
”We hebben het verkloot, maar nu weer opgelost”, zegt de grote baas.
In Amerika waren de grote automerken een tijdje erg on-Amerikaans bezig. De Dodge Challenger verdween, de Charger werd een EV of kreeg een zescilinder en hetzelfde geldt voor de RAM 1500. Omdat deze modellen geen achtcilinder meer kregen, mocht de HEMI-V8 met pensioen. Dat was een fout volgens de baas van RAM. Daarom is de 5,7-liter krachtbron vanaf vandaag weer aanwezig in het gamma.
RAM-baas Tim Kuniskis maakt excuses bij de achterban voor het weghalen van de V8. ”Iedereen maakt fouten, maar hoe je ermee omgaat, is wat je vormt. RAM heeft het verkloot toen we de HEMI lieten vallen – dat erkennen we en hebben we opgelost”, zegt Kuniskis.
Klanten zouden RAM hebben gesmeekt om de V8 terug te brengen. Daar luistert het merk naar. Volgens Kuniskis kijkt het merk naar wat klanten willen, niet wat statistici of ideologen voorschrijven. ”Laat die data maar zitten – we hijsen de vlag en laten de HEMI weer vrij klinken!”, voegt de grote baas toe.




RAM 1500 met V8
De bewuste achtcilinder is het bekende 5,7-liter blok dat nu hulp krijgt van iets dat RAM eTorque hybrid technologie noemt. In gewone mensentaal is het een mild-hybride systeem. De e-motor zit vast aan een 48-volt batterij met een capaciteit van 0,4 kWh en zorgt voor 176 Nm extra koppel, regenereert energie bij het remmen en zorgt voor soepele schakelmomenten.
Het systeemvermogen van de RAM 1500 met HEMI-V8 is 400 pk en het koppel 456 Nm. Daarmee is de achtcilinder minder sterk dan de 3,0-liter zescilinder motoren die je ook in de 1500 kunt krijgen, maar hé: daar hebben de Amerikanen maling aan. Wie de V8-versie bestelt, krijgt er standaard een sportuitlaat bij die bij de zescilinders optioneel zijn. Tevens plakt RAM er de ‘Symbol of Protest-badge’: een geinige sticker van een V8-blok met aan de voorkant het hoofd (geen kop) van een ram.

V8 gaat verkopen genereren
In Amerika kunnen ze vanaf vandaag bestellen. In de zomer verschijnt de RAM 1500 met HEMI-V8 bij de dealers aldaar. RAM verwacht veel van de achtcilinder. Kuniskis schat dat 25-40 procent van de RAM-modellen de Hemi V8 zal gebruiken.
Het lijkt onvermijdelijk dat de V8 ook in andere modellen terug zal komen. Kuniskis benadrukt wel dat de V8 expres eerst terugkeert in de versies van de pick-up die de meeste verkopen genereren. Zo heeft de ruigste versie, de TRX, nog geen V8-optie gekregen.
Hij laat ook weten dat degene die de leiding heeft bij dit project eerder betrokken was bij de SRT-divisie van Dodge. Daar werkte hij aan de 6,2-liter HEMI-V8. Zou die ook nog komen en gedeeld worden met Dodge voor de Charger? Voor het antwoord zullen we geduld moeten hebben.





Heerlijk. Zouden ze hier in de EU ook eens moeten doen, naar de klant luisteren ipv naar de overheid. Dan zouden mening Europees automerk niet zo in de problemen zitten.
Als ‘de klant’ €70k aan BPM wil betalen om een V8 in zijn auto te hebben, zouden ze die echt wel aanbieden, of de overheid dat nu leuk vindt of niet.
Psst. Bij ons wordt de overheid aangestuurd door democratisch gekozen politici. En als die niet al te populistisch zijn doen ze gewoon wat de burger wil. En ja gelooft het niet maar de burger wil gewoon schone lucht en zuinige auto’s.
De problemen in de Europese auto industrie worden veroorzaakt door dat de Chinezen tegenwoordig Chinese auto’s kopen dat politici geen ruggengraat hebben en de 0 emmissie deadline uit te stellen, niet door strenge emissie normen.
Dat is niet waar. De ‘vierde macht’, oftewel ons ambtenarenapparaat is niet gekozen en trekt zich niets aan van politiek. En laten die nou net een hartgrondige hekel aan auto’s hebben.
@mashell: vergeet je niet Ursula een factuurtje te sturen voor dit mooie stukje propaganda? Op bijna alle gebieden (en zeker aangaande milieu) heeft de democratisch gekozen regering van Nederland echt niets te vertellen of te besluiten. Gevangen in de regels van de EU, een instituut dat vooral in naam democratisch is…. Maar wel leuk hoor dat je zo mooi opkomt voor het D66 gedachtegoed.
Wat zijn de specs van de V6 dan?
is een lijn 6, heeft/had de V8 vervangen. kan je krijgen in 420 of 540Pk
Die 400pk is best stevig, maar die 456 Nm lijkt me aan de lage kant. Zou eerder 600+ Nm verwachten uit zoveel slagvolume. Zeker die Amerikanen houden van koppelrijke, wat luiere motoren die niet teveel hoeven te werken. Hiermee wil je toch van alles kunnen trekken? Dan is veel koppel heerlijk.
Het is echt een heerlijke auto, in Nederland best onhandig, maar je kan niet stoppen met glimlachen als je er in zit. De donkere bulder van de V8 met daaroverheen de huil van de supercharger….
Leuk als tuinbouwer of als je veel een aanhanger trekt maar in zowat elke andere situatie zou ik die motor in een charger/challenger verkiezen. Dan heb je het geluid EN kan je aan het stoplicht winnen van een 2L 4cilinder. Want mijn cadillac sedan met instapper 2l motor haalt het tegen elke ram en escalade.
Denk niet dat je ooit een TRX bent tegengekomen. In mijn -licht gemodificeerde- auto zit bijna 800pk, toch echt sneller dan bijna alles dat niet electrisch is.
Top nieuws, goede gozer die Tim
Rednecks rejoice!
Een motor uit 2003 terug in productie nemen zal Dodge/Ram niet redden. Bij de concurrentie zijn zowel de LS als de Coyote V8 10 jaar nieuwer en hebben ze meer pk/l en een betrouwbaardere reputatie.
Euhhh, de huidige serie 6.2 V8 LS loopt bij bosjes in de soep. De 5.3’s tussen 14 en 18 ook. Sommige al onder de 10k miles. De Toyota Tundra Turbo6 idem dito. De Hemi en de Coyote staan juist als betrouwbaar te boek…
Wel moeten ze cilinder uitschakeling afschaffen op die HEMIS. Dramaverhaal…
Lekker bezig daar, alles terugdraaien want vroeger was alles beter.
Dat sowieso.
Gisteren $2.60 voor een gallon peut betaald. Dan kan zo’n v8 denk ik nog wel.
De terugkomst van de hemi zal er denk ik ook wel mee te maken hebben dat het allemaal niet zo schoon en zuinig hoeft met de huidige regering.