• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stekkerauto’s zijn gigantische stroomvreters in Nederland

Auteur: RubenPriest, gepost 7 juli 2025 om 08:49 – 27 Reacties

stroomverbruik elektrische auto

Al die Nederlandse stekkerauto’s zorgen voor een flinke stijging in stroomverbruik.

Steeds meer elektrische auto’s in Nederland betekent ook een toegenomen behoefte aan elektriciteit voor al die vierwielige stroomslurpers. Het CBS heeft gekeken hoe het zit met het elektriciteitsverbruik in ons land.

Stroomverbruik elektrische auto

Wat blijkt? In 2024 verbruikte het binnenlands vervoer maar liefst 17 petajoule aan elektriciteit, bijna twee keer zoveel als in 2019. Om het wat makkelijker te maken. Een petajoule staat gelijk aan 278 miljoen kilowattuur (kWh).

Het CBS kan dit melden op basis van voorlopige cijfers over het elektriciteitsverbruik in Nederland. In totaal verbruikte ons land 407 petajoule aan elektriciteit in 2024, een stijging van 2 procent ten opzichte van een jaar eerder. De grootste uitschieter komt uit de hoek van vervoer. Deze sector zag het stroomverbruik sinds 2019 stijgen van 9 naar 17 petajoule. Vooral het wegverkeer, oftewel de elektrische auto, is verantwoordelijk voor deze verbruiksgroei.

Tot voor kort was het vooral de trein die elektrisch reed, maar dat is inmiddels wel achterhaald. Sinds 2023 verbruikt het wegverkeer méér stroom dan het railverkeer. Niet zo gek. In de afgelopen jaren zijn het aantal EV’s in Nederland enorm toegenomen. Begin 2024 reden er al meer dan 500.000 volledig elektrische auto’s rond op de Nederlandse wegen, en daar komen er dagelijks honderden bij.

Hoewel het totale elektriciteitsverbruik in Nederland nog altijd iets lager ligt dan voor corona (in 2019 was het 3 procent hoger), neemt de druk op bepaalde delen van het stroomnet wel degelijk toe. Daarom ook de vriendelijke vraag van de overheid of jij je EV graag op onorthodoxe tijden aan de lader hangt.

Netbeheerders trekken al jaren aan de bel. Ze waarschuwen voor overbelasting van het net als het laden niet slimmer wordt verdeeld over de dag.

Leuk man al die datacenters

Niet alleen de auto zorgt voor meer stroomverbruik. Ook de sector informatie en communicatie zag het elektriciteitsverbruik in 2024 met 50 procent toenemen. A.k.a de sector die ervoor zorgt dat jij geinige filmpjes kunt scrollen tijdens het schijten.

Ik heb het over datacenters. AI, streaming, clouddiensten, grappige filmpjes tijdens het kakken. Het draait allemaal op servers die 24/7 staan te loeien. Ook veel in Nederland.

Dus

Het stroomverbruik van de elektrische auto is bijna verdubbeld. Daar gaat de komende jaren niets aan veranderen. Er komen alleen maar meer EV’s bij en deze hebben allemaal stroom nodig. Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Dit is de auto die Nederland wil (volgens Zeekr)
  • Dit kost de bloedmooie Mazda 6e in Nederland!
  • Echt waar: er zijn nu meer particuliere stekkerauto's dan leasebakken
  • De eerste Tesla Cybertruck staat te koop in Nederland!

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

cbs, Elektrisch, onderzoek, opladen

Vorig bericht: « 992 Club Coupe is de leukste 911 van de week
Volgend bericht: Defender Octa Black moet tuners het nakijken geven »

Lees Interacties

Reacties

  1. erik911 zegt

    7 juli 2025 om 08:59

    Ja, wat willen we nou. Op deze manier verbruiken we in ieder geval minder ‘fossil fuels’. En dáár gaat het om. Er wordt rete-hard gewerkt aan de uitbreiding van het NL stroomcapaciteitsnet. Geduld.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      7 juli 2025 om 09:16

      Rete-hard is nog niet hard genoeg. De auteur schrijft “Netbeheerders trekken al jaren aan de bel.” En dat gaat niet alleen over de netcongestie tussen 16:00 en 21:00 uur, als half leasend Nederland de (PH)EV aan de laadpaal hangt.

      De politiek heeft collectief 20 jaar zitten slapen, want zo lang (en zo niet langer dan dat) wordt er al gewaarschuwd voor de problemen die nu zijn ontstaan. Met was scheutig met subsidies op ‘schone’ auto’s en zonnepanelen, maar men ‘vergat’ de onderliggende infrastructuur, want daar viel (en valt) geen politiek gewin uit te halen.

      En ongeacht of we straks een Kabinet Wilders 1 of Timmermans 1 of Bontebal 1 krijgen, ik voorspel je dat dit ook in de nabije toekomst niet wezenlijk zal veranderen.

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        7 juli 2025 om 09:21

        Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. En ons gasnetwerk heeft in de vorige eeuw ook decennia en miljarden gekost. Allemaal niks nieuws onder zon.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        7 juli 2025 om 09:42

        Netbeheerders moeten niet aan bellen trekken, ze moeten kabels trekken! Het zorgen dat de electriciteitsnetten voldoende capaciteit hebben is hun werk. Daar hebben ze steken laten vallen. Dit is zoals je zegt dit is geen politiek thema, de politiek is dus niet de vertragende factor. Het geld is er ook gewoon (Tennet investeerde liever in het buitenland dan in Nederland), er moet gewoon gewerkt worden in plaats van gezeurd. Dat zou een minister van economische zaken eens hardop moeten zeggen.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          7 juli 2025 om 09:51

          De politiek is wel degelijk de vertragende factor, want daar waar de netbeheerders de meeste last van hebben, wordt dor de politiek niet opgepakt en opgelost. En dan heb ik het niet alleen over ‘stikstofruimte’, want dat probleem speelt pas sinds de stikstof-rekenmethode van toenmalig Staatssecretaris Henk Bleker werd afgeschoten door de rechtsinstanties. Om in ons overvolle en overbelastte land een flinke stroomkabel van de ene naar de andere kant van het land te trekken, kost ze dat 10 jaar van initiatief tot ingebruikname. En de sector schreeuwt dus al 20 jaar om die procedures en inspraakrondes te verkorten. En omdat te bewerkstelligen, is het toch echt aan de politiek om de wet- en regelgeving daarover aan te passen. Maar zoals al gezegd, gebrek aan politiek gewin voorkomt dat dit enige prioriteit kreeg (en krijgt) in de agenda.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            8 juli 2025 om 08:27

            Maar er is helemaal geen behoefte aan stroomkabels van de ene naar de andere kant van het land en als die er wel is we hebben al een hoogspanningsnet, dat verzwaren eist geen nieuwe vergunningen met inspraakrondes.
            Her probleem zit vooral in de lokale netten. Die zijn niet zwaar genoeg en niet zo ingericht dat in woonwijken opgewekte stroom er ook uit kan. Daar moet het geld maar toe, kabels vervangen heb je geen zware procedures voor nodig en de procedures voor verdeel huisjes zijn al eenvoudiger gemaakt.

            Login om te reageren
        • Joris24 zegt

          7 juli 2025 om 10:21

          Dat hele tennet verhaal is niet zo zwart-wit als jij kenschetst. Er was een streven naar schaalvergroting maar vanuit duitse wetgeving moesten ze meer investeren dan initiëel gedacht was. Hebben ze zich in verslikt, maar de politiek was ook niet akkoord met het bod van de duitse overheid om tennet te verkopen. Hadden ze dus maar wel moeten doen, want nu moet tennet blijven investeren…

          En geld is wel degelijk een probleem, elk kabinet erkent nut en noodzaak van een verzwaard net maar stelt wel liefst de investeringen nog even vooruit omdat het dit jaar niet zo goed uitkomt vanwege onvoorziene extra kosten. Je kunt mooi roepen dat je de komende 20 jaar x miljard vrijmaakt, maar als je de eerste jaren niks laat vrijvallen is dat het probleem voor de volgende.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            8 juli 2025 om 08:16

            Tennet is verantwoordelijk voor het hoogspanningsnet in Nederland en ondersteund de regionale distributienet netbeheerders in Nederland. Ze zaten op een enorme berg met geld en in plaats van dat in Nederland te investeren kochten ze het stroomnet van Berlijn en wilden ze een tracé van het noorden naar het zuiden van Duitsland bouwen. Maar heel die wens om over de grens actief te zijn was verkeerd, daar had de minister van economische zaken Nee en Nein op moeten zeggen.
            Je betaald een enorm bedrag aan netbeheerders kosten daar mag je een goed werkend met voor verwachten, dus geen smart grids die je auto leeg zuigen en geen tijd vensters waar er laadpalen uit staan. Dit is basis infrastructuur, het is essentieel voor Nederland, dat moet gewoon werken en de netbeheerders moeten daaraan werken. Dus niet zeuren maar kabels trekken.

            Login om te reageren
    • KennOne zegt

      7 juli 2025 om 15:36

      Rete hard? Het had al klaar moeten zijn! Er word nu al aangegeven dat onze regio komende winter zonder stroom komt te zitten vanwegen een overbelast stroomnet..

      Login om te reageren
  2. audirs3 zegt

    7 juli 2025 om 09:20

    En ondanks dat we met EV’s en warmtepompen meer stroom verbruiken, stijgt alsnog het aandeel groene stroom.
    Weer lekker niveau Telegraaf berichtgeving op Autoblog…

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      7 juli 2025 om 09:24

      Dat trekt tegenwoordig blijkbaar meer views (en reacties) dan Formule 1 berichtgeving…

      Login om te reageren
    • a_buis zegt

      7 juli 2025 om 18:12

      RubenTriest, jammer inderdaad maar ach het is een blog en we komen toch maar steeds terug met zijn allen. Hoewel, met zijn allen, waar is @Lincoln..

      Login om te reageren
  3. morph zegt

    7 juli 2025 om 09:39

    Laat de politiek het maar oplossen. Zij hebben ons zowat geforceerd om elektrisch te gaan rijden. Maar hé, ze zullen de EV rijders nu als schuldige aanduiden, en vervolgens als melkkoe gebruiken. Aan de andere kant hoor je ook signalen dat zonnepanelen een probleem vormen, want op zonnige dagen teveel productie. Nu iedereen aan de thuisbatterij. Het is altijd wat.

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      7 juli 2025 om 10:18

      Vanaf 2027 mag je niet meer salderen. Gecombineerd met terugleverboetes en waardeloze terugleververgoeding kun je er vergif op innemen dat mensen hun stroom niet meer aan het net gaan terugleveren… Mij incluis.

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        7 juli 2025 om 11:15

        Dat salderen is er in elk land van tussen aan het gaan en ergens begrijpelijk want het zorgt voor een heel scheefgetrokken situatie en motiveert totaal niet voor zelfgebruik. De elektriciteit wordt massaal op dezelfde momenten op het net gezwierd, elektriciteit die op de echte piekmomenten qua zonne-productie niets waard is of zelfs de elektriciteitsleveranciers geld kost en vervolgens moet er op de piekmomenten qua verbruik (met heel dure elektriciteit) niet betaald worden.

        Als je je verbruik wat kan sturen kan je met dynamische tarieven wel degelijke vergoedingen krijgen (buiten de piekmomenten qua productie), maar dan moet je wel op de piekmomenten qua productie zelf zoveel mogelijk verbruiken.

        Login om te reageren
        • Joris24 zegt

          7 juli 2025 om 12:55

          Piekmomenten zijn peanuts. Ik kan best de wasmachine en vaatwasser overdag laten draaien (doen we al), maar dat zijn druppels op een gloeiende plaat vergeleken met seizoensinvloeden. In de winter trek ik 60 kwh per dag weg om de hut warm te houden, wek ik er 3 op. In de zomer gebruik ik een paar kw om te leven en evt voor de airco en vloerkoeling en lever ik er na eigen gebruik nog 60 terug.

          En ik heb niet per se trek om allemaal met variabele tarieven en thuisaccu’s te gaan hocuspocussen om een paar euro per dag te verdienen. Heeft iemand bij ons in de straat gedaan, voor 30k accu’s gekocht om vervolgens een tientje per dag te verdienen door ‘slim te handelen’. Dan neem ik voor dat geld wel 100.000 kwh af komende 15 jaar.

          Login om te reageren
          • ty5550 zegt

            7 juli 2025 om 13:44

            Je eerste voorbeeld schetst opnieuw hoe scheefgetrokken de situatie is en waarom salderen onhoudbaar is.

            Maar begrijp dat je daarvoor niet massaal wilt investeren in thuisbatterijen, doe ik ook niet en is meestal ook weinig rendabel. Met wat slim verbruiken (wat je ook deels lijkt te doen) kom je al een heel eind

            Login om te reageren
            • audirs3 zegt

              7 juli 2025 om 14:01

              Ik ga over 1 of 2 jaar wel een 30kwh thuisbatterij kopen denk ik. Hopelijk dan weer een stukje goedkoper geworden. En ik vind het idee dat ik van maart tm oktober “off grid” kan leven een fijn idee. Terugverdientijd zal vrij lang zijn, maar vind ik niet heel erg.
              Die vriend die 30k had uitgegeven: ben benieuwd wanneer dat was, en hoeveel kw dat is. Early adopter zijn is soms erg duur en niet zo slim. Elke 3 jaar halveren de accu prijzen om en nabij, kan je dus beter even wachten.

              Login om te reageren
              • Joris24 zegt

                7 juli 2025 om 15:26

                Er gaat natuurlijk een enorme vraag komen naar thuisbatterijen. De prijs kan komende tijd stijgen of dalen, afhankelijk van hoe de techniek en politiek zich ontwikkelen. Vooralsnog vind ik de prijzen echt nog niet interessant; pas na minstens 1000 laadcycli speel je quitte en dat zijn dus best wat jaren.

                Bij ons was het iemand in de straat die 30k in accu’s gestopt had (nog niet zo lang terug), maar die heeft op 60 panelen liggen ofzo. Die handelt er ook echt mee. Denk wel dat hij marktconform iets gekocht heeft (hij handelt in die systemen) maar een overkill heeft neergezet om te handelen.

                Idee van off-grid functioneren trekt mij ook wel hoor. Maar de afschrijving van een vehicle to grid voertuig is me veel te hoog (want dat is natuurlijk wel interessant), en losse accu’s kosten ook nog erg veel. Ik kijk de kat nog eens minstens een jaar uit de boom.

                Iets heel anders wat ik niet zo goed begrijp. Een auto-accu loopt bijv. op 400 volt en levert dan bijv. 75kwh vermogen. Bij 230 volt heb je dan toch ruim 130 kwh tot je beschikking? En die kosten tweedehands niet heel veel meer dan een 15kwh thuisaccu. Wat is het grote verschil?

              • ty5550 zegt

                7 juli 2025 om 17:05

                75 kwh blijft steeds 75 kwh, net zoals 75 liter water steeds 75 blijft. Je kan spelen met hoe snel het uit een “vat” loopt maar de hoeveelheid verandert nooit. De stroomsterkte zal enkel anders zijn bij de andere spanningen.

        • grrrrrene zegt

          7 juli 2025 om 19:49

          Ik snap niet dat omvormers niet gewoon kunnen moduleren, dat wil zeggen, hun output kunnen aanpassen aan wat je gebruikt. Alleen de nieuwste modellen kunnen dit, hoe moeilijk kan het zijn? Dan kun je net zoveel panelen leggen als je wil, ze kosten toch geen drol meer, zodat je ook in de winter nog een beetje een leuke opbrengst hebt.

          In de zomer schakel je gewoon de helft of misschien wel 75% uit. De prijs van panelen daalt al jaren gestaag en er is geen reden om te denken dat dat ophoudt.

          Nu nog wachten op iemand die de overtollige energie om kan zetten in warmte voor de winter :-)

          Maar goed, de boodschap van Autoblog is dus dat elektrische auto’s stroom verbruiken. Zo fijn om hier iedere dag zulke inzichten te mogen lezen…

          Login om te reageren
  4. xahc zegt

    7 juli 2025 om 09:50

    Je verwacht het niet..

    Login om te reageren
  5. Jantje_555 zegt

    7 juli 2025 om 10:02

    en daar komt dan nog het koken + verwarmen/koelen bij van elk gezin. We zullen binnen 5 a 10 jaar nog eens kijken.

    Login om te reageren
  6. Joris24 zegt

    7 juli 2025 om 10:16

    Vanaf 2027 mag er niet meer gesaldeerd worden. Als ik dan ook nog terugleverboetes moet betalen dan ga ik softwarematig de teruglevering van zonnestroom afknijpen als ik er zelf niks meer aan heb. En met mij vele anderen. En een thuisaccu gaat er echt niet bij helpen om die 6500 kwh die ik jaarlijks van het net afneem (hoofdzakelijk warmtepomp in de winter), te bufferen.

    Maar daar zal de politiek ook wel weer snel reparatiewetgeving voor moeten bedenken. Regeren is allang niet meer vooruit kijken in elk geval.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      7 juli 2025 om 11:06

      Ik zou er geen moeite mee hebben als de salderingsregeling wordt vervangen door een substantiële subsidie op thuisbatterijen (maar dat is wellicht dagdromen). Onze panelen wekken ongeveer genoeg op voor jaarverbruik met evt wat sporadisch opladen van een phev (die we nu niet hebben). Als ik tussen 11u en 18u de batterijen kan laden (dan staat de zon er vol op) om tussen 18u-23u te gebruiken dan ben ik echt een heel eind.

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        7 juli 2025 om 16:34

        Opwek december hier 113 kwh, Januari 150 (30 panelen 415WP op het noorden). Verbruik december 1041 kwh, januari 1088, hoofdzakelijk warmtepomp. Vorig jaar per saldo totaal 104 kwh verbruikt. Succes met bufferen. Zou het wel fijn vinden als ik deze maanden 4000 kwh kon opslaan voor de winter.

        Login om te reageren
  7. degrotemuis zegt

    7 juli 2025 om 14:19

    Wie had dat verwacht, EVs die daadwerkelijk stroom verbruiken! En Datacenters die massaal naar binnen gehaald worden ook, je verwacht het niet. Straks zeker ook nog nieuws dat warmtepompen en elektrische kookplaten meer stroom verbruiken dan een HR ketel?

    Kom op, de politiek zet al jarenlang in op fossiele energie vervangen door elektriciteit, dan kan het toch geen verrassing zijn dat mensen ook daadwerkelijk meer gebruiken op piekmomenten? Sowieso knap dat het totaalverbruik nog steeds gedaald is sins voor covid BTW, dat geeft wel aan dat de gemiddelde Nederlander intussen bewuster omgaat met energie dan 10 jaar geleden.

    En de toestand van het net, investeren daarin levert niet een flinke zak met geld op zoals het destijds met gas wel was, dus logisch dat het minder aantrekkelijk was om het net te verzwaren dan om het gasnet aan te leggen destijds. Ik vrees dat het eerst nog erger wordt voor het beter wordt. An de andere kant, vorige week reed ik door Duitsland en kreeg ik zeker 3 alarmmeldingen ip de telefoon die waarschuwden voor stroomuitval, daar lijkt het dus al erger te zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North