Sponsoren laten herstellende Michael Schumacher vallen

Auteur: , 35 Reacties

Michael Schumacher knokt nog elke dag voor zijn herstel, maar verschillende sponsoren gaan dat niet afwachten en hebben de samenwerking verbroken.

Grote sponsoren laten Michael Schumacher vallen

Het is natuurlijk een lastige situatie. Schumacher streek (en strijkt) miljoenen euro’s op via allerlei sponsordeals en dat heeft zich de afgelopen jaren ongetwijfeld uitbetaald, want de Duitser is en blijft een icoon. Twaalf maanden geleden veranderde alles, want na een zwaar ski-ongeluk is het nog maar de vraag of we Schumacher ooit nog in het openbaar zullen zien. Rosbacher, Navyboot en Jet Set wachten dat niet af en hebben de zevenvoudig wereldkampioen Formule 1 laten vallen.

Dat blijkt uit navraag van de Daily Mail. De sponsoren zijn zich ervan bewust dat ze het publiek tegen zich in het harnas kunnen jagen, maar hebben de knoop uiteindelijk toch doorgehakt. Navyboot en Jet Set (zelfde eigenaar) betaalden hem zo’n vijf miljoen euro per jaar, de inhoud van de deal met Rosbacher is onbekend.

Overigens zijn er ook partners die wel hun ballen tonen en Schumacher in tegenspoed blijven bijstaan: Mercedes en DVAG Deutsche Vermögensberatung. Zij werkten jarenlang (in de goede tijden) met de Duitser samen en ondersteunen hem ook nu hij ze niet kan terugbetalen met publiciteit.



35 reacties

Laten we eerlijk zijn, financieel heeft Schumacher deze sponsordeals allang niet meer nodig. Daar doet zijn huidige situatie niet aan af.

Daarnaast: Een bedrijf heeft primair een winstoogmerk. Elk jaar 5 miljoen afstorten zonder tegenprestatie is moeilijk te verantwoorden naar aandeelhouders (tja) en je werknemers. Zeker in financieel zwaardere tijden kan ik mij voorstellen dat je als bedrijf het belang van je stakeholders voorop stelt.
@pomoek: True that.
@pomoek: Publieke opinie tegen je krijgen kan snel meer dan 5M per jaar kosten hoor; worden je stakeholders ook niet blij van. Voor kleinere bedrijven is 5M echter natuurlijk erg significant, dus zo raar is het inderdaad niet, maar het niet zo zwart-wit als je uit je organisatiekunde boekje voorleest …
Is toch logisch. Fideel van Mercedes maar ik mag hopen dat hij in al die jaren nu toch wel financieel onafhankelijk is. Zo niet, dan is het een enorme flapdrol. Waarom zou een ander moeten blijven betalen als je ‘zielig’ bent terwijl je zowat verzuipt in de euro’s. Erg tendentieuze kop.
@mobieler: dat is maar net de vraag. Hij heeft tijdens zijn F1 periode slecht €600.000.000,00 verdiend en met een vrouw met een dure hobby ben je daar zo doorheen.
via Android app
Zo gek is het toch niet? Sponsoren moet wat opleveren, als iemand ‘weg’ is, heb je er niks aan en Schumacher zelf ook niet.
Volgens mij ben je bij een normale werkgever na X maanden ook arbeidsongeschikt. Vrij logisch dat contracten niet verlengd worden in dit soort gevallen…
@awesome: Niet waar, in NL mag je NIET ontslagen worden tijdens ziekte. Daarom is de vraag naar ZZPers tegenwoordig ook zo hoog (maar wel weer zeiken dat je dan meer betaald omdat het risico bij de ZZPer ligt ipv de opdrachtgever).
@dawwg: als je contract af loopt word ie echt niet verlengd, tenzij je werkgever Mercedes is. Dat blijkt…
@awesome: klopt na 2 jasar ziektewet mag je eruit gegooid worden.
Lekkere Telegraaf kop boven dit artikel weer terwijl het niet meer dan logisch is dat het contract niet wordt verlengd. Dat Mercedes en DVAG hem blijven sponsoren is bewonderenswaardig en misschien zelfs een kuddo waardig maar dan nog blijft hetgeen wat de andere bedrijven hebben gedaan niet meer dan logisch.

Gaat de relatie tussen Mercedes en DVAG met Schumacher trouwens niet wat verder dan alleen sponsoring? Wellicht dat het daarom wat logischer is dat zij Schumacher blijven steunen…
Zaken zijn zaken.
Volgens mij zat Schumi in de hoogtijdagen op 300 miljoen euro per jaar. Laat ik het zo zeggen, als ik eind december de 30 miljoen win dan is het eerste wat ik doe mijn baan opzeggen. Volgens mij kan hij, als hij weer helemaal zou herstellen, de rest van zijn leven als Dan Bilzerian leven. Al denk ik dat hij op dit moment liever arm en gezond is als hij mocht kiezen.
Ik sluit mij aan bij bovenstaande reacties. En laten vallen doet men vast niet. Ze zullen ongetwijfeld emotioneel betrokken blijven.
Dus als iedereen het eens is met voorgaande reacties is er niets aan de hand
Weet je tenminste waar je geld heengaat als je een mercedes koopt…
Hij is 650 miljoen waard. Hij kan inmiddels zijn broek zelf ophouden. En Mercedes laat hem niet vallen omdat ze de beste duitse f1 rijder niet kunnen dumpen voor het publiek. En terecht.
Ik snap het wel van die sponsoren dat ze afhaken.
Maar ik snap ook dat ze er wel lang over nagedacht hebben in verband met maatschappelijke oogpunten
Aan de ene kant begrijpelijk dat ze de deal stopzetten. Het gaat toch om een hoop geld. Aan de andere kant getuige het wel van een goed stukje karakter om toch bij hem te blijven.

Misschien is het ook wel een gok van de blijvende sponsoren dat hij weer wakker wordt en vervolgens dubbel zoveel publiciteit trekt.
@lekbak: klinkt zeer aannemelijk
@lekbak: hij wordt niet meer wakker. Mensen die dat niet snappen moeten terug komen uit sprookjesland.
@rolov: Niet erg vriendelijk geformuleerd, maar helaas al te waar; als hij ooit nog herstelt, is dat echt een wereldwonder …
@dawwg: ik word een beetje moe van mensen die denken dat je als je zolang in coma hebt gelegen nog op een dag Hollywood style uit je bed springt. Dan ben je echt wereldvreemd. Hij knippert met zijn ogen. Ik liet mezelf zo voor de trein zetten. Bij home makeover op net 5 zei een agent die verlamt Was het het best: ik dacht altijd dat als ik neergeschoten zou worden of dood Was of gewond en dan zou ik weer herstellen. Ik Had nooit rekening gehouden met dat ik verlamd zou raken.
Ieder bedrijft heeft een risico-analyse gemaakt na dit Schumacher ongeluk.
en Deutsche Vermögensberatung en Mercedes KAN het een heel pak meer kosten aan goodwill en sympathie bij de Duitse bevolking als ze nu zouden afhaken.
Juist Deutsche Vermögensberatung zal er eerder bij gebaat zijn om NIET af te haken en te laten zien dat ze loyaal zijn aan hun clientele.

De discussie is dan ook niet of de Schumachertjes genoeg geld hebben, dat hebben ze, de discussie gaat puur en alleen over corporate zaken als betrouwbaarheid en loyaliteit.

En heeft wat dat betreft eigenlijk niet zo veel met Schumacher te maken, hoe gek het ook klinkt !
Tsja, als je krap €40m omzet draait dan is die sponsorship wel een aanslag op het marketing budget. Mercedes daarentegen draait een paar miljard omzet dus die kan dit wel wat langer volhouden. Niks persoonlijks, gewoon zaken.
… en toch blijf ik het ondanks alles vreemd vinden dat de entourage van Schumacher er alles aan doet om hardnekkig ook maar enige glimp of “teaser” vrij te geven van hoe de onfortuinlijke levende legende er sinds 29 december vorig jaar uit ziet ! Roept bij mij toch vragen op, hoor ! Sorry … .
…niet op zijn hoofd hoop ik?
@baasbas: gnuif
Als kleiner bedrijf kan je zoiets niet volhouden. Ik ken die twee mode bedrijven sowieso niet en vind het moeilijk voorstelbaar dat je er 5 miljoen aan waarde uithaalt om Schuey te sponsoren zelfs toen hij in goede doen was maar ok…

Van DVAG weet ik wel alleen het bestaan af dankzij de petjes dus wat dat betreft heeft die sponsoring wel ‘gewerkt’.
Nou maar hopen dat zijn uitkering niet te laag is…
Terecht, hij heeft het zelf gedaan…
@Svenska_Aeroplan_AB: rare reactie.
@Svenska_Aeroplan_AB: Wat ben jij toch een barmhartig figuur. Een ongelukje zit in een klein hoekje; hij had ook gewoon al lopende op een zebrapad geschept kunnen worden; of kanker krijgen. Maar goed; jou redenatie volgende: waarom dan nog steeds een nickname gebruiken van een falend autobedrijf dat door eigen prutswerk failliet ging; eigen schuld dikke bult toch ?
Ik heb waarlijk tot op heden niet eerder van Rosbacher, Navyboot en Jet Set gehoord.
Het is tegelijkertijd normaal en straf te noemen dat Schumacher zijn sponsors het laten afweten, echter, voor hen gaat het leven door, dat is spijtig genoeg éénmaal zo, aan mensen die niet meer kunnen presteren of niet presteren, hebben ze strikt zakelijk gezien geen boodschap, echter, de opgebouwde vriendschap en exclusiviteits-inkomsten blijven wel verzekerd, daar is Michael te belangrijk voor, zijn overwinningen zijn van overtreffende trap, iets dat niemand kan ontkennen, zelfs Niki Lauda en Ayrton Senna blijven nog altijd tot de verbeelding spreken.

Echter, eens hij volledig hersteld is, gaat hij denkelijk voor Daimler AG, het nieuwe F1 team leiden, daar zijn velen van overtuigd, maar daar zal mogelijk de nieuwe CEO over beslissen, tenminste, als Dieter Zetsche dan al zal opgevolgd zijn, hetgeen nog niemand weet, ook al mag er binnen de wandelgangen van Daimler AG al een naam rondzweven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).