
Tijd om je Tesla Cybertruck in te ruilen? Zelfs Tesla geeft er geen grijpstuiver voor…
De Tesla Cybertruck heeft het merk niet helemaal gebracht wat ze er van hadden verwacht. Grote roerganger Elon Musk wilde het model persé op de markt brengen en er zouden zo’n miljoen reserveringen zijn binnengekomen, nog voordat er ook maar één van de productieband liep.
Uiteindelijk rijden er nu zo’n 50 duizend stuks rond. Nieuw schijn je ze ook al wel met wat korting te kunnen aanschaffen, maar heb je er eentje en wil je hem inruilen dan kom je er pas echt achter wat de afschrijving van een Cybertruck is.
Cybertruck afschrijving 35 procent
Op een forum voor Cybertruck eigenaren deelt een rijder het inruilaanbod dat hij kreeg van het merk zelf. Hij had zijn 2024 Tesla Cybertruck van 99.900 dollar met net geen 10 duizend kilometer op de teller ter inruil aangeboden bij Tesla zelf.
Het aanbod van Tesla? 65.400 dollar. Au. Een afschrijving van zijn Cybertruck van 35 procent in krap een jaar. Nu wisten wij al dat EV’s sneller afschrijven dan auto’s met een brandstofmotor, maar dit is wel heftig binnen een jaar. De reacties van de forumgebruikers zijn ook wel smullen overigens.
Zo stelt een rijder in de reacties dat hij eens gaat kijken of hij kan reïncarneren als de volgende eigenaar en een ander geeft aan dat er niets anders op zit dan door te rijden in de Cybertruck tot hij dood is. Met zo’n inruilprijs ziet hij alvast geen andere mogelijkheid.
Cybertruck geen belachelijk succes
Dat de Tesla Cybertruck al geen belachelijk doorslaand succes was is al wel even bekend. Maar dat Tesla zelf ook al geen grijpstuiver geeft voor zijn eigen topmodel is een teken aan de wand. Zeker als je bedenkt dat het merk zelf inschatte dat de auto in drie jaar tijd 30 procent zou gaan afschrijven. Nog een keer au.
Al kan Tesla een ingeruilde Cybertruck altijd weer omkatten naar een splinternieuwe. Even een beurtje en de auto denkt weer dat ie nieuw is. Kun je er meteen een nieuwverkoop bijtellen.





50.000 rijden er rond, in een beperkt aantal landen. Lijkt mij niet onaardig voor een heel bijzonder lelijk apparaat als de Cybertruck. Ik zou er niet om moeten huilen als merk zijnde.
En iedereen weet toch dat je niet in een jaar al je auto moet inruilen? Vaak schrijft een auto in 1 jaar net zoveel als in 2 a 3 jaar. En inkoop 64.500, dus verkoop waarschijnlijk 75.000. Niet heel raar, want anders koopt iemand wel een nieuwe (met korting). Al met al: wat een typisch geneuzel weer.
Die 1 miljoen reserveringen was denk ik ook omdat mensen dachten dat dit nog een concept tekening was. Daarna zie je wat het echt is geworden, En vervolgens lees je de verhalen over de bouw kwaliteit. Ik zou mijn reservering ook meteen annuleren.
En dan hebben we het nog niet eens over het gedrag van Musk zelf. Wat ook niet geholpen zal hebben.
Welk gedrag?
Fascistische trekjes, gedrogeerd of onder invloed voor de dag komen, etc…
DOGE, nazigroet, kettingzaag, moeten er nog meer zijn, laat het weten
Weet niet hoe het in de USA zit. Maar hier zit Tesla niet echt te wachten op tweedehandsverkoop. Vorig jaar uit nieuwsgierigheid ook een bod aangevraagd bij Tesla BE voor een 4 jaar oude Model 3 LR met 60k km, lag 8k onder de prijs waarvoor ik hem makkelijk particulier heb verkocht.
De Cybertruck is precies wat Amerika.
Het was een cool ding met een gigantische hype.
Maar zodra je het uitpakt blijkt het toch slecht in elkaar te zitten. Er wordt ook niet geleverd wat ooit beloofd is. Het is goedkoop in elkaar gezet. En als het uit elkaar valt, is het duur, langzaam en soms onmogelijk om t weer te fixen.
En dat geldt voor een hoop dingen die in de VS worden gemaakt.
Ik vind dat eigenlijk wel meevallen, 35% afschrijving voor een 1 jaar oude auto met 10k op de teller. De gemiddelde afschrijving na 1 jaar in Nederland is 25%. En dat is een gemiddelde, wel meerdere auto’s uit het duurdere segment die daar boven zitten.
tja. dat krijg je als je een hype koopt puur vanwege de hype. Dat mensen een ton uitgeven puur omdat iets even “cool” is blijft een bizar fenomeen. maar goed, Amerika he.