Te koop in eigen land: gloednieuwe Bugatti EB110 SS

Auteur: , 54 Reacties

Voor wie een Veyron een beetje saai vindt.

Mocht je een tweedehands Veyron niet spannend genoeg vinden en de wachtlijst voor een Chiron te lang, dan kun je eens in eigen land gaan shoppen bij Smiths-Veglia. Zij hebben namelijk een fabrieksnieuwse Bugatti EB110 SS in de aanbieding. Slechts 600 kilometer staat er op de teller, volgens de verkoper alleen testkilometers. Wel is de auto helemaal nagekeken en klaargemaakt voor gebruik en zal de persoon die de auto op kenteken zet volgens de verkopende partij de eerste particuliere eigenaar zijn van deze nineties supercar. De prijs is op aanvraag, maar ga uit van een getal met zeven cijfers.

In 1991 werd met de EB110 het merk Bugatti nieuw leven ingeblazen, nadat het kort na de Tweede Wereldoorlog haar fabriekspoorten had moeten sluiten. Het nieuwe Bugatti was echter niet Frans, maar Italiaans. Onder de kap van de EB110 een 3.5 V12 met vier turbo’s en 560 pk. In 1992 kreeg de ‘gewone’ EB110 gezelschap van deze SS, ofwel Supersport. Deze beschikt over 612 pk en is daarmee in staat een top te halen van 348 km/u en het sprintje van nul naar honderd af te raffelen in 3.2 seconden. Nog immer indrukwekkend, laat staan bijna vijfentwintig jaar geleden…

Je herkent de EB110 SS aan de zevenspaaks BBS-velgen en het ontbreken van een achterste zijruitje. Deze is vervangen voor een paneel met een vijftal ronde luchtopeningen om de motor van extra koeling te voorzien. Verder is de elektrisch uit te klappen spoiler achterop vervangen voor een gefixeerd exemplaar. Hoewel die 52 extra pk’s natuurlijk leuk zijn, vind ik de SS persoonlijk minder mooi dan de ‘gewone’ EB110, voor zover je bij een productie van 139 exemplaren in totaal over normaal kunt spreken. Maar nog altijd tien keer liever deze dan een Veyron of Chiron…

UPDATE: de prijs was op aanvraag, maar blijkbaar niet als je een Amerikaan bent. Bij Hemmings staat de Bug te koop voor een slordige 1.780.000 dollar, huidige koers zo’n: 1.6 miljoen euro.



54 reacties

Chris Harris was ook tamelijk enthousiast over deze 90’s auto:
https://www.youtube.com/watch?v=3An1XcXWoeA
Wat een auto en wat een kleur heerlijk
Wat een bak! Goed om te zien dat de makers van de stoelen een afvoer hebben gemaakt voor lekkende vloeistoffen.
@pesu: hahaha idd! En lederen bekleding, gemakkelijk schoon te houden…
@pesu: Beetje rare plek alleen, een afvoer zit meestal op ’t laagste punt ;)
Zou dit voor de koeling van het zaakje zijn?
@potver7: dit is voor race gordels denk ik zo.
@potver7: dit is inderdaad voor de uitgebreide (5 of 6 punts) racegordels. Deze hebben 2 stuks over de schouders, 2 stuks over de heupen en 1 of 2 stuks over het kruis.
Wat een bruut monster! Het geluid van deze auto is fenomenaal. Het is een wonder dat er een NL kenteken op mag. Ik ga even kijken hoe ik 7 cijfers bij elkaar krijg 😁
@renegade: met een comma ertussen kom ik er wel!
@pomoek: halve centen tellen niet;)
@renegade: 7361520
Geen dank
@keeper1: Thank for nothing ;-). Bij mij staat de comma al na 3 cijfers…..
@keeper1: toch bedankt 😉
Gaaf ding hoor! Lijkt een beetje op een lambo van voren, maar toch ook weer een beetje op zijn opvolgers. Hebbon!
Wat een monsterlijke auto voor die tijd.

Hoeveel zou dit exemplaar waard zijn? Ze gaan tegenwoordig voor een hoop geld weg, moet je nagaan met deze km. Stand.
via Android app
Yes please!!
Vele malen mooier dan een Veyron of die gefacelifte Veyron…
De EB110 SS is een prachtige auto, alleen vind ik dat geel echt niks.
Lekker kleurtje!
Natuurlijk een erg gave bak en tof dat het in Nederland te koop staat, best uniek! Maar de kleur vind ik afschuwelijk om nog maar te zwijgen over de zwarte velgen.. Desondanks een tof ding.
Ik vraag me af hoe ze aan die V12 komen. Zelf gebouwd of ergens geleend?
@lotuselises2: die komt volgens mij van Lamborghini, weet ik alleen niet zeker.
@lotuselises2:
Volledig zelf ontwikkeld en getest in verschillende prototypes (waarvan een aantal nader bekeken in een heel oud “Kijk” (blad) nummer. Eerste productie motor met 60(!) kleppen en 4 turbo’s, veel titanium en magnesium en een lekker hoog maximaal toerental (zeker in die tijd), evenals destijds het hoogste specifieke vermogen per liter.
De motor staat zelfs een tikje off-center om ruimte te maken voor de versnellingsbak (met bijbehorende koeling), zonder extreme concessies te doen aan het zwaartepunt (versnellingsbak onder de motor zoals bijv. bij de Testa Rossa en 512 TR/M), of lengte van de auto (dus zoveel mogelijk gewicht zo dicht mogelijk naar het centrale punt tussen de wielen).
Wat een heerlijk mooie bak is dit zeker zo in het geel met zwarte velgen. Maar als ik mocht kiezen toch liever de Chiron.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Prachtig, prachtig. Alleen de kleur niet. Eens kijken of het vakantiegeld voldoende ruimte gaat bieden om hem daarna in dat mooie blauw te spuiten.
Prachtige auto, hoor en ook het kleurtje vind ik wel geinig/mooi!

Off-topic:
Wow… alweer 25 jaar geleden? Moedertje lief.. wat gaan die jaartjes snel voorbij :-(
Wat is ie toch mooi die EB110
Ik snap dat er een heleboel mensen zijn met heel veel geld. Mensen die dat geld kunnen beleggen in bijzondere auto’s. Wat ik niet begrijp is dat als je zo’n auto hebt, al is het voor een belegging, dat je je kan bedwingen om er mee te gaan rijden! Dat lijkt me gewoon fysiek onmogelijk!
@ralfast: helemaal mee eens. Hoe tof zou het zijn als een volgende eigenaar ermee lekker door de Alpen of Ardennen zou gaan scheuren, of…
Maar gezien ’t feit dat de waarde van het ding een resultaat is van de lage km stand zal het ook bij de volgende eigenaar wel een garage Queen blijven
Ik ben volgens mij de enige die deze auto vreselijk lelijk vind… Jullie mogen deze houden, dan liever de Chiron!
@mazdarx: hetzelfde hier hoor, smaken verschillen nou eenmaal
@mazdarx: Hier nog een. Deze auto is zo hondslelijk. Zowel exterieur als interieur vind ik niet om aan te zien.

Maar gaaf issie wel. De prestaties zijn fenomenaal en het motorblok is ook om van te smullen. Daarom kan ik deze auto toch wel waarderen.
Ik vind de auto gaaf, maar die velgen… Niet lelijk, maar meestal maakt de velg de auto, deze keer niet
Michael Schumacher had er vroeger zo eentje, ook een gele.

Blijft een geweldige wagen!
@Rohrl-fan: klopt, daar heb ik nog een vakantie foto van in Monaco, uit het niet digitale tijdperk..
@hjhj: ja en Schumacher had de enige SS die voorzien was met het luxere interieur van de “normale” EB110.
Vond dit echt lelijk, lelijker dan de veyron
Jammer alleen dat bij het op kenteken zetten in Nederland de volle mep BPM erbij komt. Ben benieuwd hoeveel dat is.

Verder een mooie auto, lekker uniek.
Ik meen dat dit een Dauer EB 110 SS is.. Schumacher had de enige gele SS af-fabriek. Na het faillissement werd de complete boedel incl. een aantal chassis overgenomen die door Dauer zijn afgemonteerd.
Kwarttarief want 25, scheelt weer wegenbelasting.
@joris1988: Introductie was in 1991, bouwjaar van deze auto is 1994.

Overgangsregeling geldt voor auto’s met DET t/m 31-12-1987.

Je moet voor een EB110 dus altijd de volle mep betalen.
Blijft geniaal.
Wat een droomauto… Configuratie is perfect in mijn ogen, hij kan het geel goed hebben in combinatie met zwarte velgen/interieur. Het is misschien wat flashy maar dat is hij in grijs of blauw ook denk ik.

Ik haal hem wel op! Ik was reeds van plan om morgen 30 miljoen op te halen bij Euromillions, dan heb ik leuk vervoer om dagelijks naar m’n werk te rijden.
Haten op de Chiron… Dan heb je er ook weinig van begrepen.
Doe mij maar die 993 Turbo S die Smiths heeft staan. Heerlijk!
Ik vind deze mooier dan de Veyron. En in deze kleurstelling helemaal het einde. Alleen jammer dat men in die tijd te weinig aan het interieur deed.
Heeft hij ooit al een kenteken gehad? M.a.w. Is hij überhaupt nog op (NL) kenteken te zetten qua milieuregels?
@dennisdd: Zelfde discussie als eerder met de Spyker van vorige week. De auto is volgens de advertentie nog nooit geregistreerd. Dat betekent dat de auto bij (RDW) aanmelding moet voldoen aan de huidige normen, wat hij op geen enkele manier doet. Het is dus niet mogelijk deze auto binnen Europa of de USA op kenteken te zetten. Soort van kat in de zak als je hem koopt. Leuk voor track days maar meer ook niet.
Mijn favoriete auto als kind… kan me nog goed herinneren de eerste foto’s die ik zag in een autoblad in de wachtkamer van de tandarts. Later was Austin Martin mijn favoriet (het design), toen Ferrari (de allure), nu Koeningsegg (de techniek).
@akabanga: Ik ben helemaal weg van Aston Healey’s…
@Klassiekerrally: Wim, denk aan je hart!
Geweldige wagen maar die kleur…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).