Taxichauffeurs naar rechter om falende Tesla’s

Auteur: , 67 Reacties

Update: reactie van Tesla op dit nieuws

Tesla Taxi

Een Tesla als taxi inzetten is eigenlijk een briljant idee. Een auto met elektromotor is perfect voor dit soort omstandigheden. Veel stadsverkeer. Veel accelereren, veel afremmen (op de motor uiteraard). De Model S is er bij uitstek voor geschikt, want deze hatchback is enorm ruim en biedt niet één maar twee bagagecompartimenten.

Tel daarbij op dat je enorm veel voordeel krijgt van de fiscus, er veel voordelen zijn/waren om zo’n BEV op de zaak te zetten en dat elektriciteit (nog) geen drol kost en je vraagt je af waarom niet elk taxibedrijf zijn E-Klasse of Superb inruilt voor zo’n Amerikaanse wereldverbeteraar.

Nou, niet elk taxibedrijf is er even content mee. Dat meldt het NRC. Enkele jaren geleden was het een eis van Schipholtaxi dat er een Tesla Model S werd aangeschaft. Er zijn nu vier taxichauffeurs die hun geld terugeisen van Tesla. De kwaliteit van de auto’s blijkt namelijk abominabel. De betrouwbaarheid laat zeer veel te wensen over. De auto’s kregen al heel snel na aflevering te maken met missers als foutieve verlichting, sensoren en nare bijgeluiden.

Tesla Taxi

Dat was echter het begin, want er waren ook echt grote problemen met niet functionerende remmen, motor en laadsysteem. Ook de accu bleek niet goed te zijn. Na een update was de actieradius in een keer een stuk kleiner. Kortom, een en al ellende. Een van de chauffeurs heeft in 3 jaar tijd maar liefst 33 keer de auto naar de garage moeten brengen. Een gare Alfa Romeo 159 moet net even wat frequenter voor onderhoud naar de garage, maar veel scheelt het niet.

Nu willen de 4 chauffeurs hun geld terug. Zij hebben destijds de auto’s voor 86.000 euro per stuk gekocht. De chauffeurs werken samen met één advocaat die gezamenlijk hun belangen behartigt. Overigens is Tesla het zelf er niet mee eens. Vanwege de technische perikelen heeft Tesla diverse malen zeer coulant coulance verleend. Ook ná de garantieperiode.

Overigens: de Tesla Model S was in 2014 nog niet zo heel erg lang op de markt. Een nieuw merk, een nieuwe aandrijflijn en een nieuw netwerk is natuurlijk wel iets dat niet meteen vlekkeloos werkt, terwijl een Schiphol taxi een zeer zwaar leven heeft. Dus je kunt je afvragen of het destijds wel een slim idee was om met zulke dure taxi’s te rijden. Daarbij is Tesla niet de enige, Mercedes had met de W211-generatie van de E-Klasse ook te maken met zeer veel klachten, veelal van elektronische aard, waarover de taxibranche niet content was.

UPDATE: we ontvingen naar aanleiding van dit artikel een reactie van Tesla.
“We hebben NRC uitgebreid van informatie voorzien. Zij hebben er voor gekozen nogal wat relevante feiten uit het stuk weg te laten waardoor er een suggestief en onvolledig beeld ontstaat. Momenteel overwegen wij juridische stappen tegen NRC, waaronder het in rechte vragen van rectificatie.”

Interesse in een gebruikte een Tesla Model S? Check hier ons Tesla Model S Aankoopadvies!

Fotocredit: @supercarevent via AutoJunk.



67 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Tsja… als taxichauffeur/bedrijf moet je wel op je ‘gereedschap’ kunnen vertrouwen en weet je dat je een risico neemt wanneer je dan je auto uitzoekt bij een nieuw merk met een nieuwe aandrijflijn. Als je dat risico niet wilt nemen, had je de Toyota Camry hybride moeten bestellen.

Als Tesla vervolgens wel extra coulant is geweest bij het oplossen van de problemen is dat natuurlijk niet meer dan normaal, maar zie ik verder niet in wat een rechtzaak daar nu nog aan zou moeten toevoegen.
@trasimo: pas reageren als je het hele verhaal kent. Het contract van Schipholtaxi was gebaseerd op elektrische taxi’s. In 2014 kon je alleen kiezen voor Tesla.
@iannuzi: ik zeg toch ook ‘bedrijf’ ofwel Schipholtaxi? Als zij ook geen keuze hadden heb ik niks gezegd.
@iannuzi: ja maar dan moet je je geld toch halen bij Schiphol en niet bij tesla? Tesla is haar haar verplichtingen + haar gebreken nagekomen en heeft daarnaast ook nog een coulance regeling toegepast wat kan je nog meer van een startend bedrijf verwachten?
@rs18011: Schiphol heeft hier niks te maken en Schipholtaxi is geen beginnend bedrijf maar een zeer beruchte met een enorme zweem van maffiosi eromheen.

Recent ook diepgaand onderzoek van NRC
@olivier420: ook goed, het punt is dat je je geld niet bij tesla moet halen maar bij het bedrijf die jou heeft verplicht om een Tesla te kopen.
@rs18011: helemaal mee eens!
@trasimo: Als alles met garantie geregeld is, en er netjes vervangend vervoer geregeld is dan is een rechtzaak inderdaad nogal kansloos.
@dutchdriftking: vervangend vervoer in de vorm van een reguliere Tesla, daar heeft een taxichauffeur niet zoveel aan. En Tesla is met garantie best coulant geweest, maar inmiddels moet de chauffeur na afloop van de garantie een mobiliteitscontract afsluiten die echter alleen maar geldt voor auto’s met minder dan 210000 km op de teller.
@potver7: Een Tesla voor een Tesla lijkt mij prima vervangend vervoer. En wanneer de taxi er na 5 ton uit gaat is deze nog altijd meer waard dan een Mercedes met 5 ton. Geen gekke deal dus.
@dutchdriftking: probleem is dat er ook een taximeter in moet zitten, en een daklicht is soms ook een must…
@dutchdriftking: Ik denk dat ze wel degelijk een behoorlijk kans maken. Blijkbaar kunnen ze geen probleemloos product leveren en dan heb je recht op een vervanging of je geld terug. Tis alleen jammer dat er nu een berichtje wordt geplaatst maar het vervolg hoor je niet. Eigenlijk zou je dit soort zaken moeten volgen. Apart blogje en elke keer als weer wat valt te melden ff de boel updaten. Lijkt me zeer interessant.
@arhanso: Daarom is er ook garantie uit gevonden en zijn schijnbaar alle gebreken kosteloos verholpen omdat je recht hebt om een functionerend product. Dus daar wordt keurig aan voldaan.

Dan zijn er wel andere merken. Ik zal het merk niet noemen, maar verkopen/verkochten busjes met een 180 pk TDI motor die meestal de 100.000 kilometer niet haalde.
Als garantie en coulance wegens niet goed functioneren kreeg je een tegemoetkoming een rekening van rond de 10.000 euro en een geen vervangende auto.
Andere merken hebben dat duidelijk veel beter geregeld! (voor zichzelf..)
@ronnys: In 3 jaar 33x naar een garage moeten gaan lijkt me niet iets wat je met garantie weg kunt wuiven. Dat is duidelijk een geval van een ondeugelijk product. Ik zou dit ook niet pikken want dit hoef je niet te pikken. Jij vindt het misschien normaal? Advocaat er op. Ik ben benieuwd wat de uitspraak zal zijn.
@trasimo: sponsored by Daimler?
“Een gare Alfa Romeo 159….” Ook gij Brutus!
Koop je een 159 omdat het de AB icoon is, krijg je dit voor je kiezen……………….De mijne staat op blokken op mijn oprit op het moment maar dat is besides the point. :)

On topic. Dat Tesla’s niet helemaal perfect zijn wisten we al natuurlijk. Als gaat het soms ook goed, kijk maar eens klokje rond op YT/AW. Dacht dat het exemplaar die daar in voorkwam weinig echt grote problemen kende.
@sketcher: Je weet hopelijk wel dat die zin een flinke portie zelfspot bevat, toch? De Autoblog Garage 159 die hier wel eens voorbijkomt is namelijk zijn 159 ;-)
@edge: Ja hoor, en in mijn reactie was hopelijk de zelfspot ook duidelijk.

Subframe is er inmiddels onderuit en koppeling ben ik nu aan het vervangen.
@sketcher: “De mijne staat op blokken op mijn oprit”
De natuurlijke habitat voor een Alfa Romeo 159 :P
@koeberg: 1980 belde en vroeg naar jou
De service van Tesla is volgens veel klanten uitermate slecht en moeilijk bereikbaar. Daarom lijkt mij 33 service bezoeken wat overdreven.
@mikje90: de service is pas achteruit gegaan met de massa uitlevering van de Model 3. Voor maart/april dit jaar waren ze prima te bereiken en voor de S en X zijn ze qua reparaties heel courant.
@flutterby: dan heb je deze uitzending gemist denk ik: https://www.google.nl/amp/s/radar.avrotros.nl/amp/klantenservice-tesla-onbereikbaar/
@gilettelubbers: bewust, stelletje gefrustreerde verwende nesten van Radar.
@flutterby: het zijn inderdaad mensen van Radar worden geïnterviewd en geen consumenten van Tesla..
Ik vraag me sowieso af waarom taxibedrijven zo’n dure auto’s moeten rijden. En maar klagen dat de klanten de tarieven te hoog vinden. Van Amsterdam Amstel naar Museumplein voor €60..!!
@marcus1963: ja dat is ook niet zo gek met die torenhoge brandstofkos.. oh
Een retour vliegreis naar Spanje is nog goedkoper!
@marcus1963: ze betalen geen BPM en de auto kost minder dan de chauffeur (die je ook moet betalen als die niet rijdt).
@flutterby: Maar als de auto stil staat in de nacht kost de auto geld, maar de chauffeur niet ;) In mijn ervaring draait en taxi meestal twee diensten per dag, dus staat toch ook ff stil tussendoor!
BPM is trouwens juist geen voordeel bij zo’n Tesla tov particulieren. Bij een E- klasse is dat veel gunstiger.
@reactief: een Tesla is ook geen dure auto, alleen de aanschaf is veel geld.

Verder kost een taxichauffeur snel €25 per uur, ook wanneer hij staat te wachten terwijl de meeste taxi’s over volledige gebruik rond de 30ct per kilometer uit komen (excl BTW en dankzij de BPM vrijstelling).

De Tesla gekte op Schiphol is enkel omdat je met een elektrische taxi prioriteit krijgt en dus minder tijd kwijt bent aan wachten op een klant.
@flutterby: je vergeet dat dit ZZP’ers zijn. Die staan niet op een loonlijst en verdienen niets als ze stil staan.
Anders was het de auto van hun werkgever geweest en had het ze niet geboeid.
Het zijn zelfstandig ondernemers die voor Schipholtaxi rijden en als je daarvoor wilde rijden moest je dat met een Tesla doen.
@sabrerator: hoeft niet, je kan ook met je Mercedes achteraan aansluiten of in een Leaf stappen. De Tesla was een keuze. Eerst profiteren en achteraf klagen, échte Nederlanders.
@sabrerator: Ook als ZZP’er ben je ondernemer. Bij ondernemen hoort het nemen van risico’s. Ze hadden na een jaar ellende ook de Tesla kunnen verkopen, het verlies nemen, een E-klasse of wat dan ook kopen en weer overnieuw beginnen. Dan maar niet voor Schipholtaxi. Ze zijn tenslotte “eigen baas”.
@marcus1963: Dat is echt kul. Kost je maximaal €20,- dat ritje.
@reactief: maar er zijn er een hele hoop die het met droge ogen vragen. Mijn dame werkt in een hotel in Amsterdam waar ze de meest gare taxirit prijzen hoort , Japanners en Amerikanen zijn het vaakst het bokkie.

@olivier420: Oef dit klinkt dubieus… haha.

Mijn vriendin is manager van een groep receptie medewerkers / conciërge team :-) :-).
@olivier420: goed hersteld!
@olivier420: Die uitleg was wel nodig ja ;) Maar inderdaad, tuurlijk heb je in Amsterdam chauffeurs die toeristen proberen uit te buiten. Maar zoals bovenstaande reageerde doet hij alsof dat de standaard tarieven zijn. Maar als je je als Nederlander zo laat afzetten dan ben je gewoon niet echt snugger… Als toerist is het helaas anders.
@reactief: het zal je verbazen hoeveel Nederlanders .. voornamelijk oudere mensen , geloven toch beetje in de goedheid van de mens. Die is er niet in de taxi wereld van Amsterdam.
@marcus1963: dan ben je zeer opgelicht beste vriend. Kost €6 op de meter
@ozzytrk: Muntplein > vijzelstraat> stadshouderskade en je bent er. Max €10
4 van de 80.000 die in Amsterdam rond rijden… Nu zal mij niets verbazen dat met die vier modellen van alles mis is (geweest), maar dat is een ondernemersrisico dat je neemt als je een auto koopt van een startup.
@flutterby: is het wel ondernemersrisico als Schiphol taxi je daartoe verplicht?
@mashell: Schiphol heeft nooit Tesla voorgeschreven. Ze gaven elektrische auto’s een prioriteit in de wachtrij en deze ondernemers hebben een risico genomen om daar een Tesla voor te kiezen.
@mashell: Waarom niet? Ze zijn toch zelfstandig.. Ze hoeven niet voor Schipholtaxi te rijden. Ze kunnen rijden voor wie ze willen.
Soort zoekt soort, ook in betrouwbaarheid….
Ik vind het ook onbegrijpelijk dat je in de rest van het land niet overal een Camry Hybrid of Lexus ES300h ziet als taxi. Een betrouwbare, altijd gebruiksklare, zuinige en scherp geprijsde auto – wil niet elke taxi ondernemer dat?
@vpowert: als taxiondernemer kon je de BPM terugvorderen na aanschaf. Netto is een Superb met diesel dan nog steeds goedkoper. Die regeling vervalt binnenkort en dan zal je waarschijnlijk meer hybrides gaan zien.
Tesla gaat hier niet vrijuit. Zij hadden kunnen weten dat taxi’s intensief gebruikt worden. Door de auto’s te leveren sta je achter je product. Dan moet je ook thuis geven bij klachten en het netjes oplossen.
Die batch uit 2014 waar het gross van de eerste lichting Tesla-taxi’s uit stamt, waren erg slecht in elkaar gezet. Mijn eerste was ongeveer tegelijkertijd afgeleverd. Geld terugeisen als alle reparaties kosteloos zijn uitgevoerd en naar ik vermoed altijd een vervangende auto wordt gegeven… tsja, benieuwd wat hier een rechter van gaan zeggen. Wat is redelijk?
@crepito: vervangend vervoer is niet zo makkelijk bij een taxi. Denk eens aan de ritadministratie. Ik denk niet dat Tesla vervangende taxi’s klaar had staan. Daarom ondoordacht van Tesla om in dit avontuur te stappen.
@iannuzi: Tesla verkoopt geen taxi’s. De taxi-boordcomputer is er later ingebouwd en niet door Tesla. Dus als er iets mis is met de auto dan moet Tesla vervangend vervoer aanbieden. Dat wil zeggen een vervanging voor het product dat zij geleverd hebben. Ze hebben een auto zonder taxi-boordcomputer geleverd, dus de vervangende auto mag er ook een zonder zijn. Dat de klant hier niets aan heeft.. Tja, ik vind het niet redelijk dat probleem bij de autobouwer te leggen.
@koeberg: Aanvullend: eigenlijk is voor de rechter dus de vraag: heeft Tesla de auto’s als Taxi verkocht? Natuurlijk wist Tesla dat de auto’s als zodanig gebruikt zouden worden, maar hebben ze het destijds als Taxi aangeprezen? Zo ja, dan hebben ze de verantwoording dat de auto ook bruikbaar is als Taxi. Zo nee, dan ligt het risico geheel bij de klant die de auto als Taxi inzet.
Als ik met een Noord-Afrikaan in één ruimte moet zitten waar elektriciteit de eventuele voortstuwing verzorgt voor veel geld ga ik wel met de trein. En net zo betrouwbaar, blijkt. #schipholtunnel.
@jeroenm83: Sympathiek en lekker kortzichtig! Want alle Nederlanders zijn wel te vertrouwen…
Toen ze gratis konden superchargen hoorde je ze niet. Zeikvolk.
Risico van het vak. Kies gewoon een Toyota zou ik zeggen.
Ik heb het hele artikel in NRC gelezen. Mijn conclusie is dat die chauffeurs zich hebben laten piepelen door hun opdrachtgever Schiphol taxi en daarnaast zich hebben rijkgerekend met allerlei fiscale voordeeltjes die ze kregen op die Tesla’s.
Uiteindelijk bleken die eerste generatie Model S niet betrouwbaar voor intensief gebruik maar heeft Tesla qua service alles gedaan wat je redelijkerwijs kan verwachten van een fabrikant/leverancier.
De heren chauffeurs hebben een (ondernemers)risico genomen wat ze nu proberen af te schuiven..
@subzero079: 🤙🏻
Dat een eerste serie van een startend auto merk de kwaliteit ( nog ) niet levert a la een Mercedes E klasse is niet zo verwonderlijk. Anno nu is de model S aardig bij
De bedriegers bedrogen.
86.000 Euro aan Tesla moeten betalen om tot de vaststelling te komen dat je een beta tester bent. De electric Jesus Elon Musk lacht zich te pletter.
Lekker voor ze, hersens van een walnoot. Je weet dondersgoed dat je 50% van een woning gaat leasen bijna een tonnetje voor een tesla. Elke keer als een aardappel moet gaan laden overal. En dan zoveel elektronische storingen en ook veel met dat tablet touchscreen niet werkt. Kost ook rond de €1600.- maaree lekker eigen schuld dikke bult. Met een megane 2013 maak je zelfde omzet voor een auto van €5500.- biedankt overheid
Aach die taxi chauffeurs klagen altijd, toen met de nieuwe Mercedes w211 was het ook altijd wat. Ga gewoon rijden en niet zo zeiken met die bierbuiken.
Een S85 kostte 83k euro. Haal de btw en de diverse aftrekposten er af (bv mia) en je ziet dat de taxi chauffers de boel verkeerd presenteren.
Bios taxi heeft zijn 2014 tesla’s in 2017 vervangen met kilometerstanden van gemiddeld 250.000km. Ze waren zeer tevreden. De vervangers waren weer Tesla’s, maar dan de Model X. Schipholtaxi werkt met priverijders en is kennelijk gewoon door blijven rijden…tja..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).