• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Onderzoeker voorspelt ”treurig einde voor dieselauto’s”

Auteur: Bas Leesberg, gepost 3 juli 2025 om 08:51 – 29 Reacties

Kun je binnenkort nog wel je dieselbeuker volgooien?

We blijven hier op Autoblog tegenwoordig druk bezig met veel verschillende brandstofsoorten. Benzine en elektra voeren de boventoon, gevolgd door innovatieve peutjes zoals waterstof en eFuels. Waar we het steeds minder over hebben, zijn diesels. Terwijl dat toch nog niet zo heel lang geleden een erg populair drankje was voor je auto.

Het is niet zo dat we minder interesse hebben in de diesels; er is gewoon minder over te melden. Dat komt ook doordat het een uitstervende brandstof is. Dat betoogt de Duitse professor Ferdinand Dudenhöffer van het Centrum voor Automobielonderzoek (CAR) in Bochum. Hij spreekt nu al van het “treurige einde van dieselmotoren in personenauto’s”.

Dieselverkopen Nederland

Zowaar gingen de dieselverkopen in Nederland omhoog, maar niet genoeg om te spreken van een wederopstanding. In het eerste halfjaar werden er 2.556 nieuwe diesels op Nederlandse platen gezet. Daarmee pakt de diesel 1,4 procent marktaandeel. Ook bij de occasions loopt het niet storm met diesels. Tussen januari en mei 2025 zijn er 51.508 tweedehandsjes van eigenaar gewisseld. Een behoorlijk aantal, maar wel nog geen 6 procent van alle gebruikte auto’s.

Ook in de rest van Europa loopt het niet storm. In dieselland Duitsland is de dieselverkoop met ongeveer 80 procent gedaald. Ook Frankrijk en België waar diesel lange tijd populair was, daalde het aandeel nieuwe registraties flink: 43 procent in Frankrijk en zelfs 45 procent in België. Italië, Oostenrijk en Spanje dan? Nee, ook daar gingen de verkopen met ongeveer een derde omlaag.

Toekomst van dieselauto’s

In 2005 was 32 procent van de nieuwverkochte auto’s nog een diesel in Europa (inclusief Rusland). Dat is nu nog maar 18 procent. Volgens berekeningen van het CAR Institute zou dit cijfer in 2030 kunnen dalen tot 17,5 procent.

Ook buiten Europa hoeven we geen dieselrush te verwachten. Dudenhöffer: “China heeft de betere elektrische auto, de plug-in hybride en steeds vaker de range extender. Er is eigenlijk geen ruimte voor dure en complexe dieselmotoren. Diesel zal in vrachtwagens blijven – en we zullen zien hoe dat er over twintig jaar uitziet, wanneer brandstofcellen (de waterstofbrandstofcel, red.) op gang komen.”

Kun je straks nog wel diesel tanken?

Pomphouders zijn ook niet gek. Als ze op de plek van een dieselslang een slang met benzine kunnen plaatsen waar meer mensen gebruik van maken, dan doen ze dat uiteraard. Dit gebeurt volgens de professor al. Hij vat het verhaal als volgt samen: “Als er geen verkoop is, is het einde verhaal.”

Maar bekijk het eens van de andere kant. 17,5 procent in 2030 betekent nog best veel nieuwe diesels. Die moeten toch ook kunnen tanken, net als de dieseltrucks. Vijf jaar later zal het echter alsnog gedaan zijn met de nieuwe dieselauto’s, dus waar hebben we het over?

Foto: BMW 330Cd gespot door @wimbraber

Bron: AutoBild

Ook interessant!

  • Wat betekent het einde van de BMW Z4 voor de Toyota Supra?
  • BMW heeft het druk met terugroepacties
    BMW heeft het druk met terugroepacties
  • BMW gaat interieurkwaliteit verbeteren
    BMW gaat interieurkwaliteit verbeteren
  • Grote terugroepactie BMW vanwege issue met startmotor
    Grote terugroepactie BMW vanwege issue met startmotor

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, onderzoek, tankstation

Vorig bericht: « Jouw youngtimer kan elektrisch worden (dankzij gecrashte Tesla’s)
Volgend bericht: Zwarte zaterdag 2025: vermijd deze dagen en wegen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    3 juli 2025 om 09:38

    “Professor Dudenhöffer” , klinkt als een typetje uit ‘Allo ‘Allo.

    Login om te reageren
    • citroen55 zegt

      3 juli 2025 om 10:43

      Maar weet wel waarover hij praat.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        3 juli 2025 om 11:11

        Zou kunnen, heb me er niet in verdiept wegens geen diesel hebbend.

        Login om te reageren
      • Bastiaan zegt

        3 juli 2025 om 19:25

        Dit nieuws is al 20 jaar bekend…. O Scheisse, dan is het geen nieuws. Volgende stap is benzine auto’s, ik weet waarover ik praat…

        Daarnaast hebben wij hier in Duitsland ook de HVO100 slang, extra toegevoegd aan de diesel. Dit is een paar jaar geleden geïntroduceerd als “vervanging” voor diesel.

        off topic, perfect als we geen brandstof auto’s met hebben, iedereen elektrisch en dat op een netwerk wat, eveneens 20 jaar geleden al bekend was, nu al absoluut niet meer toereikend is. Zeer verstandig afhankelijk te worden van 1 aanbod met het oog op energie. Gelukkig heb ik mijn goede oude jaren 80 Interceptor nog in de garage staan😉👍

        Login om te reageren
  2. Mike zegt

    3 juli 2025 om 09:41

    Een diesel slang vervangen voor benzine zie ik zo snel niet gebeuren omdat de benzine slang er vaak al naast hangt.

    Login om te reageren
  3. ericc zegt

    3 juli 2025 om 09:56

    Gaan we bij de vrachtwagens tanken. Die zie ik niet massaal elektrisch rijden.

    Login om te reageren
    • Neddim zegt

      3 juli 2025 om 12:15

      Dat gaat niet lukken
      Die past niet in de vulopening van jou auto

      Login om te reageren
    • E-V8 zegt

      3 juli 2025 om 21:21

      Alle grote merken hebben nu ook electrische varianten. Het businessmodel is nu al beter dan voor diesel. Zelfs voor langere afstanden zijn er al zeer goede opties, van Iveco, Daf, Mercedes, Scania, Volvo en MAN. Ook in trucks gaat de ontwikkeling snel. Door heel Europa zijn al genoeg laadstations, maar er wordt fors uitgebreid met vrachtwagen specifieke laadparken. Kijk maar eens het Youtube kanaal van de “Elektrotrucker”.

      Login om te reageren
  4. Jopie zegt

    3 juli 2025 om 11:06

    “Inclusief Rusland”
    Kleine aanvulling: hoe betrouwbaar is de informatie die daarvandaan komt en ten tweede, ook al is diesel rijden in Rusland veel gunstiger dan benzine, wordt het goedje uitsluitend gezien voor beroepsvervoer.
    Particulieren rijden niet op diesel.

    Login om te reageren
  5. brammeloo zegt

    3 juli 2025 om 11:30

    Nou nou, wat een emotie bij Dhr. Dudenhöffer. Er is niets treurigs aan. Diesel heeft één voordeel: laag verbruik en in vgl. met benzine een lagere CO2-uitstoot. Daar staan een stapel nadelen tegenover, hoofdzakelijk technologisch van aard, vooral prangend bij personenwagens, en daardoor is die technologie duur(der), gevoelig(er) en zwaar(der). En als je verder kijkt dan alleen CO2, is er ook een stevig uitstootprobleem (ja, Adblue oftewel ureum, I know, maar het is wel een gedoe, met zo’n 4 tot 6% van het dieselverbruik) . Ik heb zelf mijn aandeel aan diesels versleten, ik ben blij dat ik van die falende stinkbakken met walmende regeneratiecyclus af ben. Voor vrachtwagens (treinen, schepen, generatoren) is diesel perfect geschikt, daar kan de motor makkelijk in zijn optimale belasting draaien, er is meer plaats aan boord, etc. Voor personenwagens was het altijd al een abberatie. Nog tien jaar te gaan, dan zijn ze eindelijk weg uit het aanbod. Ik tel alvast af.

    Login om te reageren
  6. Johanneke zegt

    3 juli 2025 om 11:36

    Kan niet wachten. Heb het idee dat vrijwel iedere diesel een stinkend milieudelict wordt als ze maar oud genoeg worden. Reed laatst achter een Suzuki Swift 1.3 diesel. Wist niet eens dat ze bestonden. Om misselijk van te worden.

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      3 juli 2025 om 15:24

      Duh, Euro 3 waarschijnlijk. Met een goedwerkende roetfilter die zelf goed regenereert is er niks aan de hand. Als ik stationair de geur ruik is er niets geen nare walm te ontdekken bij mijn eigen dieselsapbolide.

      En dan de oude dieselbakken met zwarte rook, ik krijg spontaan astma en mijn VO2-max wordt 5 punten lager, je krijgt er bijna hoofdpijn van. En dan nog de gore dieselbusjes waar de roetfilters onder vandaan zijn gelast. Verschrikkelijk.

      Maar een moderne en goedwerkende diesel is niet vies, het verbruik is laag en CO2 per km laag.

      Login om te reageren
      • grandmasterb zegt

        8 juli 2025 om 00:08

        Tot die moderne diesel wat ouder wordt en die aftandse roetfilters niet geleegd worden. Vaak zitten er ook aso’s in die hun motor niet uitzetten als ze een kwartier moeten wachten.

        Login om te reageren
  7. alino zegt

    3 juli 2025 om 11:55

    Ik ga de laatste weken in als dieselrijder, voordat mijn huidige diesel plaatsmaakt voor een EV.
    Niet dat ik met heimwee zal terugdenken aan de 1.6 TDI in mijn Passat (wel naar de actieradius ), maar ik vind jammer dat diesel zo in het verdomhoekje is beland.

    Wat waren die zescilinder turbodiesels van bijvoorbeeld BMW toch een genot om in te rijden. Het hoogtepunt van de diesel moet ergens rond 2010 zijn. Toen een zescilinder diesel nog vrij standaard te krijgen was, zelfs in de kleinere modellen. Je had toen ook nog de superdiesels, zoals de 335d en M550d.

    In de tijd vóór alle downsized turboblokjes in grote auto’s werden gelepeld, paste diesel soms veel beter bij het type wagen dan benzine — zeker als je het verbruik in acht neemt.

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      3 juli 2025 om 12:12

      Kleine correctie op de 2e alinea: Wat zijn ze een genot om in te rijden… ;-)

      Login om te reageren
  8. barchettadriver zegt

    3 juli 2025 om 12:05

    Hier ook een dieselrijder. Het zal nog wel even duren. Om mijn rondrijdend milieudelict wat minder ernstig te maken rij ik tegenwoordig maar HVO100. Mondeo (MK4.5) is er officieel niet voor vrijgegeven, maar motor-broertje Peugeot 508 wél.

    Dit jaar investeren in groene stroom, staat volgend jaar ergens een blik-vervanging op de planning. Met 334K is deze ook al een flink eind onderweg overigens.

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      3 juli 2025 om 12:13

      HVO100 werkt eigenlijk wel in alle motoren. Voor de (andere) bio diesel moet je wel oppassen omdat die het brandstof systeem kunnen aantasten.

      Die van mij staat nu op 166k. Dus zo te zien kan ik nog wel een paar jaar vooruit. :-)

      Login om te reageren
      • barchettadriver zegt

        3 juli 2025 om 12:30

        Een van de overwegingen was de volgende; een roetfilter raakt langzaam maar zeker vol, waarbij veel afhangt van al dan niet (quod non) gechipt zijn en je rechtervoetje. Nou zal mijn filter bij 334K bepaald niet meer leeg zijn. De roetaanmaak bij HVO is beduidend minder dan die van normale diesel.

        Vermoedelijk zal ik dat dus gewoon goedmaken qua meerprijs voor HVO 100 (10 cent hier) bij wat ik aan het filter down the road bespaar.

        Login om te reageren
        • V8Vantage zegt

          3 juli 2025 om 12:54

          In mijn vorige auto heb ik nog 80.000km door kunnen rijden met het roetfilter. Na de eerste melding ‘roetfilter controleren’ ben ik HVO100 gaan tanken. Daarna duurde het dus even voordat de melding weer kwam.
          Roetfilter vervangen, toen Citroen C5 PHIII was ca 2500 euro. Dus daar kan je wel een paar honderd keer een duurdere brandstof voor tanken idd.

          Login om te reageren
          • barchettadriver zegt

            3 juli 2025 om 13:23

            Inderdaad, en bij imitatie heb je ook weer kans op gezeik.

            Ik heb de melding nog niet gehad, maar besef wel dat het kan gaan komen. Op zich rijdt die Mondeo prima.

            Login om te reageren
        • rogerzz zegt

          3 juli 2025 om 15:31

          Gooi er wat DPF cleaner in van Liqui Moly, niet helemaal voltanken, blaas 3-5 minuutjes 160km/u in de 4e versnelling zodat hij echt goed heet wordt, en hij is weer een stuk schoner.

          Ik heb mijn DPF laten reinigen, en 150.000km later was hij in theorie weer aan de beurt. Maar elke 10.000km gooi ik dit er in en hij verliest geen vermogen, nog erg zuinig, en in Duitsland haalt hij zijn topsnelheid ook. Bij de APK deeltjesmeting voor roetfilters test hij nog steeds als prima functionerend. Dus dan blijf ik mijn trucje maar herhalen, werkt vast ook voor jou.

          Groetjes van onze 510.000km 2.0tdi 180pk/420nm ;)

          Login om te reageren
          • Richmond zegt

            3 juli 2025 om 18:20

            Dat is goed voor het milieu

            Login om te reageren
            • rogerzz zegt

              3 juli 2025 om 19:22

              Klopt. Een verstopte DPF niet, een goedwerkende verbrand roet tussen de 500-700 graden bij regeneratie waarbij CO2 ontstaat. Af en toe goed warm rijden met veel toeren en een additief die verbrandingstemperatuur verlaagt van roet, helpt om alles schoon te houden.

              Als je niet weet hoe een diesel met DPF werkt, dan is het snel eng en vies..

              Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      3 juli 2025 om 20:23

      Mijn 2006 JagoS-Type 2.7d rijdt al zo’n 5 jaar uitsluitend op HVO100. Staat nu op dik 340.000km met denk ik 2 ton op HVO.
      Loopt er perfect op.
      Roetfilter werkt, paar jaar terug nieuwe EGR’s laten monteren.

      Login om te reageren
  9. octaan64 zegt

    3 juli 2025 om 12:50

    In de basis een steekhoudend verhaal dat het aantal Dieselvoertuigen in vrije val is.
    Dat daarbij de verkoop van Diesel ook in vrije val is, is ook helder.
    Er zijn natuurlijk ook alternatieven als HVO, GTL.
    Maar op tankstations de Dieselslangen even om te zetten naar benzine is een ander dingetje.
    Bijna alle pompen zijn zgn MPP’s oftewel Multi Product Pompen.
    Per pompzijde bv 4 slangen en 1 telwerk.
    Ik wil jullie niet vermoeien met de techniek maar een Dieselslang omzetten naar benzine klinkt simpel maar is het niet.
    Je kan met hele hoge kosten alle slangen benzine maken, echter heb je maar 1 telwerk, dus 1 transactie per pompzijde. Je gaat geen druppel meer verkopen.
    Het verhaal van de professor is dus een beetje BS.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      3 juli 2025 om 13:04

      Eens. Tenzij je kans ziet omzet op te krikken door de dieselslang te vervangen door een premium benzineproduct, zoals RON 95/98 of een ander premium goedje waar wellicht wel meer vraag naar is in de toekomst. Sommige pompen hebben nu alleen E10 of diesel.

      Login om te reageren
  10. O plaat zegt

    3 juli 2025 om 14:42

    Mijn werkgever heeft mij nog net een nieuwe diesel gegeven. Ik heb hem deze maandag in ontvangst genomen. Hier wordt nog niet gesproken van EVs, nogal moeilijk gezien de kms die we maken en het materiaal dat we mee sleuren. Ze hebben een test gedaan met hybrides maar daarbij is het verbruik zo hoog dat de co2 taks op een diesel gewoon goedkoper uitkomt. Ook mijn oldtimer legerbus zal zolang ik leef op diesel rond rijden. Al moet ik er olie voor de keuken in gooien, want daar draait een diesel uit het jaar kurk even goed op.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      3 juli 2025 om 17:59

      Grijze import Hummer EV? Of F150 lightning? Of zijn dan geen zinnige / financieel haalbare opties?

      Login om te reageren
  11. spidermann zegt

    3 juli 2025 om 18:54

    Een BMW 550xD is voor mij nog altijd iets wat ik graag zou rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North