Gister kon ik jullie al verblijden met wat videomateriaal van de Devon Motorworks GTX en de belofte dat vandaag de specificaties bekend zouden worden. En uiteraard hou ik me aan die belofte. Zoals ik al voorrspelde ligt er onder de lange motorkap van de GTX een 8.4 liter grote V10 die we ook kennen van de Dodge Viper. Alleen levert dat blok nu geen 600 pk, maar 650 pk!
Het grappige is trouwens wel dat Devon Motorworks in hun persbericht met geen woord over de Viper reppen terwijl de motor daar toch duidelijk van afkomstig is. Evenals de basis van de GTX, want de wielbasis van beide auto’s is namelijk exact hetzelfde. Het lijkt er dus sterk op dat dit geen compleet nieuwe auto is, maar vooral een Dodge Viper met een nieuw jasje.
Hoe het Devon Motorworks gelukt is om 50 pk extra uit die machtige V10 te peuteren is niet bekend gemaakt, maar een kleine 10% zal wellicht makkelijk te bereiken zijn als je de ademhaling optimaliseert en zelfs dat is misschien niet nodig als je weet dat het blok stiekem al bijna 650 pk levert ipv de 600 pk die Dodge belooft.
Als we dit in ons achterhoofd houden is het dus helemaal niet zo vreemd dat Devon Motorworks claimt dat ze wel eventjes het record op de Nurburgring gaan verpulveren. Op dit moment is de Dodge Viper SRT-10 ACR met een tijd van 7:22.1 namelijk een van de snelste auto’s. Alleen de Radical SR8 en Gumpert Apollo Speed zijn sneller. Maar tellen die ook als straatauto? Geen idee eigenlijk.
Dankzij een carbonfiber body zal de GTX in elk geval een stuk lichter zijn dan een Viper en waarschijnlijk dus ook een stukje sneller. Devon Motorworks vraagt maar liefst $500.000 voor de GTX en als je $25.000 extra betaald krijg je ook nog eens een Racing Package. Op jaarbasis willen ze 36 stuks verkopen.
Ik denk trouwens wel dat ze bij Devon Motorworks heeeeel erg blij zijn met de mededeling dat Fiat de Dodge Viper (voorlopig) laat leven, ander was het namelijk een beetje moeilijk geworden om aan nieuwe donorauto’s te komen.
Basicly, een coachbuild op Viperbasis dus… met een wat lichtere koets, en dat is het dan? Niet heel spraakmakend…
Slappe hap….wannabee alfa 8c competizione
Niet echt verrassend.
Beetje saai misschien.
Tenzij ie onder 7 minuten duikt.
8,4 liter , en dan 650 pk…. tja Ferrari loopt echt ver voor met z’n 129 pk per liter…
Qué? Wannabee 8C? Deze lijkt toch in geen mijlen op een 8c. Me dunkt zijn ze ook zo slim geweest om er een aerodynamischere body van te maken dan van de viper..
Prachtige motor met lelijk omhulsel.
schande ..
als je een nieuwe auto op de markt zet moet je elk onderdeeltje opnieuw uitvinden .. zelfs het wiel ..
op die manier maak je van de onderdelen tesamen “emotie en passie” ..
de gemiddelde autoblogger doet niet anders dan dat ..
als ze tijd over hebben naast het autobloggen om mensen die WEL wat presteren af te kraken natuurlijk .. druk druk druk ..
@Robbie: met Fiat’s multi-air op dit blok komt er meer vermogen en minder Co2 uit dus het wordt nog heftiger als ze dat systeem toe zouden gaan passen. waarbij ik niet uit het hoofd weet of het Viperblok geschikt is voor het systeem (onderliggende nokkenassen?)
@lincoln jij hebt het ook maar druk met het bestrijden van deze misstanden hè? ;)
@w0o0dy, ik wacht wel op die door Ferrari ontwikkelde V10 (eventueel met multi air) ;)
Niets mis met coachbuilderij! Toch, Michiel?
@wOoOdy .. ja ja .. ik heb het niet makkelijk en moet constant alert zijn ..
+ een nieuw probleem in mijn leven ..
de Mercury Marquis is de deur uit als dailydriver ..
wat nu ..
de Jag S-Type .. echt een gezellig ding ..
de Volvo 960 .. echt een goed apparaat ..
de 93er LS 400 .. echt een uber-cult geval ..
de mitsubishi Sigma .. ook leuk ..
help me ..
ik vind het wat weg hrbbrn van een kruising tussen een TVR en een alfa 8c…
en ik zou ermee kunnen leven ;-)
De bruutste Continental Speed tot nu toe. ;)
@ lincoln: LS400.
Gewoon omdat t kan.
ik zie ook iets kleinere 430 koplampen en luchtinlaten met dezelfde vorm. ik vind het maar een beetje pauperbedrijf dat elementen van andere auto’s in de blender heeft gegooid. ben het helemaal met lincoln eens.
Misschien heeft hij wel 8 liter en minder pk’s per liter dan de ferrari,
het blijft een beul van een motorblok dat toch speciaal is ondanks zn grote inhoud…
Snap niet dat ze een viper gebruiken en lelijker maken en dan ook doen alsof het iets nieuws is.
Vind het net een TVR eigenlijk, vooral richting Sagaris.
De achterlichten van deze hebben dezelfde vorm als de voorlichten van de nieuwe mercedes sls..
Deze V10 gaat helemaal stuk over de 7000 toeren. Geen 100pk/liter dus . . .
Het wachten is op een post van Rob USA… ;)
Die Viper ACR is misschien officieel nog een straatauto, maar dat ding heeft zo spuugveel downforce dat je het zeker kan beschouwen als een semi-racer.
Dus tenzij deze Devon GTX ook een echt strijkijzer is gaat ie dat record niet zo snel breken.
Die ACR kan nog wel sneller waarschijnlijk. Tijd was gereden door 1 van die Coronelletjes, en Tim/Tom was nog niet zo heel bekend met de baan en de tune van de auto zelf was ook nog niet optimaal (met name versnellingsbak).
Afgezien daarvan is deze GTX wel een hele vette bak.
@lincoln: makkie toch? de lexus is de meest rationele dus die valt af, de volvo is een volvo en jij bent nog geen 50 dus da’s ook duidelijk. De s-type is de enige optie en dan moet jij maar kiezen tussen de 2,7diesel en de 3,0v6…natuurlijk is de diesel goedkoper en natuurlijk moet je als petrolhead de benzine uitvoering kiezen dus … toch nog lastig. Succes!
Is altijd leuk een andere koets op een onderstel plaatsen, rijtechnisch wat optimaliseren en de motor wat beter afstellen (meer koppel) en je kan lekker blazen op de Ring!
@Lincoln
Je moet uiteraard de Mitsubishi Sigma gaan rijden. Waarom? Omdat dat een bijzondere auto is die je zelden tot nooit op de weg ziet, die andere 3 genoemde auto’s zie je al veel te veel op de weg.
@lincoln: zoiets dus….. 3,0 v6 238pk uit 2000 met 1,5 ton op de klok….
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=119927780&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=12400&makeModelVariant1.modelId=7&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&ambitCountry=DE&zipcode=47&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1
2001 met net een ton… http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=119310701&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=12400&makeModelVariant1.modelId=7&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&ambitCountry=DE&zipcode=47&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1
Of toch liever een 4,2 v8 uit 2004 met slechts 22.000 km’s voor een luttele 20 mille (ok en wat bpm)
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=115177874&__lp=6&scopeId=C&sortOption.sortBy=specifics.mileage&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=12400&makeModelVariant1.modelId=7&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&ambitCountry=DE&zipcode=4&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1
S-type R (400pk) in donkergroen uit 2005 met 82.000km en two tone leer voor slechts 25 mille ex BPM….. ok het kost wat, maar dan heb je ook wat.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=119814064&__lp=6&scopeId=C&sortOption.sortBy=specifics.mileage&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=12400&makeModelVariant1.modelId=7&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&ambitCountry=DE&zipcode=4&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=3
hmm voor ongeveer 35 mille heb je een S-type R in goede staat uit duitsland… hoop geld misschien maar wel een hele leuke auto voor dat geld.
@wOoOdy ..
zo,n V6 is meer dan genoeg voor mij .. doe toch nix met peekaas ..
een budget heb ik ook niet echt ..
maar vind 10k euro toch een zwik geld voor prive bezit ..
wil er zakelijk ook nix mee doen ..
dus ze gaan toch alleen maar geld kosten ..
dus zit nog te dubben tussen een S-type of een LS400 ..
bedankt dat je denkt dat een S-type het best bij mij past ..
@wOoOdy ..
en dat racing-green slaat echt dood ..
daar past helemaal nix bij ..
dan nog liever een goud-kleurige ..
rood metallic met zwart interieur heeft mijn vookeur ..
V6 is zat ..
en een schuifdak een verplichte optie ..
@lincoln: een LS400 is wel luxe, comfortabel en degelijk en “effortless” qua motor enzo… maar ook een flinke zuipschuit
Een 2,5 v6 s-type heb je in Duitsland wel onder de 10 mille… in NL niet.
Een 1995 LS400 kost geen drol (6 mille) met 120.k km’s
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=117076966&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=specifics.mileage&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=12400&makeModelVariant1.modelId=7&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.makeId=15200&makeModelVariant2.modelId=7&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&maxPrice=10001&ambitCountry=DE&zipcode=4&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1
Nou dan moet het deze s-type worden denk ik…. matches all criteria.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=114260815&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=specifics.mileage&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=12400&makeModelVariant1.modelId=7&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.makeId=15200&makeModelVariant2.modelId=7&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&maxPrice=10001&ambitCountry=DE&siteId=GERMANY&features=SUNROOF&negativeFeatures=EXPORT&colors=RED&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&categories=Limousine&lang=de&pageNumber=1
@wOoOdy ..
niemand is milieu bewuster als ik ben ..
al mijn zuipschuiten staan stil ..
km maken doe ik met een 1.9 jtd .. super zuinig ..
dit is om maar niet altijd met een oud barrel of een bedrijfsauto op de proppen te komen ..
ik wil nu ook wel eens een keertje comfort genieten van een auto die ik gewoon voor de deur kan zetten ..
(ouwe meuk staat meestal half af in de opslag) ..
@wOoOdy .. yep .. dat is em ..
alleen die half slappe pik op de motorkap krijgt alleen wel een masterbatie kuurtje van me .. blijft een raar gezicht ..
snap het niet zo…. de “platte badge” met de Jaguar erop is toch mooier dan zo’n truttig beeldje?
@wOoOdy ..
op jouw link van 21:09 .. die rooie .. weet je nog ??
daar zit zo,n totaal misplaatst leaping flapdrol cat aan of op ..
dus ik ga uiteraard ook voor de platte badge ..
right…. of helemaal niets… Ik zag trouwens ook een s-type met een middenspijl in de grille (YIKES!)
Gisteren nog de film “Wanted” gekeken.
Angelina Jolie in een Viper is altijd het bekijken waard. ;)
Inderdaad een coachbuilt Viper. Zie onderstaande plaatjes van http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=159&Itemid=1
Ha.. een bijna 8 EN HALVE liter V10 en dan nog ‘maar’ 650PK.
Schandalig.
Devon GTX op Pebble Beach…
http://www.youtube.com/watch?v=RxHxVB4slHI