• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla gebruikt geld om te winnen van concurrentie

Auteur: Onno, gepost 23 januari 2023 om 08:49 – 34 Reacties

Tesla gooit miljardenwinst in de strijd

Hoe win je een oorlog? Juist! Met geld. En dat doet Tesla dan ook en gebruikt de miljardenwinst.

De EV-markt staat onder hoogspanning! Bijna elk merk doet mee en veel autofabrikanten willen in de toekomst alleen nog maar elektrische voertuigen maken. Beter voor het milieu enzo. Maar goed, hét automerk te verslaan in de EV-oorlog is Tesla. Maar die heeft een bijzonder goed gevulde oorlogskas en heeft het lef dat in te zetten.

Tesla miljardenwinst

Elon Musk is de CEO van Tesla en is niet vies van wat geld uitgeven (hallo Twitter). De beste man is dan ook een van de rijkste mensen op aarde, dus hij heeft wel wat geld op de plank liggen. Dit komt onder meer doordat Tesla op dit moment de meeste winst maakt per auto. Veel meer dan alle andere merken. Het bedrijf laat zien in de cijfers van het derde kwartaal van 2022 dat het 15.653,- dollar brutowinst maakt per voertuig. Dat is niet mis.

Dit is bijvoorbeeld twee keer zoveel als bij Volkswagen en zelfs vier keer zoveel als bij Toyota, dit komt naar voren in een analyse van Reuters. Tesla krijgt dit onder andere voor elkaar door de productiekosten beheersbaar te houden. Daarvoor heeft het bedrijf flink wat geld geïnvesteerd in nieuwe productietechnologieën. Denk aan grote gietstukken om kleine metalen onderdelen te vervangen. Of dat de productie van de baterijen nu in eigen beheer gemaakt worden.  

Afgelopen jaar liet Tesla de prijzen van de auto’s ook oplopen. Net zoals de concurrenten. Oorzaak? De tekorten aan halfgeleiders en andere materialen hielden de autoproductie tegen. Oh ja, er was ook gewoon veel vraag naar Tesla’s.

Strijd

Maar nu heeft Tesla plotsklap de prijzen bijgesteld. Het bedrijf zet de miljardenwinsten in om hun auto’s goedkoper aan te bieden en hierdoor meer afzet te genereren. Dit is natuurlijk tegen het zere been van de andere autofabrikanten.

Zij hebben niet zoveel geld om een dergelijke move te maken. Zeker de zwakkere spelers met lage marges zullen dit voelen. Fabrikanten die het kunnen, volgen nu. Met name de Chinese automerken zoals BYD en XPeng verlagen nu tevens hun prijzen. Echter, niet met zoveel geld als Tesla.

Voorlopig is er nog geen winnaar uit de strijd gekomen. Duidelijk is wel dat Tesla het voortouw neemt en niet bang is om een eerste stap te zetten.

Ook interessant!

  • Forse prijsverhoging Tesla Model 3 in Duitsland
    Forse prijsverhoging Tesla Model 3 in Duitsland
  • Ex-medewerkers klagen Tesla aan
  • Tesla aandeelhouder
    Tesla aandeelhouder wil Elon Musk weghebben
  • GM verdient nu bakken vol met geld aan Tesla

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Elon Musk, geld, Tesla

Vorig bericht: « Deze prachtige Bugatti Centodieci is een geweldig eerbetoon!
Volgend bericht: Mulliner Bentleys combineert dik met sjiek »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mazdos zegt

    23 januari 2023 om 09:02

    Goede aanbieding van Tesla, net de 3 ingeruild op een Y.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      23 januari 2023 om 09:18

      Daar was toch een artikel over tijdje terug?
      Slimme zet!

      Login om te reageren
      • none1234 zegt

        23 januari 2023 om 10:29

        Slim? Door je te laten naaien met een product dat 4x meer marge heeft? Ik noem het eerder dom.

        Login om te reageren
        • TheMaster zegt

          23 januari 2023 om 11:44

          Dom is hooguit jouw reactie, want dit is enorm kortzichtig! De TOC is bij een Tesla zo enorm laag TOV concurrenten (EV en ICE), dat dit een hele slimme zaak is.

          Login om te reageren
          • none1234 zegt

            23 januari 2023 om 14:23

            Je trekt hier continu aan het kortste eind, dus waarom zou ik je geblaat van TOC tov andere EV’s nu wel moeten aannemen.

            Login om te reageren
        • steephh zegt

          23 januari 2023 om 15:13

          @none1234

          Welk product heeft dan 4x minder marge?

          Login om te reageren
        • Flutterbear zegt

          23 januari 2023 om 18:53

          Bij de concurrentie betaal je nog meer voor minder. Wat maakt de marge uit die ze maken?

          Login om te reageren
    • janboel zegt

      23 januari 2023 om 12:06

      Zeker goede aanbieding. En heeft me over de streep getrokken om m’n X in te ruilen voor een Model Y Performance.

      Login om te reageren
  2. koeberg zegt

    23 januari 2023 om 09:39

    Prijzenoorlog! :D

    Login om te reageren
    • none1234 zegt

      23 januari 2023 om 10:35

      Kortzichtig, is de concurrentie dood, gaat de prijs omhoog. Alhoewel ik me afvraag hoe dat met EV’s gaat, die blijken nogal makkelijk te produceren, gezien het nieuwe aantal fabrikanten.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        23 januari 2023 om 11:19

        Ironisch wel dat juist de bestaande merken er dan zoveel moeite mee hebben. Maar wellicht heeft dat vooral te maken gehad met de marges op hun reguliere modellen.

        Ja, kleine A- en B-segmenters viel weinig op te verdienen, maar kijk je naar de de merken die met Tesla concurreren, BMW en Mercedes bijvoorbeeld, deden zij in die segmenten toch al niet mee. Die financieren hun EV’s met hun benzine-/dieselgestookte modellen waar meer dan genoeg marge op zit.

        Je ziet nu sowieso al dat BMW z’n concept aan het heroverwegen is: Weg van compleet individueel samengestelde modellen en alles dezelfde hardware meegeven, terwijl je de opties via software koopt.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          23 januari 2023 om 13:53

          Ik denk dat de traditionele merken hun miljardeninvesteringen in brandstofauto’s zoveel mogelijk willen terugverdienen. Zolang er vraag is naar brandstofauto’s zullen ze die ook blijven verkopen en daar aandacht aan blijven geven.

          Login om te reageren
        • none1234 zegt

          23 januari 2023 om 14:21

          Iedereen is aan het heroverwegen. Bij bmw is het al een ‘dalende lijn’ de laatste 15 jaar of zo. Het zou me niet eens verbazen dat we wereldwijd over de piek van keuze mogelijkheden / consumeren zijn.
          Er moet verantwoord geproduceerd worden, minder afval gecreëerd dus we krijgen steeds meer eenheidsworst.

          Login om te reageren
  3. flatsix010 zegt

    23 januari 2023 om 09:51

    Geen Tesla fan, maar dit is toch top? Zet lekker druk op de prijzen en efficiënte productie/ontwikkeling. Indien winst van dezelfde entiteit wordt ingezet om de prijs te drukken en winst te verlagen is daar niks op tegen. Kunstmatig lage prijzen en/of winst van een andere entiteit (kijk naar amazon) gebruiken daarentegen niet.

    Login om te reageren
    • none1234 zegt

      23 januari 2023 om 10:42

      “miljardenwinsten in om hun auto’s goedkoper aan te bieden en hierdoor meer afzet te genereren”

      Ik snap dit niet helemaal, ze maken toch nog steeds marge op die autos, het is toch niet dat ze onder de kostprijs worden verkocht.

      Login om te reageren
      • CYBRTRK zegt

        23 januari 2023 om 12:00

        Die zin klopt niet inderdaad. De winst per auto is nu minder dan voorheen, maar nog steeds positief. Dus de winst zal minder hoog zijn, maar ze hoeven (in tegenstelling tot andere fabrikanten) geen geld bij te leggen.

        Login om te reageren
      • flatsix010 zegt

        23 januari 2023 om 14:25

        Natuurlijk. Maar Tesla had dus gemiddeld €15k per auto marge. Als ze dit terugbrengen naar €7,5k maken ze evenveel winst per auto als VW. En objectief gezien waren Tesla’s tegen de oude prijzen al goed geprijsd tov de concurrentie.

        EV’s hebben daarbij steeds minder differentiatiepunten behalve design en afwerking. Vrijwel iedere nieuwe EV heeft de gewilde opties, is snel, en actieradius en laden ontlopen elkaar ook steeds minder. Vooral de Europese merken hebben daarmee groeiende moeite om premium prijzen te hanteren wanneer enkel het design en afwerking verschilt.

        Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      23 januari 2023 om 18:54

      Helaas hadden de andere fabrikanten alleen al subsidie nog om hun EVs te slijten.

      Login om te reageren
  4. scrmeagle zegt

    23 januari 2023 om 09:51

    Als je graag in zo’n rijdende tablet wil rijden, dan is het een goede deal.

    Login om te reageren
  5. b088y zegt

    23 januari 2023 om 10:13

    Impact maken was altijd al belangrijker dan winst voor Tesla. Door prijsverlagingen door te voeren voert Tesla de druk op de concurrentie op om sneller te transformeren.
    99% van de auto’s zijn gewoon vervoersmiddelen, prima dat dat EV’s worden (eventueel sharingcars of autonome taxi’s). Blijft er nog 1% over voor ons, maar autoliefhebbers zullen ook uit sterven (net zoals postzegelverzamelaars ;-) )

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      23 januari 2023 om 10:33

      Nee joh we kunnen gewoon doorgaan. Zolang het maar 1% is. En dan gaan we rijden met gecompenseerde brandstoffen. Ergens bomen planten en vuil uit de lucht halen ter compensatie van benzine verbranden ofzo. Komt wel goed. Zolang de overgrote meerderheid (inclusief wij als we enkel filerijden naar werk) maar duurzamer gaat rijden.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        23 januari 2023 om 10:42

        Gewoon weer bij de apotheek een kannetje peut halen zoals 120 jaar geleden. Alleen is het dit keer geen petroleum maar een of ander op aardappelschillen gefermenteerd goedje waarschijnlijk.

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      23 januari 2023 om 11:24

      Helemaal juist, en doen we ook reeds zo.

      Overigens is zo een moderne EV heerlijk als je wat te laat bent voor een verjaardagsfeestje en snel maar zonder al teveel drama en in heerlijk comfort het gezin daar naartoe mag brengen….

      BEV + ICE funauto erbij = WIN

      Login om te reageren
  6. none1234 zegt

    23 januari 2023 om 10:22

    :D vier keer meer marge dan bij Toyota! Je bent toch echt hersenloos als je je zo laat naaien door Tesla.

    En eh wat niet aangekaart wordt is, dat Elon altijd het argument had om de rest van de markt over te halen naar EV’s maken (je weet wel beter voor de wereld en zo), dat is natuurlijk tegenstrijdig met wat hier geschreven wordt, dat hij de competitie wil dood concurreren.

    Overigens als je kijkt naar Amerikaanse bedrijven, is het dood concurreren van andere bedrijven door een overdaad aan geld er tegen aan gooien, de standaard hoor.

    Login om te reageren
    • b00st zegt

      23 januari 2023 om 11:54

      Effectieve productiekost is maar deels van belang voor de verkoopprijs. Als zij iets veel goedkoper kunnen produceren dan de concurrentie, is er ook veel meer R&D in gestoken dan diezelfde concurrentie. Dat moet ook terugverdiend worden, maar is niet zichtbaar in de marge. Verder is er ook zoiets “wat de markt wenst te betalen”. Blijkbaar is dat bij Toyota minder goed geregeld.

      Ferrari heeft nog een veel hogere marge.

      En op een iPhone zit een marge van ~120%, de productiekost is dan ook vrij laag, de R&D, marketing en alle andere blabla (imago!) des te hoger.

      Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      23 januari 2023 om 12:05

      Je kunt het ook anders zien, door de verlaagde prijzen zullen meer mensen een Tesla kunnen betalen (grotere ”Total addressable market”) en elektrisch gaan rijden. Door de prijzen te verlagen zet je druk op de concurrentie om elektrische auto’s goedkoper te maken (vele zijn nu nog duurder dan een ICE auto) hierdoor kunnen weer meer mensen een elektrische auto kopen.

      Login om te reageren
  7. intimrasiert zegt

    23 januari 2023 om 10:50

    Miss kunnen ze wat van die winst gebruiken om een behoorlijk dashboard te ontwikkelen. Of een panoramadak dat open kan.

    Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    23 januari 2023 om 10:52

    Wacht Tesla doet iets om de concurrentie tegen te gaan, en andere merken klagen? Het moet toch niet op een vrije economie gaan lijken!

    En in dit geval: als er nou 1 merk is wat een minder-vergelijkbaar product maakt, dan is Tesla het wel.

    Anyway, de tactiek dat jouw product een bepaald marktaandeel moet hebben/blijven houden in een bepaald segment; is een compleet normale strategie.

    Login om te reageren
  9. simonbv zegt

    23 januari 2023 om 12:20

    Knap van Tesla om tot zulke hoge marges te komen. De andere fabrikanten halen gemiddeld 67 procent van de winst uit aftersales, beetje uit financieringen en een klein beetje uit de daadwerkelijke verkoop van auto’s. Weet niet of Tesla nog emissie rechten verkoopt maar ook andere zaken hebben ze goed voor elkaar. Geen uitgebreid dealer netwerk met miljoenen kostende panden en de duizenden verkopers, Geen kortingen geven bij onderhandelingen, weinig keuze geven bij het samenstellen van het voertuig en lage marketing kosten. Aan reclame waren de meeste fabrikanten ook meer dan €1000 per auto kwijt pre corona. En al die race projecten weet ik niet of dat nou zoveel oplevert.

    Het enige wat ik me wel afvraag is hoeveel geld Tesla eigenlijk in R&D investeert. Ze bestaan nu al elf jaar vanaf de S, dan hebben ze in 2017 een M3 en een afgeleide daarvan de Y een paar jaar geleden geintroduceerd. Ben wel benieuwd of je het lang kan volhouden met zo’n karige Line-up. De cybertruck is niet voor Europa en de Roadster voor de happy few.

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      23 januari 2023 om 17:10

      Per auto spendeert Tesla $2984 aan R&D, het hoogste bedrag van alle autofabrikanten

      Login om te reageren
  10. Al zegt

    23 januari 2023 om 14:16

    Toch een suggestieve negatieve titel. Uiteraard gebruikt Tesla geld, alles wat een bedrijf doet kost geld; en dat een bedrijf wil winnen van de concurrentie is niet bepaald een unieke eigenschap van Tesla.

    Een rode draad door het geklaag over EV’s en Tesla is dat ze te duur zijn voor “de gewone man” nu doet Tesla een forse prijsverlaging en is het alweer niet goed.

    Een veel logischere titel zou zijn: Tesla gebruikt haar superieure productie-efficiëntie om haar missie ten uitvoer te brengen: “to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible.”
    Tesla investeert in R&D, andere merken in marketing en lobbywerk.
    En Tesla heeft door zijn imago, doelstellingen en spirit een unieke aantrekkingskracht voor de meest geniale ingenieurs en wetenschappers. Dat is essentieel om productielijnen en technologie te ontwikkelen aan een snelheid waar de concurrentie niet durft over dromen. En zonder zulk leger topwetenschappers kunnen ze blijven dromen. Waar denk je dat een net afgestudeerde ingenieur wil gaan werken? Toptechnologie bij Tesla ontwikkelen of jarenlange achterstand proberen inhalen bij “de klassieke merken”

    Ze hadden vorig jaar hun prijzen verhoogd omdat de vraag zo groot was dat de wachttijden veel te lang werden. Nu drie nieuwe fabrieken op snelheid komen kunnen ze de prijzen terug verlagen. Dat was altijd al de planning.

    Login om te reageren
    • Toysforboys zegt

      23 januari 2023 om 18:05

      Inderdaad,
      Door de prijsverlagingen gaat het aantal verkochte auto’s omhoog, waardoor er schaalvoordelen behaald worden omdat de investeringen in de fabrieken over meer auto’s uitgesmeerd kunnen worden en Tesla hun lange termijn ambitie om gemiddeld 50% per jaar te groeien waar kunnen blijven maken.

      Login om te reageren
  11. flyerbunch zegt

    24 januari 2023 om 07:57

    Het is een slimme zet om marktaandeel te vergaren, maar vooralsnog hoorde ik enkel van die hele grote prijsverlagingen in China en niet echt hier.

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      24 januari 2023 om 14:00

      https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-model-3-instapper-nu-ook-met-subsidie-3440186

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North