• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stevent McLaren af op een faillissement?

Auteur: hayte, gepost 23 juni 2020 om 21:07 – 46 Reacties

Oranje McLaren Senna

Het gaat niet zo goed met de supercarbouwer en het F1-team. Mogelijk staat McLaren zelfs een faillissement te wachten.

De laatste jaren heeft McLaren als autofabrikant gigantische sprongen gezet. Ze begonnen in 2011 met de MP4-12C, inmiddels maken ze een hele rits aan supercars. Of althans, maakten. Door het coronavirus is de productie namelijk flink omlaag geknald, waardoor het verkopen van auto’s een stuk lastiger is.

Hierdoor zijn ze in geldproblemen gekomen. Ruim een kwart van het personeel moet weg en Norris en Sainz krijgen minder op hun bankrekening gestort. De problemen zijn zelfs zo erg, dat ze hun historische auto’s, F1-auto’s en gebouwen als onderpand willen gebruiken om geld te kunnen lenen. Het probleem is alleen dat investeerders claimen dat ze dat allemaal al eerder als onderpand hebben gebruikt.

In dit scenario zou je als bedrijf wellicht overwegen om andere inkomstenbronnen te vinden. Maar kennelijk zijn die er niet. Want volgens uitgelekte juridische documenten die in het bezit zijn van Forbes, is McLaren naar de Britse rechter gestapt om de controle over de bezittingen weer terug te krijgen. In totaal hoopt McLaren zo’n 300 miljoen euro in te kunnen zamelen, maar daarvoor zijn die bezittingen nodig. Met die 300 miljoen euro zegt McLaren tot 2021 te kunnen overleven.

Wie een beetje ervaring heeft met rechtszaken, weet dat deze vaak lang kunnen duren. Vooral als het ingewikkelde materie betreft. Over zo’n zaak zou de Britse rechter normaal enkele maanden doen. McLaren heeft echter geen enkele maanden. Vóór 10 juli aanstaande moet McLaren weten of het de bezittingen kan verkopen/verpanden, wil het niet in geldnood raken.

De investeerders beamen dat er tijdnood is. Zij stellen zelfs volgens Forbes dat als een juridische zaak te lang duurt, McLaren geen opties meer heeft. ‘En dan is er geen realistisch perspectief meer op het ontwijken van een liquidatie’. Met andere woorden, dan zou McLaren af kunnen stevenen op een faillissement.

De Britse rechters is het met beide partijen eens, daarom gaat hij ook akkoord met het versnelde proces waar McLaren om vroeg. De rechtszaak moet nu starten op 2 juli, daarna moet het ‘binnen twee tot drie dagen’ klaar zijn, aldus McLaren en de investeerders. ‘Ambitieus’ en ‘de meest agressieve planning’ die de rechter ooit zou hebben gezien. Gaat McLaren de geschiedenisboeken in als een supercarbouwer die spectaculair groeide en spectaculair crashte? Of blijft de fabrikant nog wel even plakken? Binnen enkele weken moet het antwoord duidelijk zijn.

Foto: McLaren Senna van @GwnFinn, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Hoofdkwartier McLaren in Woking verkocht
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
  • Video: Mclaren 720S crasht vlak voor Mini
  • nieuwe McLaren Artura
    Video: McLaren Artura in de kreukels in Spanje

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Coronavirus, faillissement, Formule 1, geld, McLaren, Racing, rechtszaak, Supercars

Vorig bericht: « Zoveel is jouw autoverzekering vorig jaar gestegen
Volgend bericht: Vernieuwde Volkswagen Arteon gaat tot 320 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. royaledeluxe zegt

    23 juni 2020 om 21:14

    Oeps Ricciardo volgend jaar zonder F1 team?

    Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      24 juni 2020 om 16:05

      @royaledeluxe: neem aan dat het F1 team en de autobouwer afdeling wel in verschillende BVtjes zijn geduwd, of in Ltd beter gezegd. Denk dat de financiële toekomst er voor vele F1-teams een stuk rooskleuriger is geworden. Liberty ziet goed dat het alleen een feest is als iedereen er beter van wordt. Dus Liberty zelf maar ook de teams die onderaan finishen. Een F1 franchise gaat het worden, iedereen wordt rijk en zo blijft het een succes. Net zoals bij McDondalds.

      Login om te reageren
  2. shellplc zegt

    23 juni 2020 om 21:40

    Ingezakte verkopen plus een behoorlijk aantal concurrenten die onlangs ook allemaal vernieuwd zijn denk aan de F8 Tributo, de vernieuwde Huracan evo en de nieuwste van het stel de 911 turbo s.
    En ook het ontbreken van een suv is ook niet best in deze tijd.

    Login om te reageren
  3. kimbo12 zegt

    23 juni 2020 om 21:42

    ik dacht even dat het over die ex-trainer van FC Twente ging.

    Login om te reageren
  4. escort77 zegt

    23 juni 2020 om 22:08

    McLaren is Brits. Dus gaat eerst 100x bijna failliet voor ze echt failliet gaan of in buitenlandse handen komen.

    Login om te reageren
  5. karaya zegt

    23 juni 2020 om 22:18

    Waarschijnlijk is er geen autofabriek in de wereldgeschiedenis die in zo korte tijd zoveel verschillende uitvoeringen (van wat eigenlijk in de basis dezelfde auto is) heeft uitgebracht.

    En dan schijnt de bouwkwaliteit ook nog van het niveau British Leyland te zijn.

    Laat maar klappen.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      24 juni 2020 om 07:12

      @karaya: ik dacht juist dat McLaren’s wel goed in elkaar geschroefd waren… Ik heb er geen ervaring mee verder hoor, enkel met Ferrari en Porsche als het om de wat duurdere merken gaat.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        24 juni 2020 om 08:08

        Jawel. Maar er staan grote aantallen nieuwgebouwde exemplaren op voorraad buiten in de regen bij dealers in GB. Gevolg: er worden er veel afgeleverd met butsen en technische problemen. (welk yt kanaal kwam er ook alweer mee?)

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          24 juni 2020 om 10:05

          Jayemm on cars.

          Login om te reageren
      • superhans zegt

        24 juni 2020 om 08:10

        Mijn 3 jaar oude 570S met inmiddels 12k op de teller, heeft een defect gehad in de electronica in de deur, de thermostaat (tijdens een trackday, dus wellicht mijn eigen schuld) en de startmotor. Allemaal op kosten van McLaren vervangen, ook na garantie. Voor de rest geen problemen. Denk niet dat dit buitensporig is. Over de bouwkwaliteit heb ik geen klachten, maar wellicht is de techniek wat fragiel.

        Login om te reageren
        • dakarbemo zegt

          24 juni 2020 om 11:10

          Prijs jezelf gelukkig! Ik zie online wel iets te veel echte verhalen van ex-mclaren eigenaren die na hun ervaring zeggen nooit en te nimmer meer ooit een McLaren te willen overwegen door hun ervaringen. Vrijwel standaard is het verhaal dat er toch best wat electronisch gebreken waren, gigantisch asociale dealers/reactie van McLaren corporate en enorme lange tijden dat die autos in de garage stonden. Het is denk ik die combinatie en de grote hoeveelheid van mensen die dit meemaken dat voor issues gaat zorgen. Dit zijn geen verhalen van 15 jarige kiddos met te veel fantasie maar eigenaren die vol frustratie die anderen de hoofdpijn en stress willen besparen en een finale oplossing eisen maar steeds met een middelvinger worden weg gestuurd.

          Login om te reageren
          • superhans zegt

            24 juni 2020 om 11:46

            Ik denk dat je dit soort auto’s ook alleen moet kopen met extended warranty. Daarnaast moet je ook meerdere auto’s hebben, dan maakt het niet uit als er een keer een in de garage staat.

            Login om te reageren
            • dakarbemo zegt

              24 juni 2020 om 14:16

              Het is vaak ook de combinatie van de elementen die van klanten, ex klanten maakt. Dat is natuurlijk buitengewoon abnormaal als je zon bedrag betaald. Volgens mij heeft de Nederlandse vertegenwoordiger in iedergeval klasse service maar dat geld dus helaas voor veel kleinere dealers wereldwijd niet. toch vrij pijnlijk.

              Login om te reageren
          • ahaaa zegt

            24 juni 2020 om 15:31

            @dakarbemo: het zijn meestal ook juist de mensen die klagen die je hoort (geloof best dat ze een hoop problemen aangezien elke andere supercar fabrikant dit ook heeft gehad. Maar zou mezelf niet helemaal blind staren op alleen de negatieve ervaringen).

            Login om te reageren
            • dakarbemo zegt

              24 juni 2020 om 15:43

              Nouja het kan geen toeval zijn dat ik wekelijks zon horror verhaal van een eigenaar voorbij zie komen met vrijwel altijd de zelfde ingredienten en vrijwel niets over andere exotische merken. Men heeft gewoon bij McLaren corporate een attitude en approach rond klanten inelkaar gesleuteld die dit veroorzaakt. Zal elke McLaren die fouten hebben/problemen krijgen, nee, zou elke dealer slecht/onproffesioneel reageren, nee. Maar het gebeurt net iets te vaak dat het toeval zou zijn, en de ambitievolle haat t.o.v. McLaren van ex-klanten is ook net iets te aanwezig om te doen alsof dr niet iets structureel mis is met de attitude binnen deze onderneming. Mocht ik zon wagen willen aanschaffen, nouja dan weet ik t wel zeker, ik ga dat risico op veel gezeik niet lopen.

              Login om te reageren
      • tttijn zegt

        24 juni 2020 om 08:58

        @racerx: erg veel klachten over de aftermarket van McLaren te vinden.

        Login om te reageren
        • escort77 zegt

          24 juni 2020 om 09:17

          @tttijn: ook over de aftersales ?

          Login om te reageren
          • tttijn zegt

            24 juni 2020 om 11:22

            @escort77: haha idd bedoel ik

            Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      24 juni 2020 om 16:13

      @karaya:
      Paar verschillende problemen.
      1. teveel modellen en teveel volume.
      2. veel technische problemen.
      3. te lage lease tarieven obv gedwongen hoge restwaarde (door McLaren zelf).
      4. slechte service

      Dit zorgt allemaal voor hoge voorraad, lage prijzen en restwaarde. Dus wordt er niets verdiend.

      Login om te reageren
  6. Berend zegt

    23 juni 2020 om 22:30

    Toch maar een winkelcentrum van McLaren Technology Center maken.

    Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    23 juni 2020 om 22:30

    Van mij mag dit merk blijven bestaan

    Login om te reageren
  8. stationcar zegt

    23 juni 2020 om 22:59

    Niet heel verbazingwekkend eigenlijk, eerlijk gezegd heb ik me altijd al afgevraagd hoe het kon dat ze er ineens waren. Natuurlijk ken ik het bedrijf van hun ingenieursdiensten voor andere partijen, maar een echte autofabrikant worden vraagt wel iets meer van een bedrijf. Kennelijk staat het kaartenhuis niet op al te stevige bodem.
    Zou wel jammer zijn, het is één van die fabrikantjes die het wél leken te gaan maken, net als Koningsei bijvoorbeeld…

    Login om te reageren
  9. arias zegt

    23 juni 2020 om 23:00

    McLaren zie ik over het algemeen ook niet zoveel in Europa, op het VK na dan. In Canada, VS en Australië zie ik veel meer McLarens op de weg. McLaren zou zich in de toekomst echt moeten focussen om meer afzet in Europa te realiseren. En lukt dat niet? Verkoop het aan de VAG of zelfs PSA en binnen aantal jaar draaien ze op groene cijfers. Britten zelf kunnen geen bedrijf runnen, is ook maar weer gebleken met JLR, Mini, MG, Bentley en Rolls-Royce. En de vele tientallen Britse merken die het schip in zijn gegaan. Recent ook nog met Tata Steel, waar Ijmuiden veel beter af is zonder Britse inmenging.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      24 juni 2020 om 07:14

      @arias: het grootste en meest recente Britse fiasco is toch wel Norton Motorcycles, dat bedrijf werd zo slecht gerund dat het haast op oplichterij leek betreffende de Norton SS V4.

      Login om te reageren
  10. Silverarrow zegt

    23 juni 2020 om 23:03

    Horen jullie het ook? Het getrappel van Chinese investeerders die niet kunnen wachten om de toko over te nemen? Failliet misschien, maar het merk McLaren is nog lang niet weg.

    Login om te reageren
    • ericd zegt

      24 juni 2020 om 09:48

      Yup, koopjesavond voor investeerders met ruimte pockets, Chinezen voorop wellicht.

      Login om te reageren
    • ahaaa zegt

      24 juni 2020 om 15:44

      @silverarrow: hoop eigenlijk meer dat de Duitsers deze toko overnemen.

      VAG zal dit waarschijnlijk niet doen aangezien ze Audi, Lamborghini en Bugatti al in hun portfolio hebben en ze dan voornamelijk met zichzelf in concurrentie gaan (kan op zich ook juist goed zijn onder het mom van risico spreiden en dan kunnen Lamborghini atmosferisch houden en McLaren als geblazen supercar fabrikant).

      Denk eigenlijk wel dat McLaren een goed merk is om bij Mercedes aan te sluiten. Die hebben nog geen supercar in hun assortiment en ze hebben ook nog eens een mooie geschiedenis met McLaren.

      Maar uiteindelijk is alles beter dan die Chinezen.

      Login om te reageren
      • Silverarrow zegt

        24 juni 2020 om 19:36

        @ahaaa: Zou kunnen, maar Mercedes zit ook met een vinger in de pap bij Aston Martin. Ik weet niet of twee noodlijdende, Britse supercar fabrikanten er niet één teveel is.

        Login om te reageren
      • ecknine zegt

        26 juni 2020 om 18:07

        De Mercedes AMG GT-R (PRO) mag je toch gerust tot het lijstje van supercars rekenen naar mijn mening.

        BMW lijkt mij ook een leuke kandidaat. Die hebben ook een geschiedenis met de McLaren F1 motor en hebben momenteel ook geen uitgesproken supercar in hun gamma (buiten de M8 Comp misschien…)
        Alleen vrees ik dat BMW tegenwoordig teveel met hun CO² bezig is, dat de kans klein is dat ze deze stap durven zetten.

        Login om te reageren
  11. Kvgorp zegt

    23 juni 2020 om 23:42

    Eerlijk is eerlijk. Die McLaren’s klinken voor geen meter. Dat verkoopt niet. Alsof er geen ziel in zit.

    Login om te reageren
    • elemento zegt

      24 juni 2020 om 01:27

      @kvgorp: rij er een.geloof me dan doet lambo of ferrari niets. Exclusiever vind ik

      Login om te reageren
    • superhans zegt

      24 juni 2020 om 08:11

      Onzin. De mijne klinkt fantastisch. Heb weliswaar de optionele sportuitlaat, maar die was bij mijn 911 ook niet standaard.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        25 juni 2020 om 12:46

        @superhans: toch een gave keuze hoor, respect.

        Login om te reageren
  12. lecomte zegt

    24 juni 2020 om 00:16

    Nou dan moet ik maar blij zijn met de 2 a 3 McLarens die ik elke dag tegen kom onderweg. We gaan het zien hoe het loopt.

    Login om te reageren
    • tttijn zegt

      24 juni 2020 om 09:00

      @lecomte: woon je in t gooi? Ik zie er letterlijk nooit een met zo’n 45k per jaar op de weg.

      Login om te reageren
      • lecomte zegt

        24 juni 2020 om 10:17

        @tttijn: Nee Zuid-Kennemerland

        Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    24 juni 2020 om 08:28

    Het zou wel doodzonde zijn. Persoonlijk had ik eigenlijk het idee dat het best goed gaat. Het merk wordt steeds bekender, ook bij de niet autofielen onder ons, dus je zou denken dat er genoeg orders uit staan. En als je supercar twee maanden later komt door corona is dat toch prima uit te leggen? Volgensmij is de wachttijd sowieso behoorlijk dus dat kan er ook nog wel bij. En laten we eerlijk zijn, voor een enorm concern als Mclaren is 300 miljoen niet eens zoveel geld toch?

    Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      24 juni 2020 om 11:22

      Punt is dat ze volgens mij nu op een punt zijn aangekomen dat ze al veel meer schulden hebben dan assets. Oftewel dr is niets meer te vergeven als onderpand of zekerheid. Iets wat nogal van invloed is op de aantrekkelijkheid van een lening zeker met als toch leidende visie dat de komende jaren de verkopen niet gaan stijgen laat staan de winsten. Er komen immers vrijwel zeker mindere tijden aan en combineer dat met dat het aanbod in de super/sport auto wereld gigantisch en enorm competitief is.

      Login om te reageren
    • mwti zegt

      25 juni 2020 om 18:02

      @dutchdriftking: 300 miljoen is veel geld. Daar kun je ongeveer 1500 McLarens voor kopen.

      Login om te reageren
  14. ericc zegt

    24 juni 2020 om 08:49

    Hun collectie F 1 auto’s hebben ze in onderpand gegeven om Ron Dennis uit te kopen. En het verhaal van onverkochte wagens bij Britse dealers heb ik ook zien passeren op YouTube.

    Login om te reageren
  15. dakarbemo zegt

    24 juni 2020 om 11:13

    Dit soort berichten gaan het altijd heel goed doen voor de 2ehandsjes….. niet dat je een McLaren wil hebben als de toko failliet is…

    Login om te reageren
  16. woudloper zegt

    24 juni 2020 om 11:53

    Te veel modellen
    Teveel exemplaren per model.
    Ook van de standaard niet-LT versies. Dus teveel stock.
    Teveel pannes

    Ferrari is zuiniger met zijn 488 en F8 waardoor ook deze hun waarde beter behouden. Los van de speciale modellen.

    Login om te reageren
  17. menster zegt

    24 juni 2020 om 18:56

    Ik zou er niet van staan te kijken als McLaren toegevoegd wordt aan AMG/Mercedes. Zou een goede stap zijn voor beiden. De opvolger van de AMG GTR zou samen ontwikkeld kunnen worden met een keer een echt nieuw McLaren model. De Project One zou gebruik kunnen maken van de techniek van de Walhalla.
    Wel eens (als Ferrari eigenaar) gereden met een 720S Novitec… ik miste de beleving… staat niet hoog op mijn lijstje.

    Login om te reageren
  18. menster zegt

    24 juni 2020 om 19:01

    Bovendien… er staan er wel heel veel te koop. In Dubai kom je ze niet tegen op straat naar alle premium garages als Al-Ain hebben er altijd meerdere staan, zelfs P1’s… restwaarde daardoor laag en ook al heb je het geld, je kijkt toch ook naar de restwaarde… al is het om je partner te overtuigen dat een McLaren een juiste keuze is.

    Login om te reageren
  19. Dutchcarwizard zegt

    24 juni 2020 om 19:34

    Beetje veel garantieclaims

    Login om te reageren
  20. terazino zegt

    25 juni 2020 om 09:21

    Hadden ze niet voor ong 300 miljoen Ron Dennis uitgekocht?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North