Tesla-hater prijst Tesla de hemel in

Auteur: , 51 Reacties

Nee, geen stomme bijbedoelingen.

Tesla Model S

Ondanks dat elektrisch rijden telkens dichterbij komt, is het toch een ver-van-ons bed verhaal. Slechts een bijzonder klein gedeelte van de nieuwe auto’s die verkocht wordt, is geheel elektrisch. Het mag geen verrassing zijn dat dat ook wel even het geval zal blijven. Zeker niet voor het overgrote gedeelte van de automobilisten die een occasion rijden.

Nu is het voor fabrikanten wel aftasten: wanneer gaan we elektrische auto’s bouwen en misschien nog wel belangrijker: wat voor elektrische auto’s? De ontwikkelingskosten zijn zeer hoog, dus je wil dan wel enigszins iets van het geïnvesteerde geld terugzien. Dit was het onderwerp van gesprek in Autoline After Hours, een soort combinatie van BNR en College Tour, maar dan aan de andere kant van de grote plas. Net als BNR zitten er geregeld experts aan tafel die hun onderbouwde mening geven. Ditmaal was een van de experts een ouwe rot uit het vak: Bob Lutz.

Tesla Model X '19

Hij kreeg een scherpe meer zeer terechte vraag van een student: staat GM open voor nieuwe technieken en wordt het megaconcern een voorloper in techniek of gaan ze, zoals wel vaker gebeurd is, achter de feiten aanlopen? Lutz zijn laatste broodheer was GM, dus hij is natuurlijk vrij optimistisch gestemd. Volgens de markante Amerikaan is GM binnen 18 tot 24 maanden een voorloper is in het EV-segment en dat GM dat nu al is met autonome technologie.

Chevrolet Bolt

Maar Lutz was goed voor nog een paar sappige uitspraken. Zo hebben alle fabrikanten het verkeerd ingezien met elektrische auto’s, Nissan en General Motors inbegrepen. De gedachte dat kleine en goedkope elektrische auto’s een goed idee is, was een misvatting. De man die jarenlang zeer kritisch was op Tesla, prijst Tesla nu juist de hemel in. Volgens Lutz was het de geniale ingeving van Elon Musk om juist voornamelijk heel erg dure auto’s te gaan verkopen. Het business-model van Tesla is namelijk briljant, aldus Lutz. Opmerkelijk, want het was juist dat model werd vaak aan de kaak gesteld door Bob Lutz.

Cadillac Escala Concept '16

Dat Lutz ineens pro-Tesla en pro-EV is, is niet zo heel erg gek. Met Cadillac gaat General Motors zich namelijk richten op Tesla en andere premium EV’s. Ook is Lutz zelf nog betrokken bij een ander EV-project. Als je kijkt naar de verkoopcijfers, doet Tesla het beter dan een hele hoop traditionele premium spelers als Jaguar, Lexus, Infiniti, Maserati en dus ook Cadillac.



51 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Grappige is dat ik juist GM zie als een voorloper met de GM EV1 in de jaren ’90. Ze waren toen iets te vroeg en te vooruitstrevend met die auto maar het was toch een stap met een vooruitstrevende blik.
via Android app
@Rick-dos: GM heeft zelfs alle EV’s teruggenomen/gekocht en zo stilletjes de EV vermoord, nog voor Elon aan de slag ging.
@rick-dos: Klopt. De toenmalige CEO van GM ziet het afbreken van het EV1-project nog altijd als zijn grootste zonde in zijn carrière.
@willeme: makkelijk gezegd achteraf. Toentertijd was de winst op onderhoud en onderdelen waarschijnlijk belangrijker. Waarom moest ze anders gesloopt worden?
@flutterby: Het hoefde niet. Er kon véél meer geld verdiend worden met dikke pickups en ouderwetse meuk. Het lag voornamelijk aan de regelgeving in Californië. Uiteindelijk bleek de EV-1 nog niet nodig te zijn. Alle EV-1’s werden geleased bij GM, dus onderhoud moesten ze zelf doen ;-).
@willeme: klopt, maar GM wist dat het onderhoud erg was terwijl andere merken dat nog niet wisten omdat zij niet een Proof-of-Concept hadden. Zelfde herhaalde zich bij BMW met de elektrische 1 serie. Berijders waren er gek op (120-150km range!) en vervolgens brengen ze de techniek als i3 op de markt, want iedereen moet weten dat jij in een ecologische mobiel rijdt. Niet voor niets is de eGolf z’n succes ondanks dat de techniek zwaar achterloopt op de rest.
@willeme: waarom werden auto’s dan teruggeroepen, ondanks dat mensen veel geld wouden betalen om hem te houden? De documentaire ‘who killed the electric car’ is eentje die je moet hebben gezien.
@richh: Het waren allemaal lease auto’s, dus GM kon ze terug roepen. Omdat de nieuwe techniek niet meer nodig was, vond GM het niet meer nodig om zich met het project bezig te houden.

Inderdaad een goede documentaire. Over de GM EV-1 hebben we vorig jaar onderstaand artikel geschreven, waarin de ins en outs vermeld staan:

https://www.autoblog.nl/nieuws/special-general-motors-ev-1-109906
@flutterby: de documentaire ‘who killed the electric car’ geeft een heel goed en onderbouwd antwoord op die vraag. Aanrader om eens te kijken.
@richh: schande voor elke autoliefhebber die de documentaire nog niet gezien heeft.
via Android app
‘Slechts een bijzonder klein gedeelte van de nieuwe auto’s die verkocht wordt, is geheel elektrisch.’ Model 3 is NL veruit de best verkochte auto…
@stfu: Nederland is leuk, maar als het gaat om autobeleid niet serieus te nemen. Weet je zelf ook. Model S verkopen zijn ook gekelderd. Dit is niet een trend die blijft aanhouden.

De Model 3 verkoopt erg goed wereldwijd. Dat is zeker interessant, maar dat er in Nederland een uitschieter is, is niet representatief voor mijn uitspraak. Op dit moment is 2,5 procent (om en nabij) een EV. Dat is relatief gezien gewoon heel erg weinig.
@stfu: In Nederland en Noorwegen wellicht, maar wereldwijd stelt het niets voor.
@stfu: de gemiddelde leeftijd van het nederlandse wagenpark is 11 jaar oud… Het gaat nog wel even duren die transitie.
@stfu: dat er 1 EV in 1 klein landje even de best verkochte auto is zegt natuurlijk niets over de totale verkopen.
Zie wel een rode lijn bij Tesla adepten. Of ze nu Musk of STFU heten, rekenen is kennelijk erg lastig 😉
@stfu: Ik denk dat er verhoudingsgewijs veel minder
particulier kopers zijn dan lease maatschappijen. Er wonen immers weinig mensen in NL die even hun portemonnee open trekken zonder een lening voor een Tesla 3 van €50k+.
@stfu: 10% marktaandeel EV is nog niet echt iets om over naar huis te schrijven…
@stfu: betekent jouw nickname Shut The Fuck Up? Gewoon benieuwd
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

Naast Henry Ford is Elon Musk een van de weinig die niet heeft geluisterd naar het publiek, maar wel gemaakt wat ze willen hebben.

De eerste auto’s waren ook geen goede vervanging voor paarden, maar toen massaproductie erbij kwam kijken werd het paard gedegradeerd tot hobby. Natuurlijk waren overal voorzieningen voor paarden en waren tankstations nergens te vinden, maar die overgang ging snel nadat de massa de voordelen van een auto zag. Een paard heeft namelijk nogal veel onderhoud nodig. Om maar niet spreken van de hoeveelheid energie die erin gaat en de troep die er vervolgens uit kwam. De steden werden veel schoner nadat er steeds minder paarden werden ingezet.

Geschiedenis herhaalt zich.
@flutterby: Ik denk dat dat niet helemaal klopt. De BEV is niet wat we allemaal willen zonder het te weten. De techniek brengt nog altijd te veel beperkingen met zich mee die voor veel consumenten niet acceptabel zijn – hun spreekwoordelijke paard doet het voor hun toepassing nog altijd beter. Een (niet spoedig waarschijnlijke) enorme doorbraak op accu-gebied zal nodig zijn, of een ander vorm van EV.

De BEV is voor een groot deel van de dagelijkse ritjes geschikt, dat bestrijd ik niet. Punt is alleen dat de meeste consumenten slechts plek en geld hebben voor 1 auto, en als die nieuwe aandrijfvorm dan niet alles kan wat hun huidige auto wel kan, dan wordt het hem eenvoudigeweg niet. Dan blijft men nog wel even paardrijden.
@vaakbenjetebang: vaak ben je te bang.

In de tijden van de paarden waar er vast ook die zweerden bij hun paard. Waarschijnlijk vooral gebaseerd op emotie van de geur en het geluid.
@flutterby: Ongetwijfeld ten dele waar. Zeker hier op autoblog zijn er veel mensen mordicus tegen omdat het nou eenmaal niet ‘broem’ doet. Als ik echter rondkijk in de echte wereld zijn er voor te veel mensen nog te veel praktische problemen.

Voorbeeldje: waar je met een doorsnee Focus of iets dergelijks prima een caravan kunt trekken, kun je dat met een doorsnee EV niet. Voor mij persoonlijk een non-issue, voor hele volksstammen toch echt wel. Natuurlijk kun je dan in de vakantie ‘even’ iets huren, maar zo werkt dat dus niet in de ‘paard-vergelijking’. Het ‘nieuwe paard’ moet kunnen wat het ‘oude paard’ al meer dan 50 jaar voor ons doet, anders willen we het niet.

De relatief beperkte range zit als beperking vooral tussen onze oren, maar feit is wel dat het ‘bijtanken’ van een kilometer of 300 voor een volgende stint nog net te lang duurt in verhouding tot de ouderwetse tankbeurt. Zelf ben ik er niet vies van om dan even een kop koffie te gaan drinken of een hap te gaan eten, maar als je daar geen zin in hebt sta je nog steeds minutenlang te niksen terwijl je auto oplaadt. Dat voelt een beetje als wachten op het perron: je weet dat je over een paar minuten kunt reizen, maar je wilt nù al gaan en dat kan nog niet. Het pauzeren is geen optie maar een verplichting en van verplichtingen wordt niemand blij, zeker niet als die verplichting er eerder niet was.

Het feit dat heel veel mensen niet aan huis kunnen opladen wegens gebrek aan eigen parkeerplek helpt ook al niet mee. “Ja, maar thuis kun je ook niet tanken”… klopt ten dele: in geval van nood kan dat wel (wie vindt de elektrische jerrycan uit?). Wederom: het zal deels tussen de oren zitten, maar jaren van smartphone-gebruik hebben ons geconditioneerd om een apparaat op batterijen eigenlijk permanent aan de lader te willen leggen als we het niet mobiel gebruiken. De kans dat het ons anders op een onvoorzien moment in de steek laat is te groot. Wellicht een onterecht gevoel, maar dat neem je zo gemakkelijk niet weg.

Daar komt het getob met laadpassen bij. Daar zit ook letterlijk geen hond op te wachten en he-le-maal niemand vindt het leuk om zijn rit te moeten plannen aan de hand van de beperkingen van zijn laadpas.

Al die nadelen zijn vrij makkelijk voor lief te nemen als ze niet op jou persoonlijk van toepassing zijn en voor veel mensen wordt de pijn wat verzacht door douceurtjes op fiscaal gebied, maar de elektrische auto plus de bijbehorende infrastructuur zit nog in een soort bèta-toestand waar de gemiddelde Focus-rijdende consument gewoon nog niet voor te porren is.

De vooruitgang op BEV-gebied is er wel degelijk, maar het feit dat er vooruitgang is maakt het op dit moment nog lang niet een werkbaar alternatief voor iedereen. Het zou leuk zijn als de EV-drambrigade dat eens tot het collectieve bewustzijn zou laten doordringen. Het feit dat het voor de één perfect werkt wil niet zeggen dat het dat voor alle anderen ook al doet.

Zodra de (B)EV echt zo ver is dat hij voor een doorsnee gezin pijnloos een ouderwetse auto kan vervangen tegen grofweg gelijke kosten, zal 90% van de automobilisten zonder gemor overstappen. Die interesseert het echt geen hout of het ding op benzine, diesel, elektriciteit, stoom of goede bedoelingen loopt. De resterende 10% (en waarschijnlijk veel minder dan dat) zal inderdaad blijven klagen omdat het geen ‘broem’ doet.
@vaakbenjetebang: mijn vergelijking is natuurlijk met een knipoog geschreven, maar geef toe hij is bijzonder passend.

De maatschappij is ook nog lang niet zo ver dat iedereen elektrisch kan of wil. De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark is een jaar of 8 (dacht ik) en aangezien nú pas (eigenlijk 2020) pas de compromisloze BEVs uitkomen met voldoende range en een trekhaak zal het zeker nog een decennia duren dat we allemaal over kunnen.

Veel problemen die jij aangeeft zijn groeiproblemen, dat lost vanzelf op als steeds meer parkeerplaatsen worden omgezet tot laadplaatsen en hopelijk snel weer terug naar parkeerplaatsen met laad aansluiting waar je voordelig “slim” kan laden (of tegen meerprijs sneller).

Laadpassen is niet ingewikkeld. Neem TheNewMotion pas en je kan overal terecht, het is alleen zeker niet de goedkoopste optie. Vergelijk het met eerst ontdekken waar die goedkope pompen te vinden zijn.
@vaakbenjetebang: die elektrische jerrycan voor thuis laden is gewoon een verlengsnoer van 50 meter.
@vaakbenjetebang: tot slot zou het mij een worst wezen waar mijn Model 3 op rijdt. Het is de aandrijving en techniek die mij overtuigd heeft. De acceleratie, souplesse en rust die de auto geeft is ongekend.

Dat het daarnaast spotgoedkoop is en duurzamer tot duurzaam is alleen mooi meegenomen.
@flutterby: … en dat is het hem. Het product moet mensen overtuigen, en dat doet het tot nu toe nog altijd niet in voldoende mate. Het komt steeds dichter in de buurt en is voor steeds meer mensen de moeite waard, maar het is er nog niet. En zelf denk ik dat de BEV het nooit helemaal gaat zijn ook, net zoals ik niet geloof dat er één vervanger komt voor wat nu een redelijk universele oplossing is. Per locatie en toepassing zal de auto er anders uitzien. BEV, PHEV, brandstofcellen, verbrandingsmotoren (al dan niet op synthetische brandstof) en allerlei varianten die we nu misschien nog niet eens kennen: ik denk dat ze allemaal hun bestaansrecht zullen claimen.
@vaakbenjetebang: je maakt mooie uiteenzettingen. Ik denk wel dat je te weinig verbeeldingskracht hebt
@vaakbenjetebang: klopt, en momenteel is de Model 3 de enige die kwaliteit (van de aandrijflijn) combineert met massaproductie. Hopelijk kan VW een vergelijkbare kwaliteit neer zetten met de ID.3.

Plus was minder afleverpunten..
@flutterby: Eigenlijk had ik mijn hoop een beetje gevestigd op Frankrijk en Italië. Die hoop was/is gebaseerd op niets, behalve dan dat men daar in het verleden als nergens anders in staat is geweest om een idee tot de absolute essentie terug te brengen en dan alsnog (of juist) met iets briljants te eindigen. Hopelijk gaat het nog gebeuren maar de kans is klein.
@flutterby: Hele mooie vergelijking die denk ik ook binnen 30 jaar waarheid zal zijn.

En tja autorijden is nu voor ons Ab’ers toch ook een hobby..

Misschien over tig jaar aankoopadvies voor een snelle elecktrowaggie die de trailer van je hobbyauto op peut kan trekken..
@1audi1: 30 jaar is heel lang. Ten eerste was ik er nog niet en ten tweede was alles wat een smartphone slim maakt nog geen gemeengoed. Internet? Nee, mobiel bellen? Nee, GPS? Nee, touchscreens? Nee. Draagbare accu’s? Nee.

Ook een mooi voorbeeld wat niemand dacht nodig te hebben, maar nu niet zonder kan: de smartphone.
‘Slechts een bijzonder klein gedeelte van de nieuwe auto’s die verkocht wordt, is geheel elektrisch.’
.
Hoe lang nog? Kijk eens naar de verkoopcijfers September in Nederland…
@harrie: In Nederland wordt er dermate gestrooid met incentives, dat we de cijfers hier niet serieus kunnen nemen. De markt wordt ernstig verstoord door de overheid, waardoor men nu nog snel een Model 3 willen scoren voor de bijtelling. Dat was ook het geval met matige auto’s als de Outlander PHEV, Polo Bluemotion, V60 D6 et cetera. Zolang de bijtellingsregels vaak worden aangepast, zul je it soort fluctuaties zien.
@willeme: Volgens mij vergeet je even de doelstelling van de overheid per 2025 en 2030.
@billymobiel: Nee hoor. Die gaan ze never nooit niet halen. Wordt het op het laatst weer aangepast, denk ik. Nieuwe regelingen. Commissie opzitten om te kijken waar het mis ging. Veel debatteren. Ik ben zeer benieuwd hoe ze het voor elkaar gaan krijgen, in elk geval.
@willeme: nog geen technisch probleem gehad met die matige PHEV in 6 jaar tijd😉
@kobus1967: Matige auto, goede PHEV. En zeer betrouwbaar bovendien, daar kunnen ze wat van leren bij Volvo :-D
@willeme: de Model 3 is volgend jaar nog steeds een koopje. Dikke kans dat die volgend naar weer als beste verkoopt. In 2021 wordt de bijtelling weer flink duurder en is het even afwachten of de concurrentie onder de €40k genoeg kan leveren.
@flutterby: Klopt. Die kans zit er dik in. Nederlanders zijn wel te prikkelen voor een voordeeltje. Concurrentie heeft nog niet echt iets klaar staan. ID.3 is toch een klasse lager dan Model 3, terwijl prijs volgens mij niet echt veel gaat uitmaken met gelijke range en uitrusting.
Mensen houden nu eenmaal van dure gadgets… alhoewel ik het in dit geval nooit begrepen ivm de styling of moet ik blij zijn dat kopers meer voor de intrinsieke kwaliteiten gaan?
Elektrische auto’s gaat de wegwerpmaatschappij alleen maar verder aanwakkeren. Een gebruikte elektrische auto die uit de garantietermijn gaat, is voor een particulier totaal oninteressant. Zodra er iets kapot gaat aan bijv. de accu is de auto total loss…
Ja maar de prijzen van accu’s gaan omlaag! Euh nee, want accu’s worden het nieuwe verdienmodel, zodra elektrische auto’s overal verplicht zouden worden en er geen alternatief meer is in de vorm van diesel of benzine, dan voorzie ik geen prijsdalingen meer maar eerder prijsstijgingen (mede vanwege schaarste).
Precies hetzelfde als nu met een smartphone. Dingen zijn allemaal dichtgeseald. Na 2-3 jaar zou je de accu kunnen laten vervangen en wellicht ook een nieuw scherm erin en dan kan hij weer even mee.
Maar de kosten daarvan zijn net zo hoog als dat je dezelfde telefoon opnieuw zou kopen. Wat niemand natuurlijk doet aangezien er weer een nieuwe Iphone of Samsung beschikbaar is…

Elektrisch rijden is wat mij betreft geen blijvertje. Ookal omdat de benodigde infrastructuur daarvoor er nooit gaat komen in de zuidelijke europese landen, kost allemaal veel te veel geld en niemand kan dat betalen daar. :)
@Specht: Tesla is bijna klaar met de batterij die 1.600.000 km mee gaat. De meeste brandstofauto halen 1/5de daarvan niet eens en anders alleen de heel veel onderdelen (preventief) te vervangen.
@specht:
Die opgefokte turbo muesli gebakjes zijn mi juist het toonbeeld van wegwerp maatschappij. Na anderhalve ton de shredder in.
Genoeg Tesla’s die de half miljoen al hebben aangetikt zonder noemenswaardig onderhoud.
@specht: Vooralsnog is het omgekeerde waar. De elektrische occasions zijn nog erg duur.
Daarbij komt dat die accu’s dus helemaal niet zo snel kapot gaan.
Het zou me niets verbazen als de levensduur beter is dan van dat opgefokte 3 cilindertje dat heel hard moet werken.

En de infrastructuur is er niet? Je kunt nu al je Tesla naar Spanje, en straks ook wel met dat netwerk van Europese merken.
@specht: “Precies hetzelfde als nu met een smartphone. Dingen zijn allemaal dichtgeseald. Na 2-3 jaar zou je de accu kunnen laten vervangen en wellicht ook een nieuw scherm erin en dan kan hij weer even mee.
Maar de kosten daarvan zijn net zo hoog als dat je dezelfde telefoon opnieuw zou kopen. Wat niemand natuurlijk doet aangezien er weer een nieuwe Iphone of Samsung beschikbaar is…”

Ik vermoed dat jij nog nooit een accu vervangen hebt in een smartphone. Recentelijk een nieuwe accu gekocht voor m’n vader z’n Huawei: 10 Euro… Ook al een aantal keren vervangen voor iPhones, Samsungs en die zitten allemaal rond dezelfde prijs ( 20 tal Euro ).
“Volgens de markante Amerikaan is GM binnen 18 tot 24 maanden een voorloper is in het EV-segment en dat GM dat nu al is met autonome technologie.”

Ik krijg een VAG-momentje. Grote mond voor de bühne, en intussen weinig presteren. Zoals het altijd al was met de kwaliteit bij VAG en GM.

De man zegt verder dat de kleine EV er niet komt, en dat ze grote dure EV’s gaan maken. Een kleine EV heeft natuurlijk een te kleine actieradius, is te zwaar en is te duur om aan de gewone man verkocht te worden.

De conclusie is duidelijk. Zonder subsidie is de dure en grote EV een kansloos product. De kleine EV is onbetaalbaar en onbruikbaar voor Jan Modaal.

Het beste wat we nu kunnen doen is inzetten op hybride. Het is betaalbaar en haalbaar.

De EV is een slecht product wat rijdt op grijze stroom. Er is immers bijna geen groene stroom voorhanden. En die komt er ook niet zolang we denken dat windmolens het gaan doen.

Het wordt inmiddels steeds duidelijker dat het klimaatakkoord een ramp is en geen enkele wetenschappelijke basis heeft. Terug naar de tekentafel dus:

Nederland blijft aan de aardgas, zet in op kernenergie en waterstof en stopt met windmolens, accu-EV en stopt met luisteren naar de conservatieve marxist Greta.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/hoe-de-wetenschap-werd-overgeslagen-bij-het-klimaatberaad~b7e00b3d/

https://tpook.nl/2019/10/19/nucleaire-energie-berooft-de-dark-greens-de-orthodoxe-groene-kousenkerk-van-hun-rationele-basis-om-te-moraliseren/
Bob is hoognodig toe aan pensioen, want hij loopt al een paar jaar te blaten en te raaskallen.
*Cad-E-llactric*
Bob had Elon onderschat. En hij erkent dat eerlijk.
Veel geluk met je nieuwe EV.
Logisch dat eerst dure elektrische auto’s verkopen veel beter heeft gewerkt en nog werkt. Zo gaat het namelijk altijd met nieuwe producten: mobiele telefoons, computers, platte breedbeeld tv’s (eigenlijk zelfs met alle tv’s, vanaf de eerst zwart wit buizenbakken), CD- en DVD-spelers (die je nu bijna gratis bij de boter krijgt, als men ze nog wil hebben) etc etc. Eerste schreeuwend duur, later stap voor stap goedkoper. De ontwikkel- en fabrikagekosten zijn nog(!) hoog, bedrijf heeft hoge kosten aan promotie, rente- en terugbetalen kredieten etc en heeft dus cash nodig. Als het lukt gaat men later goedkopere versies maken. Eerst de rijke geinteresseerde early adopters over de streep halen. Zo gaat het altijd. Lukt het dan komt de massa daarna, lukt het niet gaat het product de prullenbak in. En het blijkt te gaan lukken, ondanks enige emotionele weerstand (nb: kan men zich nog herinneren dat rond 1998 de man in de straat niets van mobiele telefoons moest hebben?) is het omslagpunt bereikt, hier en daar in de wereld geholpen door fiscale voordeeltjes. Nu de grote traditionele autojongens – mede door de druk van EU-boetes – er nu ook aan gaan beginnen is er geen weg meer terug. De batterijen dalen in productiekosten met circa 10 a 15 procent per jaar bij toenemende range. Nog een paar jaar en het bouwen van een EV kost evenveel geld als een equivalente benzineauto. Dan worden ook de kleine EV’s zeer aantrekkelijk om aan te schaffen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).