Subaru BRZ STI: hij komt, hij komt!

Auteur: , 45 Reacties

Na de stomend hete concept die we onlangs in New York voorgeschoteld kregen, komt Subaru nu met het blijde nieuws dat er daadwerkelijk een STI-versie van de BRZ komt.

Lees een willekeurige rijtest van de Toyota GT86 of tweelingbroertje Subaru BRZ (liefst onze eigen rijtest of dubbeltest natuurlijk) en behalve gejubel over het onderstel, is er ook steevast de vraag naar meer vermogen. Het heerlijke onderstel schreeuwt simpelweg om meer vermogen dan de 200 atmosferische pk’s die de tweeliter nu voortbrengt.

Subaru Technica International is natuurlijk dé aangewezen autoriteit als het aankomt op snelle Subaru’s. Het merk heeft dan ook al twee keer een conceptcar laten zien die hint naar een STI-versie van de BRZ. De eerste kregen we al voorgeschoteld toen de BRZ nog niet eens productierijp was en onlangs stond er een BRZ STI Performance Concept op de New York Auto Show. Die laatste was voorzien van een 345 pk-sterk turbo-blok, maar een turbo hoeven we op een eventuele BRZ STI niet te verwachten aldus Subaru.

Maar wat dan wel? Tegenover Automotive News verklaart Subaru dat ze graag de STI-lijn in de Verenigde Staten willen uitbreiden en dat de BRZ daarvoor de aangewezen auto is. Hoe dit echter tot invulling zal komen, wil Subaru nog niet kwijt. In Japan houdt STI zich namelijk niet alleen met complete auto’s bezig -zoals de Subaru WRX STI– maar ook met performance parts en autosport. Van vrijwel alle in Japan geleverde Subaru-modellen kun je versies krijgen die door STI onder handen zijn genomen, maar die niet voor échte STI kunnen doorgaan. Vergelijk het met de AMG Sport-lijn of BMW M Performance-modellen. De kans is dan ook aanwezig dat Subaru met een BRZ ‘tuned by STI’ komt. Hoe lang we nog moeten wachten? “Nog enkele jaren,” aldus Subaru tegen AN. En na dat wachten is het vervolgens nog maar afwachten of hij ook naar hier komt…



45 reacties

Can’t wait!
@rb26dett: alsof gij zo een wagen kunt permitteren
@richman: Vast niet, ik ook niet, maar dat maakt het nog niet minder vet als er een langs komt blazen. <3
@MrSkyline: oja. Denk jij dat ze hier verkocht gaan worden? Ik zag van het weekend voor het eerst een BRZ rijden. Met een ouwe kerel erin. Dat Is het volk wat die auto en de gt86 kan kopen.
@richman: over enkele jaren misschien wel…
@richman: gelukkig kan jij op zijn bankrekening kijken
@richman: Er staat nog geen prijs bij, dus ik weet het nog niet, maar het is een auto die mij enorm aanspreekt, dus misschien komt hij er.
ik heb het niet zo met de brz, verlies er altijd mee op gran turismo ;) t is best een mooi karretje.
@gwnbmw: dat komt gewoon door GT zelf haha groeten Forza liefhebber
@gieltj: in Forza 4 is de Scion FR-S best wel een aardig snelle auto. Zeker de snelheid die je in de bochten kan meenemen is best aardig.

En in Forza klinkt het een stukje beter.
@gwnbmw: Koop een Xbox One met Forza. Gran Turismo is jaren geleden al ingehaald.
@gwnbmw: driften;)
@justins60: met mn fiets?
@gwnbmw: nee met een brz op gran turismo
Vond het origineel al mooi en nu na de facelift (en volledige tuning nu dus ook) een ontzettend dikke bak! Potverdorie
Lekkerrrrr bezig!
Waanzinnig fijne auto om te rijden(proefrit), de standaard. Dit lijkt me echt super!!
Mooie bak, alleen die dagrijverlichting mogen ze houden.
Erg leuk, maar hier hebben Toyota, Scion en Subaru de boot totaal gemist.

In Amerika en Japan is er een hele tuningscene met performance onderdelen voor deze auto. De eigenaren die een snellere BRZ wilden, hebben er al een compressor of turbo op geschroefd.

Alle TRD en STI onderdelen zijn leuk, maar de auto vraagt, nee, schreeuwt om meer vermogen.
@gtwillem: hier worden ze ook niet verkocht. Als ze hetzelfde zouden kosten als daar konden ze hier ook zo’n markt opzetten.
@rolov: helaas niet waar, ben ik bang. De Toyota MR-2, Honda Integra Type-R, Ford Puma, Toyota Celica, Nissan 200SX, Renault Clio Renault Sport en Volkswagen Corrado waren hele leuke, relatief betaalbare auto’s, maar verkochten matig. Terwijl TT’s, SLK’s, Z3’s niet aan te slepen waren… Enige uitzondering was de Subaru Impreza GT Turbo (GC).
@gtwillem: hmm niet helemaal eens. De Corrado was relatief duur. 25 jaar geleden €45k voor een beetje aangekleed exemplaar was mogelijk.

De Clio RS was in verhouding ook erg duur. Ik had een 3, met wat opties mee zat die op €33k, terwijl de Megane RS die ik nu heb (alle opties behalve leer) 40 kost.

Nederland is te duur voor leuke auto’s en Nederlanders hebben te weinig passie om echt leuke auto’s te kopen. Uiteindelijk kopen ze dan een station of de kleinst gemotoriseerde versie van de halo-car.
@mrs250: jouw laatste zin slaat de spijker exact op zijn kop!

Corrado heb je gelijk in, die was best prijzig. Als VR6 met wat opties kwam die zelfs boven de 100.000 guldens volgens mij. Ik bedoelde zijn opvolger en voorganger, de Scirocco. Die waren goedkoper.

De Clio Renault Sport was wel degelijk vrij betaalbaar volgens mij. De kale 200 Cup had je al voor 23 mille drie jaar terug.

Maar het is jammer hoe Nederlanders naar auto’s kijken. Staat er een schitterende Nissan GT-R, zijn de plastics niet knuffelbaar genoeg. Bij de AutoRai zei iemand over de LF-A: “het blijft toch een Toyota.” En een NSX is een verlengde CR-X.

Om vervolgens in een 318d M-Sport op 19″ weg te rijden…
@gtwillem: hahaha, so true!
Pff, nog enkele jaren wachten. Had ik dit bericht dan maar niet gezien…
Imprezablok erin joeee
hij komt hij komt, en niemand die hem koopt
Of hij komt of niet. Heb de normale versie nog niet gezien op de weg. Jammer dat ze geen turboblok er in hangen.
Vet!!
NA motor met 250-260pk, iets meer koppel, paar onderstel tweaks en je bent al een heel eind volgens mij. En dan hou je in ieder geval een beetje vast aan het originele concept. Als je de meeste ‘kenners’ hoort is meer niet nodig.

En anders is er altijd nog de oude vertrouwde LS swap :P
Waarom doen ze het nou niet gewoon?!
Dat wordt leuk speelgoed!
echt he, ik snap dr geen drol van.
Leuk en geweldig dat ze een compleet nieuw blok hebben ontwikkeld voor die hele gt86/brz/scion fr-s lijn, maar als je klanten nou vanaf dag een klagen om meer vermogen?
Dan laat je toch een enorme berg geld liggen, als je niet aan die wens kan voldoen?
Subaru heeft vast nog wel ergens wat 2.5 wrx sti impreza blokken liggen??
Dan kan je er dus vrij makkelijk en goedkoop voor zorgen dat je in 1 keiharde klap terugslaat en de (in mijn ogen) grootste fouten, namelijk het geluid en het vermogen, oplost.
Geef het onderstel die 100 pk en 150 nm extra die iedereen wil en je coupetje gaat eindelijk eens echt goed verkopen.
In plaats van dat je die kut golf gti niet van je af kan schudden op de snelweg,of eerder dat je hem niet bijhoud, dan kan je dus ineens de wat grotere jongens gaan plagen.
En je wil toch gvd HOREN dat je een boxer onder je motorkap hebt liggen, zoals het ding nu klinkt, klinkt gran turismo 6 beter.
En voor de mensen die vinden dat het wagentje N/A moet blijven, stel ik voor dat subaru er alsnog een 2.5 ingooit, die maken ze ook vast zonder turbo :)
@g40freak: Man man man… Jij (en vele andere met jou) begrijpen er ook helemaal niets van he,.. Autorijden gaat niet om vermogen maar om wegligging en ervaring, de Japanners snappen dit nog als je kijkt naar de Toyota GT86 / Subaru BRZ en de Mazda MX-5 maar de rest van de wereld is volledig de draad kwijt… In een sportauto is 150 tot 200 pk genoeg als je het mij vraagt.

Het lijkt mij een goed plan dat de autofabrikanten weer terug gaan naar de gentlemans agreement die tot 2005 in Japan geldig was: Niet meer dan 276pk. Het einde is namelijk zoek momenteel, het slaat nergens meer op!
@mazdarx: ik denk dat je iets te snel conclusies trekt.
Het gaat om de combinatie er van.
En als ik een beetje op internet rondkijk, lees ik steeds hetzelfde.
Geweldige auto, geweldige wegligging, maar hij komt wat power te kort.
En als ik een autofabrikant was, zou ik niet zeggen: nee hoor, jullie hebben het fout, 200 pk is genoeg.
Nee, ik zou aan de vraag voldoen en geld verdienen.
Even voor de duidelijkheid: zelf rijd ik een polo van 21 jaar oud, met (toen die origineel was) 54 pk leverde.
Maar door de aanpassingen aan het onderstel (nog lang niet klaar) kan ik gebrek aan vermogen compenseren, door de wegligging.
Dus ik weet dondersgoed hoe het werkt en dat veel vermogen alleen, niet de oplossing is.
STI performance Parts…… En het eerste wat je ziet zijn Bilstein dempers!!!

Maar on topic: dit zou wel positief zijn voor gebruikers / kopers van de BRZ. Kunnen ze hun auto aanpassen met min of meer OEM onderdelen.
Geweldig idee. Alleen nog de CO2 uitstoot naar Duits niveau tweaken. Anders prijzen ze zich (weer) geheel uit de markt helaas.
Beetje misleidend zo hè met “Hij komt, hij komt” om vevolgens af te sluiten met ” En na dat wachten is het vervolgens nog maar afwachten of hij ook naar hier komt…”
Nais!
Erg knappe bak. Veel uitstraling. Gr, Hiranjgarbh K K Missier

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).