• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Communisme! Dit tikken de teams af voor F1 in 2022

Auteur: jaapiyo, gepost 5 februari 2022 om 20:03 – 7 Reacties

Spaarvarken

De teams tikken weer miljoenen af voor deelname aan het F1 circus in 2022. Dan is die Junkyard Race toch net wat voordeliger…

Dat racen een dure sport is om te beoefenen, mag geen geheim heten. Zeker als je op enig niveau wil meedoen, moet je diepe zakken hebben. Zelfs een oppertalent als Max Verstappen, had naar verluidt een miljoen of twee nodig van pa Jos om tot volle bloei te komen. Dat had nog veel meer kunnen zijn, maar gelukkig voor MV1, werd hij na zijn overstap naar de monoposto’s al vrij rap opgepikt door Red Bull. Zo kon hij in sneltreinvaart de F1 bereiken en daarna zelf joekelveel geld binnenharken.

Kapitalisme of communisme?

Die F1 is natuurlijk de ultieme piek van het kapitalisme in de sport. Hoewel, nu de budget cap een feit is, wordt het feitelijk steeds meer communisme. Dat laatste past eigenlijk ook wel bij de manier waarop de premie om mee te mogen doen bepaald wordt. De sterkste schouders moeten namelijk de zwaarste lasten dragen. Hoe meer puntjes je hebt gehaald vorig jaar, hoe meer je betaalt.

Merrie betaalt meer

Het begint allemaal met een flat fee van 556.509 Dollar in het geval je geen punten hebt gehaald vorig seizoen. Dat is dus meteen het bedrag wat Haas F1 moet aftikken, daar deze kneuzen vorig jaar een dikke vette donut scoorden. Voor alle andere teams geldt dat er voor elk gescoord punt, 5.563 Dollar bijkomt. Behalve voor Mercedes dan, want omdat zij de constructeurstitel wonnen, moet Das Haus per punt 6.677 Dollar dokken om deel te nemen aan het nieuwe seizoen.

Tabel

Dit loopt snel in de papieren, want al met al moet Mercedes hierom 4.652.848,50 Dollar neerleggen om dit jaar ook weer mee te mogen doen. Wat de andere teams de FIA schuldig zijn, zie je in de tabel hieronder:

Team2022
Mercedes $  4.652.848,50
Red Bull $  3.813.645,50
Ferrari $  2.356.139,50
McLaren $  2.086.334.00
Alpine $  1.418.774,00
AlphaTauri $  1.346.455,00
Aston Martin $      984.860,00
Williams $      695.584,00
Alfa Romeo Sauber $      628.828,00
Haas $      556.509,00

Aston Martin stuk goedkoper uit door wanprestatie

Omdat de teams in 2021 22 races hadden om puntjes te scoren, terwijl dat er in 2020 nog zeventien waren, zijn de meeste teams dit jaar meer geld kwijt aan hun deelname dan vorig jaar. Alpine en Haas F1 betalen iets minder (kleine twee ton respectievelijk 30.000 Dollar). Alleen Aston Martin bespaart echt fors. Logisch want in 2020 ging de toen nog roze Mercedes nog als een speer, doch vorig jaar niet meer. Aston Martin mag zodoende bijna zeven ton minder betalen dan vorig jaar.

Succesbelasting

Het lijkt zo dus alsof er een dikke succesbelasting geheven wordt in de F1. En dat is feitelijk ook zo. Toch is succes behalen alsnog lucratief. Mede door het winnen van de titel, mocht Mercedes vorig jaar circa 150 miljoen Dollar bijschrijven uit naam van de rechtenhouder. De FIA weet dat natuurlijk ook en approprieert op deze manier een deel van het succes.

Geen invloed op budget cap

Zo vloeit er indirect dus extra geld van de rechtenhouder naar de regelgever. Het slijk der aarde laat immers de wereld ronddraaien, zelfs in de nieuwe F1 in het tijdperk van de budget caps. Mocht je het trouwens afvragen: deze kosten gaan níet ten koste van dat budget cap. In die zin is het dus geen nadeel voor de beste jongetjes (m/v) van de klas.

Ook interessant!

  • De auto van Max Verstappen in 2022
    De auto van Max Verstappen in 2022
  • F1 2022
    BREEK: Eerste foto's F1-auto 2022 zijn gelekt
  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • moedige coureurs
    Breek! Dit is de F1 kalender voor 2022!

Nieuwste artikelen

  • Laadpalen zorgen voor extra werk en een boel irritatie
  • motor-trip frankrijk
    Het wordt iets minder k*t om door Frankrijk te rijden
  • Je auto wassen gaf nog nooit zo’n voldaan gevoel
  • Volkswagen doet echt z’n best voor ons met een nieuwe extra hete GTI
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, liberty-media, Racing

Vorig bericht: « Tesla met Full Self Driving rijdt zichzelf tegen paal aan
Volgend bericht: Lewis Hamilton maakt LL Cool Jesque comeback »

Lees Interacties

Reacties

  1. Autokenner zegt

    5 februari 2022 om 23:05

    Wie mooi wilt zijn moet pijn lijden, of in dit geval, wie goed wilt zijn moet dokken.

    Login om te reageren
  2. z3cabby zegt

    5 februari 2022 om 23:47

    En daarmee is alles wel gezegd

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    6 februari 2022 om 05:43

    Waarom zijn de prijzen in dollars? De FIA is toch Europees?

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      6 februari 2022 om 09:48

      @mashell: iedereen kent de dollar prijs . En anders rekenen ze het weer om naar dollars . Net als bitcoin bv of olie . Of goud enz enz

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    6 februari 2022 om 06:17

    Was in het communisme niet iedereen gelijk?

    Login om te reageren
  5. toniominestrone zegt

    6 februari 2022 om 09:16

    Japie is niet helemaal op de hoogte wat communisme precies inhoud.

    Login om te reageren
  6. jelmer zegt

    6 februari 2022 om 10:12

    Van al die radicaal-rechtse types die zich overal in het publieke debat opdringen en met termen als “communisme” strooien uit een mix van ideologische verdwaasdheid en trollen voor de clicks kun je toch moe worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North