• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla Model S crasht door hoek van kantoorpand in Wijchen

Auteur: hayte, gepost 31 juli 2020 om 15:47 – 65 Reacties

De neus van de Tesla Model S die in Wijchen crashte

De bestuurder van deze Model S zegt dat ze de auto niet bediende, maar dat de auto vanzelf tegen het kantoorpand crashte.

Een Tesla die vanzelf gaat rijden en daarbij crasht. Het klinkt wat gek, toch is dat een claim die vaker voorbijkomt. Nu is er een volgend persoon die met diezelfde vreemde claim komt, namelijk de bestuurder van deze Tesla Model S.

De achterkant van de gecrashte Tesla Model S

Net na het middaguur van deze vrijdag knalde de Model S namelijk tegen het kantoor van internetbedrijf Yoast aan. Of nja, knalde… Een van de hoeken van het pand is compleet doorboord. De bakstenen die eerst nog een muur vormden, liggen nu verspreid over de straat.

De elektrische sedan zelf ziet er ook aardig toegetakeld uit. Sowieso kan de eigenaar een nieuwe motorkap en bumper bestellen, al is de kans groot dat er meer structurele schade bij de Model S is. De koplampen lijken bijvoorbeeld niet meer op dezelfde lijn te liggen.

Weer de neus van de gecrashte Tesla Model S

De ‘engste’ schade zien we echter bij de voorruit. Deze is namelijk doorboord met een flink blok aan bakstenen. Wie naar deze foto’s kijkt, zal het waarschijnlijk niet geloven dat de twee inzittenden het zonder gewond te raken overleefden. En toch is het – gelukkig – zo.

In de auto zaten een vrouw en haar kindje. Het tweetal is door ambulancepersoneel gecontroleerd, maar hoefden niet mee naar het ziekenhuis. De bestuurder had wel een opvallende claim voor het ongeluk: de Model S begon zelf opeens hard te rijden en crashte zo tegen het bedrijfspand.

Nog een keer de achterkant van de gecrashte Tesla Model S

De politie heeft de auto laten afslepen en gaat technisch onderzoeken hoe het ongeluk kon gebeuren. Daarbij kunnen ze een gesprekje voeren met de RDW, die ervaring heeft met crashende Tesla’s. Het is trouwens niet voor het eerst deze week dat een Tesla tegen het pand van een ondernemer knalt; eerder was een Model X in Rotterdam aan de beurt.

Foto’s: Persbureau Heitink.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Elektrisch, model-s, schade, Tesla

Vorig bericht: « Primeur! Nederland eerste land met digitaal verkeersborden overzicht
Volgend bericht: Volkswagen ID.3 rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. bruinwerker zegt

    31 juli 2020 om 15:57

    Hele vervelende glitch in die Tesla’s. ‘S avonds naar huis heb ik daar ook altijd last van. Het gaspedaal neemt dan mijn voet mee naar beneden en dan cruise ik ineens met 170 naar huis.

    Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      31 juli 2020 om 16:43

      @bruinwerker: Gek genoeg heeft mijn Supra dat ook wel ‘s. Volgens de garage is dat het injector reiniging programma. Ben benieuwd wat het bij een Tesla is.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        31 juli 2020 om 16:49

        @crashingduke: Bij een Tesla is dat om roestvorming op de elektromotor te voorkomen

        Login om te reageren
      • bierbuik zegt

        31 juli 2020 om 16:51

        @crashingduke: is niks nieuws hoor, ook mijn ’99 micra heeft dit. Volgens het boekje om de banden op de juiste temperatuur te houden, voor optimale grip

        Login om te reageren
      • schreute01 zegt

        31 juli 2020 om 17:31

        @crashingduke: bij mijn auto’s is het om het asfalt voor anderen op te warmen.

        Login om te reageren
      • kennone zegt

        31 juli 2020 om 18:08

        @crashingduke: Mijn Abarth heeft dat om de uitstoot een boost te geven zodat de bomen beter groeien

        Login om te reageren
  2. osmo zegt

    31 juli 2020 om 15:59

    Ik vind de schade aan de wagen eigenlijk nog meevallen voor een voertuig dat juist half door een huis gereden is.

    Login om te reageren
    • arhanso zegt

      31 juli 2020 om 18:45

      Die is S is total loss. De eigenaar gaat voor een Cybertruck. Bij de volgende keer dat zijn spontaan door een huis heen rijdt wil hij dat er geen schade of krassen op zijn auto…

      Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        31 juli 2020 om 21:32

        In de tekst staat een paar keer dat het om een vrouw gaat ?

        Login om te reageren
      • 20vtsport zegt

        31 juli 2020 om 23:51

        Goed verhaal

        Login om te reageren
  3. dappers zegt

    31 juli 2020 om 16:05

    altijd heel gek dat de rem het niet doet bij dit soort dingen. Dit doet me denken aan dat toyota gaspedaal geneuzel een paar jaar terug.

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      31 juli 2020 om 17:37

      @dappers: Remmen werkt prima, maar dan moet de bestuurder er wel op trappen! Dat van Toyota was inderdaad echt een probleem

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        31 juli 2020 om 18:31

        @theblazerunner: de remmen van een tesla zijn brake by wire. Als iets in de software besluit dat er gas gegeven word dan ben je vrij kansloos. Maar zelfs als het niet by wire was geweest vermoed ik dat zonder goede bekrachtiging de motor een stuk sterker is dan de remmen.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          31 juli 2020 om 19:44

          @lekbak: onzin, het rempedaal indrukken overruled alles. Dat is namelijk bij wetgeving verplicht en niet meer dan logisch. Het gaspedaal is een ander verhaal.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            31 juli 2020 om 20:03

            @flutterby: nogmaals: het is brake by wire.

            Er is geen mechanische/hydraulische verbinding tussen je voet en de remmen. Je bent volledig overgeleverd aan een stukje elektronica en software. Dan kan het nog zo verplicht zijn om in de software de remmen alles te laten overrulen maar als de software faalt dan faalt die.

            Ik weet uit ervaring dat je met nagenoeg onbekrachtigde remmen een gemiddeld krachtige auto die in de eerste versnelling volgas staat stil kunt remmen met ouderwetse remmen. Brake by wire had nooit toegestaan mogen worden.

            Login om te reageren
            • clubbtraxx zegt

              31 juli 2020 om 21:40

              Denk ook dat flutterby gelijk heeft hoor. Volgens mij is er wel degelijk een mechanische/hydraulische verbinding met de remmen. Is voor zover ik weet inderdaad bij wet verplicht, idem voor de besturing.

              Login om te reageren
            • DJ zegt

              31 juli 2020 om 21:40

              @lekbak:
              De Tesla Model S heeft geen brake by wire systeem. Wanneer je je gas los laat, wordt er inderdaad afgeremd via de elektromotor. Het rempedaal is het echter gewoon verbonden met een hydraulisch systeem met rembekrachtiger zoals bijna elke auto. Enkel de handrem is brake by wire.

              Login om te reageren
            • mashell zegt

              31 juli 2020 om 22:37

              @lekbak: als de software faalt bij iets als remmen dan wordt dat gedetecteerd en stopt de auto. Veiligheids relevante software zit behoorlijk complex in elkaar en is compleet afgezekerd. Dat vereisen de normen en de overheid.
              Maar tja Tesla, die maken wel vaker de indruk dat het met de veiligheids relevante software niet helemaal goed voor elkaar is.

              Login om te reageren
            • Smurf zegt

              31 juli 2020 om 23:18

              @lekbak: Ik ken Tesla’s van binnen en buiten want ik werk er, en er is een hydraulisch remsysteem aanwezig, dus helaas. Ook geloof ik geen enkel verhaal van Tesla’s die uit zichzelf accelereren. Het Pedal board zit zo goed in elkaar dat dit absoluut nooit kan gebeuren.

              Login om te reageren
            • flutterby zegt

              1 augustus 2020 om 13:25

              @lekbak: naast “brake-by-wire” wat Tesla niet gebruikt en bijvoorbeeld Volkswagen en Toyota wel (proven technology) zijn er nog honderden zo niet duizenden andere software implementatie waar levens van afhankelijk zijn. Loop eens door een ziekenhuis zou ik zeggen. Software voor remmen is écht niet spannend omdat bij twijfel altijd de remmen ingeschakeld kunnen worden. Probeer dat maar met beademingsapparatuur.

              Login om te reageren
            • flutterby zegt

              1 augustus 2020 om 13:29

              @lekbak: Toyota en Volkswagen hebben inmiddels wel bewezen dat brake-by-wire werkt. Als je vreest voor software dat over levens gaat zou ik maar wegblijven van de luchtvaart en ziekenhuizen.

              Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    31 juli 2020 om 16:17

    Wie gaat er ook met een schoorsteen bovenop de voorruit rondrijden, dan zie je toch ook niks…

    En dan verbaasd zijn dat je ergens tegenaan rijdt.

    Login om te reageren
  5. mc96 zegt

    31 juli 2020 om 16:18

    Kan het niet zo zijn dat het gaspedaal is ingedrukt in plaats van de rem?

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      31 juli 2020 om 16:24

      Gas? Nee.

      Login om te reageren
    • w205 zegt

      31 juli 2020 om 16:27

      Nee want een Tesla heeft geen gaspedaal.

      Login om te reageren
  6. b00st zegt

    31 juli 2020 om 16:40

    Vrouw aan het stuur, stuk uit de muur

    Login om te reageren
  7. Paul58 zegt

    31 juli 2020 om 16:58

    Wellicht een technische fout of wellicht per ongeluk de cruise control aangezet en in paniek geraakt?

    Ik weet dat de CC in een Tesla net iets anders werkt dan bij andere merken. Wanneer je de CC activeert accelereert de auto naar de toegestane maximum snelheid en niet naar de snelheid die op dat moment wordt gereden. Dan krijg je uiteraard zo’n acceleratie effect.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      31 juli 2020 om 18:05

      Maar wat is dan volgens een Tesla de maximum snelheid op de stoep en in een gebouw?

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      1 augustus 2020 om 01:35

      @kevin1989: werkt de cc vanaf 0 kmu?

      Login om te reageren
      • Paul58 zegt

        1 augustus 2020 om 10:07

        Ja je kunt de CC of autopilot aanzetten wanneer je stilstaat. @ bernoulli ik neem aan dat de max snelheid in die zone 30 of 50 is.

        Login om te reageren
  8. bembem zegt

    31 juli 2020 om 17:03

    Het blijft een rijdende tablet

    Login om te reageren
  9. eefie zegt

    31 juli 2020 om 17:07

    “Sowieso kan de eigenaar een nieuwe motorkap en bumper bestellen, al is de kans groot dat er meer structurele schade bij de Model S is. De koplampen lijken bijvoorbeeld niet meer op dezelfde lijn te liggen.”
    Moet bovenstaande nou leuk zijn, of is dit “verjaardaghumor”? Daar praten mensen ook soms zo quasi-leuk

    Login om te reageren
    • 367pk zegt

      31 juli 2020 om 17:16

      @eefie: ik vind het wel grappig

      Login om te reageren
      • theblazerunner zegt

        31 juli 2020 om 17:39

        @367pk: beetje vergezocht, maar dat hok is sowieso total-loss

        Login om te reageren
    • papa zegt

      31 juli 2020 om 17:47

      @eefie: hi-la-risch… Ik heb nog nooit zo gelachen

      Login om te reageren
    • troljedemoeder zegt

      31 juli 2020 om 20:06

      Inderdaad! Men gaat er maar onachtzaam aan voorbij dat hier natuurlijk veel leed bij komt kijken! En wonder boven wonder is er niemand gewond geraakt! Het had veel slechter kunnen aflopen! Uiterst ongepast om dan zulke bedenkelijke, seksistische grappen te maken, Eefie.

      Login om te reageren
  10. Yzord zegt

    31 juli 2020 om 17:15

    Wie rijdt er dan ook in een Tesla? Ja sorry hoor, maar met mijn tientallen jaren ict ervaring weet ik dat software rare dingen kunnen doen en dan stappen er mensen in een (lelijke) auto vol met software en electriciteit. Tis een soort lotto, een van de tig kan een klapper maken.

    Nee, geef mij maar gewoon een normale auto waarmee ik zelf bepaal wanneer ik tegen een muur rij.

    Login om te reageren
    • 367pk zegt

      31 juli 2020 om 17:22

      @yzord: nou ben ik bepaald geen Tesla fanboy, maar iedere auto heeft toch tegenwoordig meer software regels dan een spaceshuttle?
      Ik lees gisteren in de AMS dat de nieuwe Mercedes S klasse alleen in z’n MBux ruim 30 miljoen regels softwarecode heeft.
      Je ontkomt er dus niet aan, en bijna iedereen hier heeft al wel eens “electronica” problemen met z’n auto gehad.

      Login om te reageren
      • mustang750supersnake zegt

        31 juli 2020 om 17:28

        @367pk: dit lijken me echter geen software problemen…meer “niet voor je kijken,op je telefoon spelend in een gebouw plempen”…..fijn mama dankjewel voor de uitleg…je mag nu zelf me onderbroek verschonen!

        Login om te reageren
      • Yzord zegt

        31 juli 2020 om 18:04

        @367pk: iedere auto heeft software. Zelfs mijn 205GTIhad een mapping.

        Het gaat er om dat die “future” auto’s alleen maar meer vreemde crashes veroorzaken in de toekomst en dus ook in het heden. Ik wil die rommel niet onder mijn kont.

        Login om te reageren
    • schreute01 zegt

      31 juli 2020 om 17:34

      @yzord: mijn ervaring met ICTers is dat ze zeggen dat er aan het probleem wordt gewerkt. En in de tussentijd wordt de boel trager en trager.

      Login om te reageren
    • Pascal zegt

      31 juli 2020 om 17:57

      Als ICT’er met eveneens tientallen jaren ervaring rijd ik met het volste vertrouwen in een Model 3. Dat is omdat ik een aardig begrip heb van de mate van voorzorgsmaatregelen die er in de software zijn genomen om gevaarlijke situaties te voorkomen. Bovenstaande lijkt me 99.99999% kans op een kwestie van verkeerde pedaal indrukken. Natuurlijk is het dan verleidelijk om te gaan roepen dat je Tesla er zomaar uit zichzelf vandoor ging, zoals Marco Bakker per ongeluk op de cruise control zat in die parkeergarage destijds zeker. Hopelijk zijn de logs uit te lezen.

      Login om te reageren
      • rw1994 zegt

        31 juli 2020 om 18:35

        @Pascal: Ik durf zonder twijfel in een Tesla te stappen. Ben zelf actief als software engineer in de automotive en de gestelde voorschriften zijn dusdanig dat de kans op problemen zeer minimaal is.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          31 juli 2020 om 22:42

          @rw1994: klopt… maar implementeert Tesla dat ook? Ze zijn Amerikaans (daar gaan ze wat losjes met regels om) ze hebben verdacht korte release cycles (er kan niet degelijk getest worden) en hebben incidenten met de Autopilot gehad waarvan je denkt “maar dit kan toch niet zo?”.
          Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat Tesla de ISO 26262 correct implementeert.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            1 augustus 2020 om 13:32

            @mashell: maak je maar geen zorgen. Op Wall Street hebben ze dat uitvoering uitgezocht om het aandeel naar beneden te krijgen. Tesla kan het niet veroorloven om niet complaint te zijn.

            Login om te reageren
    • flutterby zegt

      31 juli 2020 om 20:21

      @yzord: zeker ervaring met eigen software? Kijk maar eens naar een Volkswagen die miljarden uitgeeft aan OTA updates terwijl Tesla dit al 8 jaar doet en veruit de snelste en betrouwbaarste API en app hebben.

      Login om te reageren
    • sprankel zegt

      1 augustus 2020 om 00:20

      Jij bent oldtimer fan dan? Want die normale auto ga je toch even moeten definiëren vrees ik.

      Dat gaspedaal is al meer dan 20 jaar elektrisch, mijn eerste auto uit het jaar ’98 was wel zo slim met een fail safe te werken, als de software het niet meer zag zitten dan gaf die een nood signaal waardoor een veer losgelaten werd waarna het gaspedaal terug mechanisch werd. Dan heb je uiteraard wel geen cruise control meer want dat is software natuurlijk. Maar dan had hij ook de neiging om de motor te laten afslaan, software van de airco zegt, hoi, ik ga mijn airco compresser met variabele inhoud een standje hoger zetten maar als de software van de motor het gasklep niet kan bedienen, dan slaagt de motor wel eens af.

      Maar jij doet dus nog een echte normale auto, zo een zonder ABS, tractiecontrole, ESP, climatecontrol, boordcomputers en zonder turbo, heel belangrijk. Want die turbo’s zonder software hadden doorgaans niet bepaald een lang leven te gaan en de motor ook niet want zonder software krijg je veel pingel pingel met een turbo.

      Of zou het kunnen dat jij denkt met een doodnormale auto te rijden terwijl je in werkelijkheid minstens 20 computers met software aan boord hebt? Want dat is wat een instapwagen van 10 jaar oud heeft, een nieuwe gaat over de 40, met gemak.

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      1 augustus 2020 om 01:36

      @yzord: hoho, volgens de bestuurder werd ze gereden hè…

      Login om te reageren
    • vbarchetta zegt

      3 augustus 2020 om 13:10

      @yzord: u heeft een Ford Model T uit 1920 zonder elektronica.? Aangezien vanaf 1922 de eerste electronica in auto’s werd gemonteerd (de autoradio..)

      Login om te reageren
  11. SpiderIV zegt

    31 juli 2020 om 17:23

    Is wel een moderne ziekte aan het worden. Bestuurders van een Tesla die het begrip eigen verantwoordelijkheid niet meer kennen.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      31 juli 2020 om 17:54

      Precies dit. Blijkbaar is het verleidelijk voor bestuurders om een auto die zelfrijdende functies heeft ook maar meteen de schuld te geven van eigen onkunde en onoplettendheid. Techniek kan nog zo mooi zijn, er is altijd wel een debiel te vinden die er niet mee om kan gaan.

      Login om te reageren
  12. ronaldotour zegt

    31 juli 2020 om 17:39

    Waarschijnlijk in paniek meer stroom gegeven i.p.v. te regenereren. De kans dat dit aan de auto ligt lijkt me zeer klein maar ze kunnen alles uitlezen.

    Login om te reageren
  13. rob5nismo zegt

    31 juli 2020 om 18:29

    Een tesla filmt toch alles vanuit 4 hoeken?

    Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      31 juli 2020 om 23:00

      @rob5nismo: 1 hoek is n blinde hoek geworden?

      Login om te reageren
  14. alfapeter zegt

    31 juli 2020 om 18:52

    Alles kan natuurlijk maar mocht blijken dat mevrouw een valse verklaring heeft afgelegd aan de politie mag ze daar ook zwaar voor beboet worden en voor mij mag Tesla haar dan ook aanklagen voor laster.

    Login om te reageren
  15. normalantrieb zegt

    31 juli 2020 om 19:33

    In USA loopt toch ook een onderzoek naar “unintended acceleration” bij Tesla?

    Login om te reageren
    • bArTaAfJeS zegt

      31 juli 2020 om 19:51

      Daar is eigen verantwoordelijkheid helemaal uitgebannen.

      Hier zijn we ook hard op weg lijkt het.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        31 juli 2020 om 22:47

        @baafjes: in de VS heeft men juist een heel grote eigen verantwoordelijkheid (zo is er amper een sociaal systeem). En juist dat heeft er toe geleid dat als iemand anders schuld heeft aan iets dat jou of een dierbare is overkomen dat die ander dan ook standaard helemaal kapot geprocedeerd wordt.

        Login om te reageren
  16. roadster1976 zegt

    31 juli 2020 om 20:01

    Krijgen we ook dagelijks updates over een Audi die crasht?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      31 juli 2020 om 20:22

      @roadster1976: nee maar wel een Honda.

      Login om te reageren
  17. frank2b zegt

    31 juli 2020 om 20:58

    Nieuw geautomatiseerd Tesla-feature: Autocrash.

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      31 juli 2020 om 22:10

      @frank2b: werkt best goed! Redelijk betrouwbaar ook.

      Login om te reageren
      • mustang750supersnake zegt

        31 juli 2020 om 23:02

        @spideriv: +1 …moest lachen?

        Login om te reageren
  18. hacker zegt

    1 augustus 2020 om 12:44

    Bij een Tesla is het natuurlijk makkelijk om een uitvlucht te verzinnen wanneer je zelf gefaald hebt aan het stuur: “hij begon ineens vanzelf te rijden…”

    Login om te reageren
  19. smokin zegt

    4 augustus 2020 om 10:28

    Volgens mij kun je toch beter een auto met een uitlaat hebben dan eentje met een schoorsteen op het dak.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North