Suzuki vervalst resultaten van emissietests

Auteur: , 35 Reacties

Het merk trekt zelf aan de bel bij de instanties.

Suzuki

Sjoemelen is van alle tijden, over de hele wereld. Blijkbaar. Suzuki heeft namelijk bekendgemaakt aan het Japanse ministerie van Transport dat ze hebben gesjoemeld met de resultaten van onderzoeken naar emissiecijfers. Dit keer zijn het geen aanklagers of onderzoekers die een fraude aan het licht stellen, maar het is de automaker zelf die het boetekleed aantrekt.

Suzuki zegt tot de ontdekking te zijn gekomen dat medewerkers betrokken zijn geweest bij het vervalsen van emissietests. In augustus stuitte het merk al op vervalsingen en men is er nu achter gekomen dat er nog meer zaken speelden. Alle gevallen zijn doorgegeven aan het ministerie van Transport. Het gaat niet alleen om vervalsingen bij de personenauto’s van het merk, ook de emissietests van de motorfietsen zijn betrokken bij de fraude.

Het ministerie zegt een onderzoek te hebben gestart naar aanleiding van de bekentenissen van Suzuki. Als de resultaten van dit onderzoek bekend zijn zal er worden gekeken welke consequenties Suzuki kan verwachten voor het plegen van fraude met de emissietests.

In een Japans statement laat het merk weten mee te werken met de autoriteiten. Verder wil Suzuki excuses aanbieden aan de klanten en zakenpartners omdat het vertrouwen is geschaad.

Foto: clown en een acrobaat in een Suzuki Santana SJ410



35 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
doen ze goed zelf melden, plus hoe kun je bij motoren sjoemelen? die hoeven toch maar aan euro 3 ofzo te voldoen, lijkt me vrij laks
@gove:

Waarschijnlijk kregen ze tip dat ze aan de beurt waren…
Dus dan maar snel zelf dit nieuws naar buiten brengen.
@gove: Euro 4 sinds Januari 2017 voor nieuwe fietsen.
Dat kan toch niet ,alleen Duitsers zouden dat toch doen? Of zouden ze toch allemaal doen of hebben gedaan?
@dijan: reanault
@dijan: Het zou niet de eerste keer zijn dat Duitsers en Japanners is hetzelfde kamp zitten…
@Esprit_de_Flandre: FCA zit ook al in de tang….
Wat slim! Die pipo die volgende maand met pensioen gaat de schuld geven en doen alsof je neus bloed!
“Wir haben es gewusst”, maar dan in het Japans.
@berlinetta: 我々は知っていた
@berlinetta: ja maar een Japanner pleegt daarna ook seppuku… die moffen blijven maar doorsjoemelen.
@tymo: zieke post, en nog een “like” krijgen ook, zielepoten!
@toniominestrone: プッシー
@toniominestrone: dat was inderdaad een beetje politiek incorrect. Sorry Alexander. Hoe is het weer in Meppel trouwens?
@toniominestrone: Waarom ziek?
@toniominestrone: Waarom politiek incorrect?

Seppuku is een Erezaak, alleen weggelegd voor mannen van Eer. Dat “ziek” of “politiek incorrect” noemen is een denigratie voor zij die het deden, en is daarmee dus… politiek incorrect…
“Waarom politiek incorrect?” is @tymo natuurlijk…
@Esprit_de_Flandre: mijn politiek correct sloeg op de term “moffen”. Dat is natuurlijk een onheuse bejegening van onze lieve oosterburen.
Nog even wat meer sjoemelen zou fijn zijn, vooral bij de Jimny. Lekker die CO2-tax wat drukken.
@jaapiyo: ik hoop echt dat die nieuwe de volgende Fiat 500 wordt. In kekke kleurtjes overal Jimny’s om je heen, ik vind helemaal mooi!
Eerst VW door het (fijn)stof laten gaan om een paar jaar later jezelf aan te geven dat je ook sjoemelt.. Vraag me af welke merken over een paar jaar nog meer gaan toegeven dat er geknoeid is met de emissietesten.
In the end sjoemelen we allemaal vroeg of laat. Zelfs Rutte zal als kleine jongen wel eens een puntje erbij op een cijfer hebben gesjoemeld bij de docent.
Allememaggies!!!
Wie “sjoemelt” er niet met al die belachelijke niet haalbare normen.
@redneck: Maar, maar, alleen VAG sjoemelde toch? Elk ander merk heeft het netjes voor elkaar! *Kuch kuch*
@techniekmeneer: Nee, VAG gaf het niet toe. Dat is een groot verschil.
@cossiekiller: En of VAG het heeft toegegeven. Alleen was er nog nooit iemand op betrapt, dus dan ga je je zelf ook niet zo snel aangeven omdat het gesjoemel min of meer gedoogd werd. Nu VAG de sjaak is gaan steeds meer merken opbiechten dat ze ook sjoemelen. Als 1 schaap over de dam is volgen er meer.
@redneck: hoezo zijn die normen niet haalbaar? Ik denk dat die normen echt wel haalbaar zijn. Zeker de normen die tot nu alleen op de testbank geldig waren. Nu de normen ook in de praktijk een maximum hebben zie je wat “dikke” wagens van de markt verdwijnen maar gewone wagens blijven leverbaar.
@mashell: waarom denk je dat er anders gesjoemeld wordt? De eisen worden elk jaar hoger terwijl auto’s die nu nieuw op de markt komen al minimaal 3 jaar ontwikkeling achter de rug hebben.
@redneck: er wordt gesjoemeld om kosten te besparen.
@redneck: “De eisen worden elk jaar hoger”. Jij hebt lange jaren: Euro 5a -> 1. Sep. 2009, Euro 6b -> 1. Sep. 2014, Euro 6c -> 1. Sep. 2017. Euro 6d -> 1. Jan. 2020.
@mashell: Het is theoretisch wel mogelijk, maar praktisch niet. Auto’s worden steeds gecompliceerder en onbetrouwbaarder door alle strenge eisen. Technisch kunnen ze heel veel, maar niet alles. Ergens word de grens bereikt waar milieu en betrouwbaarheid de verhoudingen verliezen.
@techniekmeneer: wat is dat voor onzin? Auto’s worden gecompliceerder maar ook steeds betrouwbaarder. Juist doordat de techniek veel verfijnder is geworden. Technisch kunnen ze heel veel en ook best wel de normen inhouden, zonder dat het de betrouwbaarheid beinvloed. De reden om dat niet te doen is kostenbesparing (meer winst maken) en gebruiksgemak (vaker adblue tanken is onhandig).
@mashell: ze zouden de uitstoot vele malen lager kunnen krijgen door het verbruik ernstig terug te schroeven. De enige manier waarop je dat niet-sjoemelend voor elkaar krijgt is door minder power te leveren. En dan krijg je alleen maar muesli-gebakjes, dat staat zo slecht in de folders. Zeker als iedereen gewend is met iedere nieuwe generatie weer +/- 5-10 pk erbij te krijgen. En als je auto’s steeds vaker boven de 1400kg wegen.
Blijf het bizar vinden dat de USA VAG miljardenboetes oplegd en al het andere min of meer in de doofpot verdwijt. Kun je toch weer zien dat de USA vooral bezig is met hun eigen agenda in plaats van eerlijke handel. Ik ben zeker van mening dat VAG gestraft moest worden, maar elk ander merk dat erna aan het licht komt wordt niks mee gedaan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).