
De stationwagon hoeft nog niet met pensioen.
Als ons koopgedrag zo doorgaat, duurt het niet lang meer voordat alles wat géén crossover of SUV is tot de bedreigde autosoorten behoort. Gelukkig bestaan er nog merken die het aandurven om supermini’s, hot hatches of stationwagons te bouwen. Zo ook Skoda dat binnenkort de toekomst van de lage gezinsauto laat zien.
Skoda neemt aan het begin van september de Vision O mee naar de Internationale Automobilausstellung (IAA) in München. Met deze conceptauto wil het Tsjechische VAG-merk laten zien hoe de toekomst van Skoda in het stationwagon-segment eruitziet.

Dit is het enige beeldmateriaal dat we op dit moment krijgen van Skoda. Bespaar jezelf de moeite: ik heb al wat gespeeld met de helderheid en belichting, maar er valt weinig extra’s te maken van de Vision O. Er zit ook geen geheime boodschap in het donkere plaagbeeld verwerkt. Wel wordt in beeld- (kijk maar naar de vorm van de lampjes) én taalgebruik duidelijk dat de Modern Solid-ontwerptaal wordt voortgezet bij de Vision O.
Elektrische Octavia Combi
Skoda is niet zo van de Wie is de Mol-achtige hints, maar pakt het een stuk transparanter aan. De Tsjechen hebben het over het benadrukken van ”de toewijding van het merk aan duurzame innovatie”, weinig impact op het milieu, de nieuwe koers die het merk inslaat met nieuwe technologieën en de overgangsperiode in de automotive wereld. Kortom, de Vision O is naar alle waarschijnlijkheid een EV en dus de opmaat naar de eerder aangekondigde volledig elektrische Octavia Combi.
Het is niet gek dat Skoda geen Gen Z’errige namen zoals Epiq of Elroq gebruikt voor de nieuwe station. De Octavia Combi is een gevestigd model in de stationmarkt. Sinds 1996 zijn er van de moderne Octavia Combi inmiddels meer dan 3 miljoen exemplaren geproduceerd, verspreid over vier generaties. Waarom zou je die historie weggooien?
Skoda-baas Klaus Zellmer verwacht veel van de Vision O en het productiemodel dat eruit voort moet vloeien. ”Hiermee positioneren we ons om een toonaangevende speler te blijven in het stationwagen segment”, zegt hij. De showauto moet een nieuw tijdperk van Skoda inluiden en meer van zulke marketingblabla. Maar goed, de stationwagon verdwijnt de komende jaren niet uit het straatbeeld en dat is goed nieuws voor ons allen, nietwaar? Meer hierover begin september.





Ziet er netjes uit! Je moet als fabrikant de markt bedienen, en de markt is zegt nu crossover, maar zelf rij ik liever een snellere, veiligere, en zuinigere auto. Dus laat maar doorkomen.
Een crossover is niet langzamer, minder veilig of significant minder zuinig ondanks het wat hogere gewicht
Een SUV met dezelfde motor in een station is zwaarder, dus trager en minder zuinig. Een SUV is hoger, dus meer windgeluid en meer overhellen in bochten. Omdat hij zwaarder is heeft hij een langere remweg en is uitwijken minder prettig. Soms zelfs vrij significant qua remweg.
Even een overzichtje van ChatGPT oplopend:
Categorie/Model/Remweg (100–0 km/u)/Gewicht (kg)
Stationwagen
BMW 3‑Serie Touring (F30)
32,0 m
ca. 1.540
Audi A4 Avant
32,8 m
ca. 1.588
BMW 5‑Serie (G30, 520d)
34,0 m
ca. 1.766
SUV
Volvo XC90 D5 AWD
34,1 m
ca. 2.079
Tesla Model X P100D
35,0 m
ca. 2.460
Nissan Qashqai
35,0 m
ca. 1.350
Lynk & Co 01 PHEV
37,0 m
ca. 1.900
Kom op een zwaardere auto heeft grotere remmen en dus zelfde remweg. Wilde manoeuvres gaan minder goed maar slecht wegdek en drempels doen SUV’s weer beter. Doordat je hoger zit heb je een beter verkeersoverzicht en daar heb je elke kilometer plezier van. Lage auto’s voelen primitief en krap aan in vergelijk met een SUV.
Nee andersom, hoge auto’s voelen log en niet verfijnd aan in vergelijking met lage auto’s. Iedere bocht, iedere rotonde merk je het weer.
Ga lekker op een boosterzitje zitten als je te klein bent.
Tell me you are dik en oud without telling me you are dik en oud. Een hoge instap is zeker fijn voor je oude heupen en bierbuik.
Nog nooit in een Audi A4/A6, 3 of 5 serie gezeten? Veel beter dan welke auto dan ook qua ergonomie en zit-positie. En ik liet letterlijk feiten zien van ChatGPT, zoek maar eens een SUV die een betere remweg heeft dan een vergelijkbare Station. Ik wacht.
Vergelijk jij even het verbruik en acceleratie, maar vooral bochtenwerk van een audi A3 en Q2 met dezelfde motor.
En de botstest voor voetgangers en fietsers. Laat je even weten wat je gevonden hebt?
Kijk alleen eens naar het range verschil tussen ID4 en ID7 met dezelfde accu. 100km verschil…
Gauw uitbrengen! Dan is het betaalbaar als mijn verse aankoop aan vervanging toe is!
Inderdaad; ID7 in Skoda jasje is zeer welkom…
Jongens, het blijven natuurlijk wel vertegenwoordigers bakken hè 😮💨
Onzin natuurlijk. Ik ben nooit vertegenwoordiger geweest, wil het ook niet zijn maar rijd wel een Mondeo en zou graag een dergelijk model weer in de verkoop zien. Al die suffe SUV’s en X-overs of hoe die hogere hondenhokken ook genoemd willen worden zijn aan mij niet besteed. Kom maar op met de hot hatch of stationwagens… niet iedereen zit te wachten op wat “de gemiddelde koper” wil… ik ben niet gemiddeld ;)
Hear hear! Gewoon een degelijke ruime en sportief uitziende station. Mag zelfs een EV zijn!
Ik had mijn ziel bijna verkocht aan een Ateca maar gelukkig toch weer voor een Ceed gegaan.
Die rijden nu ook in een SUV.. Leasemij schat de restwaarde hoger in, dus zijn goedkoper dan de stations. Maar kies vooral waar jezelf blij van wordt! Graag ook iets met kleur
De Skoda Octavia, de ultieme gebruiksvoorwerp auto. 100% praktisch, 0% passie. En dat ga je als Skoda dan lopen teasen?
Als passieloze Octavia rijder. (Klopt deels want motorrijden is voor mij een veel grotere passie), ben ik toch heel benieuwd naar deze EV.
Onze Octavia is met 63k op de teller nog niet versleten, maar ik wil eigenlijk wel overstappen op een EV, omdat die benzineslurper 90% van de tijd gewoon rustig overdag op de oprit staat te niksen zou een EV met een V2G laadpaal wel nuttig kunnen zijn om zonnestroom in op te slaan en meer zonnestroom te verbruiken.
Het elektro koppel neem ik er voor lief bij.
Wanneer kunnen we deze verwachten?