is wel makkelijk te vinden maar vormt ook geen enkele belemmering voor deze knoert.

Uiteindelijk werd steeds strengere milieuwetgeving dat wel: in 1993 verdween Umm uit de vaderlandse prijslijsten omdat de Alter niet meer aan de toenmalige emissie eisen voldeed. Dat ging geruisloos want het was toch al niet zo dat de deur alsmaar uit de sponningen gelopen werd bij de importeur door de grote aantallen enthousiaste kopers. In 1994 stopt Umm helemaal met het uitleveren aan particuliere klanten en noteert de volgende twee jaar alleen nog militaire en andere overheidsorders. Geen teleurgesteld gezeur meer over de looks in ieder geval.

Hier zijn ze vrijwel niet meer te vinden en ook in Frankrijk en Portugal wordt de spoeling dunner. Je zou nog even in Angola en Congo kunnen zoeken, daar zijn er nog vele te vinden. Vervolgens rij je zonder problemen zelf naar huis. En onderweg trek je achteloos nog wat hopeloos vastgelopen uitsloof-SUV’s uit de prut die die stomme knop in de verkeerde stand hadden staan.

Bewegend beeld? Een wat ouder Portugees filmpje van de UMM 4×4 vind je op autojunk.nl.



23 reacties

Wil hebben!! Heerlijke info..
@norge: wellicht wil je dan ook een Santana…?
@e1000bmw523i: Ja hoor, ik vind al dat spul gaaf……Ik ben raar ik weet het…
@e1000bmw523i: Wie wil dat nu niet? Jammer dat ze de nek omgewrongen zijn door Iveco…
@e1000bmw523i: Dan kan je beter voor het orgineel gaan.
In Portugal in rond gereden, is top!
Als ik het verhaal zo lees eigenlijk een soort van poor mans Unimog. Leuk ding!
Nice. Gave auto, goed stuk. Een auto voor echte kerels, daat houd ik wel van.
Even ter verdere informatie:
In een “wedstrijd” tegen Renault om een order voor ong. 300 vrachtauto´s deed NLD het aanbod om als tegenprestatie 100 UMM´s af te nemen. dat gaf de doorslag.
De 100 werden 50/50 verdeeld. 50 voor DAF en 50 voor defensie. De laatste verdeeld in 46 voor directe levering en 4 voor latere beproeving in het project vervanging LandRover.
Die 46 veroorzaakten in drie jaar tijd onderhoudskosten van ong. 70% van de aanschafprijs, dus een succes was dat niet te noemen. Hij is serieus meegenomen in de beproeving, maar ook daar veel ellende. Een voorbeeldje: op een 40% helling branden alle waarschuwingslampjes. Geen olietoevoer en zo… Zegt UMM: moet je er een liter bij doen (dus over de streep vullen). Op de helling nog steeds alle lampjes aan. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat is een knob?
@dikdraak: Een engelstalige knop…
Kende ‘m al lang, en is onder veel namen verkocht in Frankrijk, naast Cournil ook Autoland en vooral als Auverland vind je ze nog in kleine Franse dorpjes, als manusje-van-alles bij de gemeentedienst…
Volgens mij ergens eind jaren 70/begin jaren 80 tijdens een 4×4 evenement eens gezien. Dat ding reed alle dure jongens van de berg af (samen met de Daihatsjoe Rocky overigens).
Haha, mijn oom had ook zo’n hok. Woonde net in Portugal en toen gekocht. Hij had in de garage een grote ton staan waar hij alle afgewerkte (frituur)olie en oude kartbenzine in dumpte, daarvan tankte hij zijn Umm:)
Heerlijk spul, vooral m’n vriendin vind dit soort auto’s geweldig!
Leuke auto. Echte alleseter xd
Geweldig!
@larssb
Chapeau dat je weet dat de Peugeot Diesels eigenlijk vanIndemor afkomen – al heeft Peugeot die overgenomen-
Deze UMM’s reden op de smerig vieze goorste plek in Nederland als bedrijfswagens : De EMO, oftewel de ertsoverslag op de Maasvlakte waar iedere auto met regen als roestrood voertuig van het terrein afkwam onder de meest verwoestende smerige bagger, want ijzererts stof gaat werkelijk overal tussen zitten !
Dit kunnen absoluut geen slecht auto’s geweest zijn, want ze hebben er jaren en jarenlang rond gereden en zijn volgens mij van ‘Toyota kwaliteit’
@desjonnies: Dank, ook voor deze bijdrage!
@Larssb: Tipje voor een volgend artikeltje: ARO. Ook ouderwetse no-nonsens bakken.
Wordt nog steeds gebouwd, maar ook niet meer te vinden in onze contreien, maar zien er zo cool uit dat ik ze heel dringend zou willen zien terugkeren…
@Esprit_de_Flandre: Staat al op het lijstje van potentiële kandidaten, dank voor je tip!
Nog nooit van gehoord maar vind het wel een leuke auto. Leuk artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).