De R8 is de enige echte recente supercar van Audi. Wouter ging een rondje met de puristen-versie. De ‘manual’.
In 2006 werd de Audi R8 voor het eerst onthuld. Zowaar een supercar van Audi, dat was nog eens revolutionair. Een auto die destijds direct in de vergelijkende test van het Engelse Evo Magazine de winst kreeg toebedeeld boven een Porsche 911. Het ontwerp, met de kenmerkende ‘sideblades’ was een design statement. Inmiddels is er ook alweer een tweede generatie, maar het ontwerp van de eerste generatie R8 is naar onze mening tijdloos.
Wat ons betreft is ook de Audi R8 slachtoffer geworden van de ‘facelift-val’ waar veel auto’s zich aan moeten onderwerpen. Dat de echt scherpe randjes van het originele model afgezwakt worden. Zoals bij Audi zelf bijvoorbeeld ook bij de A3, TT en A8 het geval is. De combinatie van een handbak en een V8 is er eentje waar je bij de nieuwe R8 tevergeefs naar zult zoeken.
Wel tref je deze aan bij de eerste generatie R8. Daarvan zijn er in totaal 24.000 gemaakt (V8 & V10) waarvan 15% met handbak. Ter vergelijking, in dezelfde periode leverde Porsche rond de 215.000 Porsche 997’s. Deze Collectable heeft dus absoluut klassieker-potentie, als je het al alleen op productieaantallen beoordeelt.
Wouter gaat op stap met een Audi R8 V8 met handbak die op dit moment geveild wordt bij the collectables .

De veiling van de Audi R8 V8 met handbak op the Collectables vind je hier.
The Collectables is partner van Autoblog. The Collectables is een veilingsite voor auto’s die je niet nodig hebt, maar die je wel hebberig maken. Hieronder een selectie uit de actuele veilingen.

Leuke auto, maar wel aardig aan de prijs. De collectables is ook een geinig concept waarbij de verkopende partij niet kan verliezen. Bod staat op 27k en de eigenaar hoopt er bijna 40k meer voor te vangen. Wordt de reserve niet gehaald, jammer proberen we het volgende keer weer. Zo zie je ook elke keer weer dezelfde auto’s voorbij komen op Catawiki. Gewoon in de roulatie totdat er iemand het minimum bedrag betaald. Voor die centen zou ik toch stiekem naar een 997 GTS gaan kijken.
Ik snap je punt(en) niet helemaal. Ik volg The Collectables al een tijdje, maar heb nog geen enkele auto een “volgende keer weer” aangeboden zien worden?
Als verkoper kan je je bijzondere auto hier gratis te koop zetten tegen een samen afgesproken reserve. Als die gehaald wordt, prachtig en dan is ie in 2 weken weg. Of je zet hem in consignatie bij een handelaar, maar dan weet je zeker dat het een stuk langer duurt, dan betaal je een serieus percentage commissie en weet je helaas nooit zeker voor welk bedrag je auto echt verkocht is. En ik spreek uit ervaring (met zulke handelaren).
Ik heb niets te verkopen momenteel (nou ja, geen auto’s dan) maar ik zou het zelf zeker eens proberen op deze manier.
Dat jij een 997 GTS verkiest over een R8 is natuurlijk prima. Smaken verschillen. Gelukkig maar. Toch?
Die carbon sideblades waren destijds al een optie van bijna 10k€. Overdreven, maar wel mooi.
@cossiekiller: Ik vind de aluminium sideblades eigenlijk mooier, zeker met zilveren velgen en de andere ‘alu’ accenten op de auto.
vind de sideblades zoiezo geweldig. Geweldig design jammer dat audi dat niet meer heeft.
Hier kijk ik altijd vlak voor de oudejaarstrekking wel even naar op de marktplaatsen. Vet ding 👌
Wel echt een vette bak zeg. Als ik iets meer geld had in de pocket en droog/beveiligd kon parkeren had ik hem wel gekocht. Maar nu komt het nog even niet uit :(
Porsche 991/R8/Mercedes AMG GT is afgerond het drietal waarvan er één echt een keer in bezit moet zijn geweest bij mij, dan is een R8 nu al behoorlijk bereikbaar. Kans dat ik de staatsloterij win en een McLaren 720s kan kopen rond ik voor het gemak af naar 0.
Was een leuke auto voor z’n tijd, maar een R8 met V8 is het gewoon niet meer sinds de komst van die super geweldige V10.
Heb de rekeningen eens bekeken bij de Collectables-Veiling maar ik zou een beetje oppassen met het in toeren jagen van de motor als ik Wouter was; de eerste motor ging stuk bij 15.500 km en de 2e heeft nu precies zoveel km erop zitten. De laatst beurtjes waren met Champion motorolie (het Brezan huismerk!) en daarna MPM-olie (ook goedkope brol) , waar Audi zelf Castrol adviseert.