Het einde is nabij. Spyker gaat nu echt in de verkoop.
Spyker is een bijzonder merk. In tegenstelling tot heel veel andere merken gingen ze niet direct kopje onder. Wat het merk gepresteerd heeft, is knap. Natuurlijk, die Formule 1-deelname was een farce, maar in de endurance-klasses hebben ze het Ferrari en Porsche geregeld moeilijk gemaakt. Ook werden de auto’s telkens mooier en beter. Tenslotte hadden ze goed door wat de toekomst ging worden: dure super-SUV’s. De Peking-to-Paris was de Purosangue avant-la-lettre.
In elk geval, Spyker ging uiteindelijk kopje onder. Maar dan wel kopje onder zoals in mafiafilms. Met veel tegenstribbelen, kabaal en drama. Uiteraard kwamen er ook dubieuze kredietverstrekkers om de hoek kijken. Uiteindelijk ging het merk ten onder aan de kredietcrisis, coronavirus, 4 kabinetten Rutte, Sonja Bakker, strenge uitstootnormen en het uitblijven van een tweede zomerhit voor Lou Bega. Ofzo.
Failliet
Spyker is inmiddels al failliet. Het begint nu alleen een beetje sneu te worden. RTL Nieuws meldt dat er nog een bonnetje openstaat bij schuldeisers van 1,5 miljoen euro. In principe is dat niet een extreem hoog bedrag, waardoor de curator in kwestie het vertrouwen had in Muller dat hij dat bedrag zou voldoen. Muller kwam zijn belofte niet na, ondanks de vele toezeggingen.
En die toezeggingen waren echt van het ‘mijn hond heeft mijn huiswerk opgegeten’-niveau. Zo hadden ze schermafbeeldingen waarop te zien was dat het bedrag was overgemaakt. Echter, een ‘bankstoring’ gooide roet in het eten, waardoor de betaling toch niet doorging. Vervolgens bleef het weer heel erg lang heel erg stil.
Spyker in de verkoop
De curator vertrouwde Muller al niet en heeft alle toezeggingen contractueel vastgelegd. Hierdoor kan hij vervolgstappen ondernemen en dat gaat ook gebeuren. Het moet de grootste nachtmerrie voor Muller zijn: de merkrechten voor Spyker gaan in de verkoop.
Met het opgebrachte geld kan de curator de schade-eisers schadeloos stellen. Inmiddels is het schadebedrag van 1,5 miljoen opgelopen naar 1,7 miljoen. Volgens de curator zullen de merkrechten voldoende opleveren om alle schulden te kunnen betalen. Daarmee komt er een wrang einde aan wat een heel mooi niche-boutique sportwagenmerk had kunnen worden.
Meer lezen? Dit zijn alle hoogtepunten uit de geschiedenis van Spyker!
ghini zegt
Die curator heeft VM meer dan voldoende kansen en tijd gegeven. Dat VM nadat die Russen waren afgehaakt opeens zo snel een andere investeerder had gevonden, én dat die al geld zou hebben overgemaakt vond ik al bijzonder. Ook dat hij idd schermafbeeldingen liet zien van die transactie was natuurlijk ook heel vreemd. Erg benieuwd of die verkoop er dan nu eindelijk echt gaat komen. Ben ook erg benieuwd hoe VM er persoonlijk voor staat. Zou hij dan toch zelf nog gaan betalen? Anders ziet hij zn merk nooit meer terug.m Hij zit soms bij grand prix radio in de podcast trouwens.
Roadster1976 zegt
Dat hij in de podcast zit is eigenlijk wel apart. De man kan lekker lullen maar ook in de podcasts geen woord over Spyker. Ja wel over het Formule 1 team van Spyker en dan hoor je hem opfleuren.
pechweg zegt
Mooi. Was al een tijd een sneue vertoning. Die Victor Muller gunde ik het al helemaal niet meer.. wat een clown.
Benieuwd wat de toekomste koper van de merknaam ‘Spyker’ er mee gaat doen.
kniesoor zegt
Victor Muller, de Hyacinth Bucket van Spyker.
ghini zegt
Bij RTL Z heeft de curator ook nog gezegd dat de verkoop van de intellectuele eigendoms en merkrechten binnen enkele weken bij online verkoopbureau Troostwijk zal plaats vinden. Dat vind ik dan weer snel, en je zou denken dat je de merkrechten en IE bij elkaar wilt houden.
Edge zegt
Spykers waren weliswaar fraai, maar het waren geen technische hoogstandjes vol innovatie, dus ik denk dat de waarde van de IE voor een moderne (aspirant) autofabrikant ook zeer gering is. Door de boel los te verkopen geef je aspirant autofabrikanten de mogelijkheid om met een schone lei te beginnen, en mocht iemand toch Spyker ‘Muller-style’ willen doorzetten dan kan die persoon de IE erbij kopen en vrolijk nieuwe Venators in elkaar gaan schroeven.
harrie zegt
Misschien kan die kerel die die Spyker proto’s reconstrueert en rijdend maakt het IE+merknaam voor een prikkie overnemen.
potver7 zegt
IE zit toch ook alle ontwerpen enzo bij? Die zijn misschien nog wat waard; weliswaar inmiddels 20 jaar oud maar toch. De techniek lijkt me behoorlijk achterhaald, geen EV-techniek of digitale schermen dus niet echt relevant meer anno 2022.
DeGoudenRaket zegt
Ik het juist als een pre dat ie geen digitale schermen heeft.
leefvrij zegt
Ik herinner me nog het artikel van Maarten de Bruijn die in zijn schuurtje in de polder, met de hand een auto had gebouwd. Hij had de naam Spijker gekocht om die er op te plakken. Jammer dat het op deze manier moet eindigen.
Robert zegt
@leefvrij: klok en klepel verhaal, met een waarheidsgehalte van bijna nul.
Maarten de Bruijn had een droom, en dat was z’n eigen sportauto bouwen. Hij had er zelfs al een (merk)naam voor: Silvestris. Op een dag kwam hij ene Victor Muller tegen, die toevallig en niet lang daarvoor voor een habbekrats de merkrechten van Spyker had kunnen kopen. Daaruit werd tot samenwerking gesloten en de rest is geschiedenis.
Meer hierover lees je in dit boek: Spyker. Langs de afgrond
MaartenD zegt
Nog niet zo lang geleden werd er gemeld dat de merkrechten voor 150000 euro verkocht zouden worden, inmiddels 1.5 miljoen? Behoorlijk veel geld voor een merk
iphonistvongates zegt
Nu is het wachten op de officiële Netflix/HBO Mini/Discovery+/NGC/HULU drama-docu waarbij Muller gespeeld wordt door Jim Carrey en De Bruijn door Justin Long.
PunicaOase zegt
Ben benieuwd wie het wil kopen. Buiten NL misschien wel minder bekend dan we denken en sowieso een slechte reputatie..
schuimbekje3 zegt
we moeten niet vergeten dat dankzij eu blokkades de russen geen geld meer konden overboeken…
ghini zegt
Klopt, daarna nog heeft VM bij de curator gemeld dat hij een andere investeerder had gevonden, en die zouden dus een aanbetaling hebben gedaan. Dus niet die Russen. Uiteindelijk bleek het allemaal toneelspel..
kaaskabouter zegt
Ik hoop erg dat Spykerenthousiast het op een of andere manier kan kopen!
mark_mulder zegt
Eeuwig zonde dat het hele merk onder VM uiteindelijk neerkomt op 2 jaar auto’s produceren en 20 jaar worstelen tussen investeerders en schuldeisers.
Heb het gevoel dat er uiteindelijk meer mensen financieel gedupeerd zijn door spijker dan dat er mensen blij zijn gemaakt met mooie auto’s.
307-2.0-chipped zegt
Jammer van het merk, ik vond het bijzondere (mooie) auto’s.
Jagris zegt
Ben ik helemaal met je eens. De spyker c8 spyder vond (en vind) ik altijd prachtig. Ik hoop dat ze op een wonderlijke wijze toch weer door kunnen gaan met mooie auto’s bouwen doordat een genereuze nieuwe eigenaar het koopt die wel een goede visie heeft.
ghost zegt
Some say that he almost immediately goes bankrupt when playing monopoly but in the end he always wins the game.
All we know is, he’s called The Vic!
pjotr zegt
Het had echt potentie om wat te worden. Jammer dat het zo om zeep is geholpen.
potver7 zegt
Volgens zijn LinkedIn profiel is Victor R. Müller nog steeds ‘CEO and Founder at Spyker Ltd’.
Soort burgemeester van het afgebrande dorp dus.
ArnoldH zegt
Ik ben benieuwd welke truc dhr Muller nu weer uit de hoge hoed tovert. Zou me niet verbazen als hij straks voor een appel en een ei de merkrechten toch weer weet te krijgen
valerentz01 zegt
Laten we hopen dat het niet in Chinese handen komt. Anders wordt het net zo treurig als de naam MG
Petrovski zegt
Jammer als het merk defintief ter ziele gaat. Was binnen de vele nieuwe – wannabe Ferrari/Lambo – supercarmerken heel origineel en in potentie een Dutch Pagani. Zeker wanneer ze de atmosferische versie van de Koeningsegg motor definitief in het programma hadden kunnen opnemen. In tegenstelling tot eerdere respondent vond ik de eerste versie de mooiste en origineelste en werd het model daarna steeds generieker qua silhouet.
Design_Driven zegt
Eerst SAAB, en vervolgens Spyker, de man houdt niet op, niet vanzelf. Grote oplichter is het.
pomoek zegt
Dus, met andere woorden, het boek Spyker is nog steeds niet definitief gesloten. En Porsche doet geen F1. Alles blijft hetzelfde.
tenaci zegt
Stiekem hoop ik dat de merkrechten bij Spykerenthusiast terecht komen. In alles het tegenovergestelde van Victor Muller. Hij doet eerst en laat dan zien wat het geworden is. Niemand weet precies wie het is, maar volgens mij is hij kapitaalkrachtig genoeg. Volgens mij zou hij van Spyker een tweede Donkervoort kunnen maken. Focus op alleen het product en geen luchtfietserij met F1 teams en overnames van teloorgegane automerken.