Car of the Year 2014: de 7 resterende kandidaten

Auteur: , 54 Reacties

De lijst van 30 kanshebbers op de door enkelen felbegeerde COTY-award 2014 is vandaag uitgedund naar 7 stuks, en dit zijn ze.

Tesla Model Shortlist

Wie graag voor verrassingen komt te staan kan maar beter niet deze verkiezing volgen, want zoals getipt staan de Tesla Model S en de BMW i3 op de shortlist, samen met 5 andere auto’s:

BMW i3
Citroën C4 Picasso
Mazda3
Mercedes S-Klasse
Peugeot 308
Skoda Octavia
Tesla Model S

Dat betekent dat onderstaande modellen de schifting niet hebben overleefd. En ik maar denken dat de Mitsubishi Space Star een goede kans maakte. Volgend jaar beter, jongens!

De onthulling van de award geschiedt traditiegetrouw op de Autosalon van Genève, in maart.

BMW 4 Serie
BMW X5
Ford EcoSport
Ford Kuga
Hyundai i10
Jaguar F-Type
Kia Carens
Land Rover Range Rover Sport
Lexus IS
Maserati Ghibli
Mitsubishi Space Star
Nissan Note
Opel Cascada
Peugeot 2008
Porsche Cayman
Renault Captur
Renault Zoé
Seat León
Subaru Forester
Suzuki SX4
Toyota Auris
Toyota Corolla
Toyota Rav4



54 reacties

Bmw M4
De F-type had puur op design al moeten doorgaan, maar doe dan maar de Mazda 3. Lijkt me een zeer prettige en betrouwbare kameraad voor het geld
@4x4wheels: er zijn al enkele f-types spontaan in brand gevlogen, niet echt iets voor een auto van het jaar. (Haha dit doet mij wel aan de Tesla denken)
@Gilles Van der Auwera: Verschil is echter dat Tesla’s model S niet spontaan in brand vliegt…
@motoragent: Daar hebt u volkomen gelijk, ik zou de Tesla ook de meest waardige winnaar vinden.
@4x4wheels: Mazda 3 is ook een ineteressante kandidaat omdat ‘ie voor het eerst de (betaalbare en betrouwbare) Skyactiv-technieken naar het betaalbare c-segment brengt en dus ook daadwerkelijk vernieuwd is.

Wat mij betreft vallen vanuit het het oogpunt van vernieuwing de Skoda Oktavia, de C4 picasso en de 308 af. Prima auto’s hoor, maar niet revolutionair in welk opzicht dan ook.
Model S for the win !!!!!
@RazorHead: Het S model van Mercedes dan wel he! ;)
Tesla S gaat winnen. De eerste EV met een fatsoenlijke range, en kan in combinatie met het netwerk aan snelladers worden ingezet als dagelijks vervoer.
Mja, de i3 en Model S waren eigenlijk een beetje een no-brainer (en één van die twee zal de prijs wel winnen), de S-klasse en Picasso waren ook wel een beetje te verwachten in dit rijtje. Maar voor de andere drie hebben ze een beetje iene-miene-mutte gedaan volgens mij.
Go C4 Picasso! Bang for Buck… eigenlijk al overduidelijk de winnaar :)
@jopk1992: eens! Wat een vette auto in het echt!
Model S. De meest vernieuwende by Far.

Mooi, snel, een auto die je in je garage wil en technologisch vernieuwend voor de auto industrie. BMW is enkel dat laatste. De rest borduurt voort op wat er al bestaat.
Skoda Octavia, lijkt me een uitgemaakte zaak!
Volvo V60 D6 hybrid??
En de mclaren p1 is opeens verdwenen??
@kampioentje: Die is terug naar star wars
@mercedesclsfan: prima mis hem nog niet
Lijkt me logisch dat het de Tesla word.
En waarom staat de BMW X5 in hemelsnaam op de lijst? (of uberhaubt een bmw)
GT3? :)
Waarom kan een auto van €100.000 euro toch auto van het jaar zijn? Die Tesla is gewoon een te duur ding voor normale mensen. Die i3 is dan al beter.
@kjeld:
Auto van het jaar heeft niets met prijs te maken.
Want de 928 was al eens COTY net als ooit de NSU wankel. Beiden niet echt goedkoop te noemen.
Maar met vernieuwend en innovatief.
En dan kome je met de i3 of Tesla een heel end.
@Hubert: dat was wel een andere tijd. Nu is de marketing waarde van dat COTY label zo enorm dat ook de journalisten dat niet aan een S-klasse willen verkwanselen.
@kjeld: Inderdaad, daarnaast maakt de i3 ook nog eens gebruik van een volledig koolstofcomposiet chassis. Iets dat voor een massaproductie auto ongekend is, en wellicht nog een grote toekomst heeft.

Neemt niet weg dat ik hoop dat de Tesla gaat winnen, wat een beeldschone auto is dat toch.
@motoragent: Of het ook echt ‘massaproductie auto’ is, valt nog te bezien hoor… ;
BMW is vooral afhankelijk van belastingvoordeeltjes om echt serieuze aantallen af te zetten. En in veel landen worden de subsidiekraantjes langzamerhand steeds dichter gedraaid…
@motoragent:
Same here. de Tesla zal het echter op basis van zijn prijs niet worden.
Ik ga er dus vanuit dat de i3 auto van het jaar wordt, immers kassuccessen worden zelden of nooit COTY.
@kjeld: Omdat het niet de budget-auto van het jaar verkiezing is.
De C4 Piccasso. De prijs moet naar het noodlijdende PSA gaan (het is immers een politieke prijs, geen prijs voor de beste auto) en de 308 is te veel een Golf kloon. De rest is ofwel te duur (Tesla, Mercedes, BMW), te tegendraads (Mazda heeft een afkeer van downsizing) of heeft vorig jaar al gewonnen (Octavia is een Golf zusje).
Het zou lachen zijn als de i3 zou winnen, nog nooit heeft BMW gewonnen ondanks al haar “rijdersauto’s” en dan winnen met een milieumobiel is zal de fans niet trots maken.
Mazda3
Gezien ze het elektrisch rijden onze strot door willen duwen zeg ik:”Tesla Model sss”

Maar ik zou op de Mercedes Benz S-klasse stemmen
De Model S, duidelijk! Compleet vernieuwend en laat de wereld zien dat autorijden ook anders kán!

Spreekt een Model S rijder die inmiddels in 2.5 maand al weer 10.000km op de teller gezet heeft :)
@widodh: P.S. Heeft dit nog wat te maken met de poll voor auto van het jaar 2013 die ook loopt?
@widodh: nou dat weet ik niet maar ik vraag me af hoe het gaat in de praktijk met een Model S en veel kilometers maken en opladen.
kan je een klein beetje inkijk geven in je rijden en laden ?
@yerrie: Om lekker te rijden moet je rekenen op 350km bereik in de winter en zo’n 400km in de zomer.

Laadpalen staan er steeds meer, zie oa http://www.oplaadpalen.nl

Bijna elke bestemming waar ik moet zijn kan ik binnen 300 meter een laadpaal vinden en zo rijd ik al 10.000km door Nederland.

Moet veel in Amsterdam zijn en daar is opladen geen enkel probleem.

Woon zelf in Middelburg overigens.
@widodh: geen extra koffie hoeven drinken om te wachten op het opladen dus ?!
Ik begrijp dus dat het werkt in de praktijk, moet ook zeggen dat ik die palen als paddestoelen uit de grond zie schieten in het centrum r’dam.
Maar als het dus in de praktijk werkt dan moet de tesla het dus zeker worden, is natuurlijk een mijlpaal voor de autoindustrie
@yerrie: nee, ik heb nooit op de auto staan wachten. De Model S laad 3x zo snel op aan een laadpaal als een Leaf bijv. (3-fase)

Het is soms wat plannen, maar in 10.000km nog nooit bijna leeg gestaan. Ga deze winter zelfs naar Oostenrijk dmv Tesla’s SuperChargers!
@widodh: En als je je auto vaak thuis oplaadt, hoe zit het dan met de elektriciteitsrekeningen? Men heeft het altijd over de kostenbesparing omdat hij geen benzine drinkt, maar elektriciteit is ook niet gratis voor zover ik weet.
@Gilles Van der Auwera: Vergeleken met mijn Toyota Auris (1:17) kost de Model S me 50% in de KM kosten.

Bij benzine a 1,70 per liter kost een Auris 10 cent per KM en de Model S kost op electriciteit zo’n 4.5 cent per kilometer.

Laad ik op kantoor dan kost het me daar slechts 2 cent per kilometer (lagere enegiebelasting).
@widodh: En dan doe je de Model S eigenlijk nog tekort, want hij is van een hogere klasse dan de Auris.

Als je hem vergelijkt met een BMW 5, Audi A6 of A8 en helemaal met een Porsche Panamera, dan zijn de kosten per km nog een stuk lager. Ik reed een paar jaar geleden in een A6 en verstookte voor meer dan €5000 aan benzine per jaar, nu kosten dezelfde ritten in mijn Model S me €1800 aan stroom (en eigenlijk nog minder, want ik heb zonnepanelen).
was eigenlijk voor de Jag F-type maar als die niet meer in de peilingen mee kan doen ga ik voor de Tesla.
Ik denk dat het de tesla model s wordt. Het is toch wel knap om bijna uit het niets een auto neer te zetten die door de meeste autobladen zo gelauwerd wordt.
Niet echt vernieuwde techniek, maar toch nog steeds knap.

Ik hoop dat het de jaguar F type wordt.
S klasse , wel jammer voor de F-type
Skoda octavia mag het van mij worden. Gewoon een goede auto voor een prima prijs. En toch een sportief motortje in de prijslijst. Gewoon zoals je van een doorsnee auto zou verwachten.
Model S mag van mij winnen. Goede range en ziet er ook nog eens normaal uit.
Ik zeg tesla of de mazda :)
Raar dat Volkswagen niet meedoet!
Ik haat elektrische auto’s, en ben dol op BMW. Maar die model-S vind ik echt een plaatje!
Als die afschuwelijk lelijke i3 van BMW Car of the Year 2014 word, dan is echt afgelopen met de auto industrie !!!!!!!!!!!!!!!
Qua idee en technische uitvoering zou de i3 moeten winnen!!!
Alleen het gekozen lijnenspel aan de zijkant kan hierbij nog wel eens roet in het eten gooien…
@pkgek: Dat meen je toch niet, dat de i3 moet winnen !
een van de 3 moet winnen

Mercedes S-Klasse
Tesla Model S
Mazda3
Dit soort verkiezingen is zo’n BS. 2014 moet nog beginnen, dus wie weet wat voor leuke innovaties we nog kunnen verwachten?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).