Schade Irmscher, alles ist vorbei. Tenminste, voor nu. De Duitse tuner gaat in haar thuisland namelijk kopje onder en doet volgend jaar de deur op slot. Tijd voor een terugblik op tien Irmscher-vierwielers die er toe doen.
Rallycoureur en technicus Günther Irmscher begon in 1968 met het modificeren van Opeltjes in een dubbel garage. In de jaren die volgde maakt hij al snel furore en werd gezien als Opel’s huistuner. De Manta’s A en B van zijn hand vonden gretig aftrek en hij ging zich daarnaast bemoeien met de race-activiteiten van Opel (o.a. Vectra touring car, Astra DTM). Hieronder zie je tien creaties die Irmscher voor de particuliere markt wist weg te zetten.
Irmscher Corsa uit 2006

Een bespoilerde Corsa met zwart lederwerk en een scala aan iets dikker wielen. Je standaard tuningjob om van een huis-tuin-en-keuken-auto iets leuks te maken.
Irmscher Opel Manta B

En ferme 15 pk extra uit de motor weten te trekken, enorme achterspoilers toepassen, de bekende halogeenkoplampen monteren en optioneel een limited slip diffje in deze Manta parkeren. Jup, vroegah deden ze het goed.
Irmscher Peugeot 407 SW

Een nieuwe grille in de leeuwenwaffel, spoilers on the side en onder meer een andere einddemper. Dit krijg je dus als Irmscher van haar Opel-liefde afstapt en een tête-à-tête met Peugeot begint.
Irmscher Opel Mokka

De Mokka blijft even wennen. Er vier uitlaatpijpjes en dikkere velgen onder schroeven helpt daar niet bij, maar stiekem oogt het dik.
Irmscher Opel Astra GTC

Recente creatie. De Astra GTC, maar dan met 212 pk in plaats van 180 en een milde uiterlijke upgrade. Dit is één van de redenen waarom het jammer is dat Irmscher in 2013 de deuren sluit.
Irmscher Chevrolet Camaro
Geen Opel, wel een GM-derivaat. Irmsher pakte een Camaro bij de taas en voegde er een supercharger aan toe. Hiermee genereer je 509 op de achterwielen en een top van 275 km/u. Niet slecht, zo op 22-inch wielen.
Irmscher Opel Insignia

Een Insignia met nét dat beetje extra. Als in: turbinevelgen, een nieuwe grille en een viertal uitlaatpijpjes. Ook te verkrijgen als Sports Tourer.
Irmscher Opel GT V8

Ter gelegenheid van het 40 jarige bestaan ging het Irmscher-personeel compleet los op een Jägerfeestje. Echter, toen de lampen op de bedrijfsborrel bijna aangingen stelde een benevelde Günther aan Wolfgang voor om dat 6,0 liter V8-blok in de hoek van de werkplaats voor de gein in die zwarte GT te lepelen. De volgende ochtend stonden ze bekaterd naar een tweezitter met 480 pk te kijken.
Irmscher Opel Agila

Mogelijk de mijlpaal uit het 44-jarige bestaan. Een Agila met uiterlijke Irmscher-swag en 16-inch velgen. Eigenlijk hadden ze hier moeten stoppen, qua hoogtepunt.
Irmscher 7 Selectra
238 pk en 800 Nm. Huh? Oh natuurlijk, dat kan gewoon middels elektromotoren. De geëlektrificeerde Irmscher Seven Turbo werd als concept voorgesteld en kreeg een prijskaartje van €90.000. Eigenlijk best wel gedurfd om als tuners een EV voor circuitgebruik op de markt te willen brengen.





Ik zal het alvast niet missen.
Ik zie geen RUF Yellowbird-achtige creaties, dus van mijn kant: “Not a single fuck was given today!”
@CBR600rr: Amen
Moet zeggen dat die Peugeot nog best vet is
@badsaying: serieus! Ben ik blij dat smaken verschillen
Waarom die saaie nieuwe hokken, 80ties old skool!!
Ik krijg een harde plasser van die Agila! *NOT!*
Ik zal Irmscher niet missen. Alleen de Kadett D bodykit was mooi, maar die zijn allemaal weggerot.
@awesome: Het commentaar van @Ricardo bij die Agila is fantastisch
@CBR600rr: eens!
’t is doodgetuned
Ik snap niet waarom hier al die nieuwe meuk staat.. Irmscher heeft zoveel vet spul gemaakt. Kijk de Manta I200 welke hierboven staat, 80’s tuning op en top. De I400 Ascona, I400 Manta zijn zo vet.. Ook de spatbordverbreders voor een Kadett C zijn vet en worden nog regelmatig nagemaakt..
@estoque: Ik zie ook bijna alleen maar vrij recent werk. Denk ook dat je JUIST naar de eerdere creaties moet kijken.
Beetje beter research voor een artikel is misschien wel beter.
@Ricardo: Bij de Manta: Een ipv En ferme 15 pk (denk ik)
c-tje vergeten(staat nu Irmsher) bij het verhaaltje van de Camaro
OT: ga ze niet missen, vond alleen die vierkante uitlaten wel geinig.
@pier: ach die camaro heefd wel 509 (…) Op de achterwielen! Dat moet wel gaan. Alleen moet dr nog ffies pk’s bij. Verder zonde dat ze failliet zijn.
Als je dit ziet dan snap je wel waarom het irmscher van nu over de kop gaat, je mist er echt niets aan.
@Donstil: Precies wat ik dacht.
sjonnie auto’s! En die Peugeot.. wtf.. dat had ik nog wel kunnen verzinnen
“Meh”
Niet vreemd dat je kopje onder gaat als je saaie auto’s verbouwt naar “saai met foute accessoires”.
Serieus, wie gaat er nou z’n 407SW “tunen” >.< Of een Agila :S
Hun mooiste creaties waren toch met de ouwe kadett en manta. Toch knap dat ze het daar tot 2013 mee hebben volgehouden :)
Denk verder dat mensen hun agila standaard al mooi genoeg vinden.
Alle aanpassingen die de prestaties niet ten goede komen, vallen naar mijn mening niet onder tuning. Schrap de Tupperware en het racepolyester dus maar uit dit lijstje. Blijft er hooguit een top 5 over. Scheelt weer…
Niets dat me kan bekoren. Ik zal geen traan laten om hun verdwijnen.
heeft me nooit iets gedaan … zeker die grillen dat ze vervangen door zo een 80’s desing met klein logotje op …
steinmetz maakt nog mooie producten voor opel vind ik
De insignia vind ik wel fraai
Ik vind ze best mooi, die Irmscher creaties. Niet al te overdreven, en toch behoorlijk dikker dan standaard.
Dit kan elke turruk op de hoek, dus vanwaar al die ophef?
Was toch vroeger de tuner voor de man met de pet, euh Kadet.
Leuk : 280 pk in een Caterham/Lotus/7-thing. Heb laatst met die dingen op een circuit mogen kloten; heerlijk. Zeker omdat je constant bezig bent met het proberen om grip te krijgen.
Succes met je elekro moter! Zeker als het nat is!
Die Astra is lekker. Ik ben fan van de subtiele tune up.
€90k is een spijzige prijs voor wat lijkt op een eerder low budget Super7 kloon – te wijten aan de R&D waarschijnlijk. Het lijkt (wielen enzo) op een Donkervoort. Het had beter verkocht als een echte Donkvoort of Caterham was gebruikt – zelfs tegen een hogere prijs – maar misschien hadden ze zich iets goedkoper ingebeeld wanneer ze eraan begonnen. Misschien kunnen ze hun knowhow alsnog kwijt bij Donkervoort of Caterham – die vroeg of laat zowiezo een vraag vd markt gaan krijgen.
Interessant. AG, willen julie dit per e-mail mij toezenden?
Erg gave creaties! Vooral de GT V8.