• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stellantis is nu officieel, ook rol voor Nederland

Auteur: RubenPriest, gepost 18 januari 2021 om 10:00 – 29 Reacties

Stellantis is nu officieel, ook rol voor Nederland

De fusie tussen FCA en PSA onder de naam Stellantis is nu officieel afgerond. Ook Nederland speelt een rol in de fusie.

Werp een blik op de beurzen van Parijs en Milaan vandaag en je ziet de nieuwe naam STLA opduiken. De fusie tussen FCA en PSA is klaar en daarmee kan er ook gehandeld worden in het aandeel van dit nieuwe bedrijf. Vanaf morgen kan er ook op Wall Street handel worden gevoerd met STLA.

Zonder gekke vertragingen en andere tegenvallers is de fusie tussen FCA en PSA keurig verlopen. Het heeft al met al iets meer dan een jaar in beslag genomen. Officieel is dit nu het vierde grootste autoconcern ter wereld. Stellantis gaat naar verwachting meer dan 8 miljoen auto’s wereldwijd verkopen. Alleen Renault-Nissan-Mitsubishi, Toyota en de Volkswagen Groep zijn grotere bedrijven.

Stellantis heeft een enorm portfolio aan merken. Het zijn er in totaal 14. Laten we het eens op een rijtje zetten om een idee van dit kersverse autoconcern te krijgen. Dit zijn ze op alfabetische volgorde.

  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Chrysler
  • Citroën
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Fiat
  • Jeep
  • Lancia
  • Maserati
  • Opel
  • Peugeot
  • RAM
  • Vauxhall

Er is geen garantie dat alle 14 merken een toekomst hebben met Stellantis. Zo klinken er geluiden dat Chrysler mogelijk op de fles gaat. De verdeling tussen FCA en PSA is gelijk. Dat betekent dat beide bedrijven een aandeel hebben van 50 procent in Stellantis. Daarnaast zijn er ook nog externe partijen die een aandeel hebben in het geheel. Denk aan de familie Peugeot, maar ook de Franse staat en het Chinese Dongfeng. De Nederlandse rol binnen de fusie is dat het hoofdkantoor in Amsterdam zal zijn. Carlos Tavares is de CEO van het concern en John Elkann is bestuurder.

Ook interessant!

  • Niet alleen VW
    Niet alleen VW bekent schuld in dieselgate
  • Stellantis bedrijfswagens komen met een scheutje vodka
    Stellantis bedrijfswagens komen met een scheutje vodka
  • Maak indruk en pimp je Stellantis bedrijfswagen
  • Stellantis bouwt snelweg die auto's kan opladen

Nieuwste artikelen

  • Alfa Romeo Stelvio op Marktplaats is plots spotgoedkoop
  • Koop een gedragen racepak van Max Verstappen voor bijna 20.000 Euro
  • Audi A3 en S3 worden nóg minder premium
  • Zomerse autozaken: kan je eigenlijk swirl marks verwijderen?
FacebookTweetPinLinkedIn

fca, psa, Stellantis

Vorig bericht: « In Duitsland geven ze gratis leaseauto’s weg
Volgend bericht: Goedkoopste AMG-modellen krijgen die ene grille »

Lees Interacties

Reacties

  1. karhengst zegt

    18 januari 2021 om 10:25

    Afijn, het merk wat dus geen Alfa buiten Italië wilde bouwen en er daarom maar een Fiat label op plakte, laat zich nu mooi fiscaal paaien in Amsterdam. Waarschijnlijk met als smoes dat het neutraal gebied is. Lekker bezig!

    Maar goed, dat er maar een hoop mooie modellen op de markt mogen komen. Met de Giulia, 508 en recente DS modellen tonen ze aan het best te kunnen.

    Login om te reageren
    • rve007 zegt

      18 januari 2021 om 23:55

      @karhengst: fiat was al geruime tijd in Nederland gevestigd als brievenbus hoofdkantoor. Juist voor de Fransen is het opmerkelijk dat ze voor deze constructie kiezen.

      Login om te reageren
      • deSjonnies zegt

        19 januari 2021 om 08:30

        Enig idee hoe ondernemers in het land van Marianne genaaid worden?

        Login om te reageren
  2. Loek zegt

    18 januari 2021 om 10:38

    Volgens mij heeft Stellantis met die 14 merken bij elkaar minder modellen dan BMW, Audi of Mercedes per merk hebben.

    Login om te reageren
  3. TheMaster zegt

    18 januari 2021 om 10:39

    TSLA > STLA

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 januari 2021 om 11:53

      Wat? Gaat Tesla op in Stellantis? Dat is pas breeking nieuws!

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    18 januari 2021 om 10:50

    Leuk hoor, maar wanneer komt er een nieuwe Alfa? desnoods elektrisch.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      18 januari 2021 om 11:09

      @dutchdriftking: de tonale komt toch dit jaar?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        18 januari 2021 om 12:00

        @benja01: Het is Alfa he, zal nog minimaal vier jaar uitgesteld worden.

        Login om te reageren
  5. pindakoning zegt

    18 januari 2021 om 11:23

    Zullen gezellige aandeelhoudersvergaderingen worden..

    Login om te reageren
  6. O plaat zegt

    18 januari 2021 om 11:25

    Benieuwd hoeveel eenheid worst ze gaan maken van alle merken in hun portfolio. Dat Chrysler er mee zal stoppen is geen nieuws. Ze stoppen na dit jaar met de 300c/dodge charger en dan heeft Chrysler geen enkel model meer en dus geen bestaansrecht. Zonde gezien de historie van het merk, maar Ray Charles had het kunnen zien aankomen. Dan volgt Lancia op de kap blok…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      18 januari 2021 om 21:05

      @shiva: Hola, je vergeet de Chrysler Pacifica. Die doet het nog behoorlijk, maar zit natuurlijk wel in een krimpende markt. Ik vraag het me af of ze Chrysler durven droppen. Het moet mogelijk zijn om het weer tot leven te wekken volgens mij. Volop inzetten op EV’s, dat is GM ook van plan…

      Login om te reageren
    • rve007 zegt

      18 januari 2021 om 23:57

      @shiva: volgens mij gaan ze Chrysler gebruiken om rebadge modellen van Peugeot en Citroën naar Amerika te brengen. Daarna pas stappen die beide merken zelf in de US markt.

      Login om te reageren
  7. pignon zegt

    18 januari 2021 om 11:28

    Daar gaat nog wel flink de bezem doorheen. Tavares heeft het geleerd van Ghosn. Er moet geld verdiend worden. De rest is bullshit en allen voor Autoblog-adepten interessant

    Login om te reageren
  8. tazmania zegt

    18 januari 2021 om 11:29

    Het is echt ongekend hoe slecht jullie app nog steeds werkt. Na een tijdje de Autoblog app weer eens gedownload; op een recente IPhone bedekt een advertentie de content en wordt de tekst dubbel weergegeven. *app wissen doet, doei Autoblog*

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      18 januari 2021 om 13:49

      @tazmania: doei Tasmania!

      Login om te reageren
      • verplicht zegt

        18 januari 2021 om 17:47

        @bierbuik: gezien het aantal reacties onder de blogs aanzienlijk terug is gelopen zou ik niet te hard zwaaien naar gebruikers die aangeven niet meer te komen.

        Waar ik jarenlang meerdere malen per dag kwam en de reacties vaak ontzettend informatief en leuk waren om te lezen is dat de laatste tijd (lees sinds de site helemaal new and improved is *kuch kuch*) misschien een paar keer per week.

        Alleen Willeme red de boel nog een beetje.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          18 januari 2021 om 21:16

          @verplicht: Wat ook niet helpt is dat als je reageert op een reactie er niet meer automatisch @gebruikersnaam komt in het tekstvak. Daarmee kon je mooi volgen of iemand gereageerd had op wat je zelf gezegd had, en zo ontstaan conversaties. Vaak onbelangrijke en soms scheldwedstrijdjes, maar toch, nu en dan had je dan eens een goeie discussie, en kan je er wat van leren. Maar zonder die @xyz komt dat niet meer in de vermeldingen en ik ga niet alle artikels terug lopen om te zien of iemand reageerde die te lui was om @mijnnaam te typen.

          Luister U mee, @Wouter @RubenPriest @Willeme @hayte @jaapiyo @machielvdd @wieziterhiereigenlijknogallemaalteschrijven?

          Login om te reageren
  9. mashell zegt

    18 januari 2021 om 11:55

    Hoe ziet dat hoofdkantoor in Amsterdam er eigenlijk uit? Lijkt het op elke andere brievenbus of is het een beetje luxer aangekleed?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      18 januari 2021 om 15:04

      @mashell: die brievenbus is een schoolvoorbeeld van het nieuwe conglomeraat:
      – de doorvoeropening als ook de grootte van het postvak zijn lomp groot (Amerikaans)
      – de klep dekt de doorvoeropening nèt niet helemaal af (Italiaans)
      – de klep hangt scheef (Franse slag)
      – het enige wat (de eerste zes maanden) probleemloos functioneert zijn de scharniertjes (ingekocht in China)

      Login om te reageren
  10. alfapeter zegt

    18 januari 2021 om 12:14

    Nederland: belastingsparadijs voor autofabrikanten, iets minder voor autobezitters.

    Login om te reageren
  11. Jansen zegt

    18 januari 2021 om 13:01

    Ik vind dit dus wij gaaf… Hopelijk gaan er mooie kruisbestuivingen plaats vinden. Citroën en Maserati horen bij elkaar…. Om maar wat te noemen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 januari 2021 om 15:45

      Citroën en Maserati? Jij houdt wel van een beetje SadoMasochisme?

      Login om te reageren
  12. jensoffbutton zegt

    18 januari 2021 om 13:41

    Er zal allesinds eens een bulldozer moeten gaan door het gamma.

    Ik vond dat Opel al teveel in het vaarwater van Peugeot zat, dat is toch echt dezelfde doelgroep?
    Nu heb je dat terug met fiat, dat zit ook zo wat in Citroens vaarwater. Lancia is dan beetje wat DS is.

    Wat ik zou doen:

    Abarth: Sportief en klein
    Alfa Romeo: De Audi van Stellantis, sportief hoger segment
    Chrysler: Schrappen
    Citroën: Goedkoop en speels
    Dodge: Schrappen
    DS Automobiles: Hoger segment, klassiek niet sportief design
    Fiat: Enkel de 500 en varianten houden in elektrische vorm, concurrent van Mini gamma. Rest teveel vaarwater citroen.
    Jeep: Elektrische SUV’s voor op terrein
    Lancia: Schrappen
    Maserati: Sportief super-high end, concurrent voor Bentley/Aston Martin/porsche..
    Opel: Sportief, gericht op jonge mensen. Beetje de Seat van stellantis spelen.
    Peugeot: Gericht op zakelijk publiek en boomers, midden segment en goedkoper dan alfa. de VW van Stellantis zonder veel sportmodellen.
    RAM: Elektrische pickups
    Vauxhall: Schrappen, waarom nog moeite doen om opels te rebadgen.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      18 januari 2021 om 15:20

      Dodge schrappen zou dom zijn.
      Met hun 15 jaar oude challenger brengen ze meer wagens aan de man dan Chevrolet met hun Camaro. Dat model alleen geeft hun bestaansrecht.
      Een nieuw model Challenger en de Hellcat motor in een gerebadgde Alfa Romeo leggen en er charger logo’s op kleven en het merk kan terug 25jaar verder.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 januari 2021 om 15:37

      Ik zou een paar dingen anders doen:
      Abarth: gewoon het GTI label voor Fiat’s.
      Alfa: sportief design maar qua prijs meer Honda en Volvo dan Audi en BMW.
      Chrysler: flinke impuls geven. De Amerikaanse markt is enorm.
      Citroen: gewoon zo laten, mainstream met een vleugje smaak.
      DS: kan weg.
      Opel: Boomer paradijs, verboden voor mensen jonger dan 50.
      Peugeot: regelrecht tegenover Volkswagen (en Skoda dat zijn best doet om VW weg te concurreren).
      RAM: weg er mee, met een echte een Jeep pickup (en dat niet zo’n trekdrop ding als de Gladiator) kun je meer marge maken.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      18 januari 2021 om 16:55

      @jensoffbutton: je moet wereld breed kijken niet alleen Europa. Dodge is in Amerika groot.

      Login om te reageren
    • alfapeter zegt

      18 januari 2021 om 17:29

      De kost van enkele Vauxhall badges is verwaarloosbaar om nationalistische Britten te behagen.

      Login om te reageren
  13. raoufff zegt

    18 januari 2021 om 15:07

    Mooi, nog meer eenheidsworst op de weg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North