
In een gelimiteerde oplage levert BMW een 5-Serie zoals die ooit bedoeld was (soort van). Dus met zes-in-lijn zonder elektrohulp.
Zoals jullie weten zijn wij op de redactie best wel fan van de BMW 5-Serie. Ons opperhoofd is bezig aan zijn tweede op rij. Maar ook een van de regelmatig ingeschakelde videomannen is fan. Daarnaast was er natuurlijk de dieselbeuker van @willeme. En ooit, lang lang geleden, was er ook nog de E39 Touring van @casperh. Eigenlijk kan je de redactieleden opdelen in twee categorieën. Zij die al een 5-Serie hebben/gehad hebben en zij die nog een 5-Serie gaan hebben.
Deze lofzang uit de weg hebbende, is het echter niet allemaal hosanna. De nieuwe 5-Serie, is namelijk knaak. Het design is twijfelachtig. Het is een enorme lel van een auto geworden. De packaging is niet fantastisch. De plastics her en der minder zacht dan voorheen. De Touring heeft geen opklapbaar achterruitje meer. Misschien wel ergst van al bij een product van de Beierse motorenfabriek; er zijn niet veel verbrandingsmotoren beschikbaar en degene die wel leverbaar zijn, zijn niet het meest inspirerend.

In Nederland bestaat het gamma qua pure ICE’s alleen nog uit de 520i, 520d en 540d. Al het andere heeft een elektromotor naast de verbrandingsmotor of alleen maar een elektrotor. Je hebt dus een instapmotor, of een hele dikke diesel met twee turbo’s. Deels is dit afgedwongen door regeltjes, maar deels ook een keuze van BMW zelf. Voor sommige markten maakt BMW namelijk wél een G60 540i met zes-in-lijn zonder elektrohulp. Maar in Nederland bijvoorbeeld, wordt niet eens de moeite gedaan deze aan te bieden. Naast de 550e zou dat gezien de BPM ook geen enkele zin hebben. Daarbij krijgt de Nederlandse BMW klant extra technologie (for better and for worse) voor minder geld.
In Canada wordt de 540i normaal ook niet aangeboden, terwijl dat bij de buren in Trumpmenië wel zo is. Nu maakt BMW in Canada echter een bijzondere uitzondering. In een oplage van 151 stuks komt daar nu namelijk de 540i xDrive op de markt als de Legacy Edition. De auto’s hebben allemaal het Sport Pro Package en zijn gehuld in een kek kleurtje. Op de persfoto’s zien we bijvoorbeeld Maledivenblauw II. Maar andere beschikbare kleuren zijn Frozen Black, Grigio Telesto Pearl Effect Metallic, Oxford Green Metallic, Interlagos Blue Metallic, Sepang Bronze Metallic en Cinabar Red. Affengeil.
BMW heeft alleen wel een foutje gemaakt. Op de foto’s staat ook een E34 540i in Malediven blauw. Klanten met smaak zullen dus vermoedelijk uitwijken naar een okkazie. Toch?





Huidige 5 is zeer populair, begrijp daar weinig van, vind het een zeer zwaar ogende, weinig elegante wagen. Interieur ook geen vooruitgang vergeleken met de voorganger, harde plastics en displays. Jmmr. Maar een 6 in lijn is uiteraard wel heel fijn en echt Bmw.
En zo is het. Hoe vaak het “nieuwe” toch lonkt, heb ik het nu echt niet. De G31 LCI 540i blijft mooi nog een aantal jaar in bezit totdat er een mooie(re) opvolger is.
Dat lijkt mij heel verstandig….want toch echt veel fraaier afgewerkt, en mooie bouwkwaliteit. Ook chroom waar chroom hoort te zitten, of je moet voor de shadowline hebben gekozen indertijd. Maar in de Bmw’s, zoals die van jou, zit ook gewoon een fraai dashboard…..toch, in ieder geval voor mij indertijd, een Usp van Bmw….. . Maar ja, alweer jaren geleden dat ik Bmw gereden heb, nu alweer jaren Lexus en vlgd jaar de nieuwe ES, gewoon als hybrid maar wel in copper met wit interieur….die ga ik dan maar oprijden…. .
BMW heeft ontdekt dat mensen BMW’s kopen omdat het een BMW is, niet vanwege de eigenschappen of kwaliteiten. Tja, dan kun je daarop bezuinigingen. Achterwielaandrijving hoeft niet, iDrive knop kan weg. Mooie materialen? Niet nodig. Goed design? Ben je gek. Vooruitstrevende techniek? We zijn Audi niet…
Wat is het toch een saaie auto zo op de headerfoto.
Tja….. mooi is hij nog steeds niet
Gelukkig heeft iedereen een andere smaak. Persoonlijk vind ik de nieuwe 5er best OK. Het is niet eens mijn type auto maar zo’n 550e X-drive zou ik best onder mijn carport willen hebben.
Heb hem zelf sinds een maand of 6 als touring, echt een top auto in de praktijk. Ja een paar dingen zijn niet top (details in het interieur en die stomme snelheidswaarschuwingen) maar verder is het een geweldige auto qua rijden. Qua prestaties is het gewoon een M lite voor relatief weinig geld.
Rij in de buurt eigenlijk alleen maar elektrisch, maar op de lange trips is die B58 wel een topper.
Verbeterpunten: betere (en wat meer) knopjes in het interieur, weer het oude ruitje welke je kunt openen en een sport+ stand voor het onderstel.
Sepang bronze staat toch wel heel erg lekker. Jammer dat je al die individual kleuren amper op straat gaat zien
5k toch?
Ach, als je niet meer hebberig wordt van een nieuwe 5 serie dan zegt dat waarschijnlijk het meest over je eigen leeftijd…….
Ik ben al 50 sinds ik 16 ben dus dat scheelt misschien.
Die E34, wat een beauty
‘Zoals julie weten, zijn we hier… skalabbalkahaah… uitwijken naar een okkazie. Toch?‘
Sorry, ik heb alleen geklikt vanwege die prachtige E34 540i op de foto!
Stel je voor, die geconditioneerde garage van die net overleden verre oom gaat open en er komt een perfecte Malediven blauwe E34 540i uitrollen… oh boy! Voorlopig geniet ik in mijn fijne G31, nog een flinke tijd schat ik zo in. Maar de E34 en kleine E30, de BMW’s van mij jeugd, tsja, da’s toch andere koek..
Een BMW in een mooie kleur, laten we dat alsjeblieft een beetje binnen de perken houden. Had ie niet nog wat limitederder gekund?