Staatsbosbeheer is fan van de nieuwe Jimny

Auteur: , 51 Reacties

Ze hebben er gelijk vier stuks besteld.

Redenen waarom Suzuki een topmerk is

De Suzuki Jimny (rijtest) blijft de gemoederen maar bezighouden. Binnen de kortste keren waren er al talloze tuningpakketten voor de auto, omdat de kleine offroader zowat bij de introductie al een cultstatus kreeg. Waarom de liefhebbersgroep van de Jimny zo groot is? Omdat het zo’n beetje de goedkoopste manier is om een no-nonsense terreinwagen te bezitten. Met het oude vertrouwde recept van vierwielaandrijving, gebouwd op een eenvoudig ladderchassis en verder bomvol met offroad-hulpjes als een low range-versnellingsbak, is de auto klaar om zo veel mogelijk níet op de weg te rijden.

In Nederland is dat maar nutteloos, wij hebben namelijk helemaal geen grote bergen waar een dergelijke auto echt handig is. Wel hebben we een groep werknemers die voor hun onderhoudende dagtaken vaak door de bossen moeten scheuren. De boswachters van Staatsbosbeheer zijn momenteel aangewezen op stokoude (en dure) pick-ups of auto’s die helemaal niet ver komen in de modder. Voor hen was de Jimny een verademing: de goedkoopste en misschien wel de meest functionele nieuwe auto die je je kunt wensen. De organisatie voegt een paar exemplaren toe aan hun arsenaal.

De auto’s krijgen de beroemde lakkleur SBB-groen mee, in combinatie met lichtere groene strepen om op te vallen. Bovendien krijgt één Jimny een heuse lichtbak met oranje knipperlichten mee, de andere exemplaren krijgen ook politie-achtige flitsers en LED-tekstborden. Dit omdat de medewerkers van Staatsbosbeheer bevoegd zijn om kwajongens aan te spreken in hun natuurgebieden.

UPDATE: eerdere foto’s zijn verwijderd, met dank aan Sjoerd voor de tip!



51 reacties

Op deze aanbesteding valt denk ik niets te zeggen. Met deze auto kun je door het bos komen en is niet duur
@dees @moveyourmind: worden deze wel aanbesteed? Als je vijf merken voert heb ik het idee dat je zelf gewoon degelijk marktonderzoek doet.
@dees: aanbesteding bij decentrale overheid is vanaf €221.000 dus volgens mij in deze niet van toepassing.
@dees: Staatsbosbeheer laat zich niet omkopen door PON!!!
Goh, en ik maar denken dat Suzuki al decennia onafgebroken een goedkoop klein no-nonsens terreinwagentje in de showroom heeft. Ze hadden net zo goed die oude voor een laag uitzwaaiprijsje kunnen halen.
@lekbak: Haha inderdaad.

Maar deze is zo leuk he :P
En ze wilden eigenlijk gewoon weer een Samurai
Mooi toch. Simpele en geschikte auto die stiekem best veel kan, prima bang for buck.
Lekker hoor. Fantastische auto zo een yimny
Waarom geen V kenteken? Ruim 10K BPM op een auto van 27K… Als je er 2 op V kenteken neemt heb je de 3e voor nope ;-)
@b088y: omdat de Jimny niet op grijs kenteken te krijgen is wellicht?
@b088y: wat maakt het uit? Broekzak vestzak voor de overheid toch?
@b088y: SBB betaald geen bpm over de voertuigen…
@snuffel77: zolang we niet over taxi’s, ambulances, politievoertuigen of brandweervoertuigen praten betaalt de overheid gewoon BPM. De enige categorie overheid die echt is uitgezonderd id defensie, maar dat is vooral omdat de BPM een registratieheffing is en defensie een eigen registratie voert.
@b088y: overheid betaalt geen belasting behalve loonbelasting voor de ambtenaren. Overheid is zelfs niet verzekerd.
@sirprize: niet helemaal waar. In onze gemeente zijn de bedrijfsauto’s gewoon marge auto’s. Alles is betaald. Bpm en btw. Alles er op en eraan. Onverkoopbaar aan een andere bedrijf alleen particulier. Waarom? Geen idee dat proberen ze me nog steeds uit te leggen. Ow en alles is gewoon netjes verzekerd.
@kvgorp: ik bedoelde de centrale overheid.
Je zou bijna gaan denken dat bij Staatsbosbeheer de aanbestedingen wel op een eerlijke manier gebeuren.

Niet alleen omdat de Jimmy zeer geschikt is, maar meer nog omdat het wagenpark een breed scala aan merken beslaat, waaronder naast Suzuki onder andere Renault, Volkswagen, Mitsubishi en Toyota.
@moveyourmind: misschien moeten hun ook maar de aanbestedingen voor oom agent doen.
@moveyourmind: Ook een x aantal panda 4×4.
@moveyourmind: als je elke keer een paar auto’s aanschaft kun je mooi onder de aanbesteding uit. Bij SBB vervangen ze blijkbaar niet ineens het hele wagenpark, en als je daarmee onder de 221k blijft is er niets aan de hand.
@awesome: Wist niet dat het zo werkte, weer wat geleerd.
@awesome: klopt niet. Als je kunt voorzien dat je binnen een bepaalde periode (ik meen 3 of 4 jaar) soortgelijke behoeftes gaat krijgen moet je het totaal aanbesteden. Opknippen is een doodzonde.
@avdb55: gewoon zeggen dat de uitgaven voor een geheim project zijn, hoef je niks Europees aan te besteden. Zo zijn alle Franse overheidsuitgaven geheim. Voila, de Franse overheid rijdt alleen Frans, want protectionisme 😉
@sirprize: Niet helemaal juist, de Franse politie, op verschillende overheidniveau’s, rijden regelmatig met andere merken dan Renault/PSA. Ford en Skoda heb ik al veel voorbij zien komen. En ‘member de Impreza?
@skid: dat noemt men ‘misleiding’ 😉
@skid: I member!
Ook Lancers volgens mij🤔
Verstandige keuze. En voor belastingen waarschijnlijk een erg goedkope auto.
Als ik Paulus de Boskabouter was, had ik ook meteen 4 besteld
Leuk, beetje Jurassic Park..
Prima toch? Als de boswachter er niet met de fiets kan komen.
Als het een verstandige aanbesteding was, was men toch wel voor de Ignis 4×4 gegaan..
@ghost: leuk, maar dan zou de panda 4×4 toch betere terrein eigenschappen hebben.
@donald: hahaha je hebt zeker ook Topgear aflevering 26 gezien?!

Maar ik wilde in dit geval bij Suzuki blijven anders is het appels met peren vergelijken eh!
@donald: de meeste daarvan staan stil, daar is altijd wat mee, is mij verteld door een Suzuki specialist. Tereinkwaliteit van een bakfiets die Panda’s, zelfs in de Dutch Mountains
@ghost: want? De Jimmy is wat robuuster en veel, veel beter in het terrein. Veel geschikter dan die nep 4×4.
@sketcher: wauw ik had niet verwacht dat iemand op zn teentjes getrapt zou zijn om een Jimny..😂😂
@ghost: ik denk dat ie niet tegen domme uitspraken kan
@lithiumion: hoezo dom?! Iedereen jankt hier over die aanbesteding. Maar een Ignis 4×4 is toch voordeliger?! Alsof dat een domme reactie is. Nederland kent 2 heuvels hooguit, dus mis je niks daarmee en kom je echt niet voor lul te staan.
@ghost: ik vind het er echt niet slimmer op worden, wat je nu zegt
@lithiumion: jouw mening knul. Is prima, mag je hebben in dit vrije landje. 👊🏼
@ghost: De bodemvrijheid van een Ignes is niet echt indrukwekkend, daar kom je ook op bospaden in Nederland makkelijk mee vast te staan. Jimmy is een logische keus en goede keus. De Ignes is leuk voor de 4×4 looks maar verder vrij nutteloos. Zelfs de bodemvrijheid van de Panda 4×4 is stukken beter.

En nee ik was niet op de tenen getrapt, het kan me verder aan mijn reet roesten.
@sketcher: ik doelde ook (nogmaals) geen enkel moment op capaciteiten per model. Mijn reactie was enkel en alleen gericht op het gemekker van andere reageerders alhier die verkondigen dat dit een goede aanbesteding is geweest. Mijn reactie was weliswaar met een knipoog en een korrel zout daar bovenop. Dat je budgetwise gezien nog voordeliger uit had kunnen zijn. En dat had ook zeker gekund met een Panda 4×4.
Uitstekende keuze! Gelukkig zijn zij in tegenstelling tot de defensie niet gezwicht voor de kansloze Amarok.
@appeltaartislekker: Das echt een sneue auto in het terrein inderdaad.. toch hebben ze er wel een aantal hoor bij SBB
Ik heb gehoord dat ze wel lang gezocht hebben naar een goede auto. Ze zagen op een gegeven moment de bomen door het bos niet meer…


…Ik laat mezelf wel uit.
@sketcher: een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.

Graag gedaan ;)
Ik reageerde omdat de helft niet zichtbaar was. Ik loop wel achter @sketcher aan…
Ik heb recentelijk proefgereden in de nieuwe Jimny. Briljant karretje zeg! Maar levertijden…. Minimaal 7-8 maanden. Ik wacht wel tot de productie op punt is en/of er een speciale editie verschijnt.
@tge1: Ik ben pas langs geweest bij een dealer in Belgie. Ze hadden er eentje staan in van dat fluo geel/groen. Het was de enige die ze dit jaar gingen binnen krijgen…
Dus levertermijn al meer dan een jaar hier… Dat is toch wel heel lang voor een gadget.
@cossiekiller: Ja, dat begreep ik ook. Suzuki België had ook al in Nederland aangeklopt of ze iets konden betekenen. Helaas… De vraag is extreem hoog in Europa, naar het schijnt, maar de Japanse markt wordt het eerst bediend.
ze maken het wel moeilijk met de foto, moet je nu stoppen of volgen??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).