• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla legt Model 3-verkoop aan banden, annuleert orders

Auteur: Author, gepost 4 mei 2016 om 08:52 – 47 Reacties

Tesla legt Model 3-verkoop aan banden, annuleert orders


Da’s ook wat. Wil je eigenlijk alleen een middelvinger opsteken naar een vastgeroeste industrie, blijkt ineens iedereen je auto’s te willen kopen.

Kennelijk was Tesla zelf wel de laatste partij die had gerekend op het enorme succes dat de Model 3 nu al heeft bereikt, want een deel van de preorders gaat linea recta de prullenmand in. Er gingen al geruchten dat de EV-bouwer moeite had om aan de vraag naar de nieuweling te voldoen en het laatste nieuws lijkt een ander te bevestigen.

Per order kunnen namelijk nog maar twee exemplaren per persoon worden besteld. Desondanks kon het bedrijf rekenen op ruim 320.000 orders in de week na de introductie van de Model 3, die in Amerika 35.000 dollar gaat kosten. Bizar eigenlijk, dat we Tesla enkele jaren geleden alleen nog maar kenden van de Roadster terwijl het nu een aardig serieuze speler lijkt te worden. Zowel qua nieuws, als qua verkoopaantallen.

Tweet Musk

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, model-3, plug-in, Tesla

Vorig bericht: « Golf GTI Clubsport S pakt het FWD-‘Ringrecord! [updated]
Volgend bericht: Audi SQ7 TDI: zoveel betaal je voor 435 pk en 900 Nm »

Lees Interacties

Reacties

  1. kingdante zegt

    4 mei 2016 om 09:07

    Dikke middelvinger naar alle andere autobouwers die ook een elektrische wagentje maken. Veel riepen “is niet de toekomst”. Zolang we nog niet op water rijden wel volgens mij.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      4 mei 2016 om 09:33

      @kingdante: Elektrisch rijden is de toekomst.

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        4 mei 2016 om 10:07

        @martinus: Ik ben het met je eens, daar niet van. Maar denk je echt iemand op deze manier te overtuigen?

        Login om te reageren
        • martinus zegt

          4 mei 2016 om 10:35

          @motoragent: Herhaling is de kracht van de boodschap.

          Mochten mensen aangeven nog niet overtuigd te zijn, dan is het goed om ook open te staan voor een discussie op de inhoud.

          Login om te reageren
          • vincente30 zegt

            4 mei 2016 om 12:22

            @martinus: herhalingen werken bij mij doorgaans alleen maar irritaties op… Zapp dan ook vaak gelijk weg.

            Login om te reageren
          • scaglietti612 zegt

            4 mei 2016 om 12:44

            @martinus: Heb je toevallig niet al je geld in aandelen van Tesla,Fastnet, etc.. gestoken? Waarom iedere keer diezelfde droge reactie?

            Login om te reageren
        • nameless zegt

          4 mei 2016 om 12:56

          @motoragent: Iemand snapt het grapje niet

          Login om te reageren
          • motoragent zegt

            4 mei 2016 om 14:48

            @nameless: Iemand snapt hier niet dat Martinus bloedserieus is,

            Login om te reageren
      • bartteeuwen zegt

        4 mei 2016 om 10:15

        @martinus: Haha deze reactie van jou voor de 1000e keer. Ik las de reactie van Kingdante, wist in mn achterhoofd dat jou reactie eronder zou staan en moest er voor het eerst om lachen.

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      4 mei 2016 om 10:47

      @kingdante: ik twijfel nog steeds of dit de toekomst is. Wat als er elke nacht een paar miljoen auto’s aan de lader staan? Dan mag elke stad wel een kerncentrale gaan bouwen. Het mooiste zou zijn als de zonnepanelen op een auto zoveel energie kunnen genereren dat je eigenlijk door kunt blijven rijden.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        4 mei 2016 om 11:32

        @rufctr01:
        Stop met twijfelen.
        Elektrisch rijden is ook onze toekomst.

        In veel ontwikkelde landen is er overcapaciteit in de energieproductie door de opkomst van groene energie, en goedkope kolenenergie.
        In Nederland staan bijvoorbeeld alle gascentrales stil en zijn we kolencentrales aan het sluiten, in Duitsland is er nog steeds over capaciteit als ze alle kerncentrales sluiten.

        Ook de capaciteit van de hoofdinstructuur in Nederland (in tegenstelling tot ontwikkelingslanden als India, Pakistan en België) is ruim voldoende voor de groei in de komende jaren. Lokaal is dat ook het geval, en als dat niet zo is, is het makkelijk mogelijk en slim de capaciteit mee op te schalen met de behoefte. Daarnaast kun je ook nog toegaan naar een meer smart-grid systeem, dat opschaling van de capaciteit eigenlijk overbodig maakt doordat je energieconsumptie ‘slim’ gaat beheren.

        Het komt dus wel goed qua energie opwekking en distributie

        Login om te reageren
        • martinus zegt

          4 mei 2016 om 11:35

          @martinus: Het grootste gevaar dat ik zie voor de toekomst van EV’s in Nederland is de fiscus.. die zal uiteindelijk EV-rijders net zo hard financieel willen uitkleden als andere automobilisten nu.

          Login om te reageren
        • potver7 zegt

          4 mei 2016 om 12:08

          @martinus: Ik denk dat het grootste struikelblok vooralsnog de range is, met daaraan gekoppeld de relatief lange laadtijd. Het wachten is vooralsnog op betaalbare technieken om de capaciteit van (liefst ook nog minder zware) accu’s te verbeteren, en daarnaast de laadtijden te verkorten.
          Dat gaat absoluut komen, daar twijfel ik niet aan – en dan zal het heel snel gaan met de electrificatie van het wagenpark.

          Het zou trouwens ook nog kunnen zijn dat volledig elektrisch wordt ingehaald door brandstofcel-auto’s, afhankelijk van hoe snel de ontwikkeling daarvan gaat. De voortstuwing gaat dan nog steeds elektrisch, maar de energie wordt (grotendeels) opgeslagen in waterstoftanks.

          Login om te reageren
        • scaglietti612 zegt

          4 mei 2016 om 12:48

          @martinus: Wereldwijd wordt er nu op dit moment evenveel energie verbruikt als er momenteel kan opgewekt worden. Sterker nog slechts een 1/5 van onze energie-verbruik komt vanuit duurzame bronnen. Dus we zijn er bijlange nog niet.

          Login om te reageren
        • licht zegt

          4 mei 2016 om 17:41

          @martinus: Niemand wil kolen en kerncentrale willen ze sluiten. Vergeet niet de batterijen. De recycling daarvan is een probleem.

          Login om te reageren
      • pramm zegt

        4 mei 2016 om 12:11

        @rufctr01: Het energieverbruik van al deze elektrische auto’s is niet zo extreem hoor. het voordeel is dat het energieverbruik in Nederland ’s nachts maar een fractie is van overdag. Dus dat is niet zo moeilijk te handelen.
        Daarbovenop realiseert ne zicht niet dat een benzine/diesel auto bijna net zoveel elektriciteit verbruikt als een elektrische auto. Alleen al het raffinageproces vergt (omgerekend per km) al 70% van de elektriciteit die een elektrische auto ook per km verbruikt.

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        4 mei 2016 om 15:29

        @rufctr01: Waarom enkel ’s nachts laden? Alle kantoorpikkies zouden hun auto prima op de zaak aan de lader kunnen hangen als het zonnetje schijnt. Helemaal als het gaat om zakelijke auto’s. Scheelt ook weer met verrekenen van de energierekening.

        Login om te reageren
  2. krisp zegt

    4 mei 2016 om 09:09

    Niets nieuws: Telsa had al aangekondigd dat er niet meer dan 2 orders per persoon geplaatst konden worden, en past dat nu toe. Voor zover bekend gaat maximaal 5% van de orders over 2 exemplaren, daarvan is een deel (Musk zegt 0,2%) dubbel. Oftewel: maximaal 0,2% van de orders (600 stuks) zijn geannuleerd.

    Login om te reageren
  3. kobus1967 zegt

    4 mei 2016 om 09:09

    Feit blijft dat er blijkbaar heel veel vraag is en dat leasemaatschappijen/speculanten ze makkelijk denken weg te kunnen zetten. Dus de andere fabrikanten kunnen hier de vruchten van plukken als ze willen.

    Login om te reageren
  4. motoragent zegt

    4 mei 2016 om 09:09

    Moet je er eigenlijk wel even bij vermelden dat maar 0.5% van de orders groter waren dan 2. 96% heeft er 1 besteld, en 3.5% 2 stuks.

    Zo’n impact zal het dus niet hebben op de totaalhoeveelheid. Het is alleen even balen voor de leasemaatschappijen die wilde meeprofiteren van de subsidies.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      4 mei 2016 om 12:10

      @motoragent: Misschien niet in het aantal orders, maar hoe zit het met het aantal auto’s? Want als het inderdaad leasemaatschappijen en verhuurbedrijven waren die er meer dan twee hebben besteld, dan heb je het wel over tientallen, zo niet honderden exemplaren per order.

      Login om te reageren
  5. madmarky zegt

    4 mei 2016 om 09:11

    “legt verkoop aan banden, annuleert orders”

    Nou nou nou zeg, het is hooguit een lichtelijke beperking. Misschien om speculatie tegen te gaan? Als je wilt kun je nog steeds gewoon een Model 3 pre-orderen.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      4 mei 2016 om 09:33

      @madmarky: Autoblog doet graag aan clickbait. En mensen die niet lezen denken nu gelijk dat Tesla problemen heeft. Goed bezig AB.

      Login om te reageren
  6. stfu zegt

    4 mei 2016 om 09:13

    Volgens mij is de gro de mensen die meer dan 1 hebben gereserveerd maar heel klein, dus zo spannend is dit allemaal niet. Waarschijnlijk geldt t vooral voor bedrijven in Amerika en wil dat Elon ook de particulieren kans geven op een tax credit. Klinkt al iets positiever toch?;)

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      4 mei 2016 om 09:32

      @stfu: *de groep mensen die

      Login om te reageren
  7. super zegt

    4 mei 2016 om 09:22

    wordt druk bij de laadstations.

    Login om te reageren
  8. coffeecup zegt

    4 mei 2016 om 09:29

    Dikke middelvinger naar alle smartphonegebruikers door de afbeeldingen niet te schalen in de app.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      4 mei 2016 om 09:34

      @coffeecup: geen last van op de mobiele website.

      Login om te reageren
      • suzikubelona zegt

        4 mei 2016 om 10:16

        @martinus: hij zegt toch ook in de app. Lezen is een vak.

        Login om te reageren
  9. martijn11 zegt

    4 mei 2016 om 09:39

    Als je maar genoeg betaald kun je er wel meer krijgen denk ik

    Login om te reageren
  10. trustmeiamanengineer zegt

    4 mei 2016 om 09:44

    Wederom een titel waar de Telegraaf jaloers op zou zijn….

    Login om te reageren
    • bmwtouring zegt

      4 mei 2016 om 23:40

      @trustmeiamanengineer: Ja, idd. Hoogstaand journalisme hier. Breek!

      Login om te reageren
  11. jochempie zegt

    4 mei 2016 om 09:59

    “Er gingen al geruchten dat de EV-bouwer moeite had om aan de vraag naar de nieuweling te voldoen en het laatste nieuws lijkt een ander te bevestigen.”

    Jezus @MauritsH , wat is dat vergezocht zeg.. Misschien wil Musk gewoon voorkomen dat handelaren z’n auto gaan verzamelen om een dikke premium over de vraagprijs te kunnen verdienen? Of misschien wil hij elke klant een zo kort mogelijke wachttijd bieden?

    Login om te reageren
  12. hans12670 zegt

    4 mei 2016 om 10:12

    Kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze heftige artikel titel bedoeld is om de potentiële kopers te doen twijfelen. Sterk staaltje olie auto lobby?

    Login om te reageren
  13. stsv8 zegt

    4 mei 2016 om 10:16

    Bij het pre orderen kon je er per persoon/creditcard maar max 2 bestellen. Er waren echter wel mensen die er door middel van 2 creditcards 4 hebben besteld. Daar wordt dus een stokje voor gestoken.
    ‘Normale’ pre orders blijven dus gewoon staan.

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    4 mei 2016 om 10:26

    Tja logisch toch als je het even goed leest. Nu die productie lijnen opbouwen!

    Login om te reageren
  15. BartJ zegt

    4 mei 2016 om 10:28

    Wat een dom nagepraat van Autoblog. Ik had beter verwacht. Het zou te prijzen zijn als ze dit soort dom media-nagepraat in dit geval zouden rectificeren.

    Login om te reageren
  16. tkroon zegt

    4 mei 2016 om 10:29

    Wat een ongelooflijk slechte titel. Niks aan banden, enkele mensen die zich niet aan de voorwaarden hebben gehouden zijn aangepakt. Komt vaker voor dit, Autoblog. Doe er iets aan. Anders bezoek ik de site helemaal niet meer en heb je nog minder clicks.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      4 mei 2016 om 12:12

      @tkroon: Owww nu worden ze bang… Moet je vooral nog een reactie plaatsen ook, doet het zeker goed in de statistieken ;)

      Login om te reageren
      • tkroon zegt

        4 mei 2016 om 17:41

        @potver7: Ik snap je reactie niet. Ik maak mijn punt duidelijk en blijkbaar zijn er op het moment van schrijven 32 mensen het met me eens. Ik kom op Autoblog voor autonieuws dat op een leuke manier wordt gebracht, niet om deze onzin te aanschouwen. En ik wil niet dat ik bij elk artikel achtergrondinformatie moet gaan zoeken of het wel klopt wat er geschreven wordt, dan zoek ik inderdaad een andere site.

        Login om te reageren
  17. E34M5Touring zegt

    4 mei 2016 om 11:51

    Als het er echt maar 600 zijn is er nog geen man overboord. Blijft een raar verhaal maar toch. De bovengenoemde punten van levertijd verkorting of meer kans voor de particulier is natuurlijk onzin. Daar ga je het niet winnen met 600 plekken hoor.

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      4 mei 2016 om 12:14

      @E34M5Touring: Waarom is dit een raar verhaal. Tesla heeft vooraf de spelregels bepaald. Men heeft getracht deze te omzeilen, en Tesla corrigeert dat.
      Bij de Model X zag je ook dat mensen zo snel mogelijk de auto bestelden, om een auto uit zo vroeg mogelijk te krijgen. Een grote groep was liefhebbers, een kleine groep speculanten die hun productieplekken probeerden te verkopen, wat door Tesla vervolgens werd voorkomen, daarna verkochten deze speculanten de model x tegen 30% of meer premium direct na levering.
      Dat wil Tesla voorkomen.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        4 mei 2016 om 12:27

        @pramm: Dan is het toch nog een raar verhaal. Wat zou Tesla het jeuken wie hun auto’s verkoopt. Zij verkopen de auto aan een partij, wat die partij er vervolgens mee doet is toch hun probleem? Wat hebben zij daar nou mee te maken, wie zegt dat de man die hem gewoon bestelt hem niet direct op Cars.com dropt met een 30% premium?

        Login om te reageren
        • pramm zegt

          4 mei 2016 om 12:32

          @E34M5Touring: Je ziet wel vaker dat partijen speculatie met hun producten proberen te voorkomen. Daarbovenop kan ik me ook voorstellen dat je wilt voorkomen dat mensen veel auto’s bestellen, en vervolgens hun order annuleren. de aanbetaling is namelijk niet onomkeerbaar.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            4 mei 2016 om 12:39

            @pramm: Ja US brands doen er normaal helemaal niet moeilijk over namelijk. Zo hebben veel Dodge Dealers enorm verdiend aan een snel te leveren Challenger. Dat kreeg zo’n hype dat ze die dingen niet snel genoeg konden produceren. Waardoor de premiums enorm opliepen. Maar mensen bleven ze wel kopen. 80k voor een SRT-8 van 55k was voor sommige geen enkel probleem. Kan me niet voorstellen dat een nieuw merk als Tesla dit zo maar zou verpissen. Maar ik ben er wellicht minder in thuis dan jij. Bedankt voor de redenatie in ieder geval!

            Login om te reageren
  18. licht zegt

    4 mei 2016 om 17:46

    320k auto´s is te veel voor Tesla. Zij hebben volgens mij de capaciteit niet om zoveel auto´s te produceren. Ondanks de voorfinanciering kan Tesla niet zoveel en snel investeren om te voldoen aan de vraag. Die orders met meer dan 2 auto’s komen van leasemaatschappijen denk ik.

    Wellicht dat Tesla een kans ziet om zelf auto’s te gaan leasen. Daarna is natuurlijk niet verstandig om de concurrentie van munitie te voorzien. Maar, mag dat van de ACM?

    Login om te reageren
  19. kobus1967 zegt

    5 mei 2016 om 09:03

    http://www.nu.nl/beurs/4257136/autofabrikant-tesla-gaat-meer-autos-produceren.html

    Antwoord van Tesla, de productie gaat al in 2018 naar 500.000 per jaar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North