
Er is wat bijzonders aan de hand in Duitsland met goedkope diesel.
Zolang wij mensen op deze aardkloot rondlopen blijven er schurken die op de een of andere illegale manier proberen om een fortuin te verdienen over de rug van anderen. Ook – of misschien zelfs zeker – in de autowereld. Zo is er kortgeleden een Europees netwerk aan banden gelegd dat nep-diesel ontwikkelde en verkocht.
Het groepje criminelen uit landen als Litouwen, Polen, België en Hongarije is inmiddels opgespoord, maar de schade die zij hebben toegebracht is al gepleegd. De neppers maakten een designerbrandstof door olie, smeermiddelen, additieven en diesel te mixen en te labelen als technische olie of industriële chemicaliën. Op dit soort vloeistoffen wordt in Duitsland geen energiebelasting geheven.
Zodra de namaakdiesel in Duitsland was, ging het oude stickertje eraf en kreeg het vat een etiket met diesel erop. En zo werd het ook verkocht. Duizenden liters gingen over de toonbank. Sinds 2023 zou er op deze manier € 137 miljoen aan energiebelasting en € 66 miljoen aan btw zijn ontdoken. Bij huiszoekingen is geld, cryptovaluta, luxe horloges, wapens en een groot aantal digitale documenten in beslag genomen.
Nep-diesel is slecht voor je motor, uiteraard
Naast de belastingontduiking is het kwalijke natuurlijk dat de boeven een product verkochten dat niet deugt. Het mengsel kan onder andere het injectiesysteem, de afdichtingen en filters beschadigen. Dit kan leiden tot minder prestaties, maar ook tot ergere schade. Nog vervelender: volgens ADAC zal je verzekeraar het niet dekken als je motor stuk is door namaakdiesel.

Daar komt nog bij dat je als gebruiker van designerdiesel óók in overtreding bent. De productie van het spul is niet verboden, maar het gebruiken wel. Iedereen die betrapt wordt, kan rekenen op boetes en mogelijk vervolging. Omdat je dus genept bent.
Hoe voorkom ik dat ik nep-diesel tank?
Geen zorgen: de kans is vrij klein dat je een vreemde dieselcocktail in je tank hebt zitten. De nepdiesel is vrijwel niet bij reguliere tankstations verkocht. Je vindt het vooral bij boerderijvulstations, tussenopslagen in de buurt van de Duitse grens en mobiele verkooppunten of rechtstreeks aan transport- en bouwbedrijven. Volgens Trans.INFO circuleren er ook verwijzingen naar dergelijke aanbiedingen in besloten groepen via berichtendiensten.
Hoe zorg je er dus voor dat je geen designerbrandstof tankt? Simpel: tank alleen bij de grote peutverdelers wiens merknaam je kent. Twijfel je toch, dan geldt de eeuwenoude regel: als de prijs te mooi is om waar te zijn, dan is dat het waarschijnlijk ook. Oh, en vergeet niet nog even te genieten van je diesel voordat het einde komt.





Gooi er überhaupt geen diesel meer in maar HVO100. Rijdt een stuk schoner en beter. Motor klinkt als hij koud is niet meer als een bak met stalen knikkers.
Heb jij dat überhaupt wel eens getankt?
Ik wel, sinds begin van dit jaar, dus toch een beetje ervaring. Motor loopt als een zonnetje. Wordt gewoon bij de pomp verkocht, auto stinkt niet meer zoals diesels dat kunnen.
Ik ben natuurlijk geen zelfbenoemd expert, influencer of TikTok gevalletje. Indien voorhanden tank ik altijd HVO100.
M’n vorige wagen was een diesel en die is twee keer op een jaar in panne gevallen door algengroei in het brandstoffilter. Veroorzaakt door dat beetje biodiesel dat ze in Belgie moeten toevoegen aan diesel.
Ik wil me niet voorstellen wat die hvo100 zooi met je motor doet.
Fijn dat je de titel hebt aangepast, ik had al geen trek meer om het te lezen.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Oh diesel… wie tankt dat nou?
Mensen die gewoon ontspannend willen rijden met veel koppel onderin. Rij zelf een xc90 D5 uit 2008. Heerlijk hoe zo’n grote auto rijd met veel koppel onderin. Perfecte caravan trekker en veel ruimte in de auto. Moderne auto’s zien er groot uit maar vallen kwa kofferbak zo hard tegen tegenwoordig!
Mooie brandstof diesel. Zeker als HVO100. In de transitie naar volledig elektrisch de ideale brandstof in combinatie met PHEV. Maar veel spookverhalen uit de milieuhoek, Dieselgate èn de lobby voor benzine hebben diesel wéér in de hoek gezet. Is 100 jaar geleden trouwens ook gebeurd.
Geniet nu bij de pomp van de lage prijzen (1,55 euro) en laag verbruik.