Wederom voor naast een Tesla Model 3, een leuke sportieve coupé met vierwielaandrijving. Wat zijn de opties tot zo’n twaalf mille.
We komen ze geregeld tegen: aanvragen van Tesla Model 3-rijders. Voordat de ‘haters’ in de comments losgaan: de meeste mensen lijken er lyrisch over te zijn. Maar, het is (nog) niet de auto die alles kan. Zoals met de aanvraag van Autoblog-lezer John. Hij is namelijk op zoek voor een auto náást zijn Tesla. In Nederland heeft hij (meer) dan voldoende aan de range en prestaties van de auto. Maar, hij heeft een tweede kantoor in Zwitserland en gaat geregeld naar het huis van zijn ouders in Andorra.
Nu zoekt hij iets voor de langere afstanden. Het zal gaan om een auto die toch 3-5 maanden weinig gebruikt gaat worden, maar vanaf september tot maart vrij veel. Met de Tesla kun je op zich prima naar de Pyreneeën, maar het is zeker niet ideaal. Vooral in de winter is het lastig. Ja, er zijn wel laadpalen en Tesla superchargers, maar daar staan vaak al rijen met andere Nederlandse Tesla’s.
Sportieve coupé met vierwielaandrijving
Nu was John al aan het kijken naar een leuke hobby-auto, maar nu weet hij precies wat hij wil: een sportieve coupé met vierwielaandrijving. Eentje waarmee hij met gemak naar Andorra kan knallen. Aan de andere kant moet het ook leuk genoeg zijn en er fraai uitzien. Het moet zeker niet een te dure auto zijn.
Hij wil ongeveer 12.000 uitgeven aan de auto zelf, en dan meteen even goed opknappen. Wellicht dat ‘ie er een project van wil maken. Buiten het winterseizoen is het voornamelijk een auto voor de boodschappen en voor wanneer zijn vrouw Miranda met de Tesla op pad is.
De wensen en eisen van John voor een sportieve coupé met vierwielaandrijving kun je hieronder zien:
Huidige auto’s | Tesla Model 3, BMW Z3 1.8 |
Koop / Lease | Koop |
Budget | max 12.000, rest voor onderhoud |
Jaarkilometrage | Iets meer dan 10.000 per jaar waarschijnlijk |
Brandstofvoorkeur | Benzine graag, hybride mag. Géén diesel |
Reden andere auto | Specifiek voor wintertrips |
Gezinssamenstelling | Getrouwd, 1 peuter, 1 baby (maar die kunnen in de Tesla) |
Voorkeursmodellen | Coupé met vierwielaandrijving |
No-go | Tweewielaandrijving, alles met minder dan vijf cilinders |
Audi A5 3.2 quattro S-Line (B8)
€ 11.950
140.000 km
2011
De meest logische keuze, zij het een tikkeltje saaie. Met de A5 keerde Audi terug naar het segment van de vierzits coupé’s, dat ze in de vroege jaren ’90 verlieten. Gek eigenlijk, want hun Audi quattro was iconisch. De Audi A5 is vooral een Grand Tourer. Gemaakt om lange afstanden mee maken, door weer en wind. Als je een A5 met vierwielaandrijving zoekt, krijg je veel 2.0 TFSI’s te zien.
Veel daarvan hebben al een fix gehad wegens de zuigerringen (Kolben Neu! Kein Ol-mangel!). De 3.2 V6 had daar minder last van, dus is het handig daarvoor te kiezen. De 3.2 FSI lust een lekkere slok, maar daar staat een prettig geluid tegenover. Je kan kiezen uit een S Tronic bak of een handgeschakelde zesbak. In de praktijk zijn beide bakken erg fijn, maar de handbak heeft minder storingen. Check hier het Audi A5 aankoopadvies!
Alfa Romeo Brera 3.2 JTS Q4 (939D)
€ 9.500
2008
110.000 km
Een van de minst begrepen auto’s aller tijden. Zelfs Alfa Romeo wist niet echt wat ze ermee aanmoesten. Het verschil tussen de schitterende concept en het uiteindelijke productiemodel was enorm. De Alfa Romeo Brera is geen lichtvoetige sportwagen, alhoewel de auto in dit rijtje het zeker niet de zwaarste is. Samen met de TT is het wel de krapste auto. De 3.2 motor is geen echte Alfa Busso, maar het is op zich een prima motor. Het blok klinkt beter dan de 1.7T of 2.2 viercilinders.
De zitpositie kan eventjes wennen zijn, en de stoelen moeten je smaak zijn. Wel is het zo dat het interieur heel erg fraai is. In tegenstelling tot 159’s zijn bijna alle Brera’s erg luxe uitgerust met een hoop luxe en als het even kan fraai leer. Nog een voordeel, er zit een dubbel-din radio-unit in, dus die kun je zo upgraden naar iets moderners met Apple CarPlay. Bekijk hier het Brera aankoopadvies voor aandachtspunten.
Audi TT 3.2 quattro (8J)
€ 12.000
2007
120.000 km
Audi is goed vertegenwoordigd in dit gezelschap. Logisch, want vierwielaandrijving is iets waar ze erg goed in zijn. Je kunt naast de Audi A5 ook opteren voor een TT. We raden je met klem om te kiezen voor de tweede generatie. Natuurlijk, die eerste TT (de 8N voor intimi) is een design-klassieker, maar qua rijeigenschappen is de tweede generatie beter. De 2.0 TFSI is stiekem iets prettiger vanwege het lagere gewicht, maar de 3.2 is betrouwbaarder (TT 8J-aankoopadvies).
Daarbij klinkt de VR6 ook iets prettiger. De vierwielaandrijving is via een Haldex-koppeling, niet met een Torsen-diff. De TT is wendbaarder en lichtvoetiger dan de A5. Ondanks de aanwezigheid van een achterbankje is het een tweezitter. Dat bankje is alleen voor kleine mensen in noodgevallen en zelfs dan is het krap.
BMW 325i xDrive Coupé (E92)
€ 11.500
2009
115.000 km
BMW staat bekend om achterwielaandrijving, maar ze hebben geregeld vierwielaangedreven auto’s gebouwd. Sterker nog, tegenwoordig verkopen ze meer AWD-auto’s dan Audi. In de E46 was het systeem erg rudimentair, in de E92 3-Serie is het systeem veel verfijnder. In basis is de auto nog steeds achterwielaangedreven. Maar, bij een gladde ondergrond, dan mogen de voorwielen ook meedoen. In het budget zijn er voldoende exemplaren te vinden, ook enkele facelift modellen komen voorbij.
De motor is een zes-in-lijn met een inhoud van 3 liter. Dit is een teruggetunede 330i-motor. Nu kun je met wat hardware en software er meer uithalen of die ene 330i xDrive Coupé zoeken. Let goed op de uitrusting, want Duitse 3 Series kunnen extreem kaal zijn. Sommige dingen kun je later nog monteren (zie de AB duurtester), maar dingen als Xenon níet en navigatie zijn erg lastig/kostbaar. Ook opletten: het E90 aankoopadvies. Altijd opletten: thermostaat.
Volkswagen Passat CC 3.6 V6 4Motion
€ 11.450
2009
135.000 km
Je zou het niet zeggen, maar deze Passerati heeft meer gemeen met de Audi TT dan de Audi A5, alhoewel het concept van de Passat CC bijna identiek is aan dat van de Audi A5 Sportback. Het is een chronisch miskende auto, deze Volkswagen. Voor 10-12 mille heb je echt een keurig exemplaar uit Duitsland. De 3.6 liter V6 is geen zuinigheidswonder, maar er zijn veel minder issues mee dan met de 2.0 TSI-blokken (alle issues kun je nalopen in het Passat CC-aankoopadvies).
Standaard heb je altijd een DSG-automaat en vierwielaandrijving. Het zorgt niet voor de meest watervlugge auto qua handling, maar tot 8-10’en pushen gaat heel prima. Groot pluspunt is het interieur, zeker als je er eentje hebt met Individual-interieur (en die zijn in Duitsland geregeld te vinden).
Opel Insignia OPC Liftback (A)
€ 11.500
2012
160.000 km
Tsja, als je dan toch een Opel Calibra hebt gehad, dan is dit de logische vervanger. Er zijn behoorlijk wat overeenkomsten. Ook de Insignia OPC is in zijn element op de Autobahn. De Insignia OPC heeft eveneens turbomotor die eventjes op toeren moet komen. En ook hier zien we een uiterlijk dat een veel duurdere auto doet vermoeden. In Duitsland vind je deze top-slagschepen al voor minder dan 10.000 euro! Je wilde een vijfdeurs hatchback of een coupé. Er zijn vijfdeurs versies van geweest van de Insignia en officieel is er ook een liftback OPC mogelijk.
Of mensen die ook daadwerkelijk zo’n snelle vijfdeurs Opel besteld hebben? Geen idee. Wij vonden alleen sedans (alhoewel de verschillen minimaal zijn). Nog een voordeel: het uiterlijk is écht lekker dik. Grote wielen, dikke bodykit, Remus-uitlaat: alles. Nadelen zijn er ook: de handbak is niet geweldig (de automaat is prima) en de OPC heeft erg veel dorst. Om te rijden is het best een vermakelijke auto, zij het iets aan de zware kant. Bekijk hier het Insignia aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.
Subaru SVX 3.3
10.000
85.000 km
1996
We stoppen even met de liftbacks en ‘vierdeurs coupé’s’. John wilde namelijk het liefst een sportieve coupé met vierwielaandrijving. Voor het type gebruik waar de auto voor ingezet gaat worden is de Subaru SVX uitermate geschikt. Meer dan voldoende comfortabel voor de langere afstanden. SVX‘en zijn erg fijne reisauto’s. De zescilinder boxer is heerlijk romig, klinkt geweldig zorgt voor uitstekende prestaties.
De viertraps automaat is niet een tikkeltje ouderwets, maar ja, je kan niet alles hebben. In het budget kun je fraaie exemplaren vinden. Het probleem is alleen: wil je hier zoveel kilometers mee gaan rijden door sneeuw, ijs, pekel en regen? Daar komt bij dat roest een serieuze issue kan zijn bij een auto van 25 jaar oud, helemaal als deze uit Japan afkomstig is. Aan de andere kant, met 10 tot 15.000 km per jaar is het prima te doen. lees hier onze special over de Subaru SVX.
YOLO: Mitsubishi 3000GT
€ 10.000
1994
65.000 km
We moesten ons even achter de oren krabben. Kun je een échte 3000GT krijgen voor dit geld? Jazeker! We vonden enkele exemplaren, waren de Twin Turbo versies. De 3000GT wordt niet zo op waarde geschat als een Skyline, RX-7 of NSX. Dat is op zich terecht, want stiekem was de 3000GT niet zo denderend. Groot, zwaar, log en duidelijk gebouwd voor de Amerikaanse markt.
Destijds was de auto véél te duur. Maar voor 10 tot 12 mille is het een geweldige auto. Als je ‘m origineel houdt (of in elk geval niet te zwaar aanpakt), dan behoudt deze auto zijn waarde gewoon. Mitsubishi zal nooit meer zoiets gaan bouwen. Een groot voordeel is dat de auto gewoon in Europa geleverd is. Je kan dus gewoon aankloppen bij de dealer (als die er nog zijn) en onderdelen bestellen (als ze die nog hebben). Daarnaast dezelfde aandachtspunten als met de SVX. En ook hier hebben we een special over de Mitsubishi 3000GT.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Poulusma zegt
Van de 8 keuzes zijn er al 2 sedans 🤣 dus die vallen al af. Al vind ik de Passat wel een van de weinige mooie fake coupé’s
Maarrrrr de eerste is meteen ook wel de mooiste! Dat maakt de keuze niet perse makkelijk, want de 3000GT is hier wel een bijzondere verschijning, laat staan de SVX (al zou ik liever een SXV rijden 😇)
Uiteindelijk toch maar stiekem voor de A5 gaan…..
De lijnen van die auto vervelen nooit, en dan nog met die mooie 3.2 V6 erin 😋
Johanneke zegt
Mijn garage heeft altijd een paar 3000gt’s staan, zijn bekende specialisten als het op onderhoud aan komt. Wat een verschrikkelijk vette wagens, maar wat kan er veel kapot, zeker bij de oudste modellen. Die waren namelijk het meest dik uitgerust, zelfs met een elektrische voorspoiler. En onderdelen vinden zal er niet makkelijker op zijn geworden. Reden waarom ze ook minder op waarde worden geschat dan Skylines: de twin turbo was er enkel voor hoge toeren. Dus je hebt of bijna geen vermogen, of die paar duizend toeren de snelste auto ter wereld.
willeme zegt
@Johanneke: 3000GT is minder waard omdat het stiekem best slechte rijdersauto’s zijn. FWD-basis, V6, nul motorsport historie. Maar voor 10K is het dan wel weer geinig ;-)
sr20det zegt
@Johanneke: zelfde probleem met de 300zx..
simonferrari zegt
De Audi A5. De rest gewoon niet doen. Gewoon de A5. In het rood. En nooit meer verkopen. Wat een mooie wagen blijft dat toch.
Stefje zegt
@simonferrari: zou dan wel iets meer uitgeven en voor de S5 gaan. Niet dorstiger dan de 3.2 maar wel betrouwbaarder. De 3.2 heeft nog wel eens issues met de kettingriem. De S5 niet. Plus dan rij je toch iets wat meer bijzonder.
Lemon zegt
Ruim 5 jaar een a5 3.2 gehad, prachtig motor en zeer betrouwbaar. Destijds voor gekozen omdat de tfsi blokjes onbetrouwbaar waren. Totdat de ketting tik geluidjes begon te vertonen, schade 3,5k voor revisie. Verplicht een jaar doorgereden hierdoor haha. 🧡
Multitronic Automaat is idd een dingetje, maar zelf gelukkig nooit problemen mee gehad
Johanneke zegt
Ik vind het allemaal troep om eerlijk te zijn. Een distributieketting hoort gewoon niet kapot te gaan. Doen ze dat wel, dan is het troep naar mijn mening. Erg veel duits spul is daarom troep imo. Liever iedere 90k 500 euro voor een riem uitgeven dan hopen dat je ketting niet je motor sloopt.
f31bmw320d zegt
@Johanneke: vraagje: zijn er dan goede auto’s waarin eigenlijk niks kapot gaat of is alles troep?
monsieurleloure zegt
Het zijn bijna allemaal hobbyauto’s als je het mij vraagt…
willeme zegt
@monsieurleloure: dat was ook de bedoeling 😅
kniesoor zegt
Zou in het geval van de aanvrager voor de A5 gaan. Misschien niet de meest opwindende oto, maar dat past goed bij de twee, die-ie al heeft. Verder ligt zo’n A5 prettig op het netvlies, z’n wagenpark knapt er beslist van op.
Pascal zegt
De 325i zou ‘t voor mij zijn, freude am fahren! Nog steeds een prachtige auto, de facelift helemaal.
Poulusma zegt
@pascal
Dat is ook meteen de laatste coupe in dat segment van BMW die nog om aan te gluren is. De 4 serie coupés zij er erg op achteruit gegaan qua looks. Voor mij is ook eigenlijk de E46 de mooiste coupe van BMW in die klasse!
Pascal zegt
@poulusma ik vind de vorige 4-serie ook nog erg goed te doen, wel een echte BMW om te zien. De nieuwe vind ik niks. Met je eens dat de E46 coupe tot nu toe het hoogtepunt is uit die reeks. Net zoals de E34 de mooiste 5-serie was en de E38 de mooiste 7-serie.
Poulusma zegt
@pascal
Nee de vorige 4 serie had al zo’n rare daklijn, de Cabrio had zelfs een mooiere daklijn dan de coupé 🤣
Vind van de 5 serie de E39 ook nog best mooi! Maar die andere 2 die je noemt zijn ook 👌🏻
Pascal zegt
Haha daar heb je natuurlijk wel gewoon een punt! Ook wat de E39 betreft, prachtige, statige 5-serie was dat ook.
r3fl3x zegt
Vind ik ook mooi, maar zou daar niet zo snel voor xdrive kiezen
Charles Taycan 4S zegt
Wat voor problemen zijn er bij die TT en A5 met de 2.0 TFSI?
mark383 zegt
De bekende TFSI problemen. Google maar eens op olieschraapveren…
Charles Taycan 4S zegt
@mark383, ok, merci! Heeft de 1,8 TFSI 160 pk deze problemen ook of niet?
Pascal zegt
@Charles ik zou gewoon preventief bij heel die TFSI-reeks vandaan blijven. Audi doet er helemaal niks aan terwijl het gewoon een constructiefout is. Maar goed, bij de Duitsers krijg je altijd goede service hoor ik hier vaak. https://www.autoblog.nl/slechte-avond-voor-pon-olieverbruik-tfsi-bij-tros-radar
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, aha! Dank je voor je advies!👍😉
sr20det zegt
@Charles Taycan 4S: kettingen
Charles Taycan 4S zegt
@sr20, Ok, merci!
mark383 zegt
Jammer dat de Renault Laguna Coupe niet geleverd is met vierwielaandrijving. Voor dit geld absoluut de mooiste coupe en niet te oud. Goed inzetbaar als daily. Daar kom je toch ook wel de berg mee op in de sneeuw?
Als het perse vierwielaangedreven moet zijn, dan zou ik de Audi halen. De SVX is schitterend, maar te oud om meer dan 10k per jaar mee te rijden (mijn persoonlijke mening).
net10 zegt
Ik zou ook de Laguna Coupe kiezen, erg fraaie auto en van hele goede kwaliteit. Volgens Autoblog Occasiontest heel betrouwbaar, en de auto had het kortste lijstje aandachtspunten ooit. Met winterbanden kom je hier ook makkelijk de berg mee op.
Bij verschillende van de voorgestelde auto’s zijn behoorlijk wat of veel aandachtspunten, en kun je dus flink op leeglopen.
De A5 is prachtig maar kende heel veel dure aandachtspunten, eigenlijk heel onverstandig om te kopen.
hanse1one zegt
S5 met V8, die 500 euro l@l je er wel af.
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/audi-s5-4-2-fsi-quattro-nieuwe-apk-benzine-zwart-e6cc15bc-db11-7c5e-e053-0100007f0738?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 12.500,-
Kilometerstand: 216.654 km
Bouwjaar: 06/2007
Pascal zegt
Staat er hier eentje in de straat. Moet gezegd, mooi ding.
ar156sw zegt
De A5 lijkt de meest logische keuze, zeker omdat de AWD eis wat beperkt. Een S3 is eventueel ook nog een optie. De 3000GT vind ik persoonlijk heel gaaf, maar lijkt me een behoorlijke gok en zeker voor vaak lange ritten naar het buitenland niet zo’n slimme keuze.
Svenska II zegt
Saab 9-3 2.8 V6 Turbo X! https://www.autowereld.nl/saab/9-3/estate-2-8v6t-turbo-x-aut-navi-xenon-bose-35289287/details.html
SpiderIV zegt
apart en eigenwijs merk maar als de gewenste coupe ook wat bijzonder vormgegeven ;-)
allesmetturbo zegt
S5 3.0 TFSI en als het dan toch een projectje mag worden, ga voor een pulleyupgrade met een chipje.
420+ pk icm heerlijk dik geluid is een feestje
Lijkt mij een zeer vermakelijke wintercruiser
r3fl3x zegt
Zo’n A5 lijkt me de perfecte reisauto en is nog steeds mooi om te zien. Heb wel eens een 3.2 met automaat gereden en dat vond ik 3x niks. Misschien lag het aan die auto of mijn rechtervoet maar ik kon er niet normaal mee wegrijden.
saxoke zegt
Qua uiterlijk en praktische bruikbaarheid zou k voor de A5 of de Passat Cc kiezen. A5 dan evt wel als sportback
Dutchdriftking zegt
De Passat cc met R36 motor is geniaal. Roffelen op de passen. Heerlijk!
sr20det zegt
@dutchdriftking: helemaal mee eens. Alhoewel je voor tunen toch beter de 2.0 kan hebben.
Dutchdriftking zegt
@sr20det: Valt tegen, het is het Golf 5 GTI blok, niet het blok van de Golf 6 R. Kortom een hoop problemen, en meer dan 260pk krijg je er niet zomaar uit. Wil je over de 300pk kost het serieus veel. Voor dat geld is er een heel mooi compressor kitje voor de R36 welke TVS zo inbouwt in een dag. Dan heb je het geniale VR6 geluid, en 450pk….
rogerzz zegt
Niet de bedoeling want geen coupe, maar als ik een A5 zie dan denk ik toch ‘liever een A7’. Als je zoveel op de snelweg zit dan lijkt mij een A7 ook wel prettig. Geen coupé nee, maar wel een mooie lijn.
cloverleaf zegt
@rogerzz: die A7 is een poepende hond
stekkerkoning zegt
Iets uitzoeken dat in de youngtimer-regeling valt en de auto op de zaak zetten, of is dat een grenzeloos naïeve gedachte van mij en bepaald niet gunstig? Kies trouwens voor Subaru. Prima vierwielaandrijvers, eigenzinnige boxermotoren en een voldoende vermakelijk weggedrag. Een Subaru Legacy 3.0R voldoet aan bijna alle eisen en zou best waardevast kunnen blijken! Als het minder praktisch moet, dan is de SVX natuurlijk een topper. Zo nu en dan eens wat geld ertegenaan smijten om het cosmetisch allemaal op peil te houden is geen verkeerde uitruil om iets te mogen rijden dat haast niemand anders heeft.
racerx zegt
Uit dit rijtje de Brera, maar dan zeker niet de JTS. Heeft misschien 2 cilinders meer, maar de viercilinder TBi is overduidelijk de fijnere motor, zeker na chiptuning. Maargoed, een strakke Brera TBi heb je niet voor 12K… dan de 325 E92, fraaie auto’s blijven dat!
frederik zegt
Wat is die SVX gaaf zeg!
sr20det zegt
Als Passat CC eigenaar kan ik zeggen dat de wagen al een stuk beter stuurt met een verlagingssetje a 200 euro. Ook de adaptive demping is erg fijn.
Denk inderdaad wel om de kettingen/ spanners die gaan hoe dan ook.
Verder gewoon een hele fijne wagen met alles erop en eraan wat je nodig hebt.
cossiekiller zegt
Misschien een klein beetje Yolo, maar de 300zx met een Strosek wide bodykit op.
Heb je ook nog een halve cabrio (t top).
Eentje vinden in goede staat lijkt me nog wel een uitdaging.