• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Strengere APK-keuring voor diesels in de ijskast

Auteur: RubenPriest, gepost 4 december 2020 om 12:05 – 16 Reacties

Strengere APK-keuring voor diesels in de ijskast

Ken je dat verhaal van die strengere APK-keuring voor diesels. Ja, dat gaat dus voorlopig niet gebeuren.

2021 zou het jaar worden waar de APK-keuring voor diesels op de schop zou gaan. Met de nieuwe regel zouden dieselauto’s aan de hand van een roetdeeltjesteller getest worden. Concludeert de teller dat de diesel te veel fijnstof uitstoot, dan komt de auto niet langer door de APK.

VVD is tegen strengere APK-keuring diesels

Begin dit jaar maakte Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) zich boos over dit onderwerp, omdat naar verwachting meer dan 100.000 diesels niet door de test van de roetdeeltjesteller zouden komen. En dat betekent dat die eigenaren verplicht het roetfilter op eigen kosten moeten laten reinigen of vervangen. Volgens Dijkstra zouden dieselbezitters onnodig op kosten gejaagd worden.

Wetswijziging in de ijskast

Nu blijkt dat de strengere APK-keuring voor diesels er toch niet gaat komen. Daarover bericht BNR. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft steun gegeven aan een motie van de VVD. Het onderwerp speelt al een aantal jaren. In 2019 werd bekend dat de nieuwe regels voor de APK-keuring op z’n vroegst in 2021 in werking zou treden. Daar heeft de VVD nu een stokje voor gestoken. Het onderwerp is daarmee geparkeerd in de ijskast. Voor nu. Dijkstra gaf eerder al aan een verjonging van het wagenpark op een slimmere en positieve manier te willen realiseren dan door dit soort wetswijzigingen.

Ook interessant!

  • 'Strengere keuring voor ouderen met een rijbewijs'
    'Strengere keuring voor ouderen met een rijbewijs'
  • Tesla Model S presteert uiterst slecht in Duitse APK keuringen
  • VVD niet langer autopartij
    VVD: VVD niet langer autopartij in hart en nieren
  • Goedkoop tanken
    Half miljoen diesels rijden illegaal op de weg

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

apk, Diesel, vvd

Vorig bericht: « Knapt de BMW 4 Serie op van AC Schnitzer-goodies?
Volgend bericht: Europa wordt een elektrische auto walhalla »

Lees Interacties

Reacties

  1. jupke zegt

    4 december 2020 om 12:31

    Ik had net een co-roetmeter combi gekocht met voorbereiding voor een deeltjesteller. Deze investering kan nog ff wachten!?? Scheelt toch € 5000.

    Login om te reageren
  2. babayaga zegt

    4 december 2020 om 12:38

    Roetuitstoot verminderen door de snelheid te verlagen naar 80 km/h is vast een betere optie voor de VVD.

    Login om te reageren
  3. Ot92 zegt

    4 december 2020 om 12:59

    @willeme Je DPF kan alsnog hol worden gemaakt. ?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      5 december 2020 om 11:14

      @Ot92: Hahaha! Ja, dat zou kunnen. In technisch opzicht is de DPF een beetje een onding. Voor de beste flow is een downpipe het handigst. Maar ik moet zeggen, zo’n DPF heeft ook wel nut. Je vangt immers de schadelijke roetdelen op. Mijn uitlaat is helemaal schoon, mijn bumper is nog altijd wit en als ik volgas geef zie ik niets. Ook zegt mij iets dat er met een DPF voldoende te tunen valt bij mij diesel ;-).

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        5 december 2020 om 16:19

        @willeme Yup.. In dat opzicht heb je wel gelijk, maar meestal spoelt een turbo ook iets beter op na een DPF delete, verder heb je ook iets lagere EGT’s en last but not least een beter verbruik.
        Wanneer komt je volgende blog over de 325d? Ik zag laatst op FB dat je al bij de tuner bent geweest. Toevallig riep ik de cijfers die die club claimt toen je vroeg wat we dachten dat ie qua vermogen zou gaan doen. Wie weet heb ik misschien gewonnen. :)

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    4 december 2020 om 15:05

    kijk mooi nieuws, kunnen we weer lekker roeten met gechipte diesels.

    Login om te reageren
  5. rogerzz zegt

    4 december 2020 om 17:11

    Nja zonder roetfilter rijden is wel een smerige bedoeling. Gaat door mijn interieurfilter heen, man wat stinkt dat. Ik kan oprecht mijn gezicht achter de uitlaat houden (van mijn diesel) als die stationair loopt en zo goed als niets ruiken, zo’n Euro 5 diesel is toch al best schoon en er is zelfs al Euro 6 dus.

    Dus een beetje een optische check op een roetfilter ipv een rechte pijp bij een diesel zou wat mij betreft wel mogen. Het is niet voor niets gemaakt natuurlijk.. en het scheelt significant veel.

    Login om te reageren
    • raceface zegt

      4 december 2020 om 19:21

      @rogerzz: als hij optisch aanwezig is en de werking van het ding is benedenmaats of hij doet gewoon niks, is het dan dus goed volgens jouw manier van keuren ?

      Login om te reageren
      • jajeroenja zegt

        5 december 2020 om 09:52

        @raceface: Zelfde als met een benzineauto na 2006. Als er optisch een katalysator onder zit maar van binnen hol is, vervolgens is de 2e lambda uitgeprogrammeerd en geeft dus geen melding, komt ie netjes door de keuring. Ondanks dat ie stinkt als een Yak.

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      5 december 2020 om 08:05

      @rogerzz: mee eens. Het kromme is ook dat wanneer jij een andere uitlaat monteer die te luid is krijg je een wok melding maar wanneer je t roetfilter verwijder niet.

      Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      5 december 2020 om 16:23

      @rogerzz Een benzine auto van 10 jaar oud of ouder stinkt net zo hard… Ga maar eens in een gesloten garage staan met een benzine auto en een euro 6 diesel, moet je eens zien hoe snel je de garage uitloopt wanneer de benzine motor loopt.

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        6 december 2020 om 14:43

        @Ot92: altijd grappig dat mensen het altijd gebben over de euro6 bij diesels. Maar wees nou reeel hoeveel van de diesels die je in het straatbeeld zijn zijn nou ook daadwerkelijk euro 6? Dat is echt maar een heel klein percentage. Daarnaast vergelijk je een nieuwe diesel met een 10 jr oude benzine. Doe de vergelijking dan wel juist en pak ook een nieuwe benzine ipv een van 10 jr oud.

        Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          6 december 2020 om 14:56

          @maotje Mijn eigen straat zal ik even als voorbeeld nemen. Volgens mij staan er maar 5 diesels. Waarvan 3 best nieuwe en 2 met sowieso een Euro 5 diesel motor. Voor de rest is het allemaal oude benzine meuk. Misschien 2 of 3 Euro 5 benzine motoren, de rest is vrij oud en dat zijn er een stuk of (minimaal) 20.
          Ik wil mijn 4 jaar oude diesel ook wel vergelijken met een 4 jaar oude benzine auto hoor, maar ook die stinken sneller dan mijn diesel. Dit vertel ik je uit ervaring.

          Login om te reageren
  6. Variomatic zegt

    4 december 2020 om 17:48

    Tuurlijk, wil je een beetje snelle nieuwe auto kopen dan mag je zo maar even tienduizenden euro’s bpm lappen ‘omdat milieu’, maar als je mensen met een ouwe stinkdiesel op kosten jaagt (800,- euro voor een nieuw roetfilter of zo??) dannis dat opeens onbespreekbaar.. kansloos dit, net als al die diesels die met verwijderde roetfilters rondrijden.

    Login om te reageren
  7. 5cil zegt

    4 december 2020 om 21:38

    APK keuring? Noem het dan AP Keuring

    Login om te reageren
  8. TDI-goeroe zegt

    7 december 2020 om 17:48

    mooi.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North