• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla komt terug op besluit, auto’s toch weer duurder

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 11 maart 2019 om 12:14 – 44 Reacties

Tesla Model 3


Lieve help.

Tesla is wispelturiger dan een veer in een wervelwind. Recentelijk kondigde de Amerikaanse elektrogigant uit het niets aan dat het een groot aantal vestigingen ging sluiten en de prijzen van zijn modellen flink omlaag ging trekken, maar daar is het merk nu alweer op teruggekomen. In een nieuwe mededeling vertelt Tesla hoe de vork, voor nu, in de steel zit.

De autofabrikant verbaasde afgelopen maand vriend en vijand toen het aankondigde de prijzen van zijn auto’s naar beneden te trekken. Net nadat een hele horde fanatiekelingen de Model 3 (of een andere Tesla) had besteld, namen de prijzen een ongekende duikvlucht. De duurdere uitvoeringen werden dusdanig goedkoper dat eigenaren naar verschillende fora snelden om hun beklag te doen over de situatie. Sommigen hadden tienduizenden euro’s teveel betaald. Daarnaast kwam ook het verdwijnen van een verzameling dealers wereldwijd als een donderslag bij heldere hemel.

Nu Tesla even de tijd gehad heeft om te kunnen nadenken over de situatie, vindt het dat het toch iets haastig is geweest in zijn besluitvorming. In een nieuw bericht laat de autofabrikant weten dat het anders moet. Allereerst zal het niet zoveel winkels sluiten als aanvankelijk de bedoeling was. 10 procent van de locaties is een blijft gesloten, over 20 procent zal het nog blijven nadenken. Locaties die gesloten moesten worden maar alsnog open blijven, zullen doorgaan met minder personeel.

Echter, omdat de beoogde prijsverlaging niet meer in zijn totaliteit uitgevoerd zal worden, kan Tesla het zich niet verloorloven de beloofde daling te verwezenlijken. Hierom zullen de prijzen van de auto’s weer omhoog gaan, met ongeveer 3 procent. Tesla legt het als volgt uit:

“As a result of keeping significantly more stores open, Tesla will need to raise vehicle prices by about 3% on average worldwide. In other words, we will only close about half as many stores, but the cost savings are therefore only about half.”

Het is belangrijk om te vermelden dat enkel de prijzen van de duurdere modellen zullen stijgen. De (niet bestaande) Tesla Model 3 (rijtest) van 35.000 dollar blijft even duur als voorheen. Aha. Klanten hebben nog een week de tijd om een bestelling te plaatsen met de huidige prijzen. Op 18 maart wordt de stijging van kracht.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
    Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
  • Tesla te breed voor Duitse Autobahn, riskeert boete
    BREEK: Tesla Model Y wordt nóg duurder
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Video: Tesla duwt auto van de weg

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, model-3, model-s, model-x, Tesla

Vorig bericht: « Dit kost de nieuwe Toyota Camry in Nederland
Volgend bericht: Red Bull: “we willen Hamilton niet, Verstappen is de toekomst” »

Lees Interacties

Reacties

  1. e88125i zegt

    11 maart 2019 om 12:23

    Ze maken er wel een potje van zo.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 maart 2019 om 12:38

      @e88125i: nou ja, dit oogt inderdaad wat rommelig, een overhaast besluit snel weer intrekken. Aan de andere kant, de prijzen kunnen blijkbaar ook omlaag, dat is iets wat de traditionele fabrikanten eigenlijk nooit doen.

      Login om te reageren
      • dijan zegt

        11 maart 2019 om 13:33

        @mashell: Nou, ik heb in Nov 2018 een nieuwe Audi a5 besteld en kreeg netjes bericht dat deze 1700 goedkoper was geworden in 2019 .

        Login om te reageren
        • haaren zegt

          11 maart 2019 om 13:54

          @dijan: niet als hij in nov afgeleverd was.

          Login om te reageren
          • michiel_vandelft zegt

            11 maart 2019 om 22:34

            @haaren: das bij tesla net zo goed niet

            Login om te reageren
    • robert110 zegt

      11 maart 2019 om 16:07

      @e88125i: Dit doen ze gewoon expres, niemand is zo incompetent. Ze willen gewoon de verkopen van de grote modellen even een boost geven nu alle aandacht naar de 3 en die andere nieuwe gaat.

      Login om te reageren
  2. SpiderIV zegt

    11 maart 2019 om 12:26

    Zeer onbetrouwbare organisatie dat Tesla. Zeker met die joker aan het stuur.
    (Joker met visie maar een bedrijf leiden is meestal geen goede bezigheid voor visionairs)

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      11 maart 2019 om 12:31

      @spideriv: ach jokers (zonder visie) besturen ook menig land. Zolang de boel niet af fikt vind met het over het algemeen wel prima is gebleken.

      Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        11 maart 2019 om 12:34

        @str8six: kunnen goed fikken die Tesla’s. Zoek maar eens op een site zoals bijvoorbeeld Autoblog.nl ;-)

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          11 maart 2019 om 12:45

          @spideriv: charme vh product noemen ze dat ;-)

          Login om te reageren
        • kobus1967 zegt

          11 maart 2019 om 12:59

          @spideriv: ferrari’s fikken net zo goed en die kan ik ook niet betalen?

          Login om te reageren
          • SpiderIV zegt

            11 maart 2019 om 13:09

            @kobus1967: veel auto’s kunnen fikken ook betaalbaar spul. Ik reageerde op STR8SIX zie aangeeft “Zolang de boel niet af fikt vind …………. “

            Login om te reageren
    • evdw zegt

      11 maart 2019 om 15:02

      @spideriv: Heeeeeeel misschien is dit wel een tactische zet. Waarom denk je dat ze deze prijsverhoging niet nu meteen doorvoeren, net als die verlaging?
      Mensen nog even snel over de streep trekken voor wat extra omzet/winst in het eerste kwartaal.

      Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        11 maart 2019 om 15:10

        @evdw: onbetrouwbaar dus!

        Login om te reageren
        • evdw zegt

          11 maart 2019 om 18:51

          @spideriv: Nee hoor, alleen als ze zouden hebben gezegd dat ze dit soort dingen nooit zouden doen. Onberekenbaar? Ja.

          Login om te reageren
  3. str8six zegt

    11 maart 2019 om 12:29

    Of toch nieeeeeetttt…..

    Login om te reageren
  4. ghost zegt

    11 maart 2019 om 12:50

    Eigenlijk vind ik dit dus wel een signaal/goed voorbeeld dat Tesla nog een vrij junior bedrijf is. Vrij abrupte, bijna borderline-achtige, wispelturige besluiten vanuit management. Typische kenmerken van een organisatie die in “paniek” verkeert door de plotse, grote vraag naar hun product..wat overigens helemaal niet negatief is, maar het laat zien dat Tesla niet alleen maar moet focussen op groei naar 10.000 units per week maar ook in de top stabiel moet zijn, anders ga je die winst nooit maken.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      11 maart 2019 om 12:54

      @ghost: Als je sommige verhalen hoort/ziet/leest over hoe ze met aflevering en reparaties omgaan… Man man man…

      Daarom verwacht ik veel van Polestar. Ik verwacht de prestaties van Tesla, met de service van Volvo.

      Login om te reageren
      • barry355gtb zegt

        11 maart 2019 om 13:12

        @Jochempie: exact zo verwacht ik veel Polestar, ze maken zeer goede auto’s, personeel en fabriek komen van Volvo. Service en kwaliteit van Polestar zullen echt net als bij Volvo zijn. Dat is bij Tesla echt een beetje een zwakke punt net als de afwerking van de auto ‘s.

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        11 maart 2019 om 14:27

        @Jochempie: gelukkig heeft Tesla nog een jaar de tijd om op hetzelfde niveau te komen. Twee jaar als je in de markt bent voor een “premium” EV van 40k.

        Login om te reageren
      • pantarhei zegt

        11 maart 2019 om 14:47

        @jochempie: Ik heb 20 jaar Volvo gereden en altijd in onderhoud gehad bij volvo dealerts, dat zijn pas dieven… Laatste jaren naar de bovag dorpsgarage gegaan omdat ik helemaal klaar was met die lui. Als particulier word je gewoon een poot uitgedraaid ten faveure van de lease maatschappijen. Die 3 verkopers in maatpakken moeten tenslotte ergens van betaald worden ook al verlopen ze slechts 2 auto’s per week.

        Wat een verademing een Tesla service center.. Rotterdam is wel een van de beteren in het land. Ze zijn niet allemaal zo goed, maar nog druk lerende. Als het mij niet helemaal uitkomt halen en brengen ze de auto (gratis) Krijg hem altijd van binnen en buiten schoongemaakt mee. Mijn XC90 zat niet beter in elkaar dan mijn model X. Sterker nog ik vindt het gebruikte plastic in de Tesla mooier dan dat in de Volvo, maar da’s een kwestie van smaak natuurlijk! En de (graties) koffie bij Tesla is ook nog eens beter, dat geeft natuurlijk de doorslag ;-)

        Login om te reageren
        • bmohnee zegt

          11 maart 2019 om 15:56

          @pantarhei: FANSLA ;)

          Login om te reageren
        • wimof zegt

          11 maart 2019 om 16:26

          @pantarhei: Mag ik volgende van je weten: een Tesla gaat om de hoeveel km naar de garage en met welk interval en wat kost dan bvb een 60.000 beurt.

          Login om te reageren
        • chrisvonmeer zegt

          11 maart 2019 om 21:28

          @pantarhei: ik vind het opvallend dat jij zoveel verstand heb van alle Tesla centers en die in Rotterdam bestempelt als de beste. Het gevoel bedruipt me dat jij daar gewoon werkt.

          Login om te reageren
    • superfunky zegt

      11 maart 2019 om 20:44

      @ghost: je moet toch wel een hele grote Teslafan zijn als je zelfs van dit soort paniek voetbal een positief verhaal probeert te maken!

      Het is toch zo duidelijk als wat: vraag jankt naar beneden omdat op een aantal belangrijke markten die gedreven werden door subsidies (Hong Kong, NL, US), deze kraan is dichtgedraaid. Daar komt bij dat de concurrentie in alle hevigheid los komt: aan de onderkant de Aziaten, in het premium segment de Duitsers en binnenkort de Zweden.
      Dus kunnen ze maar één ding doen met hun inferieure flut product: de prijs verlagen, want een fatsoenlijke auto zullen ze nooit kunnen bouwen.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        11 maart 2019 om 21:21

        @superfunky: ik fan van Tesla? Je maakt een grap. Ik had het enigszins genuanceerd neergezet omdat ik anders juist al die fanboys op mn dak krijg..

        Login om te reageren
  5. haaren zegt

    11 maart 2019 om 12:53

    als iedereen klaagt dat de prijsdaling te groot is zetten ze er weer wat extra op, logisch toch, maar weer is het niet goed.
    Korting is wat er van te voren opgezet is, nu weet ja zeker dat je iig 3% teveel betaald.

    Login om te reageren
    • haaren zegt

      11 maart 2019 om 12:54

      @haaren: ja = je

      Login om te reageren
    • gove zegt

      11 maart 2019 om 12:58

      @haaren: vrij normaal, bij mijn weten hebben de meeste fabrikant 1 of 2 keer per jaar een prijsverhoging van 1 a 2%,

      Login om te reageren
  6. wimof zegt

    11 maart 2019 om 13:16

    Mentaliteit bij verschillende merken of invoerders, het inkrimpen van het dealerbestand.
    Ik heb werkelijk geen zin om er 50 km naartoe te rijden.

    Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      11 maart 2019 om 16:11

      @wimof: Muskie wil ook t liefste geen contact met je en als t dan toch moet online ideal aankoop en klantenservice via chat, telefoon of email.

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        11 maart 2019 om 16:36

        @dakarbemo: En stop je de wagen dan door de draad om hem te onderhouden?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          11 maart 2019 om 16:51

          @wimof: die laten ze toch gewoon ophalen door een medelander in een Mercedes sprinter oprijwagen met 1400kg laadvermogen. Bij voorkeur op Pools kenteken, dan hoeven ze die hard werkende mannen nog minder te betalen…

          Login om te reageren
  7. wimof zegt

    11 maart 2019 om 16:49

    Heeft er tegenwoordig dan niemand zin meer om bij aankoop van een nieuwe wagen de kans te krijgen om die te bekijken, in te zitten, eens ouderwets de motorkap te openen, kleuren en interieurs te vergelijken, iets te weten komen dat niet online te vinden is.

    Zelf ben ik onlangs naar een nieuwe wagen gaan kijken, de 2 verkopers die ik gesproken heb, hebben weinig laat staan moeite gedaan om mij een aha moment te bezorgen.
    En zeggen dat ik 38 jaar lang men prospecten in de watten heb gelegd.
    Het is zo kil geworden, als het maar voor ISO in orde is , dan moet het maar goed zijn voor de klant.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      11 maart 2019 om 16:55

      @wimof: men kiest tegenwoordig een auto met de portemonnee. En in het geval van Tesla ook op basis van online reviews en de aanwezige gadgets. Een telefoon koop je toch ook online op basis van specs?

      De liefhebber zal nog steeds een auto willen kopen zoals jij. Maar dat zal steeds minder worden. Autoliefhebbers zijn een uitstervend soort.

      Login om te reageren
    • pantarhei zegt

      11 maart 2019 om 17:01

      @wimof: ben ik met je eens, het feit dat er bij mij in de buurt een service center zit heeft dan ook wel een rol gespeeld bij de aankoop. Ben langs geweest, heb een proefrit gemaakt, ben nog een keer terug geweest om verschillende audio systemen te vergelijken. Verder heb ik er niet heel beleving bij een auto aanschaffen, maar dat is persoonlijk.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 maart 2019 om 17:19

      @wimof: maar een nieuwe auto koop je niet elke dag. Proef zitten en proefritten zullen nog altijd moeten. Het blijft een dure aankoop/leasecontract waar je een aantal jaar aan vast zit. Niet iets om uit de losse pols te doen. Maar dat hoeft niet noodzakelijk bij het service center om de hoek, daarvoor kun je op afspraak wel naar een “experience center” ergens in het midden van het land reizen, daar je proefrit doen. Misschien worden als we het aantal (verlieslatende) verkooppunten laten verminderen de autobeurzen ook weer interessanter.

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        11 maart 2019 om 17:43

        @mashell: Ik was werknemer in een VW-Audi garage sinds 1975, na een paar verkocht ik mee tijdens open-deur week-ends. In 1988 was ik aandeelhouder en sinds 1992 dealer ook voor VW-Audi in 2007 uitsluitend Audi dealer.
        Ik heb er altijd een punt van gemaakt dat de prospect altijd de best mogelijke uitleg kreeg. Vroeger ging dat alleen maar toen het papierwerk voor de invoerder belangrijker werd dan het menselijk contact werd ik verplicht om 2 verkopers te nemen en dan kom je in een totaal andere setting terecht. Zelden een “verkoper” gezien die voeling had en met het product , de klant en de zaak.
        Het werd steeds duidelijker dat het halen van de ISO norm belangrijker werd dan de klant en alles werd eenheidsworst en zilver en zwart werden de kleuren. Enkel de handtekening onder het contract was van tel.
        Terwijl een verkoop ook heel leuk kan zijn voor zowel de klant als de verkoper.
        Nu, vroeger waren verkoopspunten absoluut niet rendabel, de redenen zijn ondertussen gekend.
        Toch en ik spreek nu voor België , de overdreven korting die we gaven was daar de reden van, maar het was door opbod zo ver kunnen komen.

        Login om te reageren
  8. pantarhei zegt

    11 maart 2019 om 16:58

    @wimof: officieel elk jaar of 20000 km, dat kost rond de €675. Dat kan je ook voordeliger afkopen. Ik heb het nu een keer gedaan en dat is ook de prijs die je betaald, dus incl nieuwe ruitenwissers.

    Geen verassingen zoals bij Volvo, altijd van die lullige apk afkeur dingetjes, die ik bij de Bovag garage nooit meer had. BIj Volvo was ik jaarlijks hetzelfde of meer kwijt… En dan heb ik het nog niet over het vervangen van een distributie riem bij een dealer… Daar kan een Tes 4 jaar voor in onderhoud

    Deze meneer gaat elke 80K
    https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/tesla-model-s-p85-271452-km-klokje-rond/

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      12 maart 2019 om 16:06

      @pantarhei: Vriendelijk bedankt voor je reactie.
      Mag ik toch opmerken dat een 60.000 km beurt bij Audi ongeveer 150€ goedkoper is en daar zit dan de duur gefactureerde 507.00 olie bij.
      Een twee jaarlijkse of maximaal 30.000 km +- 350 als men natuurlijk geen dingen begint uit te vinden die er niet zijn.
      Ik heb mijn collega’s rare dingen weten doen om de factuur op te drijven.

      Login om te reageren
      • pantarhei zegt

        12 maart 2019 om 16:43

        @wimof: Het zal ook best goedkoper kunnen dan bij een Tesla, Ik reageer op iemand die veel verwacht van de Volvo service, ik heb veel ervaring met Volvo service en ben daar niet zo kapot van. Weinig ervaring met Tesla service maar wel erg tevreden. En nee ik werk er niet, ik heb ook geen aandelen Tesla…

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          12 maart 2019 om 19:16

          @pantarhei: Ik deed in mijn concessie bijna alles (wat mij later keihard in mijn gezicht terecht kwam ) in de naverkoop had ik het voordeel dat ik ook wist hoe de wagens in elkaar zaten zodat ik kon anticiperen op opmerkingen en vragen aan de receptie door de klanten.
          Volgens de invoerders is eender wie bekwaam om aan de receptie te zitten mits ze maar het juiste patroon volgen.
          Daar ben ik het absoluut mee oneens, op die manier krijg je situaties dat de klant niet de kwaliteit krijgt waar hij recht op heeft. Een niet onderlegde receptionist kan geen probleem aan de werkplaats overbrengen. En zo gaat vaak kostbare tijd verloren en stijgen de facturen ( als het probleem al opgelost raakt)

          Login om te reageren
  9. pindakoning zegt

    11 maart 2019 om 19:08

    He?! Een voorbeeld: Tesla model x performance is tientallen duizenden euro’s voordeliger geworden en gaan nu maar 3% omhoog?! Dan blijft de daling toch zo goed als gehandhaafd, of lees ik het niet goed?

    Login om te reageren
  10. basr32 zegt

    11 maart 2019 om 21:38

    Hoef die toelie toch niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North