Te koop in eigen land: Lancia Thema 8.32

Auteur: , 119 Reacties

Voor wie zichzelf deze zomer eens wil trakteren op wat anders dan anders.

Om kort te gaan: Lancia Thema, V8 van Ferrari voorin met 32 klepperende kleppen, vrij onopvallend design, slechts 3.200 stuks van gebouwd, nieuwprijs zo’n 145.000 gulden, 205 of 215 pk en behoorlijk gevoelige techniek. Dit is dan ook geen occasion om na een korte blik onder de kap mee in zee te gaan, maar wie niet bang is voor vette rekeningen of vieze handen hoeft niet verder te kijken.

Toch laten we, voor het beide-benen-aan-de-grond-gevoel, ook tipgever en het orakel van de reaguursels gtwillem even aan het woord:

Die 8.32 is overigens zwaar overgewaardeerd. De V8 van die Thema is dermate teruggetuned dat je een Golf V GTI niet zult bijhouden. De Thema 2.0 Turbo i.e. was aanmerkelijk sneller.

Klabats! Dergelijke info zetten ze nooit in de advertentie! Gelukkig zijn wij wel zo eerlijk en toch hebben we een zwak voor de 8.32, pardon Otto Trentadue (met dank aan larssb). Dit exemplaar is het ZGAN-stadium ruimschoots voorbij met 168.507 km op de teller, maar daar is de vraagprijs van 8.990 euro dan ook naar. Wie biedt?



119 reacties

Iets voor die advocaat in training van gister??
@henkhupelschoten: goed idee!
@henkhupelschoten: laat die advocaat nu maar dromen…………………////
Die 8.32 is mijn droomauto, dat geluid!
@willempjuh: Zeer bereikbare droom dan, enkel het onderhoud is niet heel goedkoop.
Maar als je niet al teveel rijdt p/jaar valt dat ook nog wel te overzien.
@willempjuh: Eerlijk gezegd vind ik mijn VR6 beter klinken….
@willempjuh: Als dat je droom is… dan wil ik niet weten wat jouw natte dromen zijn.
@schellekens006: Citroën SM bijvoorbeeld :)
Advocado to be
@r32turbo: @henkhupelschoten was voorjou, mijn reactie
Ik snap dat nooit, als je je auto wil verkopen, maak dan knappe foto’s. Zo moeilijk is dat niet.
@danmar: inderdaad. Ik stoor me mateloos aan het aantal slechte advertenties. Je hoeft echt geen geoefende fotograaf te zijn om wat duidelijke plaatjes te schieten. Maar ach, als ik die stickers zo op de achterruit zie, neem ik voor het gemak aan dat de eigenaar er zowieso weinig van snapt.
@sleepyj: voorraam
@danmar: precies, en poets de auto!
Wat een stinkbak. Hier betaal je 9K voor om er daarna nog even het dubbele bedrag in te stoppen om rijdend te houden.
@991gt3rs: watnou stinkbak, een beetje respect voor de Italianen graag meneer platgeslagen kever.
@mercedesbenz63: goh origineel, platgeslagen kever, die had ik nog niet gehoord! Voor de italianen heb ik zeker respect maar niet voor zo een halfbakken flapdrol. 1 het ziet er niet uit, 2 het rijd voor geen meter, 3 je betaalt je scheel aan het onderhoud, 3 alles gaat stuk, 4 het ziet er niet uit.
@991gt3rs: karakter heet dat
@ThomasBol: Nee! Slechte eigenschappen zijn geen synoniem voor karakter. Dat is een misvatting die liefhebbers van oude britse en italiaanse auto’s vaak hebben. Zou je die misvatting op mensen projecteren dan vind je het meeste karakter in de gevangenis en in de politiek.
@mashell: Ja op mensen, nee niet op alle producten. Auto’s zijn voor ons hobby. Een perfecte hobby is niet leuk, een hobby om te knutselen, tijd aan te besteden des temeer!
@991gt3rs: Maar het is gewoon rete gaaf dat iedereen denkt dat je een rammelbak van de sloop hebt gehaald terwijl je zelf wel beter weet :D. Als ik genoeg geld had om hem goed te onderhouden en in perfecte staat te krijgen, dan stond ‘ie hier voor de deur! Is gewoon het toppunt van de Italiaanse gekheid dit. Een Ferrari motor in een gezinsauto donderen. En dan dat elektronische spoilertje wat toen echt bijzonder was :) heerlijk
@991gt3rs: italiaan koop je met je hart niet met je verstand.. al moet je hievoor een mega hart hebben
@rossi46audi: ehhh, mega portomonnee… Het zijn hele dure paarden. Je krijgt er slechts 205….
@gtwillem: En een 1:7 (at best) verbruik en bakken electronica problemen in de winter. Nee, als het dan toch duur & dwaas moet zijn; doe me dan maar een Jaguar XJ-12 :)
@991gt3rs: de brandschade aan je Porsche zal ook niet goedkoop zijn…
@scottishcarspotter2000: Er zit geen Ferrari motor in…
@991gt3rs: slechte lijm wel…
@scottishcarspotter2000: over lijm gesproken, dat moesten ze bij Lancia maar eens wat minder snuiven..
@991gt3rs: okay, zullen we het hierbij laten?
@scottishcarspotter2000: op naar het volgende artikel!
@991gt3rs: Muil.
Afgezien van de tegenvallende prestaties zijn dergelijk auto’s nauwelijks te onderhouden voor mensen met de gemiddelde knip, je loopt leeg op dit soort ‘exoten’.
Lancia was nooit een hoogvlieger mbt betrouwbaarheid en betaalbaar onderhoud maar dit is zo apart dat de meeste garages er geen raad mee weten en de specialist je wel kan helpen nadat je een 2e hypotheek hebt afgesloten.

Kan zo in het rijtje Jag XJS V12, BMW 850i, en meer van dat soort gave wagens die je tegenwoordig voor een prikkie koopt maar dat heeft een reden.
@turbobrick: Toegeven het is niet de meest goedkope auto om te rijden, maar een goed bijgehouden exemplaar is nog wel te behappen met 5 tot 10.000km p/jaar.
@bofkont: dat valt nog best tegen. Ik heb bij een dealer gewerkt waar we ook Maserati, Lancia en Ferrari’s in onderhoud hadden. Die 8.32’s zijn een ramp voor je portemonnee. Gewoon op Maserati en (bijna) Ferrari niveau. Voor een paar zondagritjes is het te doen, maar neem dan een leuke roadster of coupe. Grote beurt is al snel een bedrag met vier cijfers. Onderdelen zijn erg prijzig want uniek voor de 8.32. Daarbij is de kwaliteit erg matig. Elektronica is gevoelig, de bak heeft wat uitdagingen, net als de hele aandrijflijn, trouwens. Bij het minste of geringste (distributie o.i.d.) moet het gehele blok eruit gehaald worden.
@gtwillem: precies, mocht je het onderhoud wel kunnen betalen, koop dan een mooie Maserati!
@dutchdriftking: ja een Ghibli uit begin jaren ’90… Ooit…
@griffendahl: Dan moet je daar nu instappen. Prijzen zijn laag maar alweer stIjgende.
@alfablog: I know maar dat zeiden ze van de huizenmarkt ook dus daar heb ik net toegeslagen ;)
@griffendahl: geld zit beter in stenen dan in wielen.
@alfablog: En je kan het maar 1x uitgeven helaas :)
@turbobrick: maar zou je los daarvan niet graag zo’n auto willen hebben?
@scottishcarspotter2000: Neen, ik vind dat gewoon geen mooie auto. Heb sowieso niets met Lancia en afgezien van de HF Integrale hebben ze niks moois gemaakt in mijn ogen maar dat is smaak.

Daarbij vind ik dat als je een Ferrari claim op zo´n auto legt dan moet dat ding ook vooruit gaan als een malle (bijv zoals bij de Opel Lotus Omega) en niet zoek worden gereden door een Gti.
@turbobrick: dan denk dat je iets beter moet kijken ;-). Er zijn schitterende Lancia’s geweest, zoals de Flavia, HPE, Appia, Beta Monte Carlo, Stratos, Fulvia, K Coupe, Thesis, Gamma Coupe en Flaminia om maar een paar te noemen.

Dit zijn de momenten dat ik @jrk68 bijzonder mis 😢
@gtwillem: Sorry Willem maar IK heb daar niks mee … Vind het niets uitstralen, vind het niet mooi. Over smaak valt niet te twisten.

Ik heb zelf een zwak voor bijvoorbeeld de Impreza, de 850 T-5R, en de Golf 2. Dit begrijpen sommigen ook niet.
@turbobrick: vandaar dat je hier turbobrick heet?

Je noemt overigens 2 van mijn favoriete auto’s ooit op. De Golf heb ik dan weer niets mee.
@turbobrick: als er iemand een zwak heeft voor de Impreza heeft ben ik het wel. Ik heb destijds in plaats van een nieuwe keuken een Impreza WRX STI gekocht. Ik zit ondertussen al op mijn derde… En ook een mooie Golf II kan ik waarderen. Met zo’n Volvo heb ik wat meer moeite: qua rijden en betrouwbaarheid erg ondermaats. Wel fijne stoelen. Maar als algemeen autoliefhebber moet ik onderkennen dat Lancia een merk is dat schitterende auto’s heeft voort gebracht!

De 8.32 is helaas een auto welke niet de hype kan waarmaken. Als je een gewone middenklasser wilt die door een sportwagen fabrikant is opgehitst, ga voor de Lotus Carlton/Omega, Audi 80 RS2 Avant of Mercedes-Benz 500 E (de twee laatste zijn door Porsche bewerkt). De enige echte overeenkomst die een 8.32 heeft met een jaren 80 Ferrari is dat die je bankrekening plundert.

Ik zie trouwens dat je nieuw bent maar met goede comments komt aanzetten: welkom kerel! Wat voor auto rijd je zelf? Ook een Impreza?
@gtwillem: Yup een GTT … Ben al fan sinds halverwege de jaren 90.
De T-5R vond ik ZEER betrouwbaar overigens en ik reed verre van standaard.
Het enige waar Volvo geen reet van snapt is Airco, ver ondermaats en vaak defect. Verder was het mijn beste allround tot nu toe.

Iedere auto heeft zo zijn dingen, ook De EJ motoren zijn niet altijd zonnegeur en maneschijn is mijn ervaring en pas sinds de WRX Sti snapt Subaru wat van remmerij want daarvoor was het bagger net als het pisbakken staal (roest) en matige spuitwerk.

Mijn oude Golf2 was niet kapot te krijgen maar weer eigenlijk oersaai maar je kon er zoveel aan veranderen en vrijwel alles was overal te krijgen en zeer betaalbaar. Had de leukste liefhebber meets overigens.
Volvo is doorgaans een rare club met mensen waarbij het gehalte rode broeken en gele truien erg hoog is en de leeftijd doorgaans voorbij de 40 is (net als ik trouwens).
Subaru heeft daar weer een mengeling van is mijn ervaring met ook best een hoop aparte lui ;)

Mijn auto ervaring kent ook een Amerikaans en Frans verleden en ben dus redelijk allround en kan moeilijk van auto’s afblijven en praat dus doorgaans uit eigen ervaring of de verhalen die ik gelezen heb (lees erg veel) en hing met name vroeger op menig forum rond.
@turbobrick: “[…] Rode broeken en gele truien […]”; QFT, u is kenner :) En uiteraard wit-blauw horizontaal gestreepte truien en een Zandstra jas.
@turbobrick: hmm, was de 850i zo onbetrouwbaar? Heb ik nooit geweten.
@hallobanaan: Niet persee onbetrouwbaar die 850i maar hij vraagt om VEEL en duur onderhoud dat enkelt bij een paar specialisten goed gedaan kan worden. En vrijwel alles aan die auto is weer net ff iets anders als de goedkopere 8 serie modellen en daar hangt dus ook weer een ander prijskaartje aan.
@turbobrick: valt wel mee hoor. Heel veel onderdelen is gewoon straight forward BMW spul. En er is een goede community van, dus als je een beetje handig bent kun je veel zelf doen. Wat wel echt duur is als het stuk gaat is de achterwielbesturing, maar die zie je bijna nooit op een gewone e31, alleen op de csi. Maar je kunt natuurlijk ook een e32 kopen, daar is alles net even wat beter voor te vinden, al is er veel overlap in techniek
Moeten we weer bieden. Zo’n grote garage heb ik niet!
Er zijn er veel meer op internet, fantastische bakken vind ik!
Ooit een van mijn droomauto’s, ik ben nu wijzer en laat het dus bij dromen.
Gewoon even de distributieriemen, spanrollen, waterpomp, koppeling, remmen, uitlaat vervangen, wat electrische probleempjes oplossen en roestplekken behandelen en het grote genieten kan beginnen!
Al bijna net zo overgewaardeerd als de Lancia Delta Integrale (straatversie).
@alcantara: qua betrouwbaarheid zijn het beide uitdagingen. Niet gebruiken als eerste, tweede, derde of vierde auto.

Maar qua rijden is de Integrale zeker niet overgewaardeerd. Zeker de Evoluziones zijn geweldige rijdersauto’s.
@gtwillem: Idd, dat waren ze zeker maar zoals je al zei niet teveel mee rijden want het ging gewoon constant stuk !
In mijn ogen heeft de Integrale ook zijn Cult status enkelt aan de Rallye te danken want de consumenten versie was eigenlijk gewoon ruk.
Zeker als je het vergelijkt met de Impreza die wel gewoon heel bleef, dezelfde eigenschappen had en vooral ook betaalbaar was.
Opvoeren dat blok en dan heb je een mooie ragbak;) leuk als je diepe zakken hebt.
Waarom eigenlijk zo een verpauperde? Er staat er ook een in NL te koop met 6100 kilometer.
@991gt3rs: Doe me dan maar deze, is tenminste nog eens buiten ‘uitgelaten’. En die bekleding hoeft er voor mij ook niet uit te zien alsof die gister uit de fabriek rolde. Vind dat ‘ie er prima bij staat. Lang stilstaan is ook niet goed voor een auto.
Misschien niet de beste auto.maar toch altijd wel iets aparts gevonden dit. Maar ligt het nou aan mij of lijkt het op die foto die velg. Dat er maar een wielbout in zit
Interieur is prachtig. Lekker chaotisch maar toch sjiek. Zullen vast wel trucjes zijn om iets meer pk’s uit die motor te halen. In de Ferrari leverde hij 255pk meen ik. Veel meer zou ik sowieso niet doen met FWD.
@E34M5Touring: De trucjes zijn niet eenvoudig te doen. Het is niet zoals tegenwoordig met turbo motoren even de computer aanpassen en klaar. Hier praat je over aanpassingen aan het inlaatcircuit, nokkenassen en het uitlaat circuit. Geen simpele klusjes en alles behalve goedkoop want je moet dan sowieso speciale Ferrari onderdelen hebben … De rest raad je wel.
@turbobrick: in principe kun je vrij eenvoudig meer uit het blok halen. Gezien het feit dat het een ernstig geknepen motor is.

Je zit alleen met twee uitdagingen. De eerste is dat je de onderdelen van Ferrari moet hebben (die passen gewoon). Alleen de krukas is uniek, de 8.32 heeft een krukas, terwijl de Ferrari een flatplane krukas had (vandaar het verschil in geluid). Dus de onderdelen zijn erg duur. En dan moet je het ook monteren. Kan het blok er weer uit… Tweede uitdaging is de aandrijflijn, die kan het niet helemaal aan. Dus moet je ook al die onderdelen vervangen. Sommige 8.32’s die iets meer pep hebben, zijn door de eigenaren voorzien van Saab 9000 Aero onderdelen. Deze passen ook en zijn aanzienlijk sterker.
@gtwillem: En die uitdagingen kosten een Godsvermogen voor slechts (vandaag de dag) 255 pk ….
Enne Willem, vrij eenvoudig is een relatief begrip. Je praat hier over serieus sleutelwerk en dat is aan de meesten niet besteed. Ferrari motoren vragen redelijk wat special tools en luisteren een stuk nauwer dan een Short Block Chevy.
@turbobrick: als je geld genoeg hebt, is het vrij eenvoudig. Het blok heeft de reserves. Maar zoals je stelt, dan ben je na tienduizenden euro’s slechts 50pk sterker. Moet je niet willen.

Voor 20-25k heb je een Lotus Carlton. Rijdt beter en is veel sneller en heeft in mijn ogen dezelfde magie. En de aandrijving op de goede wielen ;-).
@turbobrick: Die blokken (in Ferrari spec) zijn er genoeg dus used is er vast wat te verkrijgen. En aangezien voor het meeste onderhoud de motor er toch uit moet kan je dat dan prima meepakken. Is het net zo goedkoop als bij een Small Block Chevy, nee. Maar als je er graag een wil en je hebt de centen is het zeker mogelijk. Dat was meer mijn punt. Ik begrijp dat het niet chippen en hatsjikidee is maar cams en een ander in en uitlaattraject zijn wel te realiseren.
@E34M5Touring: Ja, maar het economisch totaal niet verantwoord. Dat is tuning meestal niet maar in dit geval praat je over bizarre bedragen. Dit zijn geen blokjes die voor 2 mille van eigenaar wisselen.
En dan doe je het wel, dan zit je nog met ‘slechts’ 255 pk anno 2015.

Nee, dit is alleen iets voor de die-hard fan met diepe zakken die een Thema met Ferrari motor persee moet hebben, kosten wat kost.
@turbobrick: Ja goed, die hele auto is economisch niet verantwoord natuurlijk. Maar ik snap je punt.
@E34M5Touring: waarom zou je er meer vermogen uit willen halen? Echt snel wordt het toch niet. Volgens mij is deze auto er gewoon voor om lekker te genieten van het geluid en van de loop van de v8. Lekker cruisen in de luxe van toen. Altijd genoeg vermogen, dat moet heerlijk zijn. Lekker eigenwijs iets anders rijden.
@lekbak: Je hoeft niks. Ik hoor iedereen zeggen dat ie te weinig vermogen heeft. Aangezien dit komt doordat het blok ‘geknepen’ is tov de Ferrari waar ie uitkomt, kun je dus met een aantal aanpassingen wat vermogen terugwinnen. Ik vind het sowieso niet geweldig. Apart en zeldzaam maar verder in alles slechter dan de concurrentie. En met die onderhoudskosten kijk ik dan liever even verder.
Hier staat -ie trouwens te koop.
Goedkoper Ferrari rijden als dit word het niet denk ik. Ik deed een Ferrari sleutelhanger aan mijn autosleutel. Zou deze auto nooit veel geld waard worden? Niemand wil ze straks zijn ze er niet meer. Het is misschien niet de beste en de mooiste maar het is toch zeker wel iets aparts.
@gerjan: Het is geen Ferrari en zal het ook nooit worden.
Geen Ferrari styling, geen Ferrari prestaties, geen Ferrari sound, geen Ferrari ambiance.
Dit is ook de reden dat ze die dingen aan de straatstenen niet kwijt kunnen.

Beetje het Syang Yong gevoel met ‘powered by Mercedes’ ……
@gerjan: In een Maserati zit vanaf 2003 ook Ferrari techniek. Voor een fractie van de prijs. Al is een Maserati natuurlijk geen Ferrari. En omgekeerd ook.
Volgens rdw zit er al 4 jaar geen APK meer op? Waarom zou dat toch zijn ..
Lijkt me echt de miskoop van de eeuw. Niet de uitstraling en de prestaties van een Ferrari, maar wel dezelfde onderhoudskosten. Lijkt me een slechte deal.
Jongens, jongens wat een onzinnige reacties worden hier weer gegeven. Maar slechts enkele van jullie schrijft uit eigen ervaring, de rest heeft de auto nog nooit in het echt gezien, laat staan bereden.

Ik heb al meer dan 8 jaar een 8.32 en ik vind het een erg fijne auto. Voor meer dan 3 jaar heb ik hem als woon werk verkeer ( 25.000 km / jaar ) bereden en nooit heeft de auto me in de steek gelaten. Uiteraard hoge onderhoud en brandstofkosten maar ja dat weet je. Bespaar je niet op onderhoud krijg je een fijne en karaktervolle auto ervoor terug.

De Thema kan inderdaad minder snel zijn dan de Golf V GTI maar wat maakt mij dat uit. De Golf kan me gestolen worden en ik weet niet eens zijn specificaties. De Thema gaat van 0 naar 100 in 6,8 sec en ik vind dat snel zat. Ook de top ( die ik nooit rijdt ) is gewoon goed. Vergelijk de Thema eens met een Golf GTI uit 1986, zo moet je vergelijken en niet met moderner spul.

Het geluid van de 8.32 is geweldig en met geen enkele andere auto te vergelijken. De Thema oogt inderdaad hopeloos ouderwets maar het geluid maar ook het karakter van de motor maakt ongelooflijk veel goed. Dat de auto voorwiel aandrijving heeft maakt mij ook niks uit. Ik draai geen rondjes om rotondes, doe geen wedstrijdjes en rijdt ook niet op een circuit. Ik geniet er zelf van en heb nog nooit problemen gehad met de voorwiel aandrijving.

Overgewaardeerd ? Door wie eigenlijk ? In 1986 was dit een zeer bijzondere machine, nu niet meer maar welke auto uit 1986 wel ? Ik vind het een bijzondere auto en moderner spul wat ik op de snelweg zie rijden heeft voor mij helemaal geen aantrekkingskracht. Ook de BMW`s en Audi`s vind ik helemaal niks, hoe snel ze ook zijn. De Thema zie je nergens meer en laat ik dat nu net fijn vinden.
@ferry832: hulde voor je passievolle betoog. En respect voor het feit dat je een auto als deze als daily driver durft in te zetten.
@ferry832: Die andere Lancia uit 1986, die is nog steeds echt heel speciaal: De Delta HF 4WD :)
@dawwg: Dat komt omdat die Lancia WEL bijzonder was en ondanks zijn minpunten iets neer zette wat in die tijd bijzonder was. Ook qua styling was het iets aparts en natuurlijk de Rally resultaten deden het model ook goed.
Al met al heb je dan toch iets bijzonders, op verschillende punten heb je iets bijzonders en dan wordt zoiets een cult auto en dat refelecteerd ook in de prijs.
Sim-pel

Bij de 8.32 is dat niet zo en kan alleen rekenen op sympathie bij de echte die hard Lancia fans.
Ik heb die Thema altijd een mooi en ingetogen ontwerp gevonden, niet opdringerig maar typisch Pininfarina chique.
De Thema was destijds een succes, mede door het grote aanbod van motoren voor elck wat wils en de Diesels waren uitermate goede krachtbronnen .
En wat doen Italianen als ze iets geks willen maken?; precies ze hangen hier een Ferrari
motor in om zodoende het topmodel te creëren als antwoord op de Duitse dominantie en laa’n we eerlijk wezen, destijds stond de gehele auto-blaadjes-wereld bol van deThema 8.32 die meer dan honderdduizend Guldens kostte.
Opzet geslaagd zou je zeggen, de 8.32 trok de lagere Thema regionen mee naar boven toe en gaf meerwaarde.
Ik heb er mee gereden en moet zeggen dat @Ferry832 lef heeft om hem als dagelijks vervoer te gebruiken, ik zat altijd met mijn hoofd scheef naar de motor te luisteren het gaspedaal nauwelijks aanrakend, totdat ik wist dat de wagen goed op temperatuur was .
Maar dan gaven de bassen van deV8 wel een machtige sound en was het een mooie ervaring om met zoiets te rijden.
’t is meer ‘de idee ‘ die achter deze Lancia steekt, van we hebben het, we kunnen het dus doen we het.
En Lancia heeft hierna nooit meer zo’n succesnummer kunnen neerzetten in deze klasse!
Helaas….
Dit is toch prachtig?! Ooit zal ik er eentje hebben. Ooit…
Mooie auto zon 8.32, alleen waarom idd zo gehyped? De auto heeft net zoveel vermogen als zeg een 535i uit die tijd, en een M5 had 70pk meer, en de M5 haf echt een motor met race achtergrond
Yolo-advies: koop een BMW E28 535i. Ongeveer zelfde prijsklasse, ongeveer hetzelfde vermogen (ietsje meer), 3.5l zes-in-lijn, lagere kosten om hem rijdend te houden, net zo iconisch (of juist niet) en een stuk betrouwbaarder…
Het probleem is meestal dat het doorschuif auto’s zijn. Iemand rijdt hem een poosje en verkoopt hem dan, zonder het onderhoud te doen. En achterstallig onderhoud weg werken is erg prijzig.
Ik vind het vergelijk met M5 een beetje raar. Complete andere auto’s.
Zoals hierboven al gezegd. Het kan, dus doen we het. Een beetje als de 147 GTA, golf vr6, clio v6 en audi A1quattro. Overbodig, een beetje raar, maar toch wel lekker.
Het valt me toch wel tegen dat er zoveel azijnpissers op autoblog zijn.
@martingtv: Je haalt 2 auto’s door elkaar: de M535i a.k.a. M5 en de “gewone” 535i. ;)
Eerst genoemde heeft hetzelfde door Motorsport handgebouwde blok met 286pk, de tweede heeft slechts 218pk. Enige overeenkomst tussen de M535i en de 535i is het onderblok. De verschillen tussen die twee zijn vergelijkbaar als tussen het Ferrari-blok in een Ferrari en Lancia; andere nokkenas, in- en uitlaat, cilinderkoppen, etc.

En zo compleet anders zijn de 535i en Thema 8.32 ook weer niet.
@e1000bmw523i: Jawel
@martingtv: Leg uit!
@e1000bmw523i: Serieus?
ik zal de 535i nemen in vergelijk. De BWM 5 serie was een meer sportief georienteerd model in vergelijk met de thema die meer een chique en op comfort georienteerd model was. FWD versus RWD. De motor uit de BMW was een door ontwikkeling van een motor die al in de 5 serie lag. De motor uit de thema was compleet nieuw voor de thema. De motor van de BMW lag perfect in de auto voor goeie gewichts verdeling. Een grote motor met veel vermogen en voorwielaandrijving was nou niet echt het perfecte recept voor sportief weggedrag.
@martingtv: Het azijnpissen komt omdat Die andere wagens die je opnoemt altijd wel iets van karakter hadden, iets speciaals of bijzonders. Ze blonken ergens in uit.

De 8.32 doet niets van dit allen, behalve de icoonische naam Ferrari op het inlaatspruitstuk.
Geen prestaties, Geen bijzondere wegligging, Geen economisch wonder, Geen ongekende Luxe …. Ja, een leuke sound, maar dat hadden meer auto’s in die tijd al je goed rond keek en daar was niet altijd een V8 voor nodig.

Dit optellende kan je idd spreken van een hype, een overgewaardeerde auto en de prijzen van die modellen zeggen denk ik genoeg.
@turbobrick: Een auto uit 1986 met een dwars geplaatste 3 liter v8 32v niet bezonder?
Als jij persoonlijk de lancia thema 8.32 geen ruk aan vindt dan is dat je goed recht, maar bezonder blijft wel.
@martingtv: Ja, dat is bijzonder want destijds zag je dat nergens. Klopt helemaal !
Maar is het daardoor dan opeens een icoon ?
Dit zijn feiten waar men heel snel doorheen kijkt en heel snel niet echt spannend meer is.

Nogmaals, voor de zoveelste keer, de prijs (en dus de waardeering) zegt genoeg. Men vind het niets aparts hoor. Destijds heel even maar sindsdien niet echt meer.
Heb meerdere oude Lancia’s gehad en het was niet erger dan vrienden met een oude VW bijvoorbeeld. Wel bijzaken die kapot gingen ( of waarschuwingslampjes die allerlei onheil aangaven dat er niet was…) maar motor bleef het doen. En je kon nog altijd goed vlot mee in het verkeer. Echt jammer dat Lancia het niet gered heeft. Bij lijstjes van meest iconische auto’s van deze eeuw staan er altijd een paar van hun bij.
@ab1963: Maar dat waren ongetwijfeld Lancia’s met een 4-in-lijn en niet een V8 van Ferrari …
Thema is met of zonder Ferrari motor geen echte lancia uit het tijdperk dat er nog wel echte lancia’s gemaakt werden, bagged van nu boeven we het Helemaal niet meer te hebben
gtwillem lult uit zn nek. Heeft waarschijnlijk niet eens een 8.32 gehad, maar één keertje erin gereden.
Praat geen poep als je zelf geen producent etvan bent !
Mbt hoge/dure rekeningen ben ik t wel met je eens, maar dat neem ik voor lief met de 8.32.
Mensen hebben vaak een hoog verwachtingspatroon bij een auto waar Ferrari op ’t motorblok staat, maar willen niet inleggen. Soort van petjesvolk.
Net als bij een Maserati uit 1988. Kost geen drol in aanschaf, mensen vergeten echter dat zo’n monster nogal duur is in onderhoud.
Anyways, de 8.32 die ik reed, hield in ieder geval een Audi S8 bij op topsnelheid.
@JaxDryke: Je zou die eerste zinnen ook iets genuanceerder kunnen opschrijven…
@JaxDryke: ik heb bij een garage gewerkt waar we een paar 8.32’s in onderhoud hadden. Ondanks dat ze schitterend klinken en bijzonder zijn, zijn ze gewoon niet zo snel. De Thema 2.0 Turbo i.e. 16v was juist een versie die wel behoorlijk pittig was (waren meer dan 100 kilo lichter).

Je termen ‘praat geen poep’ en ‘lult uit zijn nek’ bezigen mij niet. Sterker nog, met je laatste bewering denk ik dat er bij jou een foutje is ingeslopen: zo’n 8.32 loopt maximaal 230, 235 met wind mee en bergafwaarts. Een een S8 ’97 is begrensd op 250, haalt zonder makkelijk 275.
Godverdegodver, waarom heb ik nou net al mijn geld in een nieuw bedrijf geinvesteerd. Dit is er een om met een strik eromheen in een klimaattent te zetten en over tien jaar weer uit te pakken en er dan een ton euro’s tegenaan te smijten
@gtwillem heeft meestal gelijk,ook in deze.Maar laten we van de beste man geen heilige Maria maken.Ja de 8.32 is een kutauto.Ja de 8.32 is een nog zo groter mogelijke kutauto als je ‘m eenmaal hebt.En ja er bestaan in het Lancia Thema() snellere en zelfs betrouwbare auto’s

De vraag is enkel, wil je die hebben?
Mensen die het over snelheid gaan hebben bij deze auto hebben het niet helemaal begrepen…
@norge: Wat dan wel ? Als je Ferrari plaatst op een motor dan verwachten mensen iets.

Qua styling is er ook absoluut NIETS dat doet denken aan ferrari en ook qua Luxe of afwerking is er niets bijzonders te zien.

Waar ging het dan wel om ?
@turbobrick:

Plaats je hem in de tijd waar die thuishoort was het zeker en vast iets bijzonders en een prestige object.
Juist de details maakten hem net even sjeuïger dan de gewone Thema’s met waarschijnlijk dezelfde filosofie waarom BMW de M5 bouwde.

Een vlaggeschip, meer niet.

En ik heb de Thema altijd een mooie wagen gevonden, echt Italiaans echt Lancia qua design, anders, chique en niet schreeuwerig.

En een hele fijne reiswagen die Thema, vooral die Diesels waren populair
@desjonnies: Anders ? Design ? bekijk hem even zoals op de bovenstaande foto van schuin achter en je ziet een Opel Omega … Zelfs de wielen doen me daar aan denken.

En in die tijdsgeest, wat was er bijzonder qua luxe dan ? Dat hij leer had ? Dat kitscherige hout ? Echt niets bijzonders hoor eind jaren 80 als we kijken naar een auto van 1.5 ton !!!

Nogmaals, destijds was de enige reden voor de Hype de motor met de naam Ferrari erop, anders was er destijds amper aandacht aan besteed en waren we deze wagen nu compleet vergeten.

Voor de zoveelste keer, je kan praten over Fanboys, Azijnpissers, mensen die maar wat lullen, etc etc … Prima, de prijs voor dit soort wagens zegt genoeg.

Het was en IS niets speciaals uiteindelijk.
Weer die Lancia 8.32 met 204 pk dat ding komt overal steeds weer terug. Het stelt geen moer voor die auto. Zelfs de Ferrari motor heeft nog maar 204pk. Een gewone Thema is 0,- euro waard.
@schellekens006: Precies …. Door de naam Ferrari zie we af en toe dit model nog eens opduiken want anders was iedereen in dit land de Thema compleet vergeten.
Mensen, laten we realistisch blijven aub..

Dit is niet een auto die schoonheidsprijzen wint, geen races wint, en ook qua betrouwbaarheid, kosten en verbruik bijzonder is (in positieve zin).
Laten we wel wezen, als er geen Ferrari op het Inlaatspruitstuk had gestaan dan was deze discussie er waarschijnlijk helemaal niet geweest en hadden de meesten nooit van deze auto gehoord.

Niet leuk voor de schare fans, maar deze wagen is niet echt bijzonder afgezien van het feit dat je hem nauwelijks ziet.
We kunnen hier lang en breed vertellen hoe bijzonder het was/is en dat hij toch snel is en een volbloed italiaan maar ik denk dat de prijzen van deze wagens voor zichzelf spreken.

Een Lancia 8.32 (en dit geld ook voor de fans !!) is ENORM bijzonder, tot dat je hem wilt verkopen en dan is het allemaal geen bips waard.
Een Italiaan en ook deze koop je voor jezelf, een Duitser zo.n zg premium hok , koop je voor de buren en dan ook nog wat tuning stickers en kabaaluitlaten zodat je flink aanwezig bent.
6,8 sec 0-100 dan is die toch sneller dan een GTI type 5? APK is ook pas 4 jaar verlopen dus dat zal wel een goede aankoop zijn :-)
@3246cm252kw: hey!!! Ben jij er ook weer! Dat is lang geleden! Alles goed, kerel? Doet de 330i het nog?
@gtwillem: hey maat! Ja zeker als een zonnetje! Ben heel erg druk en heb dan weinig tijd om te posten… Bimmertje nog wel wat geüpgrade, zoals me Hartge wielen laten polijsten en het hart laten spuiten(gunmetal lak van de Rolls :-) nieuw M performance stuurwiel :-) Syndikat sticker er af… Zal wel weer eens een foto van hem posten.
@gtwillem: hoe is het met jou verder?
Als ie terug getuned is kan je toch ook weer vrij makkelijk tunen naar orginele vermogen?
@mrrallycross: dat lijkt mij ook ja
@mrrallycross:

Niet alle terugtunen gebeurt door een schroefje op de gasklep te zetten…

Als je dure onderdelen moet gaan vervangen kan de prijs ervan wel oplopen.
Spelen met nokkenassen kost iets meer dan een chipje vervangen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).