
Elon Musk vindt het kennelijk leuk dat andere EV’s falen. Deze Tesla-killer faalt nogal hard. Dermate hard dat Musk er grappen over maakt. Met zelfspot!
Het bouwen van een elektrische auto is nog niet zo makkelijk. Op dit moment zijn er veel merken die verschillende modellen in de showrooms hebben staan, maar leveren is een heel ander issue. Chiptekorten, een veel te grote vraag, nauwelijks aanbod. De paar auto’s die wel geleverd worden, verlaten het pand tegen de hoofdprijs. Alle automerken hebben hier overigens in meer of mindere mate mee te maken.
Iedereen? Nou, bijna alle merken. In Californië is er een kleine dorpje (Fremont) waar ene Elon Musk zetelt. Bij Tesla is namelijk alles controle en is er voldoende potentie om (veel) meer auto’s te bouwen. Het opschalen van de productie is de grootste uitdaging voor nieuwe fabrikanten. De twee meest veelbelovende nieuwkomers (Rivian en Lucid) hebben er ook last van.

Tesla-killer faalt
Bij Rivian (je weet wel, van de R1T pickup) moeten ze mensen ontslaan omdat de productie niet goed van de grond komt en het einde van het geld in zicht is. Bij Lucid gaat het niet veel beter. De Air is al een paar keer uitgesteld en nu? Nu kan ‘ie slechts mondjesmaat geleverd worden. Aanvankelijk was het de bedoeling dat er dit jaar nog 20.000 exemplaren gebouwd gaan worden. Dat aantal gaan ze niet halen.

In Q2 zijn er slechts 679 auto’s afgeleverd, dat bevestigt Gary Black (beursanalist) op Twitter. Dat is niet al te best. Zeker niet als je 20.000 auto’s moet gaan bouwen en je achter loopt. Daarom zegt Black dat de nieuwe prognose voor dit jaar ergens tussen de 6.000 en 7.000 zit. Hoe voegt er aan toe “Zoals Elon Musk zegt, productie is lastig!”
Musk maakt grappen
Uiteraard is de oude sluwe vos van Tesla op Twitter aanwezig en kan hij het niet laten om te reageren. Met voldoende gene en zelfspot produceert hij namelijk deze aanstaande klassieker:
679 auto’s? Ik heb meer kinderen in Q2 gekregen dan dat zij auto’s hebben gebouwd!
Elon Musk, is een heel vruchtbare man met uitstekende zwemmers.
In totaal heeft Lucid dit jaar 1.470 auto’s afgeleverd. Volgens Lucid zijn externe factoren de schuldige factor, anders was alles goed gegaan. Dat is een beetje dubbel, eigenlijk. Als je een productielijn opzet, moet je de toeleveranciers ook goed managen en daar lijkt het toch mis te gaan.

Hopelijk kan Lucid zich eruit vechten. Er zijn namelijk 37.000 reserveringen voor de Lucid Air. Daarnaast is er enorm veel belangstelling voor hun grote SUV, de Gravity. Dit model zal zijn debuut beleven ergens aan het einde van dit jaar en moet in 2023 in productie gaan. Dat zal nog wel een uitdaging gaan worden.
Meer lezen? Dit zijn de 10 auto’s met de grootste actieradius!
Ben 2 weken geleden langs de fabriek gereden die Tesla aan het bouwen is bij Berlijn. Pfff impressive.
Ben er vorig jaar september langs gereden en vond het juist compact voor een autofabriek.
Dat komt omdat de fabriek in Berlin erg efficient ingericht is waardoor er minder ruimte nodig is
Ben jij de woordvoerder van tesla of kijk jij altijd door een roze bril?
Nee hij is geen woordvoerder want als jij je ook erin had verdiept zou je weten dat Tesla gebruik maakt van Gigacastings waardoor robots overbodig worden en je dus minder ruimte nodig hebt in de fabriek…
Als jij je erin verdiept had dan wist je dat de fabriek nog in aanbouw is…dus is het een aanname of je moet de woordvoerder zijn van tesla 😉
Prijs van de Lucid zit ook aan de hoge kant van de markt denk ik.
Ja, maar het probleem is dus op dit moment niet het vinden van klanten maar het produceren van de auto’s…
Ja, ik heb er in gezeten. Het is een indrukwekkende auto maar geen 200.000 euro indrukwekkend.
Ja dit soort prijzen vragen kan je alleen doen als je de eerste bent, en je weet dat er subsidies zijn die dit compenseren. Dan heb je wannabe’s die dit kopen, zodat ze met de catalogus prijs kunnen pronken, en het vergelijken met normale auto’s in die klasse. Terwijl ze niet door hebben dat ze 50% marge hebben betaald. Dat lukt dus niet meer in deze tijd.
Musk weet dat het moeilijk is, die fabriek in Berlijn ging niet zo goed, de eerste Tesla’s uit China waren slecht, de Model 3 in Californië had enorme vertragingen en productie problemen en werd in tenten gebouwd, en van de Cybertruck, Semi en Roadster is de productie nog steeds niet eens gestart.
Ik waardeer de zelfspot over zijn enorme kinderschaar maar juist omdat hij weet dat het moeilijk is, is het erg flauw wat Elon nu zegt. Elon zou wat minder op Twitter moeten zetten en wat vaker een condoom moeten gebruiken…
Ik wil het omdraaien, we moeten Elon niet zo hoog inschatten.
Ik wil het omdraaien, de man die zelf landende rakketten maakt moeten we wel hoog inschatten.
Een beetje flauw is het wel, maar goed om in het achterhoofd te houden dat Lucid CEO Peter Rawlinson eerder afgaf op Tesla dat ze slecht voorbereid waren voor massaproductie van de Model 3.
“Production hell means you didn’t plan very well.”, zei Peter Rawlinson.
Dan is het wel te begrijpen dat ie nu wat plaagstootjes terug geeft.
Als je in plaats van de titel het artikel had gelezen zou je juist zien dat hij meer een grap maakt om een grap te kunnen maken over de media aandacht over zijn kinderen die hij verwekt heeft.
En niet zozeer om Lucid belachelijk te maken.
Hij had eerder in een interview al gezegd dat Lucid het moeilijk zal krijgen omdat het opstarten van een automerk niet makkelijk is.
Dus lees verder dan de titel volgende keer.
Hoeveel EV’s bouwt VAG nu?
Ik wacht nog even met elektrisch rijden. Een jaar of 40 denk ik. Ik was wel in de markt voor een BMW i4 M50 maar nu ik erachter ben dat deze al binnen 5 minuten leuk rijden flink het vermogen knijpt, en dat alle EV’s daar last van hebben, wacht ik het nog even af totdat ze een EV uitvinden die wel de brandstofauto kan evenaren.
Je zegt het goed, de BMW heeft daar last van.
Neem een Model S Plaid en die heeft daar geen last van.
Die Lucid Air is echt wel heel mooi. Jammer dat het moeilijk gaat met de productie, ik zou hem wel willen. Alleen die prijs hè?
Maar mijn volgende auto wordt daarom een Porsche Taycan Sport Turismo. Tweedehands en over een paar jaar, dan zijn ze wat beter te betalen. Sowieso is een dure auto nieuw kopen het stomste wat je privé kunt doen. Tenzij je van je geld afwilt, dan juist niet. Dan is het een heel goed plan juist.
Waarom is dat stom? Vanwege de afschrijving? Misschien zijn er mensen die niet zo’n zin hebben in de vier jaar lang afgetrapte leaseauto van een ander.. of een import met mogelijk nog meer ellende.. Ik overdrijf wellicht, maar toch: Ik snap het wel: je auto perfect configureren zoals jijdat wilt en er dan heerlijk lang van genieten..
Ik doe het al 35 jaar zo: IK bestel een nieuwe auto, met alle poespas die IK er op wil, en rij er dan tenminste 15 jaar mee. (omdat er 3 auto’s voor de deur staan, mag ik dat spelletje ieder 5 jaar spelen) IK ken de hele historie, IK weet hoe er mee omgegaan is. Werkt perfect, voor mij dan. Als je een Volvo V60 van een jaar of 5 oud koopt, en daar vervolgens 5 jaar plezier van hebt, snap ik je helemaal. Maar bij alles met meer dan 300 pk onder de kap is het risico dat het afgeragd is imo te groot.
Los van productieproces en prijs, halen de wagens de beloofde range en is de afwerking kwalitatief?
Taycan kopen, volgens mij heeft die daar geen last van.
Taycan is een lozer tegen een Model S Plaid, op vele vlakken. Kwalitatief waarschijnlijk best goed, maar technisch voorbijgestreefd door Tesla.
Motortrend haalde meer dan de fabrieksopgave tijdens meerdere testen. Waaronder een longrun met hoge snelheids testen. Dat lijkt wel goed te zitten.
Meeste Amerikaanse successen komen voort uit het model er veel, veel meer geld in te stoppen dan een ieder ander. Dat is nou niet iets waar je (ik) trots op kunt zijn. Dus wat moet die Musk nou met zijn replay van de elektrische T-ford.
Er is totaal geen touw aan vast te knopen aan je reactie.
Denk dat Musk schijnt te vergeten toen hij z’n eerste investering (2004) deed in Tesla dat het toen ook niet allemaal van een leie dakje liep. Na enkele jaren later (2007) was het nog steeds klein grut (vgl nu) met 260 werknemers toen het kostenplaatje de verkeerde kant opging en hij 1 van de oprichters ontsloeg. Hij stond er ook niet op een jaar tijd. Alle begin is moeilijk..
Musk heeft ook altijd gezegd dat productie moeilijk was. En de CEO van Lucid heeft ooit tegen Elon gezegd over de model 3 productie: ‘production hell means you didn’t plan very well’. Dus dan kun je hem terug verwachten natuurlijk
Daar is Ome Willempie weer op zijn Solex, ergerlijk populistisch zonder achtergrond onderzoek.
Musk spot met Lucid omdat CEO Rawlinson grappen maakte over de produktie-hel van Tesla in het begin, Tesla zou niet goed gepland hebben en andere merken hebben er geen last van zij hij. Nu blijkt wel weer eens wie er gelijk had, terecht dat Musk hem terug pakt.
hoop toch echt wel dat die lucid air komt hoor…echt n mooie wagen!!!!
en musk moet zn mond houden…hem is t ook n hele lange tijd twijfelachtig vergaan…niet bepaald mooi dattie nu zo ligt te spugen……
Euhhhh als je zaken niet hebt gevolgd is het beter gewoon niks te zeggen.
De CEO van Lucid zei over Musk dat hij de productie van de Model 3 niet goed had gepland.
Dus Musk pakt hem nu gewoon terug.
Niet de zaken lopen omdraaien, verdiep je eens een keer in het onderwerp waar je zo graag over wilt mee discussiëren.
Ik snap best dat er heel wat tesla fanboys op hun pikkie getrapt zijn want lucid kan weleens een gevaarlijke concurrent worden.
Laten we het nog even afwachten want tesla had het in het begin ook niet makkelijk.
Zeg Elon, ik lag ook met jouw auto’s. Nog nooit zo’n lelijke auto’s gezien.