• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Subaru ontwikkelt turbomotor voor de BRZ: 280 pk?

Auteur: ricardo, gepost 22 oktober 2012 om 15:07 – 28 Reacties

BRZ in je straat

Hoe leuk de Subaru BRZ/Toyota GT86 ook mag sturen, de vraag om iets meer vermogen is een veelgestelde. Via de onofficiële weg een turbo aan de viercilinder boxermotor toevoegen is een optie, maar Subaru komt zelf ook met een geblazen variant. Dit verbaast waarschijnlijk helemaal niemand.

Dit wist Automotive News te ontfutselen bij Subaru. In tegenstelling tot eerdere berichten waarin Subaru-topman Atoshi Atake een snellere variant bevestigde, maar drukvullling wegwuifde met de kritiek dat er niet genoeg ruimte is voor een dergelijke setup onder de kap van de BRZ, zou er nu toch een turboversie in ontwikkeling zijn. Een motorvariant die trouwens ook dienst kan doen in de Subaru WRX.

De 2.0-liter viercilinder zou een twin-scroll turbo krijgen, samen met een zelf ontwikkeld injectiesysteem (directe injectie in plaats van Toyota’s D-4S-injectie). Er worden ook alvast wat vermogenscijfertjes genoemd. De sneller turbovariant van de BRZ, die waarschijnlijk de naamgeving ‘STI’ meekrijgt en volgend jaar al op de markt kan komen, wordt op 280 pk en 340 Nm gezet. Ja, laat dat even rustig op je inwerken…

Oftewel, een BRZ met het uiterlijk van de STI Concept, een vermogen dat richting de 300 pk kruipt en natuurlijk achterwielaandrijving. We mogen voor Toyota hopen dat de GT86 dezelfde upgrades krijgt als dit toekomstige sportwagenpleziertje.

Foto via Autojunk.nl

Ook interessant!

  • Dikkere Subaru BRZ
    Dikkere Subaru BRZ komt feestje verpesten
  • Subaru en Toyota onthullen binnenkort samen sportief model
  • Is dit de mooiste Subaru BRZ die je kunt krijgen?
  • 'Toyota GR86 wordt geen Subaru BRZ-kloon'

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

brz, Subaru, turbo

Vorig bericht: « ‘Mercedes E63 AMG krijgt 4WD’
Volgend bericht: Nissan Extrem Concept: Radical, dude! »

Lees Interacties

Reacties

  1. XiPHiAS zegt

    22 oktober 2012 om 15:10

    owkay, laat maar komen grietje! lekker

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      22 oktober 2012 om 17:47

      @XiPHiAS: verkeerde forum? :p

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        22 oktober 2012 om 19:26

        @awesome: lol

        Login om te reageren
  2. jzaero zegt

    22 oktober 2012 om 15:17

    Lelijke wielen onder die BRZ op de bovenste foto.. Voor de rest, zal hem vast wel goed doen, maar veel journalisten zeggen ook dat de 200pk versie voldoende is..

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      22 oktober 2012 om 15:30

      @jzaero:
      Zelf een testrit ermee gehad en voor een leuk sturend sportwagentje is 200 pk voldoende. Je kan ook fun hebben met 1 leuke meid, er is niet steeds een triootje nodig…

      Login om te reageren
  3. robinio zegt

    22 oktober 2012 om 15:27

    En god zag dat het goed was.

    Login om te reageren
  4. oli4k zegt

    22 oktober 2012 om 15:31

    Als ze nog een klein beetje meer hun best doen moet een Porsche Cayman toch wel te kloppen zijn. Toch leuk, voor een fractie van de prijs :-)

    Login om te reageren
    • hollow zegt

      22 oktober 2012 om 16:10

      @oli4k: je vergeet iets dat heel erg belangrijk is in de autowereld, namelijk status. Zo een GT86 is leuk voor de kenners. Voor de rest is het een Toyota en zal de Porsche nog steeds veel meer aanzien hebben. Dan mag je nog zo hard schreeuwen dat hij wel echt snel is.
      De reden waarom de phaeton ook weinig succesvol was. Een Audi/BMW/Mercedes heeft een hogere status.

      Login om te reageren
      • fapfap zegt

        22 oktober 2012 om 16:46

        @hollow: Uhhh, het is en blijft een Subaru… Toyota heeft hier niets te maken met een 280pk uitvoering.

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        22 oktober 2012 om 17:26

        @hollow:
        Yep, en kenners geven er geen fuck om of de buurman hem ook gaaf vindt….

        Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        22 oktober 2012 om 19:27

        @hollow: Daar zijn merken zat voor, toch?

        Login om te reageren
      • kevlard zegt

        22 oktober 2012 om 21:21

        @hollow: en hoe kom je aan status? Door regelmatig dit soort autos op de markt te zetten, toch? Audi had vroeger ook geen status. En nu ook niet meer eigenlijk ;-)

        Login om te reageren
      • jzaero zegt

        23 oktober 2012 om 02:32

        @hollow: onzin. Zoek jij een nieuwe Porsche met 280pk voor 45.000-50.000 euro. Juist ja. Je hebt je doelgroep al te pakken.

        Login om te reageren
  5. bullgod76 zegt

    22 oktober 2012 om 15:31

    Als dit de STI versie moet worden, horen daar gewoon die gouden velgen onder.

    Login om te reageren
  6. RuVi zegt

    22 oktober 2012 om 15:40

    Doe maar! ik heb met de GT86 gereden; leuk ding, maar hij voelt alsof hij veeeeeel meer vermogen aan kan.

    Login om te reageren
  7. guusboum zegt

    22 oktober 2012 om 16:10

    had toen hij net uitkwam gehoord dat er expres ruimte voor een turbo in het blok zat, maar hier staat in van niet?

    Login om te reageren
  8. stijnd007 zegt

    22 oktober 2012 om 17:14

    ik vind dat er nog wel meer onder die kap kan

    Login om te reageren
  9. Flatfour zegt

    22 oktober 2012 om 17:16

    @bullgod76
    Omdat ze daar standaard onder zaten…Think again!

    Login om te reageren
  10. Thomasio zegt

    22 oktober 2012 om 17:23

    Waarom niet gewoon een impreza blok er ingooien, waar al een turbo op zit. I.p.v. een compleet nieuw blok ontwikkelen eerst zonder turbo en daarna met…
    En ik vraag me af of deze auto wel echt een turbo nodig heeft. Met wat aanpassingen aan de motor (scherpere nokkenassen, de gebruikelijke N/A-tuning ingrepen laat maar zeggen) Zou de motor nog mooier klinken en sneller klimmen in de toeren, i.p.v. het bekende turbogat en snel in toerenbegrenzer schieten. Lijkt me dan(ook mede gebaseerd op hoe ik de auto in Forza 4 heb aangepast, daar heb ik uitvoerig met en zonder turbo getest)

    Login om te reageren
    • tunefuldjmike zegt

      22 oktober 2012 om 18:19

      @Thomasio: Ik neem aan dat je een WRX blok bedoelt, dit is wel een 2.5L turbo blok misschien is die net wat te groot voor onder die kap.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      22 oktober 2012 om 19:23

      @Thomasio:
      Ooit gedacht aan de uitstoot van een Impreza blok?
      Dat is namelijk de rede dat de WRX hier veel te duur werd.
      Dus als ze dit een kans willen geven moet het verbruik drastisch omlaag….

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        23 oktober 2012 om 00:33

        @jrk68: dat is jammer genoeg waar. Verdomde EU-hippies!

        Login om te reageren
  11. jimihendrix zegt

    22 oktober 2012 om 19:01

    De achterlichten van de concept-versie zijn wel echt vele malen mooier dan de huidige! Soort kruising van de bmw en audi achterlichten..

    Login om te reageren
  12. ronin1130 zegt

    22 oktober 2012 om 20:34

    Hopelijk volgt er ook import voor de lage landen…

    Login om te reageren
  13. maxx1 zegt

    22 oktober 2012 om 20:45

    280 pk, GAAP. Kennen we wel weer. Leg er dan gewoon 300pk + in

    Login om te reageren
  14. flippert zegt

    22 oktober 2012 om 21:04

    Dacht dat soeparoe allang failliet was..

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      22 oktober 2012 om 21:33

      @flippert: nee man, ze hebben laatst nog een miljoenmiljard impreza\’s verkocht aan Google.

      Login om te reageren
  15. ej20g zegt

    23 oktober 2012 om 00:31

    Het mooiste zou nog zijn als Subaru gewoon het blok uit de huidige (Impreza) WRX STI zou gebruiken. Dat zal niet gebeuren, maar ik probeer me voor te stellen hoe lekker moet zijn om die roffel uit een BRZ te horen komen. Jammie! Maar dit zal ook wel ruim voldoen denk ik zo.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North