• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stellantis legt productie elektrische 500 én Maserati stil

Auteur: machielvdd, gepost 28 november 2024 om 10:15 – 10 Reacties

Het personeel van de fabriek in Turijn krijgt een hele lange kerstvakantie.

Veel Europese fabrikanten zitten in de problemen, en dan met name de non-premiummerken. Volkswagen moet meerdere fabrieken sluiten, Ford schrapt banen en Fiat heeft al meerdere keren de productie moeten stopzetten.

Nu is het weer raak: de Stellantis-fabriek in Turijn wordt vanaf 2 december de productie opnieuw stilgelegd. Na meerdere productiepauzes was de boel in november weer opgestart, maar dat duurt dus niet lang. De productie wordt nu voor vijf weken stilgelegd, dus de hele maand december worden er geen auto’s gebouwd in Turijn.

De reden is wederom de Fiat 500e, die maar niet wil verkopen. Dat is de echter niet de enige auto waarvan de productie wordt stilgelegd. De productie van de Maserati GranTurismo en GranCabrio – die in dezelfde fabriek van de band rollen – komt eveneens tot stilstand. De verkoop van de Maserati’s is ook niet je van het. Dat is volgens Stellantis vooral de schuld van China en de VS.

Het probleem ligt niet alleen bij EV’s en luxeauto’s, want in november werd ook de productie van de Fiat Panda stilgelegd. Terwijl dat gewoon een betaalbare benzineauto is. Stellantis heeft het dus op meerdere fronten lastig.

Bron: Bloomberg

Ook interessant!

  • Fiat 500 verkoopt voor geen meter, Stellantis op het matje
    Fiat 500 verkoopt voor geen meter, Stellantis op het matje
  • Fiat 500e productie gepauzeerd na tegenvallende vraag
    Fiat 500e productie gepauzeerd na tegenvallende vraag
  • Fiat 500e
    "Fiat overweegt benzinemotor voor de 500e"
  • Stellantis onthult waarom Maserati zo slecht verkoopt
    Stellantis onthult waarom Maserati zo slecht verkoopt

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

500e, Elektrisch, Fiat, Maserati, Stellantis

Vorig bericht: « Tesla-fabriek blijkt enorm vervuilend
Volgend bericht: Politieachtervolging: drugsrunners gaan de grens over »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rudy zegt

    28 november 2024 om 10:54

    Heb het idee dat Maserati de GranTurismo te duur in de markt zet om het in potentie een verkoop topper te kunnen maken. Want slecht is die auto helemaal niet volgens mij, maar hij is te duur voor wat hij bied.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      28 november 2024 om 11:24

      Ze hebben nu gemikt op concurrenten als de Roma en db12. Maar met wie moet die dan concurreren vind je?

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        28 november 2024 om 11:57

        Dat is denk ik ook direct zn probleem, hij probeert met autos te concurreren die wel een motor type hebben die mensen willen in tegenstelling tot de Maserati..

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          28 november 2024 om 13:52

          Volgens mij was het met brandstof motor ook al geen hardloper.

          Login om te reageren
          • Richmond zegt

            28 november 2024 om 14:45

            Even alleen nl:
            2024: 5 stuks
            2023: 1 stuks
            2019-2022: 0 stuks
            2018: 1
            2016 & 17: 0

            Dus het probleem is niet de motor.

            Login om te reageren
  2. audirs3 zegt

    28 november 2024 om 11:12

    Fijn dat ze ook meteen aangeven waar de problemen vooral liggen: China en VS.

    Waar in 2007 Europa nog goed was voor 31% van de autoproductie, en China slechts 13%, is dat nu bijna volledig omgedraaid. In 2022 kwam 32% van de auto’s uit China, en slechts 19% uit Europa. En die trekt lijkt voorlopig nog door te zetten.
    We hebben al veel industriën ooit verloren, zoals scheepsbouw. Ik zie met de automobiel industrie hetzelde gebeuren. En dat heeft helemaal niks met de “green deal” ofzo te maken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 november 2024 om 15:03

      Voordat we over verliezen van industrieën praten, de Chinezen produceren vooral auto’s voor de (enorme) lokale markt waar ze voorheen ook veel uit Europa importeerden.
      Dat gaat waarschijnlijk niet terug komen r en dus moet de Europese autoindustrie zich weer op Europa richten (zeker omdat heffingen Trump de VS dwingt VS wagens te kopen).

      Login om te reageren
  3. citroen55 zegt

    28 november 2024 om 12:08

    Dat de 500e te duur is, is een van de redenen van matige verkoop. Intussen is er gewoon een overaanbod en EV’s zijn al duur, dus is de prijs zeker doorslaggevend. En als je dan kijkt naar de kosten in Europa vs China, ja dan zal Europa steeds meer gaan verliezen.

    Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    28 november 2024 om 12:16

    Iedereen gaat voor de betere en net iets ruimere MINI.. en straks de ook nog goedkopere Renault 5..

    Login om te reageren
  5. HZW zegt

    28 november 2024 om 17:33

    De 500e is te klein en veel te duur, zelfs kleine kinderen kunnen amper achterin zitten

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North