• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla onder de loep vanwege gevaarlijke deurgrepen

Auteur: machielvdd, gepost 17 september 2025 om 10:18 – 5 Reacties

Vernieuwing is niet altijd vooruitgang, zo blijkt.

Lompe deurgrepen die uit de deuren steken zijn niet meer van deze tijd. Een beetje moderne auto heeft strakke verzonken deurgrepen. Dit is overigens geen nieuw fenomeen. De Aston Martin V8 Vantage had ze 20 jaar geleden al.

De verzonken deurgrepen komen nu echter onder vuur te liggen. Recentelijk schreven we al dat er in China wordt gesproken over het uitbannen van deze deurgrepen. Nu is de Amerikaanse NHTSA een onderzoek gestart naar 174.000 Tesla’s vanwege de deurgrepen.

Dit heeft alles te maken met de veiligheid. De deurgrepen van Tesla zijn afhankelijk van elektronica en zouden na verloop van tijd dienst kunnen weigeren. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen. In noodgevallen is het wel zo prettig als de deuren open kunnen.

Eerder deze maand vond in Duitsland een bijzonder tragisch incident plaats, waarbij een Tesla in de fik vloog na een ongeval. Daarbij kon een hulpverlener de deuren niet openen. Een vader en twee kinderen die in de auto zaten kwamen om het leven.

In de VS is nu specifiek een onderzoek gestart naar Tesla Model Y’s, maar het is natuurlijk een veel breder probleem. De ADAC waarschuwde vorig jaar al voor de gevaren van verzonken deurgrepen. Met het Tesla-incident werd op pijnlijke wijze hun gelijk bevestigd.

Dus… verzonken deurgrepen zien er mooi uit, maar misschien zijn ouderwetse mechanische deurgrepen toch beter.

Ook interessant!

  • Tesla Model Y kopen? Wacht nog héél even
  • Maak je Tesla Model 3 of Y minder saai
  • Tesla Selfe Serve: proefrit maken zonder verkoper
    Tesla Self Serve: proefrit maken zonder verkoper
  • Stokoude Tesla Model S krijgt toch weer een update

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

model-y, Tesla, veiligheid

Vorig bericht: « AUDI E5 is in trek: meer dan 10.000 bestellingen in half uur
Volgend bericht: Kia K4 is hier om de Golf het leven zuur te maken! »

Lees Interacties

Reacties

  1. ty5550 zegt

    17 september 2025 om 10:51

    Ze nemen dan ook wel serieuze risico’s qua veiligheid. In de cybertruck moet je voor de deuren achteraan te kunnen openen zonder elektriciteit een stuk rubber wegdoen van de deur, vervolgens een stuk plastiek deurbekleding demonteren alvorens je bij de manuele noodontgrendeling kan. Onbegrijpbaar, good luck om dat te vinden als je met iemand mee rijdt en een serieus ongeluk hebt.
    https://service.tesla.com/docs/Public/diy/cybertruck/en_us/GUID-65E662F0-BF69-475D-8AAB-4C70D3BFB3B8.html

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      17 september 2025 om 14:19

      Bizar.

      Leuk voor gadgetfreaks dat deuren electronisch openen, maar objectief gezien voegt het totaal niks toe natuurlijk. En een kostenbesparing is het ook niet, de voorzieningen voor mechanische ontgrendeling zijn immers wel gewoon ingebouwd. Sterker nog, het is gewoon een duurdere oplossing, omdat ze nu zowel electronische als mechanische ontgrendeling inbouwen.

      Van die verzonken grepen aan de buitenkant vraag ik me vanaf dag 1 al af hoe veilig die zijn – het gebeurt wel vaker dat electronische onderdelen kuren gaan vertonen als ze wat ouder worden. Niet zelden doordat er natuurlijk ook mechanische componenten aan zitten, waarvan de plastics minder duurzaam zijn als de rest van de auto.

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    17 september 2025 om 11:05

    Ze zijn verplicht een mechanische manier te hebben om de deuren van binnenuit open te doen, maar niet vanaf buiten. Is bij iedere auto zo met electronisch openende deuren. Misschien tijd om die regel aan te passen.

    Login om te reageren
  3. imaginenl zegt

    17 september 2025 om 14:03

    Maar ook niet verzonken deurgrepen zijn toch vergrendeld als de auto gaat rijden? Kan je nog steeds niet naar binnen. Of kan je de auto dan alleen vergrendelen als je niet in de auto zit? Als ze je uit de auto moeten sleuren slaan ze het raam gewoon in toch?

    Login om te reageren
    • R82 zegt

      17 september 2025 om 15:37

      Dat is nou net het probleem, ik ben nu ook aan het kijken voor een Model Y, alleen zijn alle ramen op vandaag van Gelaagd glas (daarom is deze nu ook een stuk stiller) en die krijg je echt niet open, ook niet met een lifehammer. Dat is bij vele nieuwe auto’s zo en de meeste mensen weten niet A, dat ze die hebben en B, dat je die echt niet open kunt krijgen.

      Bij veel auto’s kiezen ze ervoor op 1 raam welk groot genoeg is om doorheen te gaan van regulier glas te maken, bij volvo is dat bijvoorbeeld de achterraam. Maar ook deze is bij tesla ook van gelaagd glas.

      En dit is wel een veiligheid dingetje, de kans dat deze in de hens gaat is klein en je hebt ook nog de manuele ontgrendeling van de deuren. Maar een hulpdienst of een omstander, kan de auto van buitenaf niet openen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North