• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Te koop: de meest spartaanse Lotus van Nederland

Auteur: machielvdd, gepost 2 februari 2021 om 20:27 – 17 Reacties

Dit is nu precies wat Colin Chapman bedoelde.

De voorruitloze speedster heeft recent een comeback gemaakt in de hoogste regionen van het supercarsegment, met auto’s als de Ferrari Monza en de McLaren Elva. In de categorie lichtgewicht sportwagens hebben deze opzet echter al wat vaker voorbij zien komen in de afgelopen twintig jaar. Denk daarbij aan auto’s als de Ariel Atom en de KTM X-Bow. En zeg nou zelf: bij deze auto’s is de afwezigheid van een voorruit een stuk beter te verantwoorden dan bij de grotere en zwaardere sportwagens.

Het zijn misschien niet de bekendste modellen van Lotus, maar de befaamde Britse sportwagenfabrikant heeft ook een duit in het zakje gedaan als het gaat om voorruitloze sportwagens. Dit deed Lotus met de 2-Eleven en diens opvolger, de 3-Eleven.

De 2-Eleven werd in 2007 geïntroduceerd als de hardcore-versie van de Exige S (voor zover die nog niet hardcore was). Dit extreme karakter kwam onder andere tot uiting in de afwezigheid van zowel een dak als een voorruit. De Lotus 2-Eleven is dus absoluut geen auto waar je mee lekker naar je werk kunt rijden. Hoewel Lotus een circuitversie leverde, kon je daarnaast wel gewoon een straatlegale versie bestellen. Die was maar 4 kg zwaarder, dus daar hoefde je het niet voor te laten.

Een Lotus is per definitie al licht en als dan ook nog eens het dak en de voorruit eraf gesloopt worden, heb je dus een lichtgewicht auto in het kwadraat. De Lotus 2-Eleven weegt zodoende slechts 670 kg. De 255 pk’s die de Toyota-viercilinder produceert zijn ruim voldoende om de auto van zijn plek te krijgen. Meer dan 3,9 seconden heeft de 2-Eleven niet nodig om van 0 tot 100 km/u te sprinten. De topsnelheid is 241 km/u, maar in deze auto voelt dat waarschijnlijk aan als 341 km/u.

  • Lotus 2-Eleven
  • Lotus 2-Eleven
  • Lotus 2-Eleven
  • Lotus 2-Eleven
  • Lotus 2-Eleven

Dat je een Lotus 2-Eleven nooit ziet heeft niet alleen te maken met het feit dat de auto geen geschikte daily driver is. Het heeft er ook mee te maken dat er slechts 280 stuks van gebouwd zijn. Van die 280 exemplaren zijn er maar heel weinig in Nederland terechtgekomen. Desondanks wordt er nu een Lotus 2-Eleven te koop aangeboden op Marktplaats.

Het exemplaar in kwestie is gehuld in de zeer opvallende introductie-livery. Dit is dus om meerdere redenen geen auto voor verlegen mensen. Het is overigens niet verwonderlijk dat mensen raar op zullen kijken van deze auto, want de openbare weg is eigenlijk niet waar deze auto thuis hoort. De Lotus 2-Eleven smeekt erom over een circuit gejaagd te worden. Als je dat wel ziet zitten, zul je eerst even je portemonnee moeten trekken: de vraagprijs voor deze spartaanse Lotus is €57.495.

Ook interessant!

  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Marktplaats Lotus
    Deze oude Lotus op Marktplaats heeft bijna geen kilometers
  • Koop de dikste G-Klasse van Nederland op Marktplaats
  • Deze Lotus Elise occasion heeft een doorsnee topmotor

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

2-Eleven, Lotus, marktplaats, occasion

Vorig bericht: « In dit Rolls-Royce-dashboard zitten 3.000 veren
Volgend bericht: HGK Supra is nu eindelijk een échte Supra »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnoud zegt

    2 februari 2021 om 21:12

    2-Eleven. Want dit is dé auto voor een overval?

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      2 februari 2021 om 21:59

      @Arnoud: nee, als je er 3,5 koopt krijg je een gratis nachtwinkel waar ze best lekker hotdogs verkopen als je gezopen hebt.

      Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      2 februari 2021 om 22:43

      @Arnoud: dat is zijn latere opvolger de 7-eleven

      Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    2 februari 2021 om 21:38

    Niet een specifiek ding als dit, maar wat zou ik graag eens een Lotus willen hebben. Ik denk niet dat er iets in de buurt komt wat nóg puurder is dan een Lotus.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      2 februari 2021 om 22:01

      @viezefreddyw: Caterham of Westfield?

      Al zijn die weer gebaseerd op de Lotus 7… dus toch Lotus.

      Ja. Jij wint. Ik hou mn mond verder.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      3 februari 2021 om 13:14

      @viezefreddyw: KTM X-Bow wellicht?

      Login om te reageren
  3. shibby zegt

    2 februari 2021 om 21:58

    Geweldig spul, alhoewel ik de exige GT3 die een tijdje geleden voorbij kwam nog iets gaver vindt

    Login om te reageren
  4. vacano zegt

    2 februari 2021 om 21:59

    Prima auto voor hier in Florida

    Login om te reageren
    • bfvo zegt

      3 februari 2021 om 05:14

      @vacano: wanneer de lovebugs niet vliegen 🤣

      Login om te reageren
  5. mondial zegt

    2 februari 2021 om 22:05

    Garage Caspers, in Eelde zal, leuk bedrijf

    Login om te reageren
    • mondial zegt

      2 februari 2021 om 22:06

      @mondial: oh wat een genot zo’n 7 jaar oude app. Je zou bijna vergeten dat je niet je typfout kan herstellen….

      Login om te reageren
  6. Gijsm zegt

    2 februari 2021 om 22:26

    Foto’s zijn gemaakt door mij, thanks voor S/O

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    3 februari 2021 om 06:17

    De auto die er links naast staat is nog veel spartaanser…

    Login om te reageren
  8. maotje zegt

    3 februari 2021 om 06:42

    Lekker vliegenhappen en wespen koppen

    Login om te reageren
  9. mout zegt

    3 februari 2021 om 09:42

    Topding!
    Maar de naam: Iemand die me kan uitleggen dat dit een Exige (hardtop) zonder dak en voorruit is, en niet een Elise zonder voorruit?

    Login om te reageren
    • lightisride zegt

      3 februari 2021 om 09:57

      Exige was altijd meer hardcore en gericht op circuit dan Elise. Maar het is geen van beiden. Hoewel het chassis in de basis hetzelfde is is het voor de 2-11 iets anders (hogere drempels denk ik). Verder zitten sommige dingen (superchager) op een andere plaats. Je kan een Elise of Exige niet zomaar omzetten naar een 2-11 door er een andere shell op te zetten.
      Ding is overigens vreselijk licht. En komen je op een circuit aan alle kanten (onder je) voorbij.
      De naam komt van de Lotus 11. Dat was (de eerste?) na de Seven-achtige een lotus met een soort carroserie en ook zo’n open pannenkoek.

      Login om te reageren
  10. ghost zegt

    3 februari 2021 om 13:15

    Stuur zit aan de verkeerde kant, ken ik niet meer door de Drive 🤣

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North