Terugkeer Formule 1 naar Zandvoort “haalbaar” [updated]

Auteur: , 53 Reacties
Circuit-Zandvoort

Positieve klanken uit het kustplaatsje!

Na maanden van onderzoek maakt de gemeente van Zandvoort samen met het lokale circuit bekend dat een rentree van de Formule 1 theoretisch gezien haalbaar is. Volgens het rapport moeten er wel de nodige aanpassingen gedaan worden, maar daarvoor willen beide partijen zich maar al te graag inzetten. Volgens Prins Bernhard kun je het hele idee van een stratencircuit dus mooi uit je hoofd zetten.

Als we het hebben over ‘nodige aanpassingen’, wordt er gedoeld op twee belangrijke punten: infrastructuur en het circuit zelf. Bereikbaarheid is immers al jaren een probleem, zelfs zonder aanwezigheid van het Formule 1 circus. Dit zal dan ook dusdanig moeten worden aangepakt om ervoor te zorgen dat de Formule 1 niet nog grotere problemen zal creëren. Naast een vervoersplan moet er ook genoeg accomodatie voor alle toeschouwers zijn.

Voor wat betreft het circuit moet er zeker 10 miljoen aan euro’s opzij gezet worden om het F1-klaar te maken. De renovatie zal o.a. de pitstraat, tribune en delen van het circuit als de Hugenholz-bocht omvatten. Daarnaast kost het Formule 1 licentie tientallen miljoenen per jaar. En dan moet hij eerst nog aan het circuit worden verleend!

Ondanks dat het onderzoek spreekt over het ontbreken van ‘onoverkomelijke knelpunten’, zal het volledig van de Formula One Group afhangen of er ook daadwerkelijk een Grand Prix komt. Er zal namelijk pas na de onderhandeling blijken wat de uiteindelijke eisen zullen zijn voor een race op eigen bodem. Voorlopig is het dus nog even afwachten, maar de initiatiefnemers zien de toekomst vooralsnog rooskleurig in.

UPDATE: inmiddels hebben we nog wat meer details over de studie en haar conclusies. De onderzoekers hebben twee scenario’s onderzocht, namelijk het organiseren van de race in het hoogseizoen en het organiseren van de race in het laagseizoen. Het tweede scenario zou de betere optie zijn, daar er in het hoogseizoen veel ‘verdringing’ plaats zou vinden. Dat wil zeggen, mensen komen met goed weer toch al naar het strand om een Calippo op te slobberen, terwijl een race in het laagseizoen allerlei mensen (lees: geld) aantrekt die anders weg zouden blijven.

De effecten op de economie, maar ook op de werkgelegenheid, zouden dus het meest positief zijn als de race in het laagseizoen georganiseerd zou worden. Misschien is een seizoensafsluiter begin december in Zandvoort wel een leuk idee. Hieronder zie je een en ander gekwantificeerd in tabelvorm. Voor de niet-ambtenaren onder ons: een FTE is een volledige baan voor één jaar (eventueel kan die in de realiteit wel bestaan uit meerdere deeltijdbanen).

Impact-F1-race

Maar goed, leuk die neveneffecten, doch hoe zit het met de goed gevulde portemonnee van Prins Bernhard himself? Blijft die wel goed gevuld als de race georganiseerd wordt? Dat ligt er volgens de onderzoekers aan hoeveel mensen er naar het evenement komen alsmede, zoals hierboven al vermeld, welke prijs Bernie kan bedingen bij de FOM.

De onderzoekers verwachten zelf dat de race zo’n 125.000 toeschouwers zou trekken, waarvan de meesten meerdere dagen zouden blijven (gemiddeld twee). In dat geval zou er, uitgaande van een bedrag van 20 miljoen dat aan de FOM afgedragen moet worden, een (relatief) klein verlies optreden van vier ton per jaar. Komen er echter maar 75.000 mensen naar de race, dan groeit het verlies naar een forse 8,2 miljoen per jaar. Aan de andere kant zouden er ook 150.000 mensen kunnen meegaan in de Max Mania. In dat geval scoort Bernie een winst van 3,5 miljoen per jaar. Kan ‘ie mooi nog wat huisjes kopen in Amsterdam.

Geld-zandvoort

Tenslotte maakt de studie nog een boude claim. Hoewel velen de bereikbaarheid van Zandvoort als een groot struikelblok beschouwen voor het organiseren van een F1-race, zien de onderzoekers juist de positieve kanten. Met Schiphol op een steenworp afstand en hotels op -jawel- fietsafstand van het circuit, denkt men dat middels een strak plan het vervoer van en naar het circuit prima geregeld kan worden…We hebben er een hard hoofd in, maar aan de andere kant is een complete chaos soms ook deel van de charme.



53 reacties

Theoretisch gezien zou Max dit jaar nog WK kunnen worden. Theoretisch gezien dan hè.
@str8six: nee. Dat kan niet.
@plopkoekje: ja hoor. Als het hele veld gediskwalificeerd wordt en alle punten die ze hebben verworven afgelopen seizoen worden afgenomen. Behalve die van Max. In theorie hè.
@str8six: het hele veld is niet nodig.
Alleen als Mercedes en Ferrari gediskwalificeerd zouden worden door illegale brandstof, en Ricardo vergeet punten te rijden is er nog een kans.
Theoretisch dan hè. 😊
@yipikaye: heerlijk dat theoretische gelul. In de werkelijkheid gebeurd het namelijk toch niet.
@str8six: reken er maar niet op.
Ten tijden van Bernie Ecclestone was het gewoon 100% zeker van niet.
De zandbakken welke het meeste geld neertelde kregen de race.
Nu is het 98% zeker van niet.
@str8six: Ik kan me nog herinneren dat bij McLaren alle punten zijn afgepakt en 100miljoen boete i.v.m. spionage.
@str8six: ja en het Nederlandse voetbalelftal kan in 2018 wereldkampioen worden in Rusland 😁
@yipikaye: en zelfs nog europees kampioen van 2016.
Laat Zandvoort nou lekker dat kneuterige baantje in de duinen blijven. De baan is schitterend, er zijn leuke evenementen en alles is zeer toegankelijk. Morten we dat allemaal op het spel zetten voor drie daagjes pret per jaar, dat voor velen ook nog eens veel te duur is om te bezoeken?
Niet doen. Moet teveel aangepast worden aan het circuit. Maar vooral de infrastructuur richting Zandvoort is lik me vessie… zoals mensen wel weten als ze naar het strand willen bij maar een paar straaltjes zon. Tis een pijpenla hier. Veelsteveel overlast. Laten omwonenden nu alvast maar in het geweer komen. Wil Prins Benno persé F1, dan moet ie maar iets gaan ondernemen in de Flevopolder of zo.
@ericd: laat ze aub hun bek houden, hoeveel mensen die in zandvoort, bloemendaal etc wonen daar al langer dan dat het circuit er ligt? Ik denk 0,01%, dus hebben ze het maar te slikken de overlast, had je maar ergens anders moeten wonen… hoort mij toch ook niet klagen over schiphol terwijl ik dichterbij ben gaan verhuizen?
@spykerboy: Tot Schiphol beslist van nog 3 landingsbanen bij te leggen en 20 miljoen reizigers per jaar extra te willen? Gewoon slikken iedereen?
@futse: ik wel, je weet dat zoiets kan gebeuren als je er heen verhuist, als je geen geluid wil moet je maar naar friesland of limburg ofzo… maja dan loopt men te zeiken fat het zover rijden is naar werk… of het een of het ander, dat gezeik van geluid op cpz vind ik altijd zo nutteloos, was er dan niet heen verhuisd, je weet dat dat kan gebeuren op die plekken… mogen al blij zijn dat we er nog maar zo weinig geluid mogen maken tegenwoordig…
@spykerboy: helaas werkt de NL wet niet zo. In mijn dorpje werd jaar op jaar een van de beste en meeste prestigieuze motorcross wedstrijden ter wereld gehouden met vele bezoekers en een geweldige sfeer…..totdat er 3 of 4 omwonende waren die het geluid van crossmotoren niet kunnen waarderen. En wat denk je, zij gaan janken en 40.000 man en weet ik hoeveel suizende euro’s per jaar krijgen een andere bestemming. Nederland op zijn smalst, maar helaas waar.

Dus iedereen die enige hoop heeft op F1 in NL…. laat het varen. Scheelt een hoop dagdromen en irritatie.
@nerekop: tja, ik zeg die mensen maar lekker weg sturen, waarom moeten we altijd de minderheid in dit land in gelijk stellen (ga verder geen andere evenementen/feesten etc benoemen waar dat op slaat…)
@spykerboy: helemaal mee eens!
@futse: Ze hebben Schiphol nota bene ooit in een lege polder gelegd..

Dit is net zo iets als lui die huizen kopen naast een boer en dan zeuren over de ‘stank’.
@spykerboy: Juist niet! Dat is wat Nederland groot maakt, die VOC mentaliteit waar iedereen zijn mond van vol heeft. Als je ergens geen zin in hebt dan trek je je bek open ook al is de hele wereld tegen je!
@pomoek: je bent niet goed jij. Meerderheid hoort zijn zin te krijgen, niet minderheid zoals helaas altijd in dit land gebeurt.
@spykerboy: @spykerboy: vraag nog eens even aan je leraar maatschappijleer hoe dat werkt in een rechtsstaat. Voor mij blijft de hoofdregel: als 16 miljoen mensen iets doms roepen, dan blijft het dom. Geniet van je zaterdag!
@pomoek: gelukkig nooit dat vak gehad :)
Binnen 6 jaar gaat hier gewoon gereden worden.
@cpp1: Inderdaad, ik denk dat veel mensen grof onderschatten hoe serieus hier naartoe gewerkt wordt.
@jasbelle: em noh meer mensen geen idee hebben wat het gaat opleveren.
Wanneer houden we eens op met deze onzin? Als Maxie om welke reden dan ook niet meer in zo’n auto stapt, stopt de gekheid in dit land ook. Dan kijken er nog 3 handjes vol naar de sport en is niemand meer geïnteresseerd in Nederland in deze sport.
@viezefreddyw: op zich valt dat wel mee. F1 trekt ook zijn eigen publiek. Ik bedoel, hoeveel coureurs komen er uit Hongarije, Singapore, Azerbeidzjan, Verenigde Staten (!), China, Bahrain, Oostenrijk of Maleisië?

Hongarije en Belgie hebben ook een vreselijke infrastructuur. Zandvoort heeft de naam en coureurs rijden er graag. Op zich moet het gewoon kunnen, maar probeer een goede F1 sfeer neer te zetten, idd geen ‘Max-Mania-Jumbo-Racing-Dagen’. Als Max er mee ophoudt om wat voor reden dan ook zit je met de gebakken abrikozen.
@willeme: Blijkbaar leeft de sport in die landen dan een stuk meer ofzo, ik weet het ook niet. Maar je hebt het wel gezien toen er geen Nederlands succes was in de sport. Toen keken er een stuk minder mensen naar. Ineens zijn er 15 miljoen Formule 1-kenners bij. Net zoals Nederland 15 miljoen bondscoaches heeft.
@viezefreddyw: In Hongarije zie je bijna geen Hongaren op het circuit. Ik ben er nu 2 keer geweest. En volgend jaar ga ik weer. Maar het is de “thuis” Gran Prix van de Finnen. Het hele circuit zit vol met mensen uit Finland. Allemaal ook Kimi supporters. Verder komen er ook veel Britten. Maar goed die zie je overal.
@viezefreddyw: ff gegoogled. Om F1 in Hongarije te rijden, moet er in 2017 38.3 miljoen USD afgetikt worden. Ze hebben een contract t/m 2020 of 2021 en op die 38.3 komt elk jaar een extra 7.5%!
Hongarije, het land, mikt er per jaar zo’n 19 miljoen EUR bij, om het plaatje rond te krijgen!

Zijn ze meer fans daar? Ongeveer 200000 fans bezoeken de GP. Daarvan zijn er 40000 Hongaar, 60000 Duiter en 100000 een ander soort buitelander.

Onze zogenaamde self-made milionair Prins, zegt dus dat er al voor 10 mio verbouwd moet worden aan het circuit; en dan heb je nog steeds een circuit van maar 4.3 km. 71 rondjes dus (wel leuk voor de fans).

Kortom. Als je mazzel heb, mag je voor 40 mio USD (35 EUR) een GP organiseren + 10 mio aan verbouwingen. Dat zit je met 100000 toeschouwers nog steeds aan een kostenplaatje van 500 EUR per toeschouwer.

Overigens zijn die toeschouwers met gemak daar te krijgen: zolang je ze kan verbieden met de auto te gaan.
Een derde met de trein, verplicht vanuit Amsterdam, Rotterdam of Denhaag (ze moeten allemaal over Haarlem, maar daar wil je geen 40000 man op het station laten overstappen).
Een derde met bussen door Haarlem vanuit westelijk havengebied.
Een een derde met bussen via Hoofdorp vanuit Schiphol.
@willeme: Schrap VS maar van dat lijstje. Populariteit van F1 is de VS is nog altijd ontzettend laag. Dit jaar de show voor de race (die Ziggo kijkers waarschijnlijk hebben gemist) kwamen de F1 coureurs als een soort vechters voor een wedstrijd op de grid. Wat een show werd er van gemaakt in Austin om het populairder te kunnen maken. De verkoop van de F1 rechten aan ESPN zal er ongetwijfeld ook iets mee te maken hebben gehad. Het lijkt erop dat LMG het roer wil omgooien maar vorig jaar was Formule E populairder dan F1 in de VS.
@viezefreddyw: ach ja, neem daar nog even een vergelijking bij waardoor ik weet dat je gelijk hebt; neem even “ons eigen” oranje. Wanneer oranje speelde, stond heel het land vooraan. Nu zij niks presteren, hoor je ook niemand erover. Dat zelfde is ook met Max Verstappen.
Dagdromers. Compleet onhaalbaar. Is het niet financieel dan worden er door allelei lobbies wel andere redenen gevonden waarom dit niet kan. Assen heeft meer kans, maar realistisch gezien zijn er gewoon te weinig partijen in Nederland die er geld in willen steken.
Er komt ook geen winst uit en moet alleen maar geld bij (kijk maar eens naar Spa) dat werkt gewoon niet.
Maak gewoon grote parkeerplaatsen voor de auto’s en doe dan bussen inzetten. Word ook vaak gedaan bij luchtmachtdagen en dergelijke. Zo moeilijk is het niet om bussen te regelen.
@toyotavenray: Nu is echt alles een probleem in Zandvoort, behalve parkeergelegenheid. Ik weet niet of je er wel eens geweest bent maar ze kunnen hele velden openen nog voor het tunnetje naar het paddock.
Is leuker dan de zoveelste investering in een lelijke voetbaltempel. Maar investeer het geld beter in de faciliteiten van Francorchamps. Ons circuit zal toch altijd legendarischer zijn :)
Ik blijf me verbazen over dat WordArt logo. Waarschijnlijk een nichtje van de investeerders die ‘ook iets met grafisch ontwerp doet’.
…kost het F1 licentie..

Wut?
Betere investering dan een voetbal stadium in mijn optiek (kijkt naar rotterdam zn plannen….)
Hoogseizoen: de treinen vol naar het strand! Laagseizoen: de treinen vol (met vertraging) naar de Zandvoort regenrace!
@usbeetje: treinen rijden niet. Bladeren op het spoor.
En dat allemaal voor een halve Belg die in Monaco woont die om zijn supporters een plezier te doen soms eens beweert Nederlander te zijn.
Ik ben wel voor een nieuw circuit op het Floriade terrein van 2012. Ligt logistiek gezien ideaal op het knooppunt van A73/A67. Terrein ligt momenteel toch zo goed als leeg (inclusief een aantal grote gebouwen). Gooien we er een groen ‘cradle to cradle’ sausje overheen (1e sustainable circuit ter wereld of zo) om het maatschappelijk te kunnen verantwoorden… Wie lobbied er met me mee….? :-)

http://weekblad.cobouw.nl/digitaleeditie/2012/4/20120523___/1_04/article16_1_large.jpg
De Hugenholz-boch is al heel lang de bottleneck van Zandvoort.
Deze bocht zit hopeloos in de weg om een fatsoenlijke pitstraat/pitboxen te bouwen, en al helemaal een pitstraat/pitboxen complex volgens F1 normen.
De Hugenholz-bocht zou veranderd moeten worden in een Hugenholtz-Chicane.

Zo iets: https://78.media.tumblr.com/efbc86720b6400bee5aa8a613bc121ae/tumblr_oz7nd63hqi1rn9xfdo1_540.jpg
Op die manier creëer je langs het hele rechte stuk de ruimte om een state of the Art pitstraat met potboxen te bouwen.
125000 toeschouwers als Max nog deelneemt: Hahaha vergeet het maar, dat worden er een half miljoen. Staat het gelijk 2 weken volledig vast.
Verrassend dat een studie gedaan door een belanghebbende partij als het circuitpark zelf tot de conclusie komt dat een formule 1 race mogelijk is😂is natuurlijk een utopie of men moet een 4 baansweg richting Zandvoort aanleggen want bereikbaarheid is dramatisch
@maarten020: ach ja, aan de andere kant ligt de zee, en inDubai spuiten wij NL’ers ook hele palmeilanden de grond uit. Dus een snelweg is prima aan te leggen vanaf de andere kant. Desnoods leg je een tunnel vanaf het VK, Yolo!
En dan zijn er die Saudie Arabië een feodale staat vinden.
@desjonnies: bijvoeglijk naamwoord
Ik denk persoonlijk dat je eerst half Haarlem plat moet gooien om ruimte te maken voor een goed 3 of 4baans snelweg. Dan in Zandvoort zelf nog even de hele kustlijn volbouwen met parkeergarages en dan nog even het circuit verbouwen, betere tribunes rondom het circuit, niet die 3 die er nu zijn, en alle dagjesmensen die niet voor de F1 komen, lekker verbannen. Dan lukt het allemaal wel.
Wat een volstrekt idioot idee. Heeft iemand in de zomer wel eens geprobeerd om naar Zandvoort te komen? De baan is zwaar verouderd en ligt er droevig bij. En wie gaat dit betalen? Ik niet in elk geval.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).