• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tata komt ook met een op lucht-aangedreven Nano?

Auteur: autoblogger, gepost 11 juli 2008 om 10:19 – 28 Reacties

MDI minicats

We schreven al eens over een concept van Tata voor een hybride auto die op lage snelheden door lucht wordt aangedreven en op hogere snelheden door een benzinemotor. Het is bekend geworden dat Tata deze optie zal aanbieden als variant op de standaard Nano (maar dan iets duurder natuurlijk).

De technologie is afkomstig van MDI, zij hebben een viercilinder motor ontwikkeld die zuiver op gecomprimeerde lucht loopt. In tegenstelling tot een verbrandingsmotor, worden de cilinders niet door een explosie in beweging gebracht, maar met gecomprimeerde lucht in beweging geblazen.

Als “brandstoftank” wordt een fles gebruikt waarin de lucht wordt opgeslagen met een druk die 1,5 keer zo hoog is als bij een reguliere duikfles. De auto is ontworpen door de Franse ingenieur Guy Negre die werkzaam is geweest in de Formule 1.

Tata Motors heeft reeds vorig jaar een overeenkomst gesloten met MDI, met als doel om schone auto’s voor India te bouwen en de persluchttechnologie toe te passen en verder te ontwikkelen. De New York Times komt nu met een artikel waarin staat dat Tata de Nano wil aanbieden met als optie een luchtmotor. Goed nieuws natuurlijk, mede omdat Tata al vaker het verwijt heeft gekregen dat men voor dit massaproduct weinig gebruik maakt van milieuvriendelijke technologie (via jalopnik).

Maar toch, er zit een luchtje aan…

Ook interessant!

  • Tesla batterij veroorzaakt dikke fik en toxische lucht
  • Video: Je bestelde eten komt iets later
    Video: Je bestelde eten komt iets later
  • Video: hoe komt die Renault Twingo daar terecht?
  • Video: Range Rover Sport met winterbanden komt helling NIET op

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

lucht, nano, Tata, Techniek

Vorig bericht: « JAAAA! Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series
Volgend bericht: Audi Auto Union Type-D concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. C30CDIAMG zegt

    11 juli 2008 om 10:27

    pff 300bar dus! Dat is niet niks :S.
    Maar het klinkt toch te mooi om waar te zijn. Je auto die op lucht rijdt..! Laat maar komen dacht ik zo

    Login om te reageren
  2. zoepie zegt

    11 juli 2008 om 10:27

    En als er nu eens iemand een scheet laat waar die flessen worden gevuld dan stinkt je auto alsnog :)

    Login om te reageren
  3. RobertJ zegt

    11 juli 2008 om 10:28

    1.5x duikfles druk, dus 300bar? hoe groot moet een dergelijke tank zijn om een beetje actieradius te vergrijken?

    Login om te reageren
  4. Josje zegt

    11 juli 2008 om 10:28

    en dan kan je met je fietsenpomp de auto bijtanken :D

    Login om te reageren
  5. TBK zegt

    11 juli 2008 om 10:37

    Geeft wel een heel nieuwe betekenis aan de uitdrukking ‘Blow me’.

    Login om te reageren
  6. bakkerst zegt

    11 juli 2008 om 10:58

    @ TBK

    jepp, de mooie dame van’t pompstation om een blowjob vragen zal nooit meer hetzelfde zijn..

    Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    11 juli 2008 om 11:07

    125 mijl (201) op een blowtje is niet gek. Zo veel rij ik per dag meestal niet.
    Daarbij, tanken gaat veel sneller dan een elektische wagen.

    (kanttekening; in feite is dit ook indirect een elektrische wagen, die lucht moet immers ook in de tank gepompt worden)

    Login om te reageren
  8. JanJansen zegt

    11 juli 2008 om 11:11

    En gaat ie klinken:
    http://www.youtube.com/watch?v=QmqpGZv0YT4

    Login om te reageren
  9. Den_Dolf zegt

    11 juli 2008 om 11:12

    maar het gaat sneller, alsof je er een nieuwe batterij ingooit :)

    Login om te reageren
  10. Dotternetta zegt

    11 juli 2008 om 11:14

    @JanJansen: en hoe denk je dat die perslucht wordt gemaakt?

    Login om te reageren
  11. Dotternetta zegt

    11 juli 2008 om 11:24

    Het is natuurlijk wel een manier om de binnenstad schoon te houden. Je zet gewoon een paar grote stinkfabrieken in een achtergebleven gebied.

    Login om te reageren
  12. JanJansen zegt

    11 juli 2008 om 11:36

    @ Dotternetta

    Uien en bruine bonen eten ;-)

    Login om te reageren
  13. DAT zegt

    11 juli 2008 om 11:41

    Een Tata op lucht. Dus met een stevige bries je Tata goed op de wind zetten?

    Login om te reageren
  14. deltafreak zegt

    11 juli 2008 om 11:52

    Pff zo’n fles zal maa ontploffen :shock: :roll:

    Login om te reageren
  15. Rickert zegt

    11 juli 2008 om 11:59

    en nu de crash test met airbag uhh airfles:P

    Login om te reageren
  16. Rickert zegt

    11 juli 2008 om 12:00

    zal die dan boem doen? :-P

    Login om te reageren
  17. Roy zegt

    11 juli 2008 om 13:06

    Ik heb ergens gelezen dat de zo’n persluchtmotor gewoon geen vermogen heeft. van 0 naar 100 gaat in…. hmm haalt dat ding de 100 wel?

    Login om te reageren
  18. RobertJ zegt

    11 juli 2008 om 13:59

    @ roy? geen vermogen? grapje zeker? zelfs een mens heeft vermogen. p*A=F, dus als je een oppervlak hebt en er luchtdruk op zet, krijg je een kracht. Als die kracht resulteert in een verplaatsing met een snelheid( V ) dan krijg je F*V = P(power) = vermogen.

    Overigens, in het youtube filmpje wordt gezegd dat ie 110km/h loopt, best netjes dus.

    Login om te reageren
  19. Tomsns zegt

    11 juli 2008 om 14:39

    De video is indrukwekkend!
    Een totaal nieuwe efficiente motor!
    Respect voor Tata, ze laten veel stof opwaaien in de autoindustrie, en niet enkel met hun perslucht-mobiel.

    @Deltafreak:
    In de video wordt gezegd dat de perslucht-tank van carbonfibre is en scheurt, niet ontploft.

    Login om te reageren
  20. Savipe zegt

    11 juli 2008 om 18:49

    heb dat filmpje al 2 jaar geleden gezien… met identiek hetzelfde wagentje
    van een doorbraak is dus niet echt sprake:s

    Login om te reageren
  21. Bas zegt

    11 juli 2008 om 21:06

    Geweldig hoe dit op de hoofdpagina afsteekt tegen al het bladieblaat van de “grote” Duitse merken en hun pk(ot)s.
    Tata is hier dus de kabouter die WEL in zn eentje de wereld aan het veranderen is!
    Knap van ze….petje af.

    Login om te reageren
  22. Autobandventieldopje zegt

    11 juli 2008 om 23:03

    Wat is het resultaat als de compressor zijn energie verkrijgt via wind- dan wel zonne-energie….precies 100% pure emissievrije energie…alleen de productie van de apparaten kosten nog een bepaalde hoeveelheid energie, maar als het eenmaal rijd….helemaal polutionfuckingfreee..mmm we zouden wel eens een zeer spannende tijd tegemoet kunnen gaan..persoonlijk zie ik hier meer toekomst in dan in waterstof en dat ik vindt ik al helemaal te gek.., maar dit slaat echt alles. Als we na verloop van tijd meer vermogen weten te halen uit deze fantastische techniek zou het wel eens 1 van de grootste uitvindingen aller tijden kunnen worden en een nieuwe revolutie teweeg brengen..

    Login om te reageren
  23. Autobandventieldopje zegt

    11 juli 2008 om 23:51

    Trouwens…op de website staan al productie motoren van 200 pk en meer…dus er zit al redelijk wat kracht in de techniek..

    Login om te reageren
  24. Autobandventieldopje zegt

    12 juli 2008 om 00:51

    mmm ..ben een beetje verder gaan googlen ..en er schijnt ook al een revolutie op het gebied van motoren die op water lopen aan te komen..en dan wel een eenvoudigere versie dan waterstof wat allang bekend is….zelfde principe maar iets simpler dus..schijnt het zelf in elke auto te kunnen inbouwen..erg interessant…

    Login om te reageren
  25. autoblogger zegt

    12 juli 2008 om 07:37

    @Autobandventieldopje: klopt, we hebben er ook al eea over geschreven:

    http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/15/auto-op-spa-blauw
    http://www.autoblog.nl/archive/2006/05/19/water_als_brandstof_deel_2_fre
    http://www.autoblog.nl/archive/2006/05/15/water_als_brandstof_de_nieuwe_

    Login om te reageren
  26. trem zegt

    12 juli 2008 om 13:04

    Tata kabouter? Dacht het niet!

    Login om te reageren
  27. marcel zegt

    27 december 2008 om 09:11

    dit is het nou de wagen op lucht dit is beter dan die stinkolie waneer zal hij er zijn .de wagen op lucht .snel hoop ik wel maar zo lang er nog branstof is.worden we eertt leeg gezogen door de staat.en dat water stof is ook niks geloof me kost supper veel geld om dit spul op te pompen .en nu wachten we op de regering .die moet de knoop door hakken en niet de kop in het zand steekenis wel zo alles word weer normaal.stink niet meer buiten de natuur zal weer beter worden we krijg nog een kans.om alles weer schoon te krijgen .

    Login om te reageren
  28. bengelke zegt

    23 november 2009 om 08:52

    gaat dat ding ook op vervuilde lucht?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North