• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla wil nóg een Gigafactory uit de grond stampen

Auteur: hayte, gepost 12 maart 2020 om 08:00 – 18 Reacties

Deze Tesla Cybertruck wordt misschien in die Gigafactory gebouwd.

Na een uitbreiding in Europa en China wil de elektrische autobouwer het thuisfront gaan versterken. In het midden van Amerika moet daarom een extra Gigafactory gebouwd worden.

Tesla is een autofabrikant waar je als klant lang op moet wachten. Neem de Model 3. In 2016 mocht de wereld die voor het eerst zien, pas drie jaar later mocht de eerste Nederlander de auto in ontvangst nemen. Op dit moment heeft het bedrijf zelfs net zoveel voertuigen op de planning staan als dat het nu bouwt: de Cybertruck, Semi en Roadster, tegenover de S, 3 en X. De productie van de Y wordt inmiddels gestart, die hangt in dit verhaal er dus tussenin.

Het probleem is eenvoudig: de productiecapaciteit. Tesla kan met haar fabrieken simpelweg niet aan de vraag voldoen. Musk wil kennelijk dit probleem op gaan lossen: op Twitter zegt hij namelijk nog zo’n Gigafactory te willen bouwen. Na zijn uitstapjes naar Shanghai en Berlijn gaat hij weer aandacht schenken aan het thuisfront, de volgende Gigafactory moet in Amerika komen te staan. Centraal Amerika, om precies te zijn.

Scouting locations for Cybertruck Gigafactory. Will be central USA.

— Elon Musk (@elonmusk) March 11, 2020

Wie bovenstaande Tweet negeerde en nu denkt aan Costa Rica en Panama: niet die Centraal-Amerika. Nee, de vijfde Gigafactory komt wel in de Verenigde Staten van Amerika te staan. In deze fabriek gaan ze straks Model Y’s bouwen voor de oostkust van het land. Voor die fabriek is Musk nu locaties aan het scouten, maar het lijkt alsof er nu twee plekkies in the running zijn.

Giga Texas?

— Elon Musk (@elonmusk) February 5, 2020

Naast Texas, denkt Musk namelijk ook aan Nashville, Tennessee. Dat schrijft Techcrunch op basis van anonieme bronnen. Naast de Model Y, wil Tesla in deze derde Amerikaanse Gigafactory ook de Cybertruck in elkaar schroeven. Mocht dit nieuws kloppen, dan zou Tennessee wel een hub worden voor elektrische auto’s. Volkswagen en Nissan bouwen in de staat namelijk ook EV’s.

Op dit moment heeft Tesla twee Gigafactories in de Verenigde Staten. In Nevada produceren ze accupakketten en elektrische motoren voor de Model 3, in New York maken ze zonnecellen. Tesla heeft ook niet-Gigafactory-fabrieken, zo produceert het bedrijf in Californië de modellen S, 3 en X. In Tilburg staat er ook zo’n niet-Giga-fabriek. In Berlijn moet straks de vierde Gigafactory komen te staan, in Shanghai worden sinds kort auto’s geproduceerd. Al wordt de fabriek volgens onderstaand YouTube-filmpje nóg groter.

Ook interessant!

  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

cybertruck, Elektrisch, gigafactory, model-y, Tesla, verenigde-staten

Vorig bericht: « Dit is de Formule 1-kalender van 2020
Volgend bericht: Hamilton is in shock: GP van Australië gaat gewoon door »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    12 maart 2020 om 08:18

    Ik zie echt niet in wat er zo boeiend aan die mega factories is..just a shit factory creating shitbricks..

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      12 maart 2020 om 08:28

      @ghost: de term komt oorspronkelijk van de accu productie boven de 1 Gigawatt/uur per jaar en dat was destijds vrij uniek.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        12 maart 2020 om 09:00

        @flutterby: aaahw oké, dat wist ik dan weer niet! Thanks Captain!

        Login om te reageren
  2. ericc zegt

    12 maart 2020 om 08:29

    In Detroit staan er veel fabrieken en loodsen leeg en de werkloosheid is ernorm.
    Waarom niet daar een lege fabriek inrichten?
    Zal wel weer te maken hebben met welke staat de meeste belastingsvoordelen bied en subsidies uitreikt om deze fabriek te hebben. Ook niet vergeten dat het verkiezingen zijn dit jaar in de US.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      12 maart 2020 om 09:01

      @ericc: u geeft zelf het antwoord

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      12 maart 2020 om 09:17

      @ericc,

      Mensen in Detroit area zijn te duur.
      Hij zet liever een fabriek in de middle of nowhere en laat daar lekker goedkoop de immigranten aan de slag.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      12 maart 2020 om 09:29

      @ericc: Tesla heeft enorm geïnvesteerd in de “‘machine that makes the machine”. Om de productielijn te stroomlijnen is het goedkoper om daarvoor een nieuw pand neer te zetten. Daarnaast zal mij niet verbazen dat ze voor Berlijn een kopie van Shanghai neerzetten en met deze nieuwe productielijn ook weer deze basis gebruiken met tweaks voor de Cybertruck.

      Doordat de Cybertruck geen lak nodig heeft kan de spuitcabine overslagen worden.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    12 maart 2020 om 08:54

    Idioot eigenlijk hoe snel Tesla nu groeit. Men heeft een enorme aanlooptijd gehad, maar niet voor niets, over 5 jaar wordt er zo idioot veel geld verdiend door dit concern!

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      12 maart 2020 om 09:01

      @dutchdriftking: trap er niet in..

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      12 maart 2020 om 09:30

      @dutchdriftking: verdiend..? Winst is pas recent een ding en nog minimaal ter opzichte van de concurrentie.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        12 maart 2020 om 10:14

        @flutterby: klopt, de afgelopen tien jaar heeft bizar veel geld gekost, maar dat gaan ze met gemak terug verdienen in de komende tien jaar.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          12 maart 2020 om 10:41

          @dutchdriftking: mits ze autonomie onder de weg krijgen zeker, maar zo niet dan hebben ze de afgelopen jaar extreem veel uitgegeven hoor. Al lijkt het modelgamma nu redelijk compleet en is de focus enkel op productiecapaciteit verhogen.

          Login om te reageren
  4. jag1960 zegt

    12 maart 2020 om 09:29

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. pietertjep85d zegt

    12 maart 2020 om 09:31

    Als het Texas maar niet wordt. Daar mag Tesla nog steeds geen auto’s verkopen en onderhouden… Auto’s moeten daar via een dealer worden verkocht. Bij Tesla koop je rechtstreeks van de fabrikant.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      12 maart 2020 om 09:53

      Mss wordt dat wel deel van de deal.
      “Wij zetten de fabriek hier als jullie de dealer-regel loslaten…”

      Login om te reageren
  6. appeltaartislekker zegt

    12 maart 2020 om 09:33

    Een normale fabriek dus…

    Login om te reageren
  7. caprio zegt

    12 maart 2020 om 09:56

    Met deze voorspoedige groei van Tesla zien de old school automerken de taart snel kleiner worden

    Login om te reageren
  8. mustang750supersnake zegt

    12 maart 2020 om 10:17

    detroit zou vet zijn en getuigen van flink wat lef!
    EN n goede stap daar in de states…die stad ligt al jaren op z’n gat….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North