• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Suzuki Jimny keert terug als snoezig bestelbusje

Auteur: hayte, gepost 13 november 2020 om 19:02 – 19 Reacties

Laadruimte van de Suzuki Jimny

De vierzitter is exit, daar krijgen we deze Suzuki Jimny in bestelbusje-uitvoering voor terug.

Enkele voorraadmodellen zijn nog te koop, maar zelf nieuw samenstellen kan niet meer. De Suzuki Jimny met achterbank gaat de Europese markt verlaten. Waarom zegt Suzuki in het persbericht niet, maar waarschijnlijk heeft het iets met CO2 te maken. Autofabrikanten moeten immers rekening houden met een maximum van gemiddeld 95 gram CO2 over het gehele wagenpark. Zoals we eerder schreven worden commerciële N1-voertuigen niet meegeteld bij die regel. Hoe maak je van een passagiers 4×4 een N1-auto? Nou, door die achterbank weg te mikken, bijvoorbeeld.

Een gehalveerde Suzuki Jimny

Suzuki noemt deze nieuwe Jimny de Jimny Professional. In plaats van een achterbank krijg je een grotere bagageruimte, met bagagerek achter de voorstoelen. Zo krijg je een laadruimte van maximaal 863 liter, wat 33 liter meer is dan de versie met achterbank. Het laadvermogen wordt ook flink meer, van 115 kilogram naar 150 kilogram.

Het uiterlijk van de Jimny past Suzuki niet aan, de motorisering ook niet. De Jimny wordt nog steeds geleverd met de 1,5-liter viercilinder met 108 pk en vierwielaandrijving. Dual Sensor Brake Support, High Beam Assist, Lane Departure Warning en meer blijft standaard bij de Jimny. Nieuw is een eCall-systeem, die bij een ongeval automatisch een noodoproep kan plegen.

De Suzuki Jimny Professional

In de eerste helft van 2021 komen de eerste Jimny Professionals naar Nederland. Prijzen worden op een later moment bekend gemaakt. Belangrijk detail: de Jimny voldoet qua grootte van de laadruimte niet aan de regels voor een grijs kenteken. BPM terugvragen zit er bij de Jimny Professional dus niet. Suzuki-importeur NIMAG zegt tegen Autoblog dat de Jimny ‘zeer waarschijnlijk’ in het tweede kwartaal van 2021 als bestelbusje onze kant op komt.

Ook interessant!

  • Zoveel kost de Suzuki Jimny als bestelbusje
  • Opgefriste Suzuki Jimny
    Opgefriste Suzuki Jimny blijft enorm guitig
  • Deze opgehoogde Suzuki Jimny is extreem cool
  • Huh: Suzuki Jimny wordt ineens eenzitter

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, Bestelwagens, boetes, co2, jimny, milieu, Suzuki

Vorig bericht: « Nissan bevestigt elektrische Qashqai met benzinemotor
Volgend bericht: Volkswagen gooit met miljarden om Tesla te kunnen verslaan »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pallas zegt

    13 november 2020 om 19:13

    Als puppies auto’s waren dan waren het Jimny’s!

    Login om te reageren
  2. escort77 zegt

    13 november 2020 om 19:41

    Wel de lasten, niet de lusten.

    Als je een normale Jimny met achterbank en origineel Nederlands kenteken hebt, heb je een klassieker in spé.

    Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      13 november 2020 om 19:51

      @escort77: heb je wel eens gekeken wat ze daar voor vragen. Ik rijd het oude type met plezier. Maar het is met geen €40.000 waard voor een nieuwe.

      Login om te reageren
      • escort77 zegt

        13 november 2020 om 22:16

        @kvgorp: ik weet dat ze (te?) duur zijn, maar op deze manier zullen er nog minder verkocht worden, daar doel ik op. En dat vind ik jammer want ik vind het leuke karretjes, de oude en de nieuwe.

        Login om te reageren
      • bpc zegt

        14 november 2020 om 07:34

        Vanaf net geen 20k in BE vind ik best meevallen.

        Die e-call is dat niet gewoon een verplicht nummertje vanaf 2021 ?

        Login om te reageren
    • dalmore zegt

      14 november 2020 om 08:16

      @escort77: In NL waarschijnlijk een zeldzame klassieker, geloof maar dat ze er genoeg van gaan maken in landen waar ze geen over het paard getrokken belastingen hebben op auto’s. Gewoon genoeg jaren wachten en dan importeren

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      14 november 2020 om 12:14

      Vind je het zo belangrijk dat er geen buitenlandse dealer tussen heeft gezeten? Bijna racistisch.

      Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    13 november 2020 om 20:04

    Aardig bedachte truc om de Jimny qua uitstoot zo niet mee te laten tellen met de gemiddelde CO2-uitstoot van de personenwagens, maar de afzetmarkt voor Jimny’s wordt zo nog kleiner dan hij al was. Denk in elk geval dat er niet heel veel particulieren zijn die ruim 30.000 Euro voor een tweezits terreinauto gaan neerleggen.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      13 november 2020 om 20:30

      @moveyourmind: In Nederland zal het niet heel populair worden, maar dat is de Jimny sowieso al een tijdje niet meer. In landen waar 4×4’s populair zijn maakt dit wel een kans denk ik.

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        13 november 2020 om 21:38

        @potver7: Staatsbosbeheer was er wel fan van.

        Login om te reageren
  4. haroldt zegt

    13 november 2020 om 21:41

    In Tirol een verkooptopper. Blijft een erg mooie auto vinden.

    Login om te reageren
  5. Silverarrow zegt

    13 november 2020 om 21:42

    150 kg laadvermogen? Dus 3 fusten bier is al teveel? Praktisch…

    Login om te reageren
  6. dracae zegt

    14 november 2020 om 01:47

    Staatsbosbeheer zal er blij mee zijn.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    14 november 2020 om 08:57

    In plaats van de achterbank eruit zouden ze er beter een courante schone motor ingelegd hebben.

    Login om te reageren
  8. aadzor zegt

    14 november 2020 om 09:19

    Is dit ook een optie bijvoorbeeld bij een Porsche 911?

    Login om te reageren
  9. jarnobakker zegt

    14 november 2020 om 12:13

    Van 115 kilo laadvermogen naar 150 kilo. Mogen er in de personenuitvoering alleen maar kleuters in ? In mijn S-Max mag meer als 700 kilo.

    Login om te reageren
  10. rotarypowah zegt

    14 november 2020 om 16:22

    150 kg laadvermogen klinkt niet als veel.

    Login om te reageren
  11. speedster72 zegt

    14 november 2020 om 17:51

    Stoer karretje wel. Gewoon vierkant en zonder poespas. Zelf een achterbank er in schroeven en een setje gordels is geen optie zeker? Met 2 kinderen en een achterbank jou je nog 10KG laadvermogen over, en instappen zal ook niet meevallen. Was wel altijd een polplaire (huur)auto op de Griekse eilanden.

    Login om te reageren
  12. degrotemuis zegt

    14 november 2020 om 21:26

    Is die 115 kg geen foutje, of geteld met 2 zware passagiers? De personenwagen Jimmy mocht 370kg laden incl passagiers.

    Jammer, maar wel te begrijpen. In Nederland sowieso kansloos duur en met ruim 150 gram per km uitstoot die niet gecompenseerd worden door plugins vast bijna goed voor meer boete vanuit de EU dan de verkopen opleveren. Blijven wel erg leuke karretjes, die verrassend ver komen in het terrein.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North