Voor het eerst is op beeld vastgelegd dat een Tesla met de laatste versie van Full Self Driving expres tegen iets aanrijdt. De Cyberdyne Systems Model 101 Series 800 leeft!
Tesla heeft weer een roerige week achter de rug. Maar goed, wanneer heeft Tesla eigenlijk geen roerige week achter de rug. Het zou pas echt opvallend zijn als Elon Musk niks opmerkelijks deed en de beurskoers een beetje doorkabbelt alsof het die van Berkshire Hathaway was.
Sleepy Joe
Elon zelf is momenteel verwikkeld in een strijd met Sleepy Joe Biden, die hij zelf liever betitelt als ‘sock puppet’, om genoemd te worden door de POTUS. Het steekt de Muskias namelijk dat Chevy guy Biden Ford en The General steeds veren in de ontbrekende uitlaten van hun EV’s steekt, maar Tesla weigert te noemen in zijn ‘America, F*ck Yeah!’ speeches.
Terugroepactie
Maar Tesla zelf kreeg ook een tegenvaller te verwerken. Het merk moest bijna 60.000 auto’s terugroepen naar de fabriek. Dat had te maken met Full Self Driving, dat net zoals de rest van ons, ‘stopborden’ volledig negeert. Je zou het kunnen uitleggen als een grote stap voor kunstmatige intelligentie om zo burgerlijk ongehoorzaam te zijn. Maar ja, zoiets mag natuurlijk niet, dus moet er nu een update uitgevoerd worden om deze ernstige transgressie recht te zetten.
Tesla klapt op paaltje
De week is echter nog slechter geworden voor Full Self Driving. De laatste weken kwam er al veel kritiek op het systeem, onder andere middels een ‘full page ad’ in de New York Times. Nu is er voor het eerst ook een ongeluk vastgelegd met de laatste versie van de ‘beta’. Het is allemaal niet heel spannend: de Tesla rijdt tegen een paaltje aan en loopt daarmee een paar krasjes op de voorbumper op. Toch is het weer niet vertrouwenwekkend natuurlijk.
Hoewel het ongeluk op zich dus niet heel indrukwekkend is, zie je ook voorafgaand aan de fender bender al het nodige misgaan. Opvallend genoeg vermijdt de Tesla onder andere de kortste route. Volgens de bestuurder zou dat wel eens kunnen zijn omdat de auto op dat stuk weg wel eens ‘moeite’ heeft. Daarna scheurt de elektrische toekomstmobiel autonoom door een rood licht. Soms mag dat in de Verenigde Staten, maar in dit geval kennelijk niet.
Enfin, Full Self Driving heeft dus nog wat werk nodig om volledig zelf te kunnen rijden. Waarvan akte.
ffw88 zegt
Het is allemaal niet heel spannend. Owh, wacht…dat zei je zelf ook al.
rogerzz zegt
Filmpje vanaf 3:25 kijken, scheelt wat tijd. Wie het weet mag het zeggen; mijn eerste reactie was ‘hoe kunnen de sensoren een flinke groene paal nou niet detecteren?’ – maar er zit een soort reflectiefolie omheen lijkt het, zouden sensoren daar moeite mee kunnen hebben?
Alsnog is 75% van het paaltje geen folie dus het blijft knullig, maar ik ben wel benieuwd of het hardwarematig of softwarematig fout gaat. Via de GPS een iets ruimer bochtje laten nemen is denk ik lastig qua centimeter-precisie in de stad.
mashell zegt
Sensoren? Tesla doet alles met de camera’s toch? Als ze wel lidar hadden gehad dan was dit niet gebeurd.
Pascal zegt
Dan was dit misschien niet gebeurd maar stonden ze met het hele project nog 10 stappen terug, zo’n beetje waar Mercedes staat. De ontwikkeling van FSD Beta gaat keihard sinds ze de radar hebben uitgeschakeld.
mashell zegt
Maar om het goed genoeg te krijgen zullen ze die radar toch wel weer nodig gaan hebben. Meerdere sensoren van verschillende types is sowieso een voorwaarde om dit soort systemen legaal op de weg te krijgen.
Pascal zegt
Waarom denk je dat Tesla toch radar nodig gaat hebben? Dan weet je meer over autonoom rijden dan zij en zou ik maar snel bij ze solliciteren voor een vorstelijk salaris; dan kan jij ze vertellen hoe ze verder moeten. En hoe weet je hoe de regelgeving rondom zelfrijdende auto’s zich gaat ontwikkelen, dat staat toch nog lang niet vast? Stukje bronvermelding over beide uitspraken ben ik zeker in geinteresseerd, leer ik ook weer van.
goodvibrations zegt
Het ontgaat me even waarom dat een belemmering zou moeten zijn.. Wel stukken goedkoper.. Maar idd.. Wij mensen kunnen ook niet alles op zicht.. Ik geloof best dat camera’s uiteindelijk beter kunnen.. Maar interpretatie van dingen is voorlopig iets waar een computer het niet wint van een mens..
e36thuglife zegt
Nou als die Tesla zo goed kan rijden dan kan die vast ook wel ze eigen bumper maken dus no spang.
hotze zegt
Anders komt de verf wel uit zichzelf los – uiteindelijk maakt dat weinig uit.
Ik zie er niet veel lol meer in om zo te moeten autorijden. Erg vermoeiend ook denk. Je bent een soort rij-instructeur van je eigen wagen.
goodvibrations zegt
Wellicht dat hij de schade terugverdiend aan youtube views.. Zie het al voor me… 😂 Allemaal ritjes op de autopilot.. Raak je iets.. Camera ff uit.. YESS!! WE HAVE GREAT YOUTUBE STUFF!!! WHOOHO!!
m.a.w. Kan dus best eens zijn dat fsd het verder meestal perfect doet..
petitelima zegt
Ja, misschien omdat de paaltjes niet helemaal volgens de bocht stonden, er was een beetje ruimte en daar ging die voor. Af en toe aparte beslissingen maar ook mooi dat ie zelf hersteld en het gaat steeds beter. Het is een leerproces en uiteindelijk komt het goed en is het gewoon nog beter totdat het 100% is. Moet wel zeggen dat het per continent of land anders moet reageren omdat de wegen anders zijn.
goodvibrations zegt
Die 100% is dus het grote vraagstuk… Het is net als bitcoin mijnen.. Ieder stapje verder kost exponentieel zo veel effort.. Zou dus kunnen dat ook Tesla uiteindelijk besluit toch technologie toe te voegen dat “fysiek” opjecten kan zien.
Vliegtuigen hebben relatief simpele automatische piloten vanwege meer concrete input.. (En minder complexe omgeving) En niet te vergeten redundant systemen..
En nee ik ben niet tegen Tesla. Vind de insteek zelfs geweldig.. Goedkope hardware met zeer hoogstaande software is verruit de beste/meest renderende oplossing. Maar dan moeten ze wel (kunnen) slagen…
maarteno zegt
Toch vind ik het wel al heel knap hoe het werkt.
frederik zegt
@maarteno: Kom op nou, dit is “oh shit, back to the drawing board!”
moveyourmind zegt
Als het puntje bij paaltje komt is Tesla weer eens het pispaaltje.
dakarbemo zegt
en wie verkoopt er een product genaamd “Full Self Driving”….. efin meer dan terrecht dat dit soort dingen aandacht krijgen. Krijgen nog steeds te weinig aandacht wat mij betreft. Dat je dit mag gebruiken op de openbare weg is een schande.
Paul58 zegt
@dakarbemo: er zijn wel meer dingen schandalig vanuit de Amerikaanse overheid. Het blijft Amerika hè, je lijkt verbaast dat zoiets kan.. Hier in Europa is er minder ruimte in de wetgeving. Qua ontwikkeling zal het minder snel gaan maar waarschijnlijk (ken de cijfers niet relatief gezien) draagt het bij aan minder ongevallen.
pjp911 zegt
Waaw wereldnieuws dit
kevertje zegt
Het had dus ook een kind kunnen zijn. Elke echt-rijdende chauffeur had dàt gezien. Opbergen deze nooit waterdichte onzin van ‘zelfrijdende auto’s’ – levensgevaarlijk.
Pascal zegt
Gauw stopzetten al die innovatie, terug naar paard en wagen!
kevertje zegt
Het gaat over veiligheid, van jou, mij, van iedereen. Ik ben ergens in Frankrijk ingehaald geweest door zo’n Tesla-eikel die tegen 130km/h de krant zat te lezen achter het stuur. Wanneer je aan de ganse wereld openbaart dat je deze ‘innovatieve’ technologie veil hebt, er ook een flink duit voor neergeteld wordt, wordt het ook gebruikt met alle gevolgen vandien. Je kan dat innovatie noemen maar elke gewonde of dode die valt door te lichtzinnig te vertrouwen op een systeem dat allesbehalve waterdicht is, is er één teveel. I’m sorry.
Pascal zegt
Ah dus er rijden debielen op de weg? Dat is van alle tijden en heeft weinig met Tesla te maken. Ik weet uit ervaring dat ik liever achter iemand rijd die FSD ingeschakeld heeft en niet oplet, dan iemand die al slingerend z’n whatsapp zit bij te werken.
Paul58 zegt
@kevertje: helaas zijn er heel veel ‘chauffeurs’ die met andere dingen bezig zijn dan autorijden. Helaas is dit ook terug te zien in cijfers en kan dan ook feitelijk onderbouwd worden. Met situaties die verder gaan dan een verkeerspaaltje. De kans op menselijk falen is helaas erg groot. Denk aan roekeloos rijden, drank achter het stuur, qua leeftijd niet meer capabel genoeg om te rijden etc etc. Dat is pas levensgevaarlijk. Jouw reactie getuigt van een slappe onderbouwing. Eigenlijk raakt jouw reactie kant noch wal.
monsieurleloure zegt
De kinderkaart (-:
redbeams zegt
Denk dat deze wel meer remblokken miste.
V300amg zegt
Wordt een beetje moe over het negatieve nieuws over een tesla ongelukje. Ik ben geen tesla fan maar wie had er 10 jaar geleden gedacht of ook maar over gepraat dat er een onbekend merk de wereld ging veroveren in autoland die electrisch is en ook nog zelf kan rijden! Geen één merk die al decennia bestaat heeft dat kunnen verwezenlijken. Het is kwalitatief geen hoogstandje maar ze hebben het wel geflikt, waarvan hulde. Je kunt er nooit meer omheen dat dit merk de autowereld op zijn kop heeft gezet sinds de lancering.
jaapiyo zegt
Ben het op al deze punten met je eens. Hoewel ‘zelf kan rijden’ niet helemaal klopt natuurlijk…
Het gekke (en internationale) fenomeen is echter dat je niks kritisch op het merk mag aanmerken, terwijl daar behoorlijk veel aanleiding voor is. Zoals iedereen die hier vaak berichten leest weet, ga ik altijd voor de fijne nuances.
Wat Tesla en Elon gedaan heeft knap vinden (wat ik doe), kan gewoon naast niet heel erg warm worden van Tesla’s producten staan. Althans op internet mag dat niet, daar moet je volledig voor of helemaal tegen zijn, maar ik doe het stiekem toch gewoon.
Dat Tesla nog steeds zo’n beetje de beste elektrische aandrijflijnen maakt qua gewicht/range/efficiëntie is knap. Echter ben ik een dino, houd ik van goede bouwkwaliteit en geloof ik niet in een werkend ‘echt’ FSD in de nabije toekomst, noch dat Tesla meer dan 10% van hun beurswaarde uiteindelijk echt zal legitimeren (maar hé, daar kan Tesla zelf verder ook niet veel aan doen). Als je dergelijke verboden meningen echter neerpent, ben je net als elke journo wereldwijd die dat doet, op een of andere manier ‘een hater’ en heb je meestal ook financiële derivaten die zinspelen op een koersdaling of iets dergelijks, kennelijk. Of werk je voor je Shell ofzo. Het is allemaal wel koddig maar ook een tikkie engig.
Ik ben minstens net zo kritisch op FWD auto’s die premium pretenderen te zijn of gedrochten die fraaie BMW’s pretenderen te zijn. Maar kennelijk zijn de fanclubs van die auto’s een klap minder rabiaat. Wat iets wil zeggen, want die zijn/waren ook altijd best rabiaat.
Omdat Tesla de hoogste boom is, vangt deze veel wind. Vaak is dat mijns inziens ook terecht. En sowieso is het wel belangrijk dat juist de hoogste bomen niet per se door iedereen op een bizarre manier ‘beschermd’ worden tegen die wind door sneue ‘Stans’. Als die boom zo goed is, blijft ‘ie in zijn eentje ook wel staan. Zo niet, was de hype misschien toch niet zo echt als de realiteit.
papa zegt
@jaapiyo: mooie preek dominee jaapiyo… Ben het volledig met je eens, als het zo zou zijn dat ik op dit moment een andere auto zou mogen uitzoeken van de baas, dan zou ik een model 3 in de overweging meenemen. Ik zou hem echter nooit willen bezitten vanwege vrees voor dure reparaties. Ik denk ook niet dat dat onterecht is, zo volg ik bijvoorbeeld Tyler Hoover en richrebuilds op YouTube en dat geeft meer dan voldoende reden om voorzichtig te zijn. In de usa is het momenteel zo dat een nieuwe accu meer kost dan een vroege Tesla model S occasion.
wimof zegt
De uitleg die je bij AT-Zimmermann krijgt is zeer degelijk en leggen de plus-min en pijnpunten van Tesla bloot.
Herstellingsmethoden worden nodeloos duur gemaakt.
Anderzijds mogen we ook niet vergeten dat deze wagen voor een habbekrats in de US te koop wordt aangeboden.
Verklaard misschien al veel + de niet kwalitatief ingestelde Amerikaanse mentaliteit.
Pascal zegt
Een nieuwe fabrikant + Amerikaanse mentaliteit, die kan ik volgen. Maar in die redenatie begrijp ik niet waarom de Duitse merken die al meer dan 100 jaar bestaan, ook nog steeds auto’s afleveren met de meest knullige en kinderlijke gebreken. (Ramen die eruit vallen, losse bestuurdersstoelen, afbladderend interieur. Dit nog los van de grote ‘producteigenschappen’ die regelmatig op de klant worden afgewenteld) Je zou verwachten dat zij Tesla wel even les geven over hoe je een auto bouwt. Mwaah van die koude kermis ben ik in de afgelopen 20 jaar wel thuisgekomen.
goodvibrations zegt
En toch ben je nog geïnteresseerd in de i4 als ik het goed begrijp? Het verbaast mij ook wel hoe veel waardering Duitse auto’s krijgen tov bijv. Lexus die zo enorm veel beter is kwalitatief.. Kennis van me was helemaal klaar met Audi na meerdere slechte ervaringen gespreid over meerdere modellen.. allemaal ellende.. Kocht een Ford mondeo prees die de hemel in.. En wat koopt hij daarna? Toch weer een audi A4 🤦
Pascal zegt
Dat klopt inderdaad, ik heb sinds m’n 16e een onverklaarbare zwakke plek voor BMW’s. En die is er nog steeds, ondanks dat ze m’n portemonnee al een paar keer flink hebben laten bloeden bij de garage. Nu hoor ik geen beste verhalen over de i4, dus wie weet wordt het (god forbid) hierna wel weer een Tesla. Overigens geheel met je eens dat je voor goede auto’s bij merken zoals Lexus moet zijn.
ty5500 zegt
Dat herstellingswerken extra duur worden gemaakt is al gigantisch lang aan de gang. De tijd van enorm uitstekende bumpers die best een stoot kunnen opvangen ligt al een tijd achter ons en elke nieuwe auto zit propvol met airbags. Langs de andere kant wordt dit gecompenseerd door nieuwe technieken (automatische noodstop, achteruitrijcamera’s, parkeersensoren, esp) die ervoor zorgen dat we minder schade rijden.
ffw88 zegt
Ah, nu komt de jaap uit de mouw. Het is volgens mij geen kritiek maar eerder frustratie dat er redelijk wat Tesla’s rondrijden terwijl volgens je onderzoek de kwaliteit te wensen overlaat. Als het aan jou lag zat half leasend Nederland dus in een primiejum BMW i4 blepper.
Pascal zegt
Jammer dat zo’n i4 in de praktijk best wel blijkt tegen te vallen. Ik moet ‘m zelf nog proberen, maar volgens de journo’s is het rijgedrag zeker niet BMW-waardig.
Redrum zegt
En het coldgating van de batterij en het hoge verbruik en……
jaapiyo zegt
Waar iedereen in rondrijdt, daar maak ik me niet zo druk om. Frustreren doet het me al helemaal niet. Althans, dat men door overheidsbeleid praktisch gedwongen wordt een bepaald type auto te rijden, dat frustreert me wel. Maar dat is een heel ander issue en heeft niks te maken met of iemand anders nou een i4 of een Tesla rijdt. Ik ben simpelweg zelf niet zo onder de indruk van (meerdere aspecten van) het product. Al de rest zijn slechts figmenten van de imaginatie van de fansla’s.
Pascal zegt
Ach hou toch op met dat gezeur over fansla’s. Letterlijk iedereen hier is wel in bepaalde mate bevoordeeld en fan van z’n eigen merkje. Ik zie niet wat daar mis mee is, leuk toch. Daar gaan we ook niet voor elk ander merk een koosnaampje bij verzinnen toch? Laat ze/ons toch lekker. Dat jij Tesla’s niet leuk vindt was al geruime tijd bekend en is verder niet super interessant voor de lezer hier. Roept alleen de vraag op of het logisch is dat juist jij dan degene bent die schrijft over een merk waar je geen bal aan vindt. Het is natuurlijk (gezien de regelmatige feedback die je in de comments krijgt) toch merkbaar en levert daardoor gewoon niet de leukste artikelen op. Voor alle duidelijkheid: kritiek op Tesla is altijd welkom en vaak zelfs nuttig en gewoon terecht want ze verkloten nog genoeg. Alleen die zure ondertoon heb je als lezer als je het merk (zoals ondergetekende) toevallig wel leuk en interessant vindt om te volgen precies niks aan. Is slechts een stukje eerlijke / goedbedoelde feedback dit.
wimof zegt
Nu nog enkel door een Italiaan laten ontwerpen en bouwen door een (oude degelijke) Duitse fabriek.
De Fransen slaan we deze keer over.
mashell zegt
Dus de laatste Full Self Driving rijdt tegen een paaltje op, door rood, de trambaan op en stopt voor een logo van een bank? Nog lang niet goed genoeg dus. Ik bang dat ze met hun camera techniek niet veel beter kunnen dan dit.
Hier moet je jezelf als bestuurder toch de hele tijd als een rijinstructeur met een beginnende leerling bij voelen. De nervositeit die dit oplevert haalt alle plezier uit het auto rijden weg.
Pascal zegt
Zeker nog lang niet goed genoeg. Maar Tesla schakelt heus niet over op vision-only als ze niet verder zouden kunnen dan dit. Je kunt genoeg van ze vinden, maar ze zijn niet dom. Als mens rijden we ook ‘vision only’, ik vind het daardoor niet bij voorbaat ondenkbaar dat een computer dat uiteindelijk ook kan.
mashell zegt
Je snapt het niet. Het doel van autonoom rijden is niet net zo goed als een mens (en zelfs daar is vision nog lang niet, kijk naar een landschap met je ogen, maak een foto met je smartphone en bekijk de foto, de foto bevat veel minder dan je ogen kunnen zien). Het doel van autonoom rijden is beter dan de mens want zo goed als een mens kan rijden, tja dat hebben we niet meer nodig want kunnen de mensen al.
Ik noem Tesla wel dom, hun veiligheidsfilosofie met vision only en het single computer concept strookt op geen enkele wijze met dat wat gangbaar is en door standaarden als ISO 26262 wordt afgedwongen. Dat maakt het in Europa gewoonweg illegaal. En in de VS met haar claimcultuur zelfs heel erg dom, Tesla loopt de kans om kapot geprocedeerd te worden.
ty5500 zegt
Best wel een heel rare redenering, dan hebben we ook geen adaptieve cruise control, lane assist en dergelijke nodig want de mensen kunnen het toch allemaal al. Het toekomstige autonoom rijden zal vooral een meerwaarde hebben als de mens slechter rijdt dan de gemiddelde mens, namelijk als hij een lange reis maakt en hierdoor vermoeid geraakt of als de mensen iets gedronken hebben.
Pascal zegt
Ik ben niet in die branche werkzaam dus inhoudelijk kan ik niet meepraten. Enige waar ik niet in meega is geloven dat Tesla zo dom zou zijn als jij nu beweert. Zij noemen de aanpak van Mercedes met o.a. Lidar juist ‘a fools errand’, we zullen vanzelf wel zien wie er gelijk krijgt. Wetgeving zit overigens niet in beton gegoten. Zodra technische ontwikkelingen er voldoende aanleiding toe geven dan kan er gewoon gekozen worden om een wet te wijzigen. Er is natuurlijk gewoon sprake van voortschrijdend inzicht op zulke innovatieve projecten.
goodvibrations zegt
Ze zijn gewoon agile bezig.. Zodra ze er achter komen dat vision only niet haalbaar is of duurder is dan een radar plaatsten doen ze dat. Dat is gewoon een spannend vraagstuk… En een leuke ontdekkingsreis.. Als ze zeker wisten dat het kon lukte het al.. Want om het zeker te weten moet je bekend zijn met de how.. Maar hoe langer we wachten op succes hoe groter de kans is dat Tesla niet slaagt.. Dat duidt op te veel complexiteit..
jaapies zegt
Als ik zo zit te kijken naar dat filmpje lijkt het mij alleen maar vermoeide zo’n systeem. Je doet net niks echt zelf, maar moet wel de hele tijd alert blijven en corrigeren. Gewoon zelf rijden, wat na al die jaren ook automatisch gaat, lijkt me veel fijner. Soort van knoflook pers, handig maar het schoonmaken kost meer werk dan even snijden…
Redrum zegt
Die analyse is correct echter het is wel de bedoeling dat dit uiteindelijk geen aandacht meer behoeft.
Hoelang dat dit nog duurt is echter de vraag. Ik zit erop zich ook niet op te wachten. (Heb wel FSD)
Het gedeelde verantwoordelijkheidsmodel is een moeilijk begrip voor velen. Als je nu nog in die auto stapt en denkt dat hij zelf rijdt dan stond je toch niet vooraan in de rij toen het verstand werd uitgedeeld maar goed.
Als een naamswijziging zou helpen, why not maar dan staan we er als mensheid nog slechter op dan ik al dacht.
jaapiyo zegt
Het helpt niet per se in dit opzicht dat ome Elon het continu heeft over robo-taxi’s en ook op andere manieren wél de indruk wekt dat volledig autonome Tesla’s al zo goed als klaar zijn.
Pascal zegt
Hij riep afgelopen week weer dat hij ‘shocked’ zou zijn als het dit jaar niet lukt om FSD af te krijgen. Hij heeft weinig geleerd van z’n eerdere missers op gebied van beloftes over tijdlijnen.
marcomanta zegt
De techniek is nog lang niet klaar heb ik in de gaten.