
Hartstikke veilig, zo’n Tesla Cybertruck!
Als je in Nederland een Tesla Cybertruck wil rijden moet je rare fratsen uithalen omdat het kreng geen Europese typegoedkeuring heeft. Dat heeft alles te maken met de veiligheid. Intussen scoort de Cybertruck in de VS gewoon vijf sterren.
In Europa hebben we de EuroNCAP die auto’s te pletter rijdt, in de VS doet de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) hetzelfde. Zij hebben nu de veiligheidsscore van de Cybertruck bekend gemaakt. Wat blijkt? De Cybertruck heeft gewoon de maximale score van vijf sterren.
Dat is op zich niet gek, want de Cybertruck is nu eenmaal een buitengewoon robuuste auto. Waar Europa zich vooral zorgen om maakt is de veiligheid van de voetgangers. En laat dat nou niet meegenomen worden in de Amerikaanse rating.


De NHTSA kijkt dus alleen naar de veiligheid van de inzittenden en die zijn nog tip top in orde na een crash. Er zijn overigens al wel doden gevallen met een Cybertruck, maar dat was dan omdat de auto in de fik vloog. Of ontplofte.
De Cybertruck is in de VS al sinds 2023 op de markt, dus deze veiligheidsscore komt wel een beetje laat. Tesla had echter zelf al crashtests uitgevoerd en daaruit bleek dat de auto voldeed aan de eisen. Dat wil zeggen: de Amerikaanse eisen.
Als je echt álles wil weten over de veiligheid van de Cybertruck: er zit een 180 pagina’s tellend rapport bij





Ik geloof direct dat dit vijf sterren ontvangt; ambtenaren die dit voertuig zouden afkeuren krijgen per direct ontslag aangezegd van de DOGE head honcho. Die heel toevallig ook nog iets met Tesla’s doet…
Grappig en tegelijk tragisch dat dit ondertussen de realiteit aan het worden is. De VS is echt een bananenrepubliek aant worden.
Dat is het ondertussen al decennia. ongelofelijk triest is het. En het lijkt met de dag gekker en enger te worden.
Feitelijk is het stevig op weg een autocratische oligarchie te worden. Maar met ‘bananenrepubliek’ heb ik ook geen moeite, hoor.
Het is al jaren het grootste derde wereldland van deze planeet.
De Model S, X, 3 en T zijn ook alle zeer veilig voor de inzittenden. Buitenstaanders moeten het meer hebben van de actieve systemen, daar zijn andere fabrikanten sterker in met passieve veiligheid.
Maar is het betonblok waar ze tegenaan gecrasht zijn ook nog heel?
Nee, en dat maakt het heel zorgelijk. Zo’n container op wielen is daardoor heel erg geschikt voor terroristische aanslagen.
Of gewoon, voor crowd control:
https://i.postimg.cc/qM5Zk2f6/Screenshot-20250219-171610.png
Dit komt allemaal omdat Oekraïne de oorlog is begonnen, aldus ene Donald T.
Is het ook niet zo dat de Cyber Truck in de zelfde categorie valt als de full-size pick-ups en dus aan veel lagere eisen hoeft te voldoen dan normale personen auto’s.
Nu zijn de full-size pick-ups enorm verbeterd maar lang was je veiliger in een compact sedan dan een F-150.
Tenzij je in die compacte sedan tegen zo’n pickup truck aan reed natuurlijk.
Veel auto’s in de VS, ook bijvoorbeeld een doodnormale Tiguan, zijn daar volgens de wetgeving trucks. Vergelijk de voorbumper van de europese en amerikaanse 1st gen Tiguan maar eens. De Cybertruck ook, en die hoeven qua veiligheid voor voetgangers aan vrijwel geen enkele regel te voldoen.
Maar wees eerlijk, volgens mij is voetgangerveiligheid ook echt minder een probleem dan hier in europa. Voetgangers hebben daar amper plaats in ’t verkeer.
of zie ik dat helemaal fout? Ik ben ook maar kort in de US geweest.
Dit is een beetje ‘kip-en-ei’ verhaal. Alle verkeers infrastructuur in de VS is afgestemd op auto’s. Aan voetgangersveiligheid wordt niet of nauwelijks gedacht. Dus zijn er weinig voetgangers want het is zo onveilig. Dus hoeven zo nog minder rekening te houden met voetgangers. Die dan nog minder gaan voetgangen. Etc.
Voor meer inzicht: zie het jij-buis kanaal van Notjustbikes.
En nu, als je een Cybertruck aanschaft of bezit, wil Musk dat je een grote gele ster op de linkerkant van je borst speldt met de cijfer vijf er op.
Nee, dit heeft niks met Nazi’s of Joden te maken. Dat maken jullie ervan. Het is gewoon om te laten zien hoe trots je bent dat je auto 5 sterren heeft gekregen.
En als mensen je dan zien dan graag even met de linkerhand je op de rechterborst slaan en ze met gestrekte arm omhoog en vooruit symbolisch jouw hart toegooien.
Waarom vergelijken jullie het steeds met de Duitsers uit de jaren ’30 en ’40? Dat maken jullie ervan.
Ik zou zeggen: zoek de verschillen en de overeenkomsten.. neem de steun van Musk voor AFD even mee in je analyse.. in wie zoal die partij steunt…
En concludeer dan zelf..