• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla gaat dit apparaat nu bikkelhard aanpakken

Auteur: jaapiyo, gepost 26 november 2022 om 19:01 – 18 Reacties

Tesla Autopilot defeat device

Tesla werkt aan de veiligheid en gaat een apparaat dat deze in gevaar brengt, nu bikkelhard aanpakken.

Ja, Tesla en autonoom rijden, het is het cadeau dat maar blijft geven. Er zijn bijvoorbeeld de beloftes die Twitter-koning Elon Musk doet en niet nakomt. Maar ook de brokken die de automatische piloot soms maakt. En dan natuurlijk de bredere discussies. Willen we het eigenlijk wel, zo’n automatische piloot. Mag je in de toekomst ook nog zelf achter het stuur kruipen als het zo ver komt? En wie draagt dan de verantwoording, als er onverhoopt toch nog iets misgaat?

Bèta

Meerdere waakhonden, instanties en andersoortige instituten houden zich tegenwoordig vooral bezig met het veiligheidsaspect. Tesla’s Autopilot verkeert zich momenteel nog steeds in een fase van bèta testen. Tegelijkertijd worden de bolides met de software wel gewoon losgelaten in het verkeer. Eigenlijk is dat best een gekke situatie.

Signalen

Natuurlijk zijn er limitaties. Een daarvan is dat je altijd je handen aan het stuur moet houden. Hoewel Elon Musk er vaak nogal ambigu over is, gelden Autopilot, Full Self Driving en hoe je het ook wil noemen als ‘rijhulpen’. Dat wil zeggen: uiteindelijk is de man (m/v/i) achter het stuur nog steeds de verantwoordelijke piloot. Om dat te waarborgen neemt je Tesla waar of je regelmatig enige torsie op het stuur uitoefent. Zo niet word je gebombardeerd met signalen om je te manen tot fatsoenlijk doen.

Apparaat

Nu zijn er mensen die dit niet zo tof vinden. Voor hen zijn er apparaten beschikbaar die de torsie op het stuur nabootsen. Defeat devices, zoals de engelstaligen dan zeggen. In feite is er niet meer voor nodig dan een gewichtje aan het stuur hangen om het systeem te neppen. Sommige handige vogels zien dat natuurlijk als ‘handel’. Een apparaat dat de ‘irritante’ signalen tegen gaat is zo gemaakt.

Geld

De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft al een paar keer ingegrepen om dergelijke contrapties van de markt te houden. Opportunisten boden het spul vervolgens bijvoorbeeld aan als ’telefoonhouder’, met als ’toevallige bijwerking’ het bypassen van de fail-safe. Geld verdienen is immers geld verdienen, voor sommigen.

Tesla gaat zelf bikkelhard aanpakken

Nu gaat Tesla dan zelf ingrijpen. In de nieuwste software van Full Self Driving, gaat Tesla maatregelen implementeren die de aanwezigheid van dit soort apparaatjes detecteert. Dit is handige timing, daar Full Self Driving in Amerika nu niet alleen meer aangeboden wordt aan speciaal geselecteerde bestuurders.

Straf

Electrek merkt echter op dat je alsnog ‘straf’ (strikes) krijgt van Tesla als je betrapt wordt met een dergelijk apparaat. Voorheen bepaalde dat bijvoorbeeld of je toegang kreeg tot de bèta. Nu die echter voor iedereen beschikbaar is, zal de straf echter wellicht een andere vorm krijgen. Wellicht krijg je verplicht een baan bij Twitter?

Ook interessant!

  • Amerikaanse overheid gaat Tesla keihard aanpakken
  • Forse prijsverhoging Tesla Model 3 in Duitsland
    Forse prijsverhoging Tesla Model 3 in Duitsland
  • Tesla Model X
    Marktaandeel Tesla gaat extreem kelderen
  • Tesla Roadster wordt alleen maar meer waard

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, autopilot, Elektrisch, full-self-driving, Tesla

Vorig bericht: « Max Verstappen stelt dat Daniel Ricciardo gewoon had moeten blijven
Volgend bericht: Lewis Hamilton vergelijkt Red Bull met de Kardashians »

Lees Interacties

Reacties

  1. flyerbunch zegt

    26 november 2022 om 21:00

    Het eeuwige kat en muis spel..

    Login om te reageren
  2. lowlow zegt

    26 november 2022 om 21:40

    Grappig geschreven artikels, dat wel. Kemels van taalfouten, dat ook.
    “Ambigu” ook wat vreemd gebruikt trouwens
    Edit: dank, fixed! Spelvouten melden kan altijd in de comments (tag @redactie) maar ook (bij voorkeur) via [email protected]

    Login om te reageren
    • rubend zegt

      26 november 2022 om 23:53

      @redactie: spelvouten? Echt waar? :)

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        27 november 2022 om 00:25

        Dat is natuurlijk…de witz.

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      27 november 2022 om 09:27

      Kemels?

      Login om te reageren
  3. 718s zegt

    27 november 2022 om 01:09

    Afgelopen 2jr 60k kms gereden waarvan 40k met zo ’n gewichtje. Ik gebruik ’t alleen op de snelweg. T werkt perfect. Ook na de laatste software update kan ik ’t nog prima gebruiken.

    Ik zie ’t probleem allemaal niet zo. In usa mag je auto pilot gebruiken zonder problemen waarom hier niet. (verzekering onzin ik weet ’t).

    Vooral in de file is ’t heerlijk, stoel beetje naar achter, leuning tikkie schuiner, Netflix aan op je mobiel en kabbelend door de file. Heerlijk!

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      27 november 2022 om 09:54

      Ja, heerlijk, Tesla’s blijven inderdaad opvallend vaak midden op de rijstrook in de file, zodat er voor filterende motorrijders weinig ruimte is, zeker met twee Tesla’s naast elkaar.

      Login om te reageren
      • (ooo--V--ooo) zegt

        27 november 2022 om 17:19

        Amen!

        Login om te reageren
  4. AudiRS zegt

    27 november 2022 om 08:24

    Nederlandse wegen zijn nog slecht ingericht voor (semi-)autonome voertuigen. Kijk alleen al naar het grote aantal 60/80km wegen zonder middenstreep maar wel een kantstreep die ook nog eens te ver uit de kant ligt.
    De camera van je auto (active lane assist) richt zich erop om keurig tussen de lijntjes te blijven rijden. Dat werkt haarstrak op de snelweg maar niet op deze 60/80 wegen zinder wegbelijning.
    Dan gaat ie precies midden op de weg rijden en duwt ie je zelfs terug als je tegenstuurt. Levensgevaarlijk!

    Om nog maar niet te spreken over fiets-stroken, rotondes enz…

    Den Haag en de wegbeheerders hebben nog een hoop t doen voor autonoom veilig kan in NL.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 november 2022 om 09:18

      Je wilt de wegen aanpassen aan de gebrekkige software in de auto’s? Ik zou dat andersom doen.

      Login om te reageren
      • (ooo--V--ooo) zegt

        27 november 2022 om 17:20

        Amen II!

        Login om te reageren
      • AudiRS zegt

        28 november 2022 om 08:46

        Uiteraard moet je wegen aanpassen op de ontwikkelingen mbt autonoom rijden.
        Er zou een standaard moeten zijn voor weginrichting.
        Anders doet elke auto het in elk land weer anders (lees: slecht).

        Het gaat er toch om dat het systeem goed werkt?

        Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      27 november 2022 om 12:25

      Zoals je zelf aangeeft zorgt active lane assist ervoor dat de auto de lijnen aanhoudt. Dit betekend niet dat Nederlandse wegen niet ingericht zijn voor autonoom rijden. Want een systeem zoals FSD Beta heeft al geen belijning meer nodig om zichzelf juist te positioneren op de weg: https://youtu.be/DMa9VrEoUoY

      Login om te reageren
      • AudiRS zegt

        28 november 2022 om 08:53

        Check de laatste fsd vid 10.69.3.1 maar. Staat net op youtube. Hoewel het er leuk uitziet werkt dat systeem gewoon RUK. Capitale fout na fout na fout.
        Mijn Volvo Pilot Assist doet het nog een stuk beter dan dat. Mits goede belijning aanwezig is.

        Login om te reageren
  5. Jeroen zegt

    27 november 2022 om 09:03

    Wat mijn indruk is op de Tesla forums, is dat er (met name bij de grote Tesla fans) grote afkeer is tegen dit soort workarounds. Het zorgt voor een negatieve reclame voor autopilot en dat zorgt weer dat men steeds langer zal wachten om full self drive te accepteren in de regelgeving, aangezien mensen misbruik maken van de mogelijkheden.

    Login om te reageren
    • (ooo--V--ooo) zegt

      27 november 2022 om 17:22

      >3/4 van alle Tesla-rijders rijden Tesla omdat ze zelf misbruik maakten van de mogelijkheden.

      Login om te reageren
      • Jeroen zegt

        27 november 2022 om 20:28

        Waar maken Tesla rijders misbruik van?

        Login om te reageren
  6. Mazdos zegt

    28 november 2022 om 14:05

    Geweldig ding, werkt perfect!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North