Tesla Model S is de Autoblog auto van het Jaar 2013

Auteur: , 77 Reacties

De Jaguar F-Type en de Audi RS6 Avant zaten em op de hielen, maar uiteindelijk heeft de Tesla Model S gewonnen!

Tesla Model S

Zoals elk jaar was er afgelopen weken weer een poll; een shortlist met 14 modellen, waar jullie op konden stemmen. We gaan dus niet in de toekomst kijken en gokken welke auto er populair zal worden. Nee, het publiek kiest de winnaar. Jullie. Het gaat daarbij om modellen die dit jaar(!) zijn uitgekomen en dus al op de weg te zien zijn.

Vorig jaar was de Ferrari F12berlinetta de terechte winnaar, daarvoor de BMW M5, maar dit jaar is het de Tesla Model S. Een model van een nieuw automerk, met een nieuw type aandrijving, met bergen koppel en met zeer interessante fiscale voordelen. Het merk opende dit jaar zelfs een distributiecentrum in Tilburg en is inmiddels een fortuin waard op de beurs.

Tuurlijk, er waren onlangs wat incidentjes met accu’s en vuur, maar zeg nou zelf, welk merk heeft daar geen last van? En ja, de auto staat zelfs op de shortlist van die gedoemde Auto van het Jaar verkiezing (het zal toch niet).

Enfin, we konden ons geen betere winnaar voorstellen. En er is geen twijfel over mogelijk: Tesla CEO Elon Musk is de automotive Chuck Norris, de vleesgeworden Tony Stark en de eindbaas van Silicon Valley. Gefeliciteerd!



77 reacties

Merkwaardig..hoe kan zo’n totaal niet spannend apparaat nou auto van het jaar worden??
@Baffie: Goede auto’s hoeven niet altijd spannend te zijn. Daarnaast, als je een keer de kans krijgt om mee te rijden zul je je verbazen over hoe rap dit apparaat van zijn plaats komt.

Terechte winnaar wat mij betreft.
@motoragent: bent u echt een motoragent?
@3246cm252kw: Niet meer, ik had misschien wat minder moeten autobloggen tijdens mijn dienst…
@motoragent: bloggen op de motor is wel apart ja :-0
@motoragent: dat is lullig als u het naar uw zin had met dat werk. Ik word eigenlijk altijd genadeloos hard gestraft door agenten omdat ik een net voorkomen heb en me altijd heel net opstel na een overtreding en de meeste agenten dat alleen tegen mijn type mens durven denk ik in de regio Utrecht. Een waarschuwing werkt bij mij beter maarja het is niet anders. Ik sla me er wel doorheen haha
@motoragent: Goede auto.. lekker objectief.
Iemand in mijn familie wilde dit ding kopen in Noorwegen, aangezien er daar nog meer fiscale voordelen aankleven dan hier in NL; maar heeft er toch van afgezien aangezien de afwerking te wensen overliet en er in Noorwegen al de nodige auto’s terug zijn gekomen met elektronische problemen.
Het is meer een “kijk mij eens hip zijn” auto, niets mis mee, maar om het nou direct een “goede auto” te noemen gaat wat ver.
@Baffie: Heb je al met deze auto gereden? Ik noem sneller op de 160 als een E63 AMG anders absoluut niet saai!
@dadutchdude: is 160 dan ook niet meteen zijn max?
@mercedesclsfan: Afhankelijk van het accupakket 193 tot 210 km/u, aldus wikipedia ;)
@motoragent: Ok, dat valt nog niet zo erg tegen, maar wel balen als je in Duitsland rijdt met je 100 000 euro kostende auto en ingehaald word door een passat.
@mercedesclsfan: haha helemaal gelijk of een 316i of een C 180 hahaha
@mercedesclsfan: Op de autobahn moet je toch om de 100m op de rem vanwege wegwerkzaamheden, dus laat die passat zijn gang maar gaan ;)
@mercedesclsfan: Een paar straten in 1 land op de hele aardkloot waar je zo hard mag, maar o wee als je auto die snelheden niet halen kan!
@Brum: tja je woont in Nederland, dan is het niet zo uitzonderlijk dat je in Duitsland rijdt
@motoragent: En hoe ver kun je rijden als je 193/210km/u rijdt? juist ja, dan is de accu nog sneller leeg dan een puber zijn ‘kwarkbuks” bij het zien van naakte plaatjes van een doorsnee porno-ster.

Daarnaast is bij erg koude temperaturen de accu nog sneller leeg + het LCD scherm in de middenconsole schijnt te bevriezen bij matige tot strenge vorst.
Typisch, een duffe gezinsauto wint het van een designpareltje als de F-type, die zonder de belasting de helft kost, en zelfs meer koppel heeft dan de bergen-koppel model S. Ik heb weinig hoop voor de autobloglezers als ze allemaal voor deze extra dure en onhandige Prius gaan.
@Mairsil: Vreemd verhaal dit.
@Mairsil: Want autoliefhebbers mogen alleen vol lof zijn over onpraktische sportwagens met 10.000pk? Autoliefhebbers mogen geen waardering hebben voor een schitterend ontworpen ‘gezinsauto’ die gebruik maakt van nieuwe technieken en daardoor uitermate praktisch, snel en comfortabel is?
@motoragent: Schitterend ontworpen? Zo duf als een Prius. En zo praktisch als een auto met een 10-liter tank die uren kost om vol te gooien. En hij kost buiten de belastingen maar een fractie meer dan een M5.
De Tesla is tot-en-met hype, en 10 jaar verwijderd van een bruikbare auto voor een normale prijs. Dat zo’n auto bovenaan komt geeft toch wel aan dat het autoblog-publiek inmiddels voornamelijk uit Blaricumse 50+ers in grijze jasjes bestaat.
@Mairsil: Nee, dat geeft aan dat smaken verschillen en zegt niets over de leeftijd van fotoblog bezoekers. Ga eens rijden met deze auto en je roept wel anders!
@Mairsil: Qua designtaal lijkt de Tesla Model S heel veel op de Jag F-type, beiden zeer clean met een rustige, maar toch krachtige lijnvoering. Daarnaast heeft een S een actieradius van 400km, ruim voldoende om een hele week van en naar mijn werk te rijden, net als voor het overgrote deel van de bevolking.

Tesla is geen hype, maar een innovatie. En net als met de meeste nieuwe dingen heeft ook deze techniek tijd nodig om zich te ontwikkelen. Bedenk even dat de auto met ICE er al ruim 100 jaar op heeft zitten om zo ver te komen als we nu zijn, en de (moderne) elektrische auto pas enkele jaren. Toch weet de elektrische auto al de ICE op vele punten te verslaan. Over een jaar of 10 vragen mensen zich af hoe we het in hemelsnaam zo lang in die pruttelende, vibrerende en stinkende auto’s hebben kunnen rijden.
@motoragent: Over het designaspect zullen we het niet snel eens worden, maar verder zeg je eigenlijk precies hetzelfde als ik. De techniek heeft tijd nodig om te ontwikkelen en over 10 jaar zijn er waarschijnlijk prima electrische auto’s. Nu zijn ze echter nog lang niet op het niveau van een gewone auto. Dat komen ze ongetwijfeld wel, maar het slaat nergens op om het _nu_ auto van het jaar te noemen omdat het model over 10 jaar wellicht beter is dan de rest. Tesla is hardstikke goed bezig en maakt hele knappe apparaten, maar nu komen ze nog niet in de buurt van een auto van het jaar. _Dat_ is pure hype.
@Mairsil: Hij is nu al beter dan het gros van de auto’s die nu bij de dealer te krijgen zijn. Heel veel beter. Alleen als je dag in dag uit op de weg zit is het simpelweg geen optie, dat is zeker waar.
@motoragent: Als je nog wel eens naar familie rijdt 160km verderop is het ook al geen optie, die hebben geen laadpaal voor de deur staan, en heen en weer gaat hij nauwelijks of niet halen, zeker niet als het koud is of de accu wat ouder.
Enneh, welke auto’s staan er volgens jou nu bij de dealer voor 70.000 euro ex. belasting die niet beter zijn dan deze Tesla?
@Mairsil: Dat haal je toch gewoon? 320km rijden is geen probleem. Wel grappig dat iedereen ineens zo nodig op bezoek bij familie of op vakantie moet als het over elektrische auto’s gaat. En als je dat echt wil, dan is een elektrische auto inderdaad niet geschikt voor jou. Maar voor de andere helft van de Nederlandse bevolking wel.

Beter is een ruim en subjectief begrip, maar als ik 70.000,0 te besteden had, zou ik het liever aan een S uitgeven dan een vergelijkbare BMW 5-serie. Stiller, sneller en veel goedkoper in gebruik en onderhoud.
@motoragent: Gaan we eens kijken of jij in de winter met een jaar oude accu de 320 km echt haalt, of dat je dan achter elke vrachtwagen moet slipstreamen. En als je het niet haalt is het geen snel tankbeurtje, maar sta je meteen uren stil. Bij een omleiding meteen onzeker zijn of je je huis nog haalt lijkt me niet echt lekker. Als het nou een auto van 3000 euro was dan neem je dat soort ongemakken voor lief, maar voor deze prijs is het totaal niet acceptabel.

En vergelijken met een 70.000 euro BMW is niet echt eerlijk. Ten eerste zit je voor die 400km range al op een 95000 euro Tesla, ten tweede is die BMW maar 40.000 euro, de rest is belasting. Om de ‘auto van het jaar’ nou te kiezen op basis van wie de lokale belastingtarieven het best ontwijkt is ook wat raar. Een M5 kost minder in aanschaf dan een Model S met 400 km bereik zonder de overheidsmanipulatie van prijzen.
@Mairsil: Gelukkig heb ik geen familie op 160km afstand wonen. Zoals gezegd, voor de een is het een ideale optie, voor de ander gaat het niet werken ;)
Terechte winnaar. Goede looks, veel ruimte en innovatie. Tesla loopt qua accucapaciteit de komende jaren voor op de concurrentie.
Leuk om te zien dat @autoblogger zelf de Brabus-zeswieler op plek 1 had staan.
@martino: betrapt ;)
Voor mij toch echt de F-Type. Puur op looks al een winnaar voor mij. De rest is topping op de taart. Best een imposant ding, zo’n Tesla maar ik vind de Fisker mooier. En ik geloof niet dat full electric de toekomst is.
@E34M5Touring: Als billenman kan ik gewoon niet om die heerlijke kont van de S heen, dat het snoetje dan iets minder charmant is dan die van de Fisker neem ik graag voor lief.
@motoragent: Ik vind dat juist het meest anonieme deel van de auto. Ik moet vaak kijken of het geen XF is. Ik vind de styling van de Karma erg fraai in z’n geheel. Zou ik persoonlijk eerder aanschaffen. Maar ook omdat daar een range extender inzit. Ik zou wel is in zo’n FX Clarity willen rijden. Persoonlijk denk ik dat dat de toekomst is.
@E34M5Touring: Ik hou niet zo van het uitgesproken design, de S heeft gewoon een heel net en strak ontwerp. De Karma vind ik iets te uitgesproken en veel te groot (om over de afwerking maar te zwijgen).

FX Clarity heb ik stiekem ook wel een zwak voor, elektrische aandrijving heeft sowieso de toekomst, de energiedrager (accu, brandstofcel etc) blijft nog een beetje een vraagteken.
@motoragent: Ja dat geloof ik wel. Fisker heeft geen topreputatie, maar ik ben er sinds het begin gek van. Tesla heb ik wat minder mee. Knappe prestatie neergezet maar niet mijn ding. Clarity project vind ik erg interessant. Ook geen onaardig design moet ik zeggen.
@E34M5Touring: persoonlijk vind ik de Tesla veel mooier dan de F-type. De Tesla is een enorme sloep die er toch elegant uit ziet en dat is heel knap. Kleine dure 2 zitter geïnspireerd op een Alfa Spider (maar we noemen het een Jaguar E-type, right) maken is niet half zo moeilijk.
@mashell: Persoonlijk vind ik iets mooi. Of dat een hele klus was om het zo te krijgen interesseert me niet echt. Snap best dat er in het Tesla design met meer dingen rekening gehouden moet worden maar dat maakt hem in mijn ogen niet extra mooi. Vind hem zelfs vrij anoniem in een grijze tint (heb er al aardig wat gezien, en op 1 rode na, allemaal grijs). Beetje Mazda 6 zelfs. T’is niet mijn ding.
Zeuren over Groen7 en vervolgens met z’n allen op een elektrische auto stemmen :’)
En terecht.
Enige echt vernieuwende auto. Sympathiek merk, baanbrekende techniek, en ziet er ook nog eens goed uit.
Ik had verwacht dat de S Klasse toch hoger zou eindigen. In één klap lijken de A8 en 7-serie een klasse lager te liggen.
Gezeik over Groen of niet, Dit is gewoon de auto van 2013. Snel, mooi, praktisch, en onbetaalbaar voor mij, (maar dat zijn bijna alle nieuwe auto’s)
Dat dit de winnaar is vind ik merkwaardig. Ik dacht dat ik op autoblog.nl zat met liefhebbers van auto’s en de emotie die een auto bij je kan oproepen. en niet op groenlinks.nl, jammer dat deze de ‘winnaar’ is geworden.
@maseratizzzzzzzz: Ik durf mezelf autoliefhebber te noemen, en toch doet de model S mij meer dan een RS6 avant. Mag toch?
@motoragent: Al die mensen hier die menen te kunnen bepalen wat echte liefhebbers zijn…. Bij die Paul Walker topics ook te pas en te onpas. Zo’n onzin. Irriteer me niet snel, maar daaraan…
Ik heb een halve dag in een Tesla S gezeten. Daarvoor was de Jag F mijn favourite. Terechte winnaar, wat een machine!
Er zijn overigens al 1.000 van verkocht in Nederland! Duizend!
meh die tesla is wel gaaf maar zo’n geweldig idee is het ook niet en de f type is in ieder geval een beter auto voor deze auto van het jaar prijs!
Toch wel raar dat hij een hele tijd een stuk achter de RS6 en F-Type gestaan heeft, en op het eind in eens toch wint. Ik call match fixing, door Tesla!! Haha, nee hoor toch een mooie winnaar ,al had ik op de F-Type gestemd. De term EV kan ik nog steeds moeilijk accepteren, voor mij heeft een auto een ”echte” motor.
@Corrado16v: Ja, natuurlijk is het match fixing. Je moet maar eens rondneuzen in de Belgium & the Netherlands sectie van het Tesla Motors Club forum! Er werd daar opgeroepen om massaal en vanop verschillende IP-adressen de website van Autoblog.nl te bestoken met Model S voorkeurstemmen… Het staat er open en bloot. Geen discussie mogelijk. Dit is fake!
@bartjeuh: tja, mensen die anderen oproepen op te stemmen, dat gebeurt bij elke verkiezing.
De Tesla heeft wel een inhaalspurt ingezet op het laatst zeg. Hij stond lange tijd 4e of 5e geloof ik. Ik vind het ook wel een terechte winnaar, hoewel het zeker niet de lekkerste auto uit het rijtje was.
Omgaan met veranderingen is ook een kunst!!!!
mattraket
@mattraket: zo, die reactie ging niet helemaal goed. Maar wel een mooie winnaar, en terecht ook, want deze auto is in veel opzichten vernieuwend. De eerste full electric die echt mooi is, echt groot is, echt snel is, echt praktisch is, en dat allemaal in één. En dan heb ik het nog niet eens over het super touchscreen.

Ik ben niet helemaal neutraal, want ik rijd er sinds 21 september in.

Overigens zijn inmiddels in Nederland al 2 Supercharger geopend (Zevenaar en Oosterhout) waar je er binnen een half uur weer 300 km bereik bijtankt, en dat helemaal gratis. Er komen er nog meer. Ook in Duitsland zijn de eerste inmiddels uit de grond gestampt, waardoor je nu al geheel elektrisch (en gratis) naar Oostenrijk kunt rijden. En dan niet in een truttig tempo. Ja, je moet dus 2 of 3 keer een half uur of drie kwartier stoppen om even bij te laden voordat je in Oostenrijk bent. Maar je moet toch ook wat eten? Over een jaar kun je op deze manier al tot in Scandinavië, Italië en zelfs Portugal komen.
@mattraket: Had jij vorig jaar niet een nieuwe Fisker gekocht?
Milieubewust hoor, elk 1/2 jaar een nieuwe. :)
Ik heb inderdaad 6 jaar geleden een Fisker besteld, die 2 jaar geleden werd geleverd. Na een jaar heb ik hem weer weggedaan, want er waren te veel problemen mee, met name wat de bouwkwaliteit betreft.

Met de Tesla ben ik nu drie maanden en 8500 km verder en heel erg tevreden.

Ach, soms doe je 5 of 6 jaar met een auto, zoals bij mijn Audi, en soms maar 1 jaar. De Tesla staat bij mij zeker weer 5 jaar voor de deur, dat weet ik nu al. Waarschijnlijk nog wel langer.
Ook ik heb een dagje in de Tesla gezeten, maar voor mij zou de Jaguar toch echt de absolute winnaar zijn. Veel meer beleving, passie en rijplezier. En daar gaat het volgens mij toch over…
Hoewel ik de F-type ook veel mooier vind en liever zou hebben (en nog best wat auto’s uit de lijst) vind ik de Tesla toch wel een terechte winnaar.

Met alle innovatie en technieken die hij bracht.Hij staat bijna in een klasse op zich.
Jullie moeten blij zijn dat tesla naar tilburg is gekomen
Fantastische auto die Tesla Model S. Maar autoblog auto van het jaar had ik toch liever wat anders gezien.

Begrijp me niet verkeerd! De Tesla is een geweldige auto, maar ik vind dat hij niet kan tippen aan de Jaguar F-Type.
Ik heb er in gereden, maar ik heb er niks mee..

Kan me voorstellen dat je als ondernemer dit een goede aanbieding vond. (0%) Maar zeker niet een blijvende hype om elektrisch te rijden.

Heb nu zoveel mensen gesproken die door de nadelen van een elektrische auto, gewoon geen elektrische opvolging willen*. Ze merken dat winterbanden soms lastig te verkijgen zijn die aan bepaalde normen moeten voldoen,dus kopen ze gewone winterbanden met velgen waaroor die hele auto nog geen 1 op 10 doet.. Dafuq.. (*tenzij subsidies weer gaan sponsoren)
@lamborgfan: Jij snapt blijkbaar echt niets van elektrische auto’s. Geeft niet, maar kom dan niet met onzin aan. De beschikbaarheid van winterbanden doet natuurlijk helemaal niets af aan de auto zelf, dat heeft met de velgen te maken die je er onder hebt zitten.

Verder rijd een Model S nog steeds érg zuinig vergeleken met een ICE op winterbanden. Ooit geweten dat een “normale” auto ook meer verbruikt op winterbanden en in de winter?
@widodh: Vast wel.. Maar gezien de reactie vakjes nogal klein zijn en ik niet zoveel zin heb om levensverhalen te typen noemde ik liever 1 nieuw probleem dan meerdere.. Maar vooruit, komt ie..

Tuurlijk verbruiken ze meer.. Maar een elektrowagen die net(niet) 1 op 10 doet? Donder toch op man met die onzin, en dan een model s de hemel in prijzen.. Prima wagen! Voor 20 duizend euro..

De eerste beste ondernemer die 100.000 euro neer zou tellen voor een models moet ik nog tegen komen.. (kom er per dag best veel nieuwe tegen)

Dus hoezo snap ik niks van elektrische auto’s? Ik snap iig de kopers, hun gereedschap? De calculator..

Alsof hun het ook maar ene reet interesseert hoe zon ding rijdt. Mja, is goed voor het milieu hé! Dan heb je een beter imago dan wanneer je zeg, “het kost me geen drol om te rijden”

Ik zeg het je, elektrisch rijden is technisch gezien (totdat wij alle stroom met wind water of zon kunnen opwekken) gewoon een fabeltje..
@lamborgfan: ik nodig je uit om een keer mee te rijden in mij Model S! Ik heb heel bewust voor die auto gekozen die echt geen 1:10 rijd!
Hmmm.. Vorig jaar stond de Ferrari eerst voor en werd toen ingehaald door de Renault Twizzy. Op Geenstijl stond er een artikel over dat de poll werd gebashed door voorstanders van elektrische auto’s van ver buiten buiten autoblog. Gelukkig heeft er toen een counter move plaatsgevonden en heeft de Ferrari nipt gewonnen. Als we met een Twizzy al bijna in de maling worden genomen verbaasd het mij helemaal niks dat de Tesla heeft gewonnen.
Deze auto rijdt super!!! Zeer terechte winnaar..!!
Mazda design met een beeldscherm en een batterijtje…. Aardig maar auto van het jaar?
De mensen die hier het hardste schreeuwen hebben hem denk ik nog nooit in het echt gezien.
kwam hem heel toevallig vandaag voor het eerst tegen. Even een rondje omheen gelopen. Qua design misschien niet het meest spannende, maar ik begrijp het nu wel.

Overigens was mijn favoriet de P1
Een elektrische auto als winnaar op een autoblog? Time is changing and I don’t like it!
@2cool4school: het s niet alleen een elektrische auto. Het is een “iPad op wielen”. Steve Jobs had deze auto kunnen maken.

Degenen die deze auto kopen, zoeken in de range van een Panamera. Daar vergelijken ze zichzelf mee.
@lamborgfan: ook hier zo’n ondernemer die je nog nooit bent tegengekomen en ik was tot voor kort toch echt fan van o.a. Porsche (zelf o.a. Boxster S gehad).
Heb nu in 10 dagen in mijn nieuwe Tesla Model S al 3.500km op de teller gezet en ik heb een grijns op m’n gezicht die er niet meer af wil. En dan ook nog eens veel goedkoper in brandstofverbruik. En nee, geen 1:10, als je het omrekent in hoeveelheid energie per km rijdt de Model S ongeveer 1:40. Dus wel, inderdaad, elektrische auto’s zijn inderdaad ook nog eens goed voor het milieu.
Als laatste, over smaak valt niet te twisten en als het alleen om het uiterlijk gaat is de Tesla misschien niet de spannendste auto. Maar toch knap gedaan, het is een erg grote auto die juist niet lomp overkomt.
@lamborgfan: Ook ik ben zo’n ondernemer. In de afgelopen jaren ondermeer een m5 en een Panamera gereden. Privé staat er een BMW 3 serie cabriolet in de garage. Met de M5 (gelukkig garantie) stond ik elke maand bij de garage omdat er weer een motorstoring was. En nog erger, om de 2 dagen tanken omdat de V10 hoe dan ook enorm veel gebruikte. Soms al na 300 km rijden. Ik geef toe dat waren wel leuke ritjes :-) de rijervaring met de M5 was enorm, de klappen in de rug bij het opschakelen, super. Daarna een Panamera 4S. Was ook erg leuk, iets zuiniger en minder rijervaring dan de M5 en de bijtelling van 175K was zeker niet erg leuk te noemen. Nu heb ik recent een Model-S p85+ gekocht. En ik moet zeggen dat ik enorm onder de indruk ben. Qua accelereren naar de 100 zullen beide voorgangers het serieus afleggen :-) Wat een power. En als ik na een dagje lekker blazen thuis kom, prik ik de stekker in de muur en kan ik na slechts een paar uur weer verder spelen. Omdat ik de auto in 2013 geleverd heb gekregen, rijd ik de komende 5 jaar zonder bijtelling!. De cabrio staat voorlopig stil :-) Voor het eerste echte model van een fabrikant is deze echt auto werkelijk geslaagd. Ik denk dat Tesla hiermee een trend gaat zetten zoals de iPhone dat deed in de gsm wereld. Een terechte winnaar dus.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).