• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stationwagon-liefhebbers opgelet: dit is de toekomst van de gezinsauto!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 31 juli 2025 om 10:56 – 17 Reacties

De stationwagon hoeft nog niet met pensioen.

Als ons koopgedrag zo doorgaat, duurt het niet lang meer voordat alles wat géén crossover of SUV is tot de bedreigde autosoorten behoort. Gelukkig bestaan er nog merken die het aandurven om supermini’s, hot hatches of stationwagons te bouwen. Zo ook Skoda dat binnenkort de toekomst van de lage gezinsauto laat zien.

Skoda neemt aan het begin van september de Vision O mee naar de Internationale Automobilausstellung (IAA) in München. Met deze conceptauto wil het Tsjechische VAG-merk laten zien hoe de toekomst van Skoda in het stationwagon-segment eruitziet.

Dit is het enige beeldmateriaal dat we op dit moment krijgen van Skoda. Bespaar jezelf de moeite: ik heb al wat gespeeld met de helderheid en belichting, maar er valt weinig extra’s te maken van de Vision O. Er zit ook geen geheime boodschap in het donkere plaagbeeld verwerkt. Wel wordt in beeld- (kijk maar naar de vorm van de lampjes) én taalgebruik duidelijk dat de Modern Solid-ontwerptaal wordt voortgezet bij de Vision O.

Elektrische Octavia Combi

Skoda is niet zo van de Wie is de Mol-achtige hints, maar pakt het een stuk transparanter aan. De Tsjechen hebben het over het benadrukken van ”de toewijding van het merk aan duurzame innovatie”, weinig impact op het milieu, de nieuwe koers die het merk inslaat met nieuwe technologieën en de overgangsperiode in de automotive wereld. Kortom, de Vision O is naar alle waarschijnlijkheid een EV en dus de opmaat naar de eerder aangekondigde volledig elektrische Octavia Combi.

Het is niet gek dat Skoda geen Gen Z’errige namen zoals Epiq of Elroq gebruikt voor de nieuwe station. De Octavia Combi is een gevestigd model in de stationmarkt. Sinds 1996 zijn er van de moderne Octavia Combi inmiddels meer dan 3 miljoen exemplaren geproduceerd, verspreid over vier generaties. Waarom zou je die historie weggooien?

Skoda-baas Klaus Zellmer verwacht veel van de Vision O en het productiemodel dat eruit voort moet vloeien. ”Hiermee positioneren we ons om een toonaangevende speler te blijven in het stationwagen segment”, zegt hij. De showauto moet een nieuw tijdperk van Skoda inluiden en meer van zulke marketingblabla. Maar goed, de stationwagon verdwijnt de komende jaren niet uit het straatbeeld en dat is goed nieuws voor ons allen, nietwaar? Meer hierover begin september.

Ook interessant!

  • Onverwachte samenwerking Hyundai en Skoda: wat gaat er gebeuren?
  • De bezem gaat erdoorheen bij Skoda
    De bezem gaat erdoorheen bij Skoda
  • Dit is de meest krankzinnige Skoda die je vandaag gaat zien
  • Gaat deze facelift de Enyaq weer naar nummer 1 helpen?

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

combi, concept, iaa, octavia, Skoda, Stationwagon

Vorig bericht: « Nog steeds geen fan van de nieuwe M-modellen? De klanten wel!
Volgend bericht: Video: Vrachtauto met 90 km/u door de wijk »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    31 juli 2025 om 11:28

    Ziet er netjes uit! Je moet als fabrikant de markt bedienen, en de markt is zegt nu crossover, maar zelf rij ik liever een snellere, veiligere, en zuinigere auto. Dus laat maar doorkomen.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      31 juli 2025 om 12:05

      Een crossover is niet langzamer, minder veilig of significant minder zuinig ondanks het wat hogere gewicht

      Login om te reageren
      • rogerzz zegt

        31 juli 2025 om 13:14

        Een SUV met dezelfde motor in een station is zwaarder, dus trager en minder zuinig. Een SUV is hoger, dus meer windgeluid en meer overhellen in bochten. Omdat hij zwaarder is heeft hij een langere remweg en is uitwijken minder prettig. Soms zelfs vrij significant qua remweg.

        Even een overzichtje van ChatGPT oplopend:
        Categorie/Model/Remweg (100–0 km/u)/Gewicht (kg)
        Stationwagen
        BMW 3‑Serie Touring (F30)
        32,0 m
        ca. 1.540
        Audi A4 Avant
        32,8 m
        ca. 1.588
        BMW 5‑Serie (G30, 520d)
        34,0 m
        ca. 1.766
        SUV
        Volvo XC90 D5 AWD
        34,1 m
        ca. 2.079
        Tesla Model X P100D
        35,0 m
        ca. 2.460
        Nissan Qashqai
        35,0 m
        ca. 1.350
        Lynk & Co 01 PHEV
        37,0 m
        ca. 1.900

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          31 juli 2025 om 15:49

          Kom op een zwaardere auto heeft grotere remmen en dus zelfde remweg. Wilde manoeuvres gaan minder goed maar slecht wegdek en drempels doen SUV’s weer beter. Doordat je hoger zit heb je een beter verkeersoverzicht en daar heb je elke kilometer plezier van. Lage auto’s voelen primitief en krap aan in vergelijk met een SUV.

          Login om te reageren
          • Johanneke zegt

            31 juli 2025 om 16:08

            Nee andersom, hoge auto’s voelen log en niet verfijnd aan in vergelijking met lage auto’s. Iedere bocht, iedere rotonde merk je het weer.

            Ga lekker op een boosterzitje zitten als je te klein bent.

            Login om te reageren
          • rogerzz zegt

            31 juli 2025 om 16:10

            Tell me you are dik en oud without telling me you are dik en oud. Een hoge instap is zeker fijn voor je oude heupen en bierbuik.

            Nog nooit in een Audi A4/A6, 3 of 5 serie gezeten? Veel beter dan welke auto dan ook qua ergonomie en zit-positie. En ik liet letterlijk feiten zien van ChatGPT, zoek maar eens een SUV die een betere remweg heeft dan een vergelijkbare Station. Ik wacht.

            Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        31 juli 2025 om 13:50

        Vergelijk jij even het verbruik en acceleratie, maar vooral bochtenwerk van een audi A3 en Q2 met dezelfde motor.

        En de botstest voor voetgangers en fietsers. Laat je even weten wat je gevonden hebt?

        Login om te reageren
      • gekketurbo zegt

        31 juli 2025 om 13:57

        Kijk alleen eens naar het range verschil tussen ID4 en ID7 met dezelfde accu. 100km verschil…

        Login om te reageren
  2. jaso013 zegt

    31 juli 2025 om 12:02

    Gauw uitbrengen! Dan is het betaalbaar als mijn verse aankoop aan vervanging toe is!

    Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      31 juli 2025 om 13:57

      Inderdaad; ID7 in Skoda jasje is zeer welkom…

      Login om te reageren
  3. Mini Joe zegt

    31 juli 2025 om 12:54

    Jongens, het blijven natuurlijk wel vertegenwoordigers bakken hè 😮‍💨

    Login om te reageren
    • Rhk zegt

      31 juli 2025 om 13:31

      Onzin natuurlijk. Ik ben nooit vertegenwoordiger geweest, wil het ook niet zijn maar rijd wel een Mondeo en zou graag een dergelijk model weer in de verkoop zien. Al die suffe SUV’s en X-overs of hoe die hogere hondenhokken ook genoemd willen worden zijn aan mij niet besteed. Kom maar op met de hot hatch of stationwagens… niet iedereen zit te wachten op wat “de gemiddelde koper” wil… ik ben niet gemiddeld ;)

      Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        31 juli 2025 om 15:41

        Hear hear! Gewoon een degelijke ruime en sportief uitziende station. Mag zelfs een EV zijn!
        Ik had mijn ziel bijna verkocht aan een Ateca maar gelukkig toch weer voor een Ceed gegaan.

        Login om te reageren
    • lpgbarrel zegt

      31 juli 2025 om 15:57

      Die rijden nu ook in een SUV.. Leasemij schat de restwaarde hoger in, dus zijn goedkoper dan de stations. Maar kies vooral waar jezelf blij van wordt! Graag ook iets met kleur

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    31 juli 2025 om 17:29

    De Skoda Octavia, de ultieme gebruiksvoorwerp auto. 100% praktisch, 0% passie. En dat ga je als Skoda dan lopen teasen?

    Login om te reageren
  5. tjorque zegt

    31 juli 2025 om 19:09

    Als passieloze Octavia rijder. (Klopt deels want motorrijden is voor mij een veel grotere passie), ben ik toch heel benieuwd naar deze EV.

    Onze Octavia is met 63k op de teller nog niet versleten, maar ik wil eigenlijk wel overstappen op een EV, omdat die benzineslurper 90% van de tijd gewoon rustig overdag op de oprit staat te niksen zou een EV met een V2G laadpaal wel nuttig kunnen zijn om zonnestroom in op te slaan en meer zonnestroom te verbruiken.

    Het elektro koppel neem ik er voor lief bij.

    Login om te reageren
  6. ghini zegt

    1 augustus 2025 om 08:06

    Wanneer kunnen we deze verwachten?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North